Werk & Studie alle pijlers

Scriptie schrijven en ADD

13-08-2012 17:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is al een behoorlijk tijd bezig met zijn scriptie, maar er komt niet erg veel uit zijn handen. Hij is erg snel afgeleid, werkt niet gestructureerd en kan niet lang achter de computer zitten en bezig zijn. Ik vind het erg frustrerend om dit te zien.

Hij is momenteel onder behandeling van een psycholoog. Hij heeft zelf hulp gezocht omdat het niet goed loopt met zijn scriptie en daarnaast vanwege sociale angst. De diagnose ADD is nooit echt bij hem gesteld, maar hij heeft wel veel overeenkomst met de kenmerken, vandaar dat ik zo maar even in de titel van dit topic heb gezet.

Zijn er mensen met (kenmerken van) ADD die wellicht praktische tips hebben hoe ik mijn vriend kan helpen? Ik vind dat de psycholoog niet erg veel handvatten biedt. Het plan is momenteel dat hij 3x drie kwartier werkt met een pauze ertussen maar dit lukt hem eigenlijk al niet. Een enkele keer stuurt hij mij een stukje tekst om mee te denken over de scriptie, maar hier is hij niet zo happig op. Zijn begeleiding vanuit school en de opdrachtgever is miniem dus daar komt hij ook niet veel verder mee. Ik wil hem erg graag helpen, maar uiteindelijk zal hij toch zelf zijn scriptie moeten schrijven! Wie heeft er tips?
Eerst nagaan waardoor hij afgeleid wordt en externe prikkels verwijderen uit de kamer waar je werkt. Ik vraag mij alleen af hoe hij later als werknemer zal functioneren. Wat voor studie doet hij eigenlijk?
Ook veel 'normale' mensen zonder etiketten hebben moeite met het schrijven van hun scriptie. Zou dus niet allemaal ophangen aan een etiketje. Het is zijn scriptie en zijn diploma, hij moet het zelf doen.
Eens met CharlotteCharles.

Iedereen heeft scriptieontwijkend gedrag...

Ik heb geen etiketjes, maar ik werkte ook altijd maar even aan mijn scriptie om dan weer te internetten, of zelfs te gaan schoonmaken. Alles om maar te ontwijken. Volgens mij is dit gewoon normaal als je met een scriptie bezig bent....
Zoek eens op belbin en dan de rol plant. Bepaald type mensen wat moeite heeft met dingen afronden zoals scripties.
quote:jollie schreef op 13 augustus 2012 @ 18:11:

Eerst nagaan waardoor hij afgeleid wordt en externe prikkels verwijderen uit de kamer waar je werkt. Ik vraag mij alleen af hoe hij later als werknemer zal functioneren. Wat voor studie doet hij eigenlijk?

Ik maak mij ook erg veel zorgen over hoe het later moet. Hij doet een communicatie-achtige studie (hou het een beetje vaag vanwege herkenbaarheid). Hij laat zich afleiden door vanalles...facebook, spelletjes, huishoudelijke klusjes...

@ charlottecharles: daar heb je gelijk in dat ook "normale mensen" het lastig vinden om een scriptie te schrijven. Soms vraag ik me ook af of het hem gewoonweg niet ontbreekt aan een stuk doorzettingsvermogen. Maar ondanks alle moeilijkheden wil hij nog wel steeds zijn diploma gaan halen. Het is gewoon zo frustrerend om te zien :s
quote:plofkipje84 schreef op 13 augustus 2012 @ 18:19:

Zoek eens op belbin en dan de rol plant. Bepaald type mensen wat moeite heeft met dingen afronden zoals scripties.

Ik ben ook een plant (jaja), maar ik heb mijn scriptie binnen 6 weken afgekregen. Heb dan ook heel december alleen maar aan mijn scriptie gewerkt, en nergens anders aan. Dat was zeg maar mijn doel van de maand. Kleine stukjes elke dag.

Een ADD'er kan gebruik maken van zijn zogenaamde 'hyperfocus' die komt vanzelf, dan hem vooral niet storen. Zul je zien dat in de laatste week een fantastische scriptie er ligt!
quote:Vinyl schreef op 13 augustus 2012 @ 18:18:

Eens met CharlotteCharles.

Iedereen heeft scriptieontwijkend gedrag...

Ik heb geen etiketjes, maar ik werkte ook altijd maar even aan mijn scriptie om dan weer te internetten, of zelfs te gaan schoonmaken. Alles om maar te ontwijken. Volgens mij is dit gewoon normaal als je met een scriptie bezig bent....

Ik heb zelf ook een scriptie geschreven dus ik ken het scriptieontwijkende gedrag ook...huishoudelijke klusjes worden ineens aantrekkelijk ed. Maar hij is al een paar maanden bezig en het plan van aanpak is nog niet eens af...

Hij kan niet gestructureerd afwerken, hij gaat meteen allerlei informatie opzoeken terwijl dat pas een fase later is.
quote:zenga schreef op 13 augustus 2012 @ 18:25:

[...]

Ik heb zelf ook een scriptie geschreven dus ik ken het scriptieontwijkende gedrag ook...huishoudelijke klusjes worden ineens aantrekkelijk ed. Maar hij is al een paar maanden bezig en het plan van aanpak is nog niet eens af...

Hij kan niet gestructureerd afwerken, hij gaat meteen allerlei informatie opzoeken terwijl dat pas een fase later is.

Toch ben ik bang dat hij het echt zelf moet doen... Je kunt er zo weinig mee.

Ik denk dat het wel goed komt als de druk qua deadline hoger wordt...
quote:plofkipje84 schreef op 13 augustus 2012 @ 18:19:

Erg herkenbaar!

Hij omschreef zichzelf laatst ook als iemand die in groepsopdrachten altijd met ideeën kwam, de precieze uitwerking deden anderen vaak. Maar nu moet hij alle rollen zelf op zich nemen, en dat geeft dus problemen.
Tsja, FB deactiveren, geen elektrische apparaten buiten je laptop en het internet (wifi-knop) uitzetten. Dat laatste was hier niet nodig, want bijna alle informatie kwam toch uit boeken.
Hier een plant en ik heb ook een hyperfocus. Alles op de laatste minuut maar dan ook meteen door tot het af is. Één regel, niet storen!! :-)
quote:Vinyl schreef op 13 augustus 2012 @ 18:26:

[...]

Heel herkenbaar. Maanden alles voor me uitschuiven en soggen, om in de laatste 2 weken te knallen en het ook af te krijgen.

Volgens mij doet iedereen dat zo hoor

In mijn omgeving iig wel!
Maar dit is toch helemaal niet jouw probleem? En waarom zouden jouw oplossingen werken. Je vriend is bezig met een psycholoog om aan zijn probleem te werken, gun hem lekker de tijd en laat hem samen met zijn psych aan de slag gaan.
Wat bij mij goed werkt als ik eenmaal begonnen ben: een timer of wekker zetten. Bijvoorbeeld een timer op 3 kwartier zetten. Dan kan ik mezelf beter bij de les houden.
Liever elitair dan een pauper!
Zenga, het komt echt wel af!! Heb mijn moeder regelmatig tot wanhoop gedreven waar ik niets van begreep!! Zij lag nachten wakker en ik deed het op het laatste moment, werkte altijd! :-) had ik weer wat te lachen hahaa.
quote:Vinyl schreef op 13 augustus 2012 @ 18:26:

[...]

Ik ben er ook bang voor... Ik maak me erg veel zorgen, niet alleen over de scriptie maar ook hoe het moet als hij straks aan het werk moet ed...

En de druk ligt nu niet zo hoog, de langstudeerdersboete heeft hij toch al binnen. Hij wil zelf binnen circa 3 maanden klaar zijn, maar dit lukt zo nooit!
Als hij aan het werk moet?? Komt ook goed. Plantjes maken zich niet zo druk :-)
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 13 augustus 2012 @ 18:31:

Maar dit is toch helemaal niet jouw probleem? En waarom zouden jouw oplossingen werken. Je vriend is bezig met een psycholoog om aan zijn probleem te werken, gun hem lekker de tijd en laat hem samen met zijn psych aan de slag gaan.

Het is niet mijn probleem inderdaad, maar ik heb er wel last van. Ik ben zelf inmiddels drie jaar geleden afgestudeerd en werkzaam. Ik kom thuis van een dag werken en hij heeft wéér bijna niks gedaan. Het heeft gewoon invloed op onze relatie.

Ik heb verder niet beweerd dat mijn oplossingen wel zouden werken. Ik doe ook gewoon maar wat ik kan. Tijd wil ik hem best geven, maar ik vind wel dat het tijd wordt dat er enige vooruitgang komt.
@ saracenen: zo simpel is het inderdaad, maar in de praktijk...

@ kalliope: dat heeft hij eerder gedaan en het werkt bij hem niet...

@ plofkipje84: ik hoop dat je gelijk hebt! Zelf heeft hij er ook wel vertrouwen in als hij aan het werk gaat, hij heeft er wel zin in. Maar ja, eerst moet hij zijn diploma halen.
Ik heb ook ADD en bij mij is er wonderzin; niet zeiken en doen wat gedaan moet worden.

Als ik er dan eenmaal inzit dan ga ik ook als een speer. Maar dat is vaak laatste moment werk.

Het is zijn eigen verantwoordelijkheid, hij zal het moeten leren en nu is een prima moment. Wanneer hij het niet doet zal hij zelf giga op z'n bek gaan en het (hopelijk) nooit meer doen.
@ dubbelvla

Hoe krijg jij de slag te pakken? Enkel en alleen door een naderende deadline? Bij hem is er niet echt een deadline dus daardoor ook weinig druk. Je hebt gelijk dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is...ik geloof dat ik moeite heb om dat te accepteren.
Ik ga meestal aan de gang zodra ik begrijp wat er vanaf hangt. Soms duurt het ook even voordat ik door heb dat ook andere mensen nadelige gevolgen kunnen ervaring van mijn getreuzel, en dan ga ik ook ineens als een speer.
Zenga, geen deadline?? Dan zou ik ook rustig aan doen. Bij mij werkte dat ik dan mee kon doen met de reguliere diplomering. Dat wilde ik graag dus alles voor de tijd afgerond. Moest vanuit mezelf komen. Anderen kunnen nog zoveel roepen...
@ dubbelvla

Ok, duidelijk Hij begrijpt heel goed hoe en wat, maar het zet hem toch niet aan tot actie. Hij blijft bij het nadenken en komt niet tot echt dingen doen.

@ plofkipje84

Hij wil ook graag meedoen met de diplomering van eind dit jaar, dus dat is eigenlijk wel een soort van deadline. Maar nog te ver weg ofzo om écht aan de slag te gaan.

Hmmm, geloof dat ik niet zoveel kan doen :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven