Hoe word ik socialer?

26-08-2012 09:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was ald kind heel erg verlegen. Naarmate ik ouder werd en wat trainingen sociale vaardigheid had gevolgd, ging het beter. Ik ben nog steeds geen haantje de voorste maar ik ben niet echt verlegen meer. Toch zit het diep van binnen toch in mij want in sommige situaties kan ik nog steeds verlegen zijn. De gedachte eraan kan echte paniek veroorzaken. Als ik in een groep ben waarmee het om wat voor reden dan ook, minder klikt dan weet ik niet wat ik moet zeggen, ben stil en baal dan weer dat ik niet spontaan ben, ga lopen stotteren en voel me ellendig omdat ik niet gewoon mee kon doen.

Wat kan ik hiermee?
Bedenken dat er behalve praters ook luisteraars moeten zijn.
Je hoeft niet leuk te doen.
Probeer, als je geen groepsmens bent maar je meer op je gemak voelt bij meer 1 op 1 contact, contact te leggen met 1 persoon van of in een groep. Verzin een openingszin, een heel gewone. Bij wijze van spreken over het weer.... Verleg je aandacht van jezelf naar de ander. Omdat je je zo bewust bent van jezelf en je daar niet prettig bij voelt. Ga echt in gesprek met de ander, stel vragen en laat de ander vertellen. Zo kun je je eigen vervelende gevoel een beetje 'vergeten' en de ander heeft het gevoel dat er echte aandacht voor hem/ haar is en waardeert dit meestal wel!

Veel succes, je bent niet de enige die dit moeilijk vindt!
Je kunt wat standaardvragen en teksten bedenken die je in dat soort gelegenheden kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om met mensen aan de praat te komen: "Waar ken jij de jarige van?", "Zijn jullie nog weggeweest met vakantie?" of "Druk op het werk?". Af en toe wat doorvragen en je hoeft zelf niets meer te zeggen. En in een groep breng je een onderwerp op waar iedereen wel een mening of een verhaal over heeft. En vervolgens hoef je zelf ook niets meer te zeggen.
vind ik ook je hoeft je niet anders voor te doen dan je bent toch?Zo ben jij nou eenmaal dat hebben anderen maar te accepteren.

Ik heb het zelf meer dat ik nooit heel erg van bellen en afspreken enzo houd.

Vind verjaardagen ook heel vreselijk en opgegeven moment maken mn hersens kortsluiting dan lijkt ook wel en stop ik soms met praten haha kan er niets aan doen.

Net zoals bellen ik vind het vreselijk!
Niet iedereen is hetzelfde en dat is goed toch? We hoeven niet allemaal voorop te lopen we leven in een maatschappij waar iedereen maar assertief en gebekt moet zijn, ik heb het ook dat ik me in groepen naar voel en begin te haperen en me ongemakkelijk voel, op de creche beginnen ze nu al tegen ouders goh het kind mag wel iets assertiever zijn, waarom een kind is gewoon zoals het is en als volwassene kun je het wel een beetje ontgroeien maar je bent zoals je bent, jij hebt weer andere dingen waar je goed in bent.
Probeer te ontdekken bij welke mensen je je op je gemak voelt. Ik kom op sommige mensen misschien ook over als stil en verlegen, maar dat is dan vaak omdat ik gewoon niet kan meepraten over de onderwerpen. Bij mensen bij wie ik me op mijn gemak voel, merk ik dat de onderwerpen van het gesprek ook anders zijn en ik ook met enthousiasme en overtuiging kan meepraten en helemaal niet als een stil persoon overkom.
Jezelf accepteren zoals je bent.

Er is niks mis met verlegen zijn.

Ga niet forceren. Je moet helemaal niks.

Juist goed dat een groep gemengd is, met drukke en stille mensen.

Wees blij met wie je bent en hoe je bent.
Bedenk dat de meeste mensen vooral graag over zichzelf praten, dus vragen stellen, en de rest gaat vaak vanzelf.

En dit is ook iets dat je kunt leren. Daarbij sluit ik me aan bij NYC, zoek mensen op waar je je bij op je gemak voelt.
Socialer worden is niet gemakkelijk.

Mij lukt het ook niet, maar ik ben niet zon mensenmens. Het lukt me om de een of andere reden ook nooit goed contact te leggen of iets. Waarschijnlijk zoek/vind ik dan alleen de mensen waarbij ik mezelf niet op mijn gemak voel.. Maar zo gemakkelijk is het ook niet mensen te zoeken.
Het leven is één groot toneelspel, en soms moet je je een rol aanmeten...

Dus, als het niet vanuit jezelf komt, doe je gewoon net alsof.

Zo speel ik wel eens de domme, de stille, de lieve, de analist, enz

Volgens mij weet jij wel "hoe men zich moet gedragen" in bepaalde situaties.

En dan denk je, als Angelina t kan, kan ik het ook! En beeld je in dat je een wereldberoemde actrice bent en een rol in een film speelt. En om een Oscar te winnen, moet je je best doen...(maar niet over-acteren, dat is ongeloofwaardig...)

En als je dan eenmaal door hebt, hoe het spelletje gespeelt wordt, maak je je meer eigen.

En sommige rollen speel je maar 1x, omdat ze niet bij je passen, of omdat het niets oplevert.

Misschien dat je zo wat kunt "oefenen"

Maar als je mijn vriendin zou zijn, zou ik het liefst willen dat je gewoon jezelf zou zijn en blijven. Tenslotte voeg je iets toe aan mij, vul je me aan, of hou jij mij in balans....

En zou ik van je houden om wie je bent...
Mensen die verlegen zijn, zijn vaak in hun hoofd heel erg met zichzelf bezig. Hoe kom ik over, wat moet ik zeggen, wat zullen ze van me vinden enz.

Misschien zou je kunnen kijken of het je lukt die focus op jezelf weg te halen, door je gedachten meer te richten op de buitenwereld en wat er om je heen gebeurt. Waardoor je daar op dat moment een 'connectie' mee maakt en misschien vanzelf anders gaat reageren.
quote:NYC schreef op 26 augustus 2012 @ 09:53:

Probeer te ontdekken bij welke mensen je je op je gemak voelt. Ik kom op sommige mensen misschien ook over als stil en verlegen, maar dat is dan vaak omdat ik gewoon niet kan meepraten over de onderwerpen. Bij mensen bij wie ik me op mijn gemak voel, merk ik dat de onderwerpen van het gesprek ook anders zijn en ik ook met enthousiasme en overtuiging kan meepraten en helemaal niet als een stil persoon overkom.Goeie post, heel herkenbaar.
quote:noujaaa schreef op 26 augustus 2012 @ 09:53:

Jezelf accepteren zoals je bent.

Er is niks mis met verlegen zijn.

Ga niet forceren. Je moet helemaal niks.

Juist goed dat een groep gemengd is, met drukke en stille mensen.

Wees blij met wie je bent en hoe je bent.Mooi gezegd .
quote:Als ik in een groep ben waarmee het om wat voor reden dan ook, minder klikt dan weet ik niet wat ik moet zeggen, ben stil en baal dan weer dat ik niet spontaan ben, ga lopen stotteren en voel me ellendig omdat ik niet gewoon mee kon doen.

Het is logisch dat als het niet klikt, je ook niet goed weet wat je moet zeggen. Het een is het gevolg van het ander. Je kan je afvragen wat je daar nog doet in die groep met onverwante mensen, anders dan veinzen.

Ik zou dus alleen met die groep omgaan als het voor jou onvoordelig is om dat niet te doen. Maar dan moet je het ook zakelijk bekijken en je populariteit in die groep niet zo nauw nemen.
it's a big club and you ain't in it
Kijk eens bij www.volksuniversiteit.nl

Hier kun je betaalbare cursussen of workshops over communiceren vinden. Leuk om nieuwe mensen te leren kennen en te werken aan je je sociale omgang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven