Gezondheid alle pijlers

Pap 3a ervaringen gezocht

23-08-2012 12:39 29 berichten
In mijn vorige topic ( Buikpijn na orgasme ) vroeg ik of sommige onder jullie de klachten herkende en heb kort daarna een uitstrijkje laten uitvoeren waar ik begin deze week de uitslag van heb gekregen.

Er waren onrustige cellen gevonden en het was Pap 3a, vandaag kan ik de verwijsbrief voor de gyn ophalen voor verder onderzoek.

Ik bemerk dat ik er ietwat over loop te malen omdat ik ook niemand ken die dit gehad heeft, vandaar dat ik hier ook hoop op ervaringen.
Wat vervelend voor je!

Er is al een topic over, vol met ervaringen.

Ik ga hem even voor je zoeken..
Pap 3a
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ga zo naar de gyn. Had vorige week een pap 3b uitslag. Vandaag wordt het slechte weefsel al weggehaald , zie er als een berg tegen op. Hopelijk valt het voor jou mee...
Hoi,

Inderdaad erg vervelend. Ik heb het ook gehad. Ik heb toen gelijk mijn huisarts gebeld om er met hem over te praten, want de gyn had de uitslag verteld en zei er verder niets over door de telefoon. Gelukkig kon mijn huisarts mij gerust stellen.

Het komt vaak voor, en vaak weten vrouwen het niet eens dat ze het hebben. Heel vaak ruimt het lichaam deze verkeerde cellen zelf op. Ik werd vanaf dat moment in de gaten gehouden, ik moest elk half jaar voor een uitstrijkje. Nu moet ik nog 1 keer.

Bij mij is het ook gewoon vanzelf weggegaan. De laatste keer had ik al geen pap 1 meer.

Sterkte! En hopelijk ben je snel gerust gesteld!
quote:zonnebloem22 schreef op 23 augustus 2012 @ 12:44:

Hoi,

Ik ga zo naar de gyn. Had vorige week een pap 3b uitslag. Vandaag wordt het slechte weefsel al weggehaald , zie er als een berg tegen op. Hopelijk valt het voor jou mee...Sterkte!
quote:noodles schreef op 23 augustus 2012 @ 12:41:

Wat vervelend voor je!

Er is al een topic over, vol met ervaringen.

Ik ga hem even voor je zoeken..

Hi Noodles, thnx!

Ben er nog een beetje van in de war, weer lekker slim(blond) van me om niet verder te kijken dan mijn neus lang is!
quote:zonnebloem22 schreef op 23 augustus 2012 @ 12:44:

Hoi,

Ik ga zo naar de gyn. Had vorige week een pap 3b uitslag. Vandaag wordt het slechte weefsel al weggehaald , zie er als een berg tegen op. Hopelijk valt het voor jou mee...

Meid dat lijkt me ook fijn dus ik snap dat je er tegen op ziet!

Veel succes vandaag!

&Thnx
quote:Liedjepiedje schreef op 23 augustus 2012 @ 12:46:

Hoi,

Inderdaad erg vervelend. Ik heb het ook gehad. Ik heb toen gelijk mijn huisarts gebeld om er met hem over te praten, want de gyn had de uitslag verteld en zei er verder niets over door de telefoon. Gelukkig kon mijn huisarts mij gerust stellen.

Het komt vaak voor, en vaak weten vrouwen het niet eens dat ze het hebben. Heel vaak ruimt het lichaam deze verkeerde cellen zelf op. Ik werd vanaf dat moment in de gaten gehouden, ik moest elk half jaar voor een uitstrijkje. Nu moet ik nog 1 keer.

Bij mij is het ook gewoon vanzelf weggegaan. De laatste keer had ik al geen pap 1 meer.

Sterkte! En hopelijk ben je snel gerust gesteld!

Wat fijn dat het bij jou vanzelf is verdwenen, ik ben gewoon erg geschrokken omdat ik pas 24 ben en het totaal niet had verwacht!

De huisarts zei dat het ook misschien erger is of minder erg dat moet bij de gyn blijken.
pap3b ervaringen?

Hier wordt nog actief geschreven. Sluit je gerust aan!
quote:sharkythesharkdog schreef op 23 augustus 2012 @ 12:50:

[...]

Hi Noodles, thnx!

Ben er nog een beetje van in de war, weer lekker slim(blond) van me om niet verder te kijken dan mijn neus lang is!

Graag gedaan!

Ik heb er zelf ook ervaring mee, maar op de een of andere manier praat/schrijf ik er niet graag over.

Ben inmiddels behandeld en weer pap1, leuk is anders, maar het kan alles mee vallen.

Sterkte!
Ik heb wel ervaringen alleen twijfel ik om het te schrijven. Dit omdat het à heel gevoelig ligt en b omdat het een erg heftig verhaal is.. Desalniettemin wil ik je sterkte wensen
quote:sharkythesharkdog schreef op 23 augustus 2012 @ 12:54:

[...]

Wat fijn dat het bij jou vanzelf is verdwenen, ik ben gewoon erg geschrokken omdat ik pas 24 ben en het totaal niet had verwacht!

De huisarts zei dat het ook misschien erger is of minder erg dat moet bij de gyn blijken.

Ik was ook 24. Nu bijna 26. Ik had er ook totaal geen rekening mee gehouden. Alleen toen ik het woordje baarmoederhalskanker pap 5 hoorde. En ik (al) in pap3a zat schrok ik mij ook naar!

Gelukkig viel het bij mij erg mee!
Ik merk dat ik dit topic een beetje aan het vermijden ben omdat het makkelijker is om er niet over na te denken, hoewel ik over een kleine twee weken bij de gyn zit.
Ik heb er ervaring mee!

Ik heb na het uitstrijkje een biopsie laten nemen en daarna is er een randje van de baarmoedermond gehaald.

Ik ben plaatselijk verdoofd en kan je zeggen dat ik er als een bergggggggggggggggg tegenop zag. Nou echt een makkie. Ik had daarvoor een spiraaltje laten zetten en dat vond ik pijnlijk maar dit echt niet. Zet hem op en als je vragen hebt hoor ik het wel!
Probeer je echt niet te druk te maken want in het merendeel van de gevallen loopt dit gewoon goed af!

Mijn dochter van 20 had vorig jaar ook een PAP 3A en werd door verwezen naar de gynaecoloog daar heeft ze vorig jaar sept. een colposcopie gehad om de baarmoedermond goed in beeld te brengen bij een onrustig beeld zou hij meteen een hapje weefsel wegnemen (dit was niet nodig) .

Afgelopen maart heeft ze opnieuw een colposcopie gehad en is er meteen weer een uitstrijkje ter controle gemaakt en die bleek nu PAP 1 te zijn.

Over een jaar krijgt ze opnieuw een uitstrijkje.
Allereerst dikke knuffel !

Maak je niet druk, de meeste gevallen eindigen gewoon in een goed te behandelen ''geval'' .De behandeling bij de gynecoloog valt ook rustig mee, ( van verschillende vrouwen gehoord). Gewoon allemaal zo snel mogelijk doen dan ben je er snel weer vanaf!

Sterkte
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Hallo iedereen, sorry dat ik zo op mij heb laten wachten een paar stressvolle weken achter de rug gehad.

De gyn heeft de 17de een stukje weggeknipt voor onderzoek, het viel erg tegen deed veel pijn en heb zeker meer dan een week bloed(en weefsel ?) verloren.

Tijdens het wegknippen raakte ik helemaal bezweet van de pijn.

Vandaag ben ik gebeld omdat de cellen dusdanig onrustig zijn dat het weggehaald moet worden, over 2 dagen weer een afspraak.

Ik voel me echt behoorlijk kut.

Tot zo ver deze update,

bedankt voor de reacties allemaal!
Heeft iemand hier ervaring met het weg laten halen van de cellen?

Ik ben gewoon super geschrokken en angstig nu.
De kans is aanwezig dat het weghalen van het 'slechte' weefsel ( een lisexcisie) minder pijnlijk is dan een biopt (je wordt namelijk eerst verdoofd, en daarna wordt het vaak 'weggebrand').

Sommige gyneacologen nemen eerst een biopt, en afhankelijk van de uitslag daarvan halen ze dan een groter stukje weg middels een lisexisie, zoals nu bij jou.

Sommige gyneacologen doen ook meteen een lisexcisie (als het een niet te groot gebied betreft waar ze over twijfelen of er wat zit denk ik). Ik heb zelf meteen een lisje gehad. Dit deed geen zeer. De verdovingsprikken zetten ze ook terwijl je moet hoesten, dus die voel je eigenlijk niet.

Als je dus straks die lisexcisie krijgt (als je die tenminste krijgt, kan ook geloof ik op andere manieren weggehaald worden, maar lisexcisie is wel meest standaard) wordt het weggehaalde weefsel op kweek gezet en krijg je na ongeveer twee weken te horen of ze het gehele plekje hebben kunnen weghalen (schone snijranden) en wat de precieze uitslag van het weefsel is.

Als ze alles hebben kunnen weghalen met schone snijranden is de kans erg groot dat je bij je volgende controle over een halfjaar gewoon een pap 1 hebt (misschien een pap 2 omdat de boel nog wat moet genezen)

Het kan dus ook terugkomen, maar je wordt nu halfjaarlijks gecontroleerd middels een uitstrijkje dus als er weer afwijkingen ontstaan zijn ze er snel bij.

Het wachten is altijd alleen vreselijk irritant.
quote:gwenni schreef op 03 oktober 2012 @ 22:35:

De kans is aanwezig dat het weghalen van het 'slechte' weefsel ( een lisexcisie) minder pijnlijk is dan een biopt (je wordt namelijk eerst verdoofd, en daarna wordt het vaak 'weggebrand').

Sommige gyneacologen nemen eerst een biopt, en afhankelijk van de uitslag daarvan halen ze dan een groter stukje weg middels een lisexisie, zoals nu bij jou.

Sommige gyneacologen doen ook meteen een lisexcisie (als het een niet te groot gebied betreft waar ze over twijfelen of er wat zit denk ik). Ik heb zelf meteen een lisje gehad. Dit deed geen zeer. De verdovingsprikken zetten ze ook terwijl je moet hoesten, dus die voel je eigenlijk niet.

Als je dus straks die lisexcisie krijgt (als je die tenminste krijgt, kan ook geloof ik op andere manieren weggehaald worden, maar lisexcisie is wel meest standaard) wordt het weggehaalde weefsel op kweek gezet en krijg je na ongeveer twee weken te horen of ze het gehele plekje hebben kunnen weghalen (schone snijranden) en wat de precieze uitslag van het weefsel is.

Als ze alles hebben kunnen weghalen met schone snijranden is de kans erg groot dat je bij je volgende controle over een halfjaar gewoon een pap 1 hebt (misschien een pap 2 omdat de boel nog wat moet genezen)

Het kan dus ook terugkomen, maar je wordt nu halfjaarlijks gecontroleerd middels een uitstrijkje dus als er weer afwijkingen ontstaan zijn ze er snel bij.

Het wachten is altijd alleen vreselijk irritant.

Bedankt voor je reactie!

Ik moet er over een uur zijn om te bespreken hoe en wat en ben super zenuwachtig en misselijk.
Ik zit nu in het ziekenhuis te wachten bij poli Anesthesiologie, ik moet namelijk volgende week een operatie ondergaan.

(bloed afname is net al geweest)

Geen goed nieuws elk geval, de cellen neigen naar kankercellen toe en er wordt volgende week een conisatie verricht.

Ik voel me zo kut nu, weet niet eens meer wat te denken.
Hei, ik kan me inbeelden dat je je kut voelt, misschien een troost, een paar jaar geleden( 5jaar )zat ik in dezelfde situatie, ik weet nog dat het mij toen ook heel veel onzekerheid heeft gegeven.

Ik had cin 3, en in cin zat er ook nog een gradatie, ik zat op het hoogste, t'is al een tijdje geleden, ben het al wat vergeten maar er was ook opeens haast bij me, een week later ook een conisatie gehad, ik had geen slechte randjes, ze hebben de foute boel volledig kn weghalen. Heb toen nadien altijd mooie uitstrijkjes gehad, moet nu wel nog om het jaar op controle, maar ik kan het nu achter me laten, ben ook niet meer ongerust, maar het is vroeger anders geweest.

Ivm de conisatie; ik heb daar bijzonder weinig last van gehad, na de operatie was ik dezelfde dag nog thuis, een week nog wat nabloedingen gehad, viel goed mee, nagenoeg geen pijn gehad.

ik duim voor je en hoop voor je het allerbeste, tracht niet te panikeren, het komt heus wel in orde!!
quote:woedie schreef op vrijdag 05 oktober 2012 16:31 Hei, ik kan me inbeelden dat je je kut voelt, misschien een troost, een paar jaar geleden( 5jaar )zat ik in dezelfde situatie, ik weet nog dat het mij toen ook heel veel onzekerheid heeft gegeven.

Ik had cin 3, en in cin zat er ook nog een gradatie, ik zat op het hoogste, t'is al een tijdje geleden, ben het al wat vergeten maar er was ook opeens haast bij me, een week later ook een conisatie gehad, ik had geen slechte randjes, ze hebben de foute boel volledig kn weghalen. Heb toen nadien altijd mooie uitstrijkjes gehad, moet nu wel nog om het jaar op controle, maar ik kan het nu achter me laten, ben ook niet meer ongerust, maar het is vroeger anders geweest.

Ivm de conisatie; ik heb daar bijzonder weinig last van gehad, na de operatie was ik dezelfde dag nog thuis, een week nog wat nabloedingen gehad, viel goed mee, nagenoeg geen pijn gehad.

ik duim voor je en hoop voor je het allerbeste, tracht niet te panikeren, het komt heus wel in orde!!

Thnx voor je reactie en het delen van je ervaring!

Ik ben nog nooit onder narcose geweest en ben daar best wel nerveus over, het geen controle kunnen hebben.

Ik hoop dat de ingreep bij mij ook mee zal vallen, zou voor een stuk opluchting zorgen en daarna hopen dat alle narigheid weggehaald is.
quote:sharkythesharkdog schreef op 03 oktober 2012 @ 16:01:

Hallo iedereen, sorry dat ik zo op mij heb laten wachten een paar stressvolle weken achter de rug gehad.

De gyn heeft de 17de een stukje weggeknipt voor onderzoek, het viel erg tegen deed veel pijn en heb zeker meer dan een week bloed(en weefsel ?) verloren.

Tijdens het wegknippen raakte ik helemaal bezweet van de pijn.

Vandaag ben ik gebeld omdat de cellen dusdanig onrustig zijn dat het weggehaald moet worden, over 2 dagen weer een afspraak.

Ik voel me echt behoorlijk kut.

Tot zo ver deze update,

bedankt voor de reacties allemaal!

Oh, dat is niet zo'n goed nieuws zeg! Tjeetje

Wat erg voor je, dat het zo tegen viel..

Ik snap daarom ook goed, dat je er enorm tegen op ziet.. Is zeker ook geen pretje, er zijn leukere dingen..

Maar je moet maar zo zien, ze zijn er op tijd bij.. Ze kunnen het weghalen, en het is voor een goed doel hé, zo moet je het maar zien.

Wens je veel sterkte, en succes bij alles.. En ik volg dit topic om te zien hoe het met je is, en blijft gaan.

X liefs wished
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven