Science Link stoptna acties + bedreigingen dierenactivisten

16-04-2008 06:48 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanleg Science Link stopgezet na acties dierenactivisten

Van onze verslaggever Peter de Graaf

gepubliceerd op 15 april 2008 18:34, bijgewerkt op 15 april 2008 21:44

VENRAY - De gemeente Venray heeft onder druk van dierenactivisten een streep gehaald door het ambitieuze plan voor een innovatief bedrijvenpark met laboratoria, waarin mogelijk ook dierproeven zouden worden gedaan. ‘We hebben als college de knoop doorgehakt’, zei CDA-wethouder Lei Heldens dinsdag. ‘Deze slag is door de dierenactivisten gewonnen.’

In december haakte al een projectontwikkelaar af, nadat dierenactivisten de woningen van twee managers op kerstavond met dreigende leuzen hadden beklad. Ook wethouder Heldens werd voortdurend bedreigd en kreeg de laatste maanden zelfs beveiliging. Dierenactivisten belaagden ook het naburige bedrijf Harlan, dat proefdieren fokt, en dat eveneens zou participeren in het bedrijvenpark Science Link aan de A73.

Bedreigingen

Door de acties van de dierenactivisten, die zowel legaal via demonstraties als illegaal via bekladdingen en bedreigingen werden gevoerd, hielden andere potentiële investeerders de boot af. ‘Het duurt te lang, het kost te veel’, aldus Heldens. Ook de beveiliging van het bedrijvenpark, dat 60 miljoen euro zou gaan kosten en vierhonderd banen moest opleveren, vormde een groeiend probleem.

Volgens de Venrayse wethouder is het hard nodig dat de rijksoverheid maatregelen neemt om te voorkomen dat dierenactivisten ook andere ontwikkelingen kunnen blokkeren. ‘De overheid kan bijvoorbeeld gebiedsverboden opleggen, zoals in Engeland al gebeurt. Dan mogen activisten niet in een bepaalde zone. Er moeten maatregelen worden genomen om de ontwikkeling van biowetenschappen mogelijk te maken.’

Teleurstellend

Regeringspartij CDA vindt het besluit van de gemeente Venray ‘buitengewoon teleurstellend’. Oppositiepartij VVD noemde het ‘slecht nieuws voor onze rechtsstaat’. Kamerlid Kamp: ‘Voor de activisten is dit een aanmoediging om door te gaan met hun misdadige gedrag.’ Vandaag wil de Tweede Kamer daarover overleg voeren met de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken.

Een woordvoerder van de Anti Dierproeven Coalitie (ADC), die zegt slechts legale actie te hebben gevoerd tegen Link, reageerde verheugd op het nieuws uit Venray. De gemeente wil nu een minder omstreden bedrijventerrein langs de A73 vestigen.

Hoe ver mogen actievoerders gaan? Ik las ergens anders dat ook gezinsleden vanw erknemers zijn bedreigd. Ik vind het veel en veel te ver gaan en behoorlijk asociaal om op een dergelijke manier 'actie' te voeren.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Ja dit gaat echt veel te ver, valt wat mij betreft onder terrorsime. Sowieso ook vrij hypocriet, want je maakt mij niet wijs dat de mensen een medicijn zouden innemen wat niet van te voren op dieren is getest. Voor de gevaren van niet voldoende op dieren testen google voor de grap eens op Softenon...

Daarnaast is nu dus een heel project afgeblazen, omdat er misschien in een klein deel daarvan dierproeven gedaan zouden worden. Sorry, maar ik begrijp niet dat zoiets in Nederland kan gebeuren.
Nova heeft er gisteren een item aan gewijd. Ik vind het van de gekke dat een gemeente zich onder druk van een extreme actiegroep op de knieen laat dwingen.
Alles wat zich 'activist' noemt vind ik eng.

En dan zeggen ze dat links extremisme niet bestaat.

Nou, nog enger dan rechts extremisme als je het mij vraagt.
Dat denk ik ook. Ze strijden niet met open vizier en dat maakt ze ongrijpbaar.
.
quote:lindy schreef op 16 april 2008 @ 09:00:

Tja, bedreigen mag niet, dat is duidelijk. Maar de afkeer tegen 'milieuterroristen' is inmiddels zo sterk onder met name de Telegraaf-lezers dat je blijkbaar niet eens meer gebruik mag maken van je democratische recht om te demonstreren... helaas pindakaas, dat mag gewoon in dit land, of de bedrijven dat nou leuk vinden of niet.

.

Demonstreren vind ik heel wat anders dan bedreigingen aan het adres van de wethouder en intimidatie van investeerders. Geen goed woord voor over! Ik vind het laf en zeker niet thuisoren in een demoncratisch land.

Dat die knakker van het ADC zo verheugd reageerd keur ik ook af. Als hij echt alleen legale actie voert had hij dat standpunt duidelijker moeten maken en zeggen dat hij het betreurt dat wegens bedreigingen en intimidatie de bouw is stopgezet.
Die mensen zijn echt eng hoor, ik heb ze meegemaakt. Gatver enge lui. Het was hier echt eng zoals ze liepen te demonstreren (zo nu weet iedereen waar ik woon). Ik wilde vragen aan een vrouw welk merk make-up ze op had, ze werd me toch een portie kwaad op me. Terwijl ik make-up draag die niet op dieren is getest.

Ik kan me de wethouder Heldens echt voorstellen, rouwkransen bij zijn huis dan word je gewoon BANG voor zulke rotmensen. Heb er geen goed woord voor over.

En Maastricht én Den Haag hebben Venray niet geholpen. B&W Venray zoek het zelf maar uit.

Dat zijn dus 600 banen minder in deze regio.
Jeetje 600 banen? Dat had ik nog niet eens gezien. Nou, lekker dan. Hoe mer ik hier over nadenk, hoe bozer ik wordt....
Hoe halen ze het in hun botte kop, schandalig zeg!

En wedden dat als ze zelf ziek worden ze maar wat graag medicijnen willen die hoogstwaarschijnlijk ooit getest zijn op dieren?

Uit het voorbeeld van Steph blijkt ook maar weer dat deze mensen maar op 1 ding uit zijn, en dat is rellen. Want een normaal gesprek, daar staan ze niet voor open.... triest....
quote:lindy schreef op 16 april 2008 @ 09:00:

Tja, bedreigen mag niet, dat is duidelijk. Maar de afkeer tegen 'milieuterroristen' is inmiddels zo sterk onder met name de Telegraaf-lezers dat je blijkbaar niet eens meer gebruik mag maken van je democratische recht om te demonstreren... helaas pindakaas, dat mag gewoon in dit land, of de bedrijven dat nou leuk vinden of niet.

Ik ben overigens wel van mening dat een heel groot deel van de dierproeven afgeschaft kan worden, voor een deel is dat ook al gedaan. Er is een groot verschil tussen testen voor medicijnen en testen voor cosmetica, bijvoorbeeld.

Demonstreren best, ik heb er geen last van.

Hier op mijn werk verschijnen ze ook regelmatig en bedreigingen, spugen naar werknemers en auto's vernielen horen er helaas ook bij. Ik durfde toen ik zwanger was niet eens met mijn fiets het terrein te verlaten omdat ik bang was van mijn fiets getrapt te worden.

Eens overigens dat testen voor bijvoorbeeld cosmetica afgeschaft mag worden.
quote:heejhallo schreef op 16 april 2008 @ 10:24:

Jeetje 600 banen? Dat had ik nog niet eens gezien. Nou, lekker dan. Hoe mer ik hier over nadenk, hoe bozer ik wordt....Word vaak in de nationale media niet gezegd, hier was het het gesprek van de dag. Nu maakt Venray ook niet zoveel mee.
.
quote:lindy schreef op 16 april 2008 @ 12:44:

Ach, vroeger werkte daar iedereen bij Rank Xerox, of in een van de gekkenhuizen. Je moet wat.

Gekkenhuizen zijn er niet meer, is nu Psychiatrische inrichting (de mensen daar zijn nu clienten, ipv patienten of bewoners).

En de Rank is er nog wel maar heet nu Flextronics en er moeten steeds meer mensen weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven