Sociaal dilemma
donderdag 23 augustus 2012 om 12:02
Mijn vriend en ik zijn uigenodigd voor de verjaardag van de buurjongen vanavond, en ik heb echt geen zin om te gaan. Die buurjongen hebben we misschien 2x even vluchtig gesproken, en hoewel we het goed kunnen vinden met zijn zusje en ouders (zij wonen naast ons, hij is eigenlijk het huis uit maar komt dus weleens naar huis, zoals nu met zijn verjaardag), kennen we hem zelf dus amper. Nou ja, normaal gesproken zou ik dit als leuke gelegenheid zien om nieuwe mensen te leren kennen, maar nu heb ik daar niet echt zin in: ik heb mijn vriend namelijk de hele week amper gezien, en ik heb zwaar behoefte aan wat tijd met hem alleen. Mijn vriend werkt zo'n 12-14 uur per dag, en is 's avonds meestal pas rond 21:30/22:00 uur thuis. Dan nog even gauw eten, en een uurtje later naar bed omdat hij 's ochtends weer rond 7:00 weg moet. Ik zie hem dus maar een uurtje per dag doordeweeks. Vanavond zou hij eerder weg gaan, en al rond 20:00 thuis zijn. Ik zou zo graag gewoon even een avondje quality time met zijn tweetjes hebben... Morgen moet hij weer werken, weliswaar een halve dag, maar 's middags als hij klaar is gaan we vrienden ophalen van het vliegveld die het hele weekend blijven. Het weekend zijn we dus ook niet met zijn tweetjes, de week erna zie ik hem weer amper, dus als we vanavond naar die verjaardag gaan duurt het weer ruim een week voor we een keer een avondje met zijn tweetjes zijn. Ik heb dus echt geen zin in die verjaardag omdat ik graag een avondje met mijn vriend door wil brengen die gelegenheid krijgen we al niet zo vaak, en die buurjongen kennen we toch amper. Maar ja, ik vind het ook aso om niet te komen. De buren merken natuurlijk vast wel dat wij gewoon thuis zijn, dus een smoesje als 'andere plannen' gaat niet op. Daarbij vind ik het ook niet fijn om een smoesje te moeten bedenken.
Hoe vertel ik de buurjongen dit op een nette, vriendelijke manier, dat we niet echt zin hebben om te komen?
Hoe vertel ik de buurjongen dit op een nette, vriendelijke manier, dat we niet echt zin hebben om te komen?
donderdag 23 augustus 2012 om 12:08
donderdag 23 augustus 2012 om 12:10
donderdag 23 augustus 2012 om 12:17
Ik zou het gewoon eerlijk uitleggen zoals je hierboven ook schrijft. Daar heeft de buurjongen vast wel begrip voor.
Wanneer heb je de uitnodiging gekregen? Grote kans dat hij van plan was er een tuinfeest van te maken en dat hij jullie alleen maar heeft uitgenodigd uit beleefdheid omdat dit natuurlijk geluidsoverlast met zich meebrengt. Het kan ook dat zijn ouders vonden dat hij jullie moet uitnodigen omdat jullie wel goed met ouders en zus omgaan.
Ik kan mij niet voorstellen dat hij jullie er echt graag bij wil hebben omdat hij jullie natuurlijk ook nauwelijks kent.
Denk je dat hij jullie er zelf wel echt graag bij wil hebben dan zou ik gewoon een uurtje gaan.
Wanneer heb je de uitnodiging gekregen? Grote kans dat hij van plan was er een tuinfeest van te maken en dat hij jullie alleen maar heeft uitgenodigd uit beleefdheid omdat dit natuurlijk geluidsoverlast met zich meebrengt. Het kan ook dat zijn ouders vonden dat hij jullie moet uitnodigen omdat jullie wel goed met ouders en zus omgaan.
Ik kan mij niet voorstellen dat hij jullie er echt graag bij wil hebben omdat hij jullie natuurlijk ook nauwelijks kent.
Denk je dat hij jullie er zelf wel echt graag bij wil hebben dan zou ik gewoon een uurtje gaan.
donderdag 23 augustus 2012 om 12:22
Wat cheerlesscard zegt. Of wat yucca zegt. Beide goede oplossingen.
Of ga in de middag op de koffie (als dat uitkomt) in plaats van naar het feest. Gewoon omdat jullie een avond samen gepland hebben.
Of dender met een schaal vol borrelhapjes binnen. Excuseer dat je meteen weer gaat. "ze waren er wel kort, maar ze hadden wel bitterballen!".
(dit werkt bij studenten goed. Studententip uit hetzelfde thema; neem een warme lekkere dikke hamburger mee als cadeau. De gastheer/vrouw vergeet op het eigen feest vaak te eten en de lekkernij is dan zeer welkom.)
Drink een kop koffie met buren. Ga op tijd weg om "ruimte te maken voor de vrienden van de jongen" /"de jeugd".
Of ga in de middag op de koffie (als dat uitkomt) in plaats van naar het feest. Gewoon omdat jullie een avond samen gepland hebben.
Of dender met een schaal vol borrelhapjes binnen. Excuseer dat je meteen weer gaat. "ze waren er wel kort, maar ze hadden wel bitterballen!".
(dit werkt bij studenten goed. Studententip uit hetzelfde thema; neem een warme lekkere dikke hamburger mee als cadeau. De gastheer/vrouw vergeet op het eigen feest vaak te eten en de lekkernij is dan zeer welkom.)
Drink een kop koffie met buren. Ga op tijd weg om "ruimte te maken voor de vrienden van de jongen" /"de jeugd".
donderdag 23 augustus 2012 om 12:24
quote:galadriel schreef op 23 augustus 2012 @ 12:18:
Je laat gewoon even je hoofd zien, geeft hem een aardigheidje, drinkt een drankje en vertrek weer.
Kan vast in een half uurtje.Idd, doe dat om half 8, ben je om 20.00 uur weer thuis als je vriend thuis komt.
Je laat gewoon even je hoofd zien, geeft hem een aardigheidje, drinkt een drankje en vertrek weer.
Kan vast in een half uurtje.Idd, doe dat om half 8, ben je om 20.00 uur weer thuis als je vriend thuis komt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 23 augustus 2012 om 12:33
Ik zou gewoon even aanbellen bij de buren, zeggen dat jullie een erg drukke planning hebben momenteel en dat op de verjaardag komen niet gaat lukken. Je wenst ze een fijn feestje en gaat weer. Als je hem nauwelijks kent, zal je ook niet erg gemist gaan worden en waarschijnlijk maak jij je er drukker om dan hij!
donderdag 23 augustus 2012 om 12:37
Waarschijnlijk heeft die buurvrouw die uitnodiging erdoor gedrukt bij die jongen om goed in de buurt te komen liggen, maar denk niet dat je zo'n gast er 'n plezier mee doet om langs te komen. Die zal z'n eigen vrienden wel hebben.
Verder is 't idd misschien ook vanwege de te verwachten geluidsoverlast, dat ze buren uitnodigen, puur om gezeik te vermijden.
Verder is 't idd misschien ook vanwege de te verwachten geluidsoverlast, dat ze buren uitnodigen, puur om gezeik te vermijden.
donderdag 23 augustus 2012 om 12:45
quote:Yucca schreef op 23 augustus 2012 @ 12:10:
Je gaat even in je eentje langs, voordat je vriend er is, feliciteert de buurjongen, doet evt. een kop koffie en legt uit dat langer er even niet in zit, want vriend is kapot van z'n werk. Je wenst hem verder een fijne dag. Heel simpel.
Top! Dit wordt m.
Ik geloof trouwens wel dat de buurjongen ons er echt bij wil hebben. Hij kwam ons persoonlijk uitnodigen, en het is ook wel een beetje.... Apart type :')
Je gaat even in je eentje langs, voordat je vriend er is, feliciteert de buurjongen, doet evt. een kop koffie en legt uit dat langer er even niet in zit, want vriend is kapot van z'n werk. Je wenst hem verder een fijne dag. Heel simpel.
Top! Dit wordt m.
Ik geloof trouwens wel dat de buurjongen ons er echt bij wil hebben. Hij kwam ons persoonlijk uitnodigen, en het is ook wel een beetje.... Apart type :')
donderdag 23 augustus 2012 om 12:47
donderdag 23 augustus 2012 om 12:53
donderdag 23 augustus 2012 om 13:00
donderdag 23 augustus 2012 om 14:45
quote:ElleMichelle schreef op 23 augustus 2012 @ 13:00:
[...]
Je laatste 2 woorden vind ik nou niet zo aardig overkomen....
Is maar net hoe je het opvat. 'Apart' heeft geen positieve of negatieve betekenis, gewoon apart. Als je er dan zelf een negatieve betekenis aan geeft. Het is gewoon een beetje aparte knul, een beetje rare trekjes. Zou me niks verbazen als hij asperger of pdd-nos ofzo heeft. En daar bedoel ik helemaal niks negatiefs mee.
Maar even on topic: ik heb even met vriend overlegt, en we gaan er met zijn tweetjes even langs vanavond, blijven een half uurtje, uurtje max, en gaan er dan weer vandoor. Hij heeft gezegd dat we niks mee hoeven te nemen als cadeautje ofzo, maar ik vind het toch niet zo netjes om met lege handen aan te komen op een verjaardag. Maar wat kan ik hem geven? Ik ken die knul amper, dit is wat ik van hem weet:
- gezonde levensstijl, met iets lekkers of een flesje wijn/kratje bier maak je hem niet blij.
- deed een tijdje een ict opleiding, weet niet wat hij nu doet.
- heeft net zijn rijbewijs en via via een ouwe rammelbak kunnen fixen. Hij is aan het sparen voor 'een serieuze auto' maar is in de tussen heel blij met zijn rammelbakje.
Zat te denken een boekje te geven over auto's. Mijn vriend heeft zo'n boekje, wat je auto over je persoonlijkheid zegt enzo, echt heel grappig boekje. Maar in de boekhandel zag ik niks (ook geen andere soorten boeken) wat me leuk leek voor hem. Iemand nog tips? Dingen als een cadeaubon enzo vind ik ook zo afgezaagd, dan neem ik liever niks mee aangezien hij toch al zei dat we niks mee hoeven te brengen.
[...]
Je laatste 2 woorden vind ik nou niet zo aardig overkomen....
Is maar net hoe je het opvat. 'Apart' heeft geen positieve of negatieve betekenis, gewoon apart. Als je er dan zelf een negatieve betekenis aan geeft. Het is gewoon een beetje aparte knul, een beetje rare trekjes. Zou me niks verbazen als hij asperger of pdd-nos ofzo heeft. En daar bedoel ik helemaal niks negatiefs mee.
Maar even on topic: ik heb even met vriend overlegt, en we gaan er met zijn tweetjes even langs vanavond, blijven een half uurtje, uurtje max, en gaan er dan weer vandoor. Hij heeft gezegd dat we niks mee hoeven te nemen als cadeautje ofzo, maar ik vind het toch niet zo netjes om met lege handen aan te komen op een verjaardag. Maar wat kan ik hem geven? Ik ken die knul amper, dit is wat ik van hem weet:
- gezonde levensstijl, met iets lekkers of een flesje wijn/kratje bier maak je hem niet blij.
- deed een tijdje een ict opleiding, weet niet wat hij nu doet.
- heeft net zijn rijbewijs en via via een ouwe rammelbak kunnen fixen. Hij is aan het sparen voor 'een serieuze auto' maar is in de tussen heel blij met zijn rammelbakje.
Zat te denken een boekje te geven over auto's. Mijn vriend heeft zo'n boekje, wat je auto over je persoonlijkheid zegt enzo, echt heel grappig boekje. Maar in de boekhandel zag ik niks (ook geen andere soorten boeken) wat me leuk leek voor hem. Iemand nog tips? Dingen als een cadeaubon enzo vind ik ook zo afgezaagd, dan neem ik liever niks mee aangezien hij toch al zei dat we niks mee hoeven te brengen.