Hond kauwt op vloerkleed :-(

29-08-2012 13:19 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn hond kauwt dus aan het vloerkleed en het nepgras (soort van vloerbedekking) op het balkon op en ik weet niet wat ik er tegen kan doen. Misschien dat jullie tips hebben.

Ik zal even de situatie uitleggen: we wonen in een ruim appartement. Naast een hond hebben we 2 katten (gaat goed samen). Ik werk 4 dagen. 3 van de 4 dagen laat ik mijn hond in mijn pauze uit. De andere dag komt er een kennis die hem uitlaat en wat extra tijd aan hem besteedt. Mijn hond wordt in totaal 4x per dag uitgelaten (’s ochtends, ’s middags, na het werk en ’s avonds). Daarnaast gaan we in het weekend of soms door de weeks de bossen in, strand etc. om hem ff flink te laten rennen en spelen. We houden ook altijd rekening met hem (logisch): als de één door de weeks weggaat om te sporten blijft de ander thuis etc. In het weekend nemen we hem zoveel mogelijk mee. Thuis heeft de hond alle ruimte, hij kan overal komen. Onze balkondeur staat altijd (behalve in de winter natuurlijk, maar wel gewoon als het regent) open zodat hij lekker buiten kan liggen en naar iedereen kan kijken die langskomt. Ook liggen er genoeg speeltjes: van touwbotten tot balletjes, noem het maar op.

En toch kauwt hij het vloerkleed en nepgras kapot. Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand nog een super tip qua speeltje of kauwbot waar hij flink wat uren met bezig is? Of een andere tip?

Alvast bedankt!

Sugerfree
Tja, je hond heeft een hobby denk ik.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hoe oud is de hond? Mijn eerste idee is dat hij zich verveelt. Tussendoor uitaten is leuk, maar daarna zit ie weer uren alleen. Vier dagen per week. Ik vind dat vrij vaak. Leuk dat je in de weekenden erop uitgaat, alleen een hond leeft bij de dag, die ervaart dat niet als compensatie voor het alleen zijn. Die denkt iedere keer als jij de deur dichttrekt "ze gaat weer weg ik ben weer alleen". En de meest honden vinden dat niet leuk, roedeldieren als het zijn.
Is hij jong en aan het wisselen? Heeft hij dit altijd al gedaan? Is hij dit ineens gaan doen?

Een hond moet overigens iedere dag een uur los kunnen rennen, niet alleen in het weekend.
Zeg maar Spijker.
Heeft de hond al 'n Kong? Of zogenaamd intelligentiespeelgoed? Daar kan die van mij zich uuuuuren mee vermaken, vooral met die Kong.
Voordat je oplossingen gaat aandragen moet je uitzoeken waar het probleem vandaan komt. Vandaar dat ik vraag of hij dit ineens doet, hoe oud hij is, of er misschien iets is veranderd enz.
Zeg maar Spijker.
nylabone... moet je maar eens googlen
Vervelend dat ie niet buiten los kan bij je als je geen tuin hebt.

Maar bestaan er geen spuitbussen met spul waar honden niet van houden, zodat je dat op je kleden en meubels kan spuiten waar hond op zit te knagen?
X
Bedankt voor de reacties en tips!

Mijn hond is een jaar oud. Hij doet het soms weken/maanden niet en dan ineens weer een paar dagen achter elkaar.

Er is niks verander zo ver ik weet. Het zijn echt periodes. Hij kan zichzelf ook niet echt goed vermaken. In de zin van een half uur met een bal spelen ofzo.zonder dat wij de bal moeten gooien. Probeer van alles uit, maar nog niet het juiste gevonden.
Logisch, een hond is geen kat en kan zichzelf niet vermaken. Een jaar is een lastige leeftijd, je hond is een puber. Ga je met hem naar cursus?

Ik denk dat hij zich verveelt. En het is écht onrealistisch om te verwachten dat een hond zichzelf bezig kan houden.

Hoe lang is je pauze? Ik denk dat hij ook gewoon te vaak en te lang alleen zit. Het lijkt me een goed idee om bijvoorbeeld een uitlaatservice in te huren, en standaard na je werk ook nog een uurtje te gaan lopen. Dat gecombineerd met een leuke cursus waarin je dingen over je hond leert, en ook oefeningen leert om met hem te doen (en van denken worden ze veel moeier dan van rennen) moet het wel verhelpen.
Zeg maar Spijker.
Ik ken eigenlijk geen honden die een half uur zelfstandig met de bal kunnen spelen. Misschien vijf minuten.. Maximaal..

Een kong zou een oplossing kunnen zijn - zoals iemand hier ookal zei - maar de meeste honden worden met de jaren ook wel wat rustiger.

Mogelijk is het kauwgedrag ontstaan doordat de tantjes van de hond doorkwamen, en is het nu een soort van ""gewoon"" geworden..? Probeer je hond een alternatief te bieden (en het kauwen op het kleed wat minder leuk te maken), dedsnoods haal je het kleed weg.

En inderdaad een uitlaatservice zou een goed idee zijn, 1 jaar is wel de leeftijd dat een hond flink wat bezigheid kan hebben.
Ga na je werk eens een tijd met het dier ravotten. Een hond van een jaar oud heeft echt niet genoeg aan alleen in t weekend flink uitgelaten worden.

Sportschool opzeggen en inruilen voor 1,5 uur door het bos / park rennen en ouwehoeren met de hond. Je hebt t beestje niet alleen voor de sier!
Been there, done that, got the T-shirt.
Misschien heb ik een verkeerd voorbeeld, maar de hond van een vriendin heeft twee speeltjes waar hij letterlijk een uur mee speelt. Die dingen heb ik ook geprobeerd bij mijn hond, maar hij vindt er niks aan.

Als ik thuis kom van mijn werk krijgt hij de volledige aandacht: spelen, wandelen, soms gaan we met hem fietsen of laten we hem spelen in de tuin van een goede kennis (vinden die mensen helemaal geweldig), hardlopen etc. Dus niet alleen in het weekend. Daarnaast hebben we ala "cesar millan" speciaal voor hem een loopband gekocht voor de natte dagen. Ik zie mijn hond zeker niet als sier. Ik doe alles voor hem en geef hem zoveel ik kan aandacht.

Het rare vind ik dat het periodes zijn. Er zijn ook momenten waarop ik thuis kom en hij me met een slaapkop aankijkt van "joh moet ik nu al weer naar buiten". Dus tsja waar het nou aan ligt???
Volgens mij verwennen jullie de hond iets teveel als ik kijk naar mn eigen honden...

Ik zou zeggen koop sambal van madame sjanet smeer het op het vloerkleed kijken of die het nog eens doet denk het niet haha!

Wat vaak het probleem is. Dat de hond vaak overal mee naartoe mag. Als dat een keer niet kan worden de honden boos en gaan ze dus spullen slopen evil....
quote:divadevil schreef op 29 augustus 2012 @ 14:53:

Volgens mij verwennen jullie de hond iets teveel als ik kijk naar mn eigen honden...

Ik zou zeggen koop sambal van madame sjanet smeer het op het vloerkleed kijken of die het nog eens doet denk het niet haha!

Wat vaak het probleem is. Dat de hond vaak overal mee naartoe mag. Als dat een keer niet kan worden de honden boos en gaan ze dus spullen slopen evil....Nou, dit klinkt alsof jij echt verstand hebt van honden...
sambal helpt wel, en wordt ookwel aangeraden als niks meer werkt. maar ik zou eerst even iets vriendelijkers proberen.
een loopband voor op de natte dagen... niet lullig bedoeld maar het gaat bij een hond niet alleen maar om de beweging. buiten zijn mensen/luchtjes/gras e.d. zo'n loopband is een alternatief maar absoluut geen vervanging. ik loop ook op de natte dagen te soppen door de polder om madam haar beweging te geven!

misschien kan je het kleed gewoon tijdelijk oprollen en in de kast zetten... dan blijft het geen gewoonte. en in deze periode er hard aan werken om voor afleiding te zorgen als je weg bent. een kong is een goede, snoepjesbal ook (gewoon voer erin ipv bergen snoep), en een groot kauwbot waar ze echt pezen vanaf moeten rukken. dat soort werk.

ik weet niet wat voor hond je hebt. maar de een heeft nu eenmaal wat meer beweging nodig dan de ander. als mijn hond de hele nacht geslapen heeft is een half uurtje lopen voor ik naar mijn werk vertrek echt niet genoeg voor haar, anders gaat ze ook lopen mutsen in huis.

doet ze het trouwens ook als er iemand bij is? of alleen maar als ze alleen is.
Wanneer het met sambal al niet lukt (wat ik overigens betwijfel) kun je bij de dierenspeciaalzaken ook anti knabbelspray krijgen. Dat kun je op de spullen die niet kapot gekauwt mogen worden sprayen. Overigens zou ik wel eerst de sambal proberen aangezien dat een stuk goedkoper is.
@lemonlover

hahaha nee natuurlijk loop ik ook te soppen in mijn kaplaarsjes om mijn hond de nodige frisse lucht te geven tijdens een plens bui, maar dan ga ik geen uren in het bos lopen. En met sneeuw al helemaal niet. Dus dan kan hij (naast het buitenlopen) ook nog even zijn energie kwijt op de loopband. En hopelijk hebben we volgend jaar een huis met een tuin. Dan mag hij heel de dag in de tuin (hond proof) spelen, krijgt hij een speciaal hokje voor als het regent en kom ik hem nog steeds tussen de middag uitlaten.

Als hij het doet, doet hij het alleen als wij er niet zijn. Het gaat dus ook maanden goed en dan ineens heeft hij weer zo'n bui. Is dus geen patroon of dat hij het elke dag doet.

Maar ik ga de dingen kopen die hier opgeschreven zijn als tip, hopelijk helpt het!

Bedankt allemaal!!!
Het kan verveling zijn, het kan behoefte zijn aan kauwen.

Probeer iets vervangends te vinden voor je kleed, iets dat lekkerder is om op te kauwen, iets smaakvollers....

Zal nog niet meevallen misschien, maar je moet mogelijk gewoon een en ander uitproberen.

Als het verveling is, of zelfs frustratie (want honden kunnen inderdaad boos zijn als ze lang alleen zijn), dan moet je daar een oplossing op zien te vinden, want dan is er een behoefte in de hond waar jij niet aan voldoet.

Probeer op een of andere manier aan die behoefte te voldoen. Desnoods hondenuitlaatservice, dan is hij er langere tijd op de dag uit.
Een loopband voor de natte dagen?!?!

Jij bent gek. En ik heb geen adviezen meer.

Of toch nog een: met een hond moet je naar buiten. Ik loop iedere dag een uur, en de meeste dagen twee keer een uur. Ook in de regen. Ook in de sneeuw. Ook in het donker 's ochtends als het winter is (dan krijgt de hond een lampje aan z'n halsband). Ook in bizarre vroegte als het hele hete dagen zijn.

Een loopband. Je bent niet wijs.
Zeg maar Spijker.
Ik heb het kleed gewoon weggehaald.
Als je een hekel aan regen heb, moet je geen hond nemen.
pfoeh gelukkig to... ik was even bang dat je zo'n - natuurlijk loop ik graag met mijn hond maar alleen als het boven de 15C en niet te hard waait- type was;)

nog een laatste gekke tip maar baadt het niet dan schaadt het niet. onze hond heeft een doekje (gewoon zo'n schoonmaakdoekje vd hema, die kan ik nl makkelijk vervangen als hij op is) en sabbelt daar altijd op als ze gaat slapen. als ze geen doekje heeft probeert ze ook het vloerkleed mee te slepen naar haar 'hol' om ergens op te kunnen sabbelen. is bij haar geen echt sloopgedrag maar gewoon een ritueeltje als ze gaat slapen. je zou het kunnen proberen;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven