Ongecontroleerde bewegingen
donderdag 30 augustus 2012 om 19:09
Sinds een aantal weken heb ik voor mijn gevoel ongecontroleerde bewegingen aan handen en voeten. Niet als ik druk bezig ben, maar als ik rustig zit en ook met name vlak voor ik in slaap val of als ik net wakker word, soort spasmen. Dan denk ik ineens: huh, bewoog daar nou mijn hand? Mijn voet? Volgens mijn man zijn dat soort bewegingen normaal, heeft hij dat ook, heeft iedereen dat en ikzelf ook, maar zit ik er nu alleen heel erg op te letten waardoor het opvalt... ik hoop het maar, want ik zit me echt zorgen te maken over wat voor vreselijks er allemaal aan de hand zou kunnen zijn.
Verder valt het me op dat ik de laatste tijd als ik zit tintelende handen en voeten heb. Ik voel me een behoorlijke hypochonder, denk dat het idd heel goed zou kunnen dat het tussen mijn oren zit... maar ik hoor graag julllie mening.
Verder valt het me op dat ik de laatste tijd als ik zit tintelende handen en voeten heb. Ik voel me een behoorlijke hypochonder, denk dat het idd heel goed zou kunnen dat het tussen mijn oren zit... maar ik hoor graag julllie mening.
donderdag 30 augustus 2012 om 19:51
ik heb het ook. Vooral als ik veel auto heb gereden (dan staat er meer spanning op mijn nek ofzo, ik denk dat het met mijn nek te maken heeft tenminste). Als ik het heb en ik ga naar het yoga klasje, is het helemaal verdwenen voor een paar dagen. Een fijne nek-schoudermassage helpt bij mij ook. Hmm, misschien kun je je vriend eens vragen?!
donderdag 30 augustus 2012 om 19:51
Het enige waar je een beetje op moet letten is wat voor soort spasmen het zijn.
Fasciculaties zijn heel normaal en die heb je meer als je wat vermoeid bent (denk aan trillend oogspiertje).
Als het eruit ziet alsof je geld aan het tellen bent en het gebeurt alleeeeeen maar dan ook echt ALLEEN in ruststand, dus dat het weggaat zodra je beweegt, dan moet je even naar de dokter.
Dan moet namelijk even nagekeken worden wat voor tremor het is.
Voor de rest: hoe meer je erop gaat letten, hoe erger het wordt.
Fasciculaties zijn heel normaal en die heb je meer als je wat vermoeid bent (denk aan trillend oogspiertje).
Als het eruit ziet alsof je geld aan het tellen bent en het gebeurt alleeeeeen maar dan ook echt ALLEEN in ruststand, dus dat het weggaat zodra je beweegt, dan moet je even naar de dokter.
Dan moet namelijk even nagekeken worden wat voor tremor het is.
Voor de rest: hoe meer je erop gaat letten, hoe erger het wordt.
vrijdag 31 augustus 2012 om 00:50
Het tintelen en het in eens bewegen van ledematen tijdens rust zijn 2 geheel verschillende zaken..
Het tintelen kan van alles zijn, het plotseling bewegen van ledematen (of zoals bij mij mijn hele lichaam) ontstaat omdat op dat moment je lichaam en hersenen net niet tegelijk in slaap vallen. (of wakker worden) Je hersenen geven signalen aan je lichaam op het moment dat je in slaap valt, zodat deze zich geheel ontspannen. Soms geven je hersenen het signaal, maar is zelf nog niet zo ver, je lichaam 'valt' wel in slaap, en jij realiseert je dat en in een fractie van een seconde span je je spieren.
Men omschrijft het (zeker als net als bij mij gaat om de 'spasmen' over het hele lichaam) ook wel als het gevoel te vallen, terwijl je op bed ligt. Het kan ook een schrikreactie teweeg brengen.
Het tintelen kan van alles zijn, het plotseling bewegen van ledematen (of zoals bij mij mijn hele lichaam) ontstaat omdat op dat moment je lichaam en hersenen net niet tegelijk in slaap vallen. (of wakker worden) Je hersenen geven signalen aan je lichaam op het moment dat je in slaap valt, zodat deze zich geheel ontspannen. Soms geven je hersenen het signaal, maar is zelf nog niet zo ver, je lichaam 'valt' wel in slaap, en jij realiseert je dat en in een fractie van een seconde span je je spieren.
Men omschrijft het (zeker als net als bij mij gaat om de 'spasmen' over het hele lichaam) ook wel als het gevoel te vallen, terwijl je op bed ligt. Het kan ook een schrikreactie teweeg brengen.