Geld & Recht alle pijlers

diep in de sjit

24-08-2012 05:57 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, kan er nu zelfs niet van slapen.

Ben getrouwd geweest en in ons huwelijk hebben we gezamelijk 2 schulden opgebouwd die op mijn naam staan (niet slim, maarja toen dacht ik nog dat we samen zouden blijven) Na de scheiding ben ik begonnen met 1 schuld af te lossen en ex zou beginnen met de andere schuld.

Afgelopen week gebeld door de schuldeisende instantie dat mijn ex al vanaf april niet meer betaald heeft. Ik uiteraard mijn ex gebeld en de situatie uitgelegd. Aangezien ik hoofdelijk aansprakelijk ben, komen de deurwaarders dan bij mij op de stoep. Mijn ex vond dat mijn probleem en was niet meer van plan om te gaan betalen.

Ik ben nu van plan om contact op te nemen met die instantie en een nieuwe betalingsregeling te treffen. Het probleem is alleen dat ik op dit moment druk op zoek ben naar werk en dus rond moet komen van een bijstandsuitkering.

Ik wilde dit even van me afschrijven, misschien dat iemand tips heeft? Ik voel me in ieder geval zwaar genaaid...
Dat is idd vervelend, Diane. Dure en wijze les voor de volgende keer. Om hoevel gaat het nog? Wat je sowieso niet moet doen is je hoofd in het zand steken dus het is goed als je gewoon belt en de situatie uitlegt. In welke regio zoek je werk?
Het is in totaal nog zo'n 8000 euro. Ik heb met mijn advocaat hierover gesproken en die zei dat ik het dan bij mijn ex terug kon vorderen. Maar voor nu moet ik er wel voor zorgen dat ik geen deurwaarders aan mijn deur krijg.

Ik zoek werk in de regio brabant, ben bezig met een jobcoach dus hoop dat ik snel iets heb gevonden.
Ik ken jou situatie verder niet maar jij bent aansprakelijk toch? Nou ja laat je goed informeren door je advocaat. Verder gewoon de betrokkenen bellen. Laat zien dat je wil en leg je situatie uit.

Ik woon zelf ook in Brabant en ken best wat bedrijven waar ze mensen zoeken. Wat voor soort werk zoek je?
Als het op jouw naam staat en je ex er niks (meer) mee te maken wil hebben, vrees ik dat hij volledig in zijn recht staat...
We zijn getrouwd geweest in gemeenschap van goederen. Dus in die zin is hij er net zo goed verantwoordelijk voor en kan ik dus de helft van de schulden van hem terug vorderen, volgens mijn advocaat. Maar ik ben idd aansprakelijk en wil dit netjes oplossen.

Ik wil graag in de hulpverlening werken (SPH diploma)
Kan je die 8000 echt niet ergens anders lenen? Van familie?
Als jullie in gemeenschap van goederen waren gehuwd is je ex toch net zo goed aansprakelijk voor de schulden, kan de schuldeiser geen beslag leggen bij hem? Jij hebt te weinig inkomen maar hij wellicht niet? Geen idee of het echt kan hoor, dat beslag leggen maar lijkt mij logisch omdat het nu ook zijn schulden zijn.
Oke, iets met een klok en klepel maar is het niet zo dat als hij na jullie scheiding structureel betalingen heeft gedaan, hij hiermee de schuld erkent? Misschien weet iemand hier of dit klopt?
Je bent voor schulden beiden hoofdlijk aansprakelijk. Behalve voor hypotheken. Als de hypotheek alleen op jouw naam heeft gestaan in jullie huwelijk, ben jij na ontbinding alleen aansprakelijk.
Die man van de schuldeisende instantie die ik aan de telefoon had, zei op alles; ja maar u bent aansprakelijk. Daar kwam ik niet echt verder mee. Alles staat op mijn naam, dus in zijn ogen hebben zij niks met mijn ex te maken.
Tuurlijk zeggen ze dat jij aansprakelijk bent.. Ik denk dat je nu meer hebt aan je advocaat dan aan zo'n meneer van de schuldeisende partij.. Kan je met de schuldeisers geen betalingsregeling afspreken?
Het lijkt me verstandig als je bij het juridisch loket langsgaat. Want gehuwd in gemeenschap van goederen betekent dat je sámen aansprakelijk bent. Dat je ex niet wil betalen is lullig en de schuldeiser wil alleen maar zijn centen zien.

Iets anders (om je ex terug te naaien); je bent getrouwd geweest en je hebt nu een uitkering. Dan moet je ex voor jou bijbetalen hoor. Je zou een brief kunnen opstellen waarin je stelt; ofwel je betaalt deze schuld, ofwel ik onderneem stappen voor partner-alimentatie met terugwerkende kracht.

Wel even zakelijk en netjes enzo. Er is hier vast wel iemand die dat beter kan dan ik .
Ik heb er totaal geen verstand van, maar ik zou niet blind afgaan op wat de schuldeisende instantie zegt. Die gaat natuurlijk naar het makste schaap (jij), terwijl er een sluwe vos (ex) mede verantwoordelijk is. Laat je goed informeren door juridisch loket (of iets dergelijks) en als je onverhoopt zelf alle schulden moeten betalen, dan kun je daar ook hulp bij krijgen. Diep ademhalen, laat je niet gek maken, ja je bent genaaid door je ex, maar eerst het ene afhandelen en dan het andere. Stap voor stap kom je weer met beide voeten op de grond.
En onthoud goed;

Sommige mensen kunnen beter liegen dan anderen de waarheid kunnen vertellen.

Houd dat jezelf wel altijd voor ogen. Je weet niet wat je ex tegen de schuldeiser gezegd heeft zodat ie bij jou langskomt.
sja als het goed gaat, dan gaat het goed, maar als het niet goed meer gaat gaan mensen dingen doen die je nooit van deze mensen verwacht had...

ook ik heb hiervan geleerd.

let op, ook al zegt je advocaat dat je ook bij hem kan vorderen straks: van een kale kip kun je niet plukken.

zo ben ik ook ooit voor vele euro's het schip in gegaan, waarbij we beiden hoofdelijk aansprakelijk waren.

'hij' verdween en had zogenaamd niets. En van kale kip kun je niet plukken :S zo gaat het in NL ...

een wijze en dure les..... ga anders eens langsgemeente dat bied opties, want je hebt bijstanduitkering. ga je de schuldsanering in, dan heb je iig geen hijgende deurwaardesr aan de stoep die het je steeds moeilijker maken. Dan wordt het iig netjes geregeld en wordt je geholpen om het z.s.m. toch af te betalen. Dat je even niets overhoudt voorlopig, zal linksom of rechtsom een feit zijn :(

Zijn er ook kinderen in het spel die onderhouden moeten worden?

Succes
Helaas zijn er ook kinderen in het spel (niet helaas dat ze er zijn, maar dat ze dit ook moeten meemaken)

Mijn ex heeft in de rechtbank zelf gezegd dat hij deze schuld voor zijn rekening zou nemen. Dus wellicht dat ik daar nog iets mee kan.

Net gebeld met de schuldeisende instantie en die zeggen dat ze weinig kunnen tov mijn ex. Hij snapte mijn verhaal en nu gaan we kijken hoeveel ik per maand af zou kunnen lossen. Volgens hem kon ik dan wel een rechtzaah starten tegen mijn ex aangezien hij in gebreke blijft.

Die kale kip ben ik ook een beetje bang voor. Ex heeft een eigen zaak en het is met het berekenen van de kinderalimentatie al gebleken dat hij heel goed de boel kan manipuleren.
quote:diane84 schreef op 24 augustus 2012 @ 06:33:

We zijn getrouwd geweest in gemeenschap van goederen. Dus in die zin is hij er net zo goed verantwoordelijk voor en kan ik dus de helft van de schulden van hem terug vorderen, volgens mijn advocaat.

Voor zover ik weet klopt dat. Ik heb ook schulden met mijn exman en ook in gemeenschap van goederen getrouwd. ik wilde na de scheiding de schulden laten splitsen, maar dat doen ze niet. Je hebt de schulden samen gemaakt, dus blijf je samen verantwoordelijk.

Balen dat jij er nu mee opgescheept bent. Zeker terugvorderen van je ex!
quote:misspoes1 schreef op 24 augustus 2012 @ 07:39:

Oke, iets met een klok en klepel maar is het niet zo dat als hij na jullie scheiding structureel betalingen heeft gedaan, hij hiermee de schuld erkent? Misschien weet iemand hier of dit klopt?Nee, volgens mij blijf je samen aansprakelijk. Als de één niet betaalt komen ze het bij de ander halen.
TO

Zoek hulp/advies voor je situatie. Dan heb je iemand die er meer verstand van heeft. Hopelijk geeft dat wat rust.
Wat is er vastgelegd in het echtschedingscovenant? Op basis daarvan kan jij een zaak beginnen tegen je ex. Heb je niets aan naar je schuldeisers overigens.

Betaald ex ook partneralimentatie? Gezien jij een bijstandsuitkering krijgt.
Nee, ik krijg geen partneralimentatie. Ik hoop ook niet lang meer in de bijstand te zitten en dan ziet het er weer wat rooskleuriger uit. Maar nu, pfff...

Even het echtscheidingsconvenant nakijken, want dat weet ik zo niet meer. Zijn nogal wat rechtzaken geweest. En anders maar weer een telefoontje naar mijn advocaat.
hopelijk is het vast gelegd in verslag van de rechtbank, als hij het DAAR gezegd heeft en het zwart op wit staat! sta je iig sterker...
Hij moet ook gewoon de helft betalen. Alleen heeft de schuldeiser daar niets mee te maken; jullie zijn allebei aansprakelijk voor het hele bedrag. Dus als de schuldeiser jou aanspreekt, moet je het hele bedrag betalen.

Vervolgens moet je zelf bij je ex de helft terughalen. Desnoods via een advocaat.
Als je een bijstandsuitkering hebt en je woont alleen dan ontvang je ongeveer 900,- Daarvan mag je max 10% aan schulden per maand afbetalen, dus niet meer als 90 euro in de maand. Liggen de schulden hogen contact opnemen met de socialedienst zij kunnen voor je bemiddelen en kijken naar de mogelijkheden om zo snel mogelijk weer schulvrij te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven