Doodsangst voor narcose

26-08-2012 14:49 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Als dinsdag wordt ik geopereerd aan mijn galblaas.... Relatief simpele ingreep. Ik zie zoooooo op tegen de narcose. Mijn angst is om niet meer wakker te worden en mijn dochtertje van 1 nooit meer t zien.. Ik ben niet bekend met angstklachten en ben helemaal mezelf kwijt. Beheerst m'n leven, continu verdrietig, slaap slecht, eet slecht, zo gespannen. Gaat nu al twee weken, ben zo moe, probeer afleiding te zoeken, lukt soms maar vaak niet....

Help wie heeft ervaringen, tips, adviezen?

Oja heb fors overgewicht, BMI van 36. Verder gezond. Ben 29.
Onlangs, als je het Google meisje België overleden aan narcose dan vind je het. Was in een Zkh.
Gevonden?
Donja, je doet het jezelf aan door dit soort verhalen te googelen. Heb zelf al een aantal operaties achter de rug (waaronder ook een galblaas operatie), niets aan de hand. Ik huppel nog steeds rond. Vraag gewoon of ze je een kalmeringsmiddel geven op voorhand als je zo nerveus bent .Kreeg ik als kind nog wel, als volwassene nietmeer. .

Waarom ga je dat soort dingen nu googelen?
Donja, dat zijn echt de uitzonderlijke gevallen. Dat zal je altijd blijven houden. Ik heb het artikel niet gelezen hoor, maar was er niet méér aan de hand? En wat voor operatie was het?

Hoe vaak hoor je dit nu helemaal.... Galblaas-operaties doen ze -bij wijze van spreken- 25 keer op één middag in hetzelfde ziekenhuis. Waarschijnlijk heb je een pré-operatieve screening gehad?

Enne, dat verhaal uit België: in de media is meestal maar één kant van het verhaal te vinden.....
En anders misschien morgenochtend even naar de huisarts voor een paar oxazepam om morgen de dag mee door te komen?

Ga lekker zwemmen of nog even naar de sauna, vraag je man of vriend om je lekker te masseren.... Neem vanavond nog effe een afzakkertje zodat je lekker ontspannen gaat slapen vannacht. Wees lief voor jezelf en stop met Google-en!!
Dames, ik heb dit niet nu gegorgeld, maar hoorde het twee weken geleden op nieuws. Dat hoor je nu net denk ik dan... Google nu al tijdje niet meer. Idd onrust opwekken wil ik juist niet. Ben erg blij met jullie reactiesN! Oja hie inden jullie het moment van inspuiten narcose? Lijkt me nu heel angstig? Mo ga ik werken, zorgt voor afleiding en heb lieve collegae
Je krijgt een infuus, dan spuiten ze het spul in via het infuus, mag je een masker op waardoor je knetterhigh wordt en vervolgens in 10 tellen voor pampus ligt.
Ik vond het heerlijk. Ik was met mijn arts aan het kletsen over vakantie en de anaesthesist zei: er komt slaap aan hoor. Ik voelde me lekker warm worden en was weg. Het volgende moment was het alweer voorbij, zo voelde dat. Lekker geslapen. Ik vond het ook spannend hoor, dat snap ik wel. Maar het is echt niet eng. Als ze me nu zouden vertellen dat ik morgen onder narcose moest, dan zou ik prima slapen. En genieten van dat wegvallen, dat vond ik echt lekker!
Narcose is een typisch gevalletje van extreem lekker in slaap vallen (en snel!!) Dat gevoel.....

Whahaha... nou klink ik als een soort Michael Jackson...

Serieus, het gaat zoooo snel. Je kunt er ook echt niet tegen 'vechten'. Ook het wakker worden vond ik nooit een vervelend moment. Ik was altijd meteen aardig helder qua denken, qua uitspraken minder

Weet je waar ik juist altijd nerveus van wordt? Niet van de ingreep of de narcose, maar van dat 'zenuwachtige gedoe' er omheen. De mensen die lopen te vragen hoe je je voelt en of je al zenuwachtig bent... Ah, en met een redelijk zware rug-operatie mijn (inmiddels) ex-vriend die ruzie maakte en daarom niet mee wilde lopen naar de ok. Hij had de hele ochtend al zitten etteren... Een hele lieve verpleegster liep toen met me mee, ze was met stomheid geslagen dat iemand zo bot kon zijn. Dat vond ik zó lief! (heel verhaal, ex kon niet omgaan met ziekte... liet me een jaar later zitten toen ik het aan mijn hart kreeg en de amputatie volgde... Jeetje, wat een jank-verhaal als ik het zo teruglees, daar zit je net op te wachten... Maar ben een positivo hoor!)

Donja, lekker dat je morgen gewoon moet werken. Lekker je gedachten verzetten! Echt, jij zit hier woensdag op het forum om te vertellen hoe ontzettend lekker je geslapen hebt!

Oh ja, ik heb dus altijd dat ik na een operatie heel wakker ben, maar de dag daarna ben ik een dweil! Slapen, slapen en nog eens slapen.. En geen eetlust. Oh, btw: vraag bij misselijkheid meteen een pilletje, werkt mega snel.

Succes iig!
Goedemorgen

Nou de nacht weer door, ging best ok. Voel me vandaag redelijk rustig, soort van berusting? Ben vandaag ah werk dus wat afleiding...

Denk nog wel geregeld hoe zou de wereld er over twee dagen uit zien? Dames, ales jullie nog ervaringen of adviezen ehbben, let me know, doet me goed!!
Ik sluit me aan bij alle positieve ervaringen die mijn voorgangers hadden. Ik vind narcose zelfs wel lekker! Je bent 'weg' voor je er erg in hebt en als je bijkomt, denk je heel even: hé, moeten ze nog beginnen? En dan blijkt het al gebeurd te zijn. Ben ook nog nooit ziek of misselijk geweest ervan.

Als ik je nog een tip mag geven: probeer zo positief mogelijk de narcose in te gaan. 'Ze' zeggen: hoe positiever je erin gaat, hoe minder last je er na afloop van hebt. Of nou ja, het verkleint de kans dat je er last van hebt. Ik ben al heel vaak onder narcose geweest, en de anesthesist zegt vaak dat ik maar aan iets leuks/mooi paradijs o.i.d. moet denken.

Succes met je operatie. Laat je na afloop (als je eraan toe bent) nog even weten hoe het ging?
Hoi dames, àlles is goed gegaan e zooooo meegevallen. Wat een opluchting! Bedankt voor jullie steun.
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Er werd al eerder aangegeven dat je van te voren een kalmerend pilletje kan innemen.

Ik heb dat destijds niet gehad en ik stond tot op het laatste moment aan toe doodsangsten uit (trillen, angstzweten, huilen) en ik kwam ook heel huilerig en beroerd uit de narcose.

Oftewel een kalmerend middel is zeker aan te raden!
O mosterd! Sorry!

Wat fijn dat het je is meegevallen. Gelukkig maar!

Hoe is het nu verder met je?
Donja!

Gelukkig maar, nu lekker rustig aan doen hè?
Wat goed! Nou gelukkig dat het meeviel en sterkte met je herstel.
Ik ben dus ook doodsbang voor de narcose, het wordt steeds erger naarmate mn operatie dichterbij komt. Ik word over 2 weken aan mijn neus geopereerd. Rationeel denk ik en weet ik dat het wel goed zal komen. Maar emotioneel.... Ik ben allergisch voor bepaalde stoffen die bij de narcose gebruikt worden dus de medicatie wordt al aangepast. Maar wat als ik voor die andere stoffen ook allergisch ben? Straks stik ik! Ik ben absoluut geen doemdenker of een bang type, integendeel, ik ben heel optimistisch altijd. Maar ben zo bang voor een onverwachte complicatie. En het idee dat een machine je beademing over neemt......help! Ik heb denk ik gewoon even wat bemoedigende woorden nodig ;)

Ik heb binnenkort ook nog een keer contact met de arts ivm mijn angst, maar hoop hier ook mss al iets te lezen dat me wat meer gerustgestelt....
Ik zou mijzelf hier niet zo druk over maken.

In het onwaarschijnlijke geval dat je niet meer wakker wordt zul je dit zelf nooit meer beseffen.
Niet geschoten is altijd mis
Mette: zoals eerder al gezegd, de kans dat er iets misgaat, inclusief dat je ook allergisch blijkt voor die andere medicatie is echt heel klein. En stél nou dat dat toch zo is, dan is een operatietafel wel zo'n beetje de beste plaats om een allergische reactie te krijgen. Zeker omdat ze al weten dat je bepaalde allergieën hebt, zijn ze daar al op voorbereid, en kunnen ze dan gewoon ingrijpen. Allergisch reacties zijn gevaarlijk als je niet snel genoeg medische hulp krijgt. En als jij op een OK ligt met een heel team om je heen die met jou bezig zijn al weten dat je allergieën hebt, ben je wel heel mooi verzekerd van snelle medische hulp.

Dus de kans dat het gebeurt is heel erg klein (ben je toevallig vandaag de weg op geweest met de auto of op de fiets? De kans dat je daar iets was overkomen was een stuk groter, en dat vond je niet eng). En zelfs als het dan toch gebeurt kunnen ze gewoon ingrijpen.
quote:mette schreef op 15 oktober 2014 @ 10:11:

Ik ben dus ook doodsbang voor de narcose, het wordt steeds erger naarmate mn operatie dichterbij komt. Ik word over 2 weken aan mijn neus geopereerd. Rationeel denk ik en weet ik dat het wel goed zal komen. Maar emotioneel.... Ik ben allergisch voor bepaalde stoffen die bij de narcose gebruikt worden dus de medicatie wordt al aangepast. Maar wat als ik voor die andere stoffen ook allergisch ben? Straks stik ik! Ik ben absoluut geen doemdenker of een bang type, integendeel, ik ben heel optimistisch altijd. Maar ben zo bang voor een onverwachte complicatie. En het idee dat een machine je beademing over neemt......help! Ik heb denk ik gewoon even wat bemoedigende woorden nodig ;)

Ik heb binnenkort ook nog een keer contact met de arts ivm mijn angst, maar hoop hier ook mss al iets te lezen dat me wat meer gerustgestelt....Je kunt niet stikken, want je wordt geintubeerd. Jouw beademing wordt dus overgenomen en door de tube heb je sowieso een vrije ademweg. Mocht je een allergische reactie krijgen dan is er ook niets aan de hand, want de medicatie voor evt. zware reacties ligt altijd in de buurt.
Cum non tum age
@Noa en Nausicaa: dank voor jullie reactie! Duidelijk en geruststellend!
Mette, ik heb bij genoeg operaties gestaan om te weten dat de kans dat er iets misgaat bij een ingreep zoals de jouwe miniem is. Het is sowieso goed om het bij de anesthesioloog aan te geven dat je bang bent.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven