Werk & Studie alle pijlers

Scriptie schrijven en ADD

13-08-2012 17:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is al een behoorlijk tijd bezig met zijn scriptie, maar er komt niet erg veel uit zijn handen. Hij is erg snel afgeleid, werkt niet gestructureerd en kan niet lang achter de computer zitten en bezig zijn. Ik vind het erg frustrerend om dit te zien.

Hij is momenteel onder behandeling van een psycholoog. Hij heeft zelf hulp gezocht omdat het niet goed loopt met zijn scriptie en daarnaast vanwege sociale angst. De diagnose ADD is nooit echt bij hem gesteld, maar hij heeft wel veel overeenkomst met de kenmerken, vandaar dat ik zo maar even in de titel van dit topic heb gezet.

Zijn er mensen met (kenmerken van) ADD die wellicht praktische tips hebben hoe ik mijn vriend kan helpen? Ik vind dat de psycholoog niet erg veel handvatten biedt. Het plan is momenteel dat hij 3x drie kwartier werkt met een pauze ertussen maar dit lukt hem eigenlijk al niet. Een enkele keer stuurt hij mij een stukje tekst om mee te denken over de scriptie, maar hier is hij niet zo happig op. Zijn begeleiding vanuit school en de opdrachtgever is miniem dus daar komt hij ook niet veel verder mee. Ik wil hem erg graag helpen, maar uiteindelijk zal hij toch zelf zijn scriptie moeten schrijven! Wie heeft er tips?
Hey Flip, dankjewel voor je reactie. Als ik dit topic zo lees is mijn vriend niet de enige! Ik vind je tips goed, ik denk dat deadlines maken hem zal helpen. Echter, de psycholoog is het hier niet mee eens...Heb vorige week weer een gesprek gehad met mijn vriend en gevraagd of het een goed idee zou zijn om bijvoorbeeld elke week een deadline te stellen (en dan echt niet dat er dan een lap tekst moet staan, al is het maar een alineaatje). Echter de psycholoog vindt dat hij eerst structuur moet krijgen, dus eerst die 3x drie kwartier kunnen werken. Ze is bang dat het anders een tijdelijke oplossing is en niet structureel. Ik vind echter dat structuur en deadlines prima samen kunnen gaan! Geloof dat mijn vriend het zelf ook wel zo zag, maar ja... Wil ook niet het plan van de psycholoog in de war schoppen, maar ik ben het eigenlijk niet eens met de huidige opzet!! Krijg ik hier zulke goeie tips maar kan daar dus eigenlijk niet zoveel mee. Ben over het belonen (samen iets leuks doen oid na behalen deadline) niet eens meer begonnen. Verder laten zowel praktijkbegeleider als schoolbegeleider het afweten, dus ik weet het even niet meer :(
.
@ jeane_avril: ik doe mijn best met begripvol zijn, maar de genoemde aanpak werkt gewoon niet. Dan moet je mi kijken hoe je iemand kan motiveren om wél een bepaalde stap te maken. Maar ja ik ben geen psycholoog dus wie weet zit ik ernaast.
.
Vanuit mezelf gezien: je kunt hem niet helpen. Het enige wat bij mij helpt is dat vriend positief is als ik iets gedaan heb en neutraal reageert als het me niet gelukt is. Geen gedoe erover maakt, gewoon zegt 'oke, dan probeer je het morgen weer'.

Ik heb dit probleem al vanaf de basisschool en mijn ouders gingen enorm aan mij lopen trekken en op mijn schuldgevoel inpraten waardoor ik me alleen maar rot voelde maar echt niet opeens een maand van tevoren iets af kon hebben. Het lúkt me gewoon niet als er geen druk achter zit en een neppe deadline werkt ook niet. Er moeten echt grote consequenties aan vast zitten en ik neem aan dat jij niet met grote dingen wil gaan dreigen w.b. jullie relatie bijvoorbeeld.

Ik snap dat het irritant is, maar probeer het te waarderen als hij wél iets doet en je er verder niet echt mee te bemoeien..
quote:jeane_avril schreef op 30 augustus 2012 @ 12:40:

[...]

Wat verwacht je nou, dat je even naar een psycholoog stapt en direct de oplossing hebt? Daar zal hij zeker wel een half jaar tot jaar mee bezig zijn. Er is niet zoiets als een quick fix. Jij bent echt de laatste die bezig moet zijn met motiveren op die manier, zo zit je hem alleen maar in de weg.Ik verwacht zeker geen quick fix, maar wel enige vooruitgang.
quote:Tomatensoep schreef op 30 augustus 2012 @ 12:47:

Vanuit mezelf gezien: je kunt hem niet helpen. Het enige wat bij mij helpt is dat vriend positief is als ik iets gedaan heb en neutraal reageert als het me niet gelukt is. Geen gedoe erover maakt, gewoon zegt 'oke, dan probeer je het morgen weer'.

Ik heb dit probleem al vanaf de basisschool en mijn ouders gingen enorm aan mij lopen trekken en op mijn schuldgevoel inpraten waardoor ik me alleen maar rot voelde maar echt niet opeens een maand van tevoren iets af kon hebben. Het lúkt me gewoon niet als er geen druk achter zit en een neppe deadline werkt ook niet. Er moeten echt grote consequenties aan vast zitten en ik neem aan dat jij niet met grote dingen wil gaan dreigen w.b. jullie relatie bijvoorbeeld.

Ik snap dat het irritant is, maar probeer het te waarderen als hij wél iets doet en je er verder niet echt mee te bemoeien..Ook al lijkt het misschien niet zo in dit topic, ik reageer zeker positief als iets hem wel is gelukt. Maar dit alles heeft wel invloed op onze relatie. En ik wil zeker niet dreigen, maar ik ga het niet jaren zo volhouden met hem en dat weet hij ook. Dat klinkt misschien heel hard, maar ik weet niet hoe ik ooit een toekomst met hem moet opbouwen als de situatie zo blijft.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven