Dochter 10 weken

01-09-2012 11:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
DAG ALLEMAAL

Mijn dochtertje is nu 10 weken en ik geef 4keer per dag borstvoeding en 1keer een flesje kunstvoeding. Nu wil ze sinds een week overdag nog amper slapen in haar bedje.(we zitten wel aan zee met oma en opa erbij).Het is telkens een gevecht om haar te slapen te leggen. Ze brult dan alles bij elkaar.

We hebben al een redelijke routine nochtans: slapen, eten, spelen in Wipstoeltje,spelen op de Speelmat, even rustig worden in het park, rustig worden op de arm en dan bedje in. maar dat rustig worden vooraleer slapen te leggen werkt niet echt meer.

Ze iis heel alert en vecht enorm tegen haar slaap. ik zie dat ze dan echt moe is en ambetant,lastig wordt maar toch geeft ze zich niet. Iemand tips?

En ze nam ook eerst gaviscon maar ik had de indruk dat ze hiervan harde stoelgang kreeg dus ben ik ermee gestopt. Ze slikt nu wel wat meer maar is wel altijd content dus niet al teveel last denk ik.

En dan nog een vraag. Ze zevert heel veel. Is het niet nog veel te vroeg voor tandjes of kan dit nu ook al?Ze laat echt het speeksel uit haar mondje lopen de hele tijd en steekt haar tongetje ook veel uit.

Bedankt voor de reacties
anoniem_155991 wijzigde dit bericht op 01-09-2012 12:14
Reden: Spelfouten
% gewijzigd
Je bent op vakantie toch, is het dan te verwachten dat het slapen e.d minder aat dan thuis?
Volgens mij zou ze dan koorts doen.en dat doet ze niet, neem elke dag de temp.

Zetpil nog niet geprobeerd. Wandelen in kinderwagen vind ze heerlijk en dan slapt ze goed.

Haar bedje staat omhoog met bedblocks en rugligkussen dat zo wat schuin ligt. In kinderwagen ligt ze ook hoger.

Als we terug thuis zijn ga ik eens langs de dokter. Mssn vindt die iets.
Caro... hoeft niet hoor die koorts. Mijn dochter heeft al paar keer last van de oren gehad zonder koorts.
Elke dag temperaturen? Waarom doe je dat?
quote:Miffy schreef op 01 september 2012 @ 13:09:

Elke dag temperaturen? Waarom doe je dat?

Snap ik ook niet echt eigenlijk.

Net als het voeden op schema en de fles kv. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Temperaturen doe ik de laatste week elke dag. Omdat ze niet goed slaapt en veel zevert enz. Fles kv om mij te ontlasten. Zit er namelijk beetje onderdoor en ben oververmoeid. Moet meer rusten van de dokter.ze drinkt ook beter de voeding na de flesvoeding(meer melk).

Schema geeft dochter zelf aan hoor(zie enkele reacties hierboven)
Je zegt dat ze redelijk op schema drinkt.

Misschien is ze nu haar schema aan het omgooien en huilt ze omdat ze honger heeft.

Ik zou zeggen gewoon aanleggen als ze huilt. Als is het maar voor een paar slokjes (en dus geen honger), ze voelt dan wel dat je bij haar bent.

Ik geef mijn zoon altijd nog even de borst als hij niet in slaap komt. Ook al heeft ie kort daarvoor nog gedronken. Het helpt vaak om hem lekker in slaap te krijgen.
Ik heb een dochtertje van 12 weken en die hele serie activiteiten die je opnoemt klinkt voor mij alsof ze behoorlijk lang wakker is. Mijn dochtertje kan nu ongeveer anderhalf uur achter elkaar wakker zijn en dan wordt ze weer moe en moet ze weer naar bed. Ik weet niet hoe lang jouw dochtertje achter elkaar (inclusief drinken) wakker is? Misschien is het een kwestie van iets vroeger op bed leggen of iets minder verschillende dingen laten doen, zodat ze niet overprikkeld raakt.
Zoontje is ook 12 weken en inderdaad met 1,5 uur echt moe (inclusief voeden). Daarna echt weer naar bed. Als wij te lang wachten met het terug leggen in bed gaat hij zich verzetten tegen de slaap en dan duurt het veel langer voordat hij weer in slaap valt.

Bij de eerste tekenen naar bed. Wakker wegleggen dus. Dat laatste is belangrijk!
Heb niet alle reacties gelezen, maar je geeft zelf aan dat ze reflux heeft en je eerst gaviscon gaf, maar bent gestopt,

kan het niet zo zijn dat zodra je haar neerlegt, er toch zuur omhoog komt? dat ze niet spuugt, maar dat het wel haar slokdarm irriteert. En dat ze daarom niet wil slapen en gaat huilen?

heb je haar hoofdeinde van het bedje al omhoog gezet? Ik lees ook dat je nu niet thuis bent, maar op vakantie met opa en oma? Slaapt ze thusi toevallig met hoofdeinde ohoog (en nu in campingbedje niet?) ik zou een handdoek opgevouwen onder haar hoofdeinde leggen. Dat helpt tegen het teruglopen van zuur in haar slokdarm.

Het zeveren/kwijlen, kan ook speeksel zijn van misselijkheid/zuur of echt maagzuur. Een mondje melk is vlak na de voeding wit/vlokkig, maar kan na 2 uur wel helemaal doorzichtig zijn.

Sterkte... heb zelf refluxkindje gehad en herkende het wel, maar je zegt zelf al dat ze reflux heeft. Dus denk dat het slapen daar wel mee te maken kan hebben, en sprongetje evt. ook wel.

misschien toch weer gaviscon proberen?

Of mottilium, werkt ook op zelfde manier. misschien slaapt ze dan inene weer wel goed?
En zou je met haar samen een dutje kunnen doen? Mijn kinderen slapen beter met dan zonder mij. Kan jij ook gelijk even rusten.
quote:carohelena schreef op 01 september 2012 @ 12:38:

De reden van de kunstvoeding is om mij wat te ontlasten en te laten rusten terwijl mijn vriend dan de fles geeft. Ik rust veel te weinig en raak oververmoeid. Er is mij gezegd dat het geen kwaad kan voor de productie als ik elke dag de fles geef op een ander tijdstip. Bvb de ene dag voormiddag en de andere namiddag. Ik merk ook dat ze beter drinkt en ik meer melk heb als ze de voeding ervoor fles heeft gehad.

Wie zegt dat? Het is namelijk niet waar, bv gaat op vraag en aanbod, minder vraag is minder aanbod, heel simpel.

Je kan goed rusten tijdens een voeding, lekker zitten, wat te eten of drinken erbij. Of liggend voeden en dan lekker samen met je baby in slaap sukkelen.

En in je schema van voeden, wipper, speelmat, box etc. lees ik nergens: menselijk contact. Ukkies willen graag bij je zijn, leren van jou en jij bent het mooiste speelgoed.
campingbedje staat al omhoog met bedblocks en speciaal kussentje. Gaviscon gaan we nu terug proberen, want het kan idd wel zijn dat t door de reflux komt hoor, maar door de gaviscon had ze zo een last om stoelgang te maken.

Het is vraag en aanbod hoor. Eens ze slaapt, slaapt ze meestal tot ze honger heeft(4u na vorige voeding) en dan geef ik ze eten.

Ze krijgt wel degelijk veel menselijk contact. Als ze speelt in haar relax, zit ik of iemand anders erbij en dan babbelt ze volop met ons. we nemen ze ook vaak op de schoot om ertegen te babbelen en mee te spelen. Maar hier aan zee krijgt ze nu extra aandacht door oma en opa en ik dacht dus dat ze teveel werd gepakt en daardoor niet meer in bed wou slapen, maar dat is dus niet t geval.

En rusten tijdens een voeding is hie echt niet t geval hoor. Helena vecht tijdens t eten.Hapt aan en na 4-5 min weer los.dan weer eraan en zo de hele tijd. Dat noem ik niet rusten en dat is verschrikkelijk frustrerend. Vandaar dus ook de kunstvoeding.Slapn met haar heb i geprobeerd maar ze wil gewoon niet op bed gelegd worden ook al is dat naast mij. Heel gek want in de kindrwagen tijdens t wandelen slaapt ze wel.

Heb daarnet ook geprobeerd om aan te leggen opnieuw als ze niet wou slapen , maar weer brullen daarna dus helpt niet.

Ze is ongeveer een uur tot anderhalf uur wakker, met voeding inclusief. thuis legde ik haar wakker in bed en sliep ze snel, maar hier lukt t dus niet.Direct brullen.

Straks haar activiteiten wat minderen en eens enkel relax proberen.

Bedankt voor de reacties!
Het aan-af-aan-af gevecht kan ook een medische reden hebben. Het klinkt mij als spruw, maar ook bij bijvoorbeeld oorontsteking kan een baby zich zo gedragen.

Wat ook kan is een te heftige melkstroom, of juist te weinig. Veel melk kan ook refluxachtige klachten veroorzaken bijvoorbeeld.

Als voeden zo'n gedoe is, is het geen idee om eens een lactatiekundige te raadplegen?
maar bij spruw zou ik toch ook lasthebben?Heb wel pijnlijke tepels maar das al van het begin.

Oorontsteking dacht ik ook aan, maar in de kinderwagen ligt ze ook plat en slaapt ze wel...

Er komt thuis een vroedvrouw die helpt met de bv en die tips geeft ed
ik zou je ook echt een lactatiekundige willen adviseren. Ik vind 5 voedingen op een dag bij 10 weken met grotendeels borstvoeding echt heel erg weinig.

Ik ben zelf verloskundige en moeder van een dochter van 8,5 maand, Zelfs mijn dochter krijgt nu nog vaker voedingen dan jouw dochter. Vaker kleine slokjes drinken helpt ook tegen reflux.

Een draagdoek kan ook helpen voor je dochter om tot rust te komen.

qua rusten tja ik weet niet zo goed, ik vind dat je met 5 voedingen best tijd zou hebben om te rusten. Kan je niet rusten als je dochter wakker is en dat iemand anders haar dan bezig houdt?

Ik weet hoe het is om kapot te zijn, ik was herstellende van een zware operatie en voedde volledig, wat in mijn geval betekende a 2 uur zo ongeveer. Ik probeerde te rusten als mijn man thuis was ed.
oh ik voed trouwens nog steeds, geen kunstvoeding alleen natuurlijk wel bijvoeding in de vorm van fruit, pap en warme maaltijd etc..
Het zeveren zou ook kunnen komen door een te kort tongriempje.

Voor de rest zou ik het niet weten wat het beter slapen betreft, mijn dochter is alweer 12 jaar en had wel wat baat bij een speentje, maar misschien mag dat wel niet meer anno 2012
quote:Floortje_1981 schreef op 01 september 2012 @ 19:51:

qua rusten tja ik weet niet zo goed, ik vind dat je met 5 voedingen best tijd zou hebben om te rusten. Kan je niet rusten als je dochter wakker is en dat iemand anders haar dan bezig houdt?

Ik weet hoe het is om kapot te zijn, ik was herstellende van een zware operatie en voedde volledig, wat in mijn geval betekende a 2 uur zo ongeveer. Ik probeerde te rusten als mijn man thuis was ed.

Tja, ik wil niet kattig overkomen, maar ik ben het met je eens. Moe zijn hoort een beetje bij de eerste paar maanden.

Ik had een loeizware zwangerschap, bijna zelf het loodje gelegd en borstvoeding vergt veel van mijn lichaam. Toch voed ik nu al 7 weken elke twee uur. Ik heb ook nog een peuter rondlopen. Ik probeer tegelijk met de kindjes even te rusten en 's middags een paar uurtjes boven te zitten. Al slaap ik niet, dan rust ik toch uit. En als mijn man thuis is, neemt hij vaak 's avonds de baby even een uurtje mee als de oudste slaapt. Dan kan ik ook een uurtje slapen.

Langzaam gaat het beter en de frequentie van de voedingen zal heus wel af gaan nemen.
En wist je dat je door zelf voeden meer hormonen aanmaakt waardoor je sneller dieper in slaap valt? Zo'n fles KV geeft je meestal niet meer rust, maar vaak juist onrust ( kan ook een reden zijn voor het onrustige drinken doordat je kindje BV te lang vindt duren/ de toeschiet teveel vindt..etc).

Ik zou echt even goed kijken of je wel genoeg melk hebt...ik heb mijn beide dochters een jaar gevoed en zat pas rond de 10-11 maanden op 4 voedingen. Mijn hoeveelheid BV zou er rap van afnemen.

Probeer eens of ze met vaker aanleggen makkelijker slaapt.

En ik zou de fles KV achterwege laten, want bij 10 weken heeft hetnwel degelijk invloed op je productie. Op deze manier bouw je je Bv af.
Zoals ik al schreef is mijn dochtertje 12 weken, zij krijgt ook volledig borstvoeding en zij krijgt ook meestal zo'n 5-6 voedingen op een dag. Ze is Hollands welvaren, ze zat 3 dagen na haar geboorte alweer op haar geboortegewicht (3940 gram) en 3 weken geleden woog ze 6300 gram. Ze heeft sinds haar geboorte echt van die dikke spekbeentjes gekregen, met in beide dijen drie van die hele dikke plooien. Dus dat 5 (of 6) voedingen per definitie te weinig zouden zijn, spreek ik tegen, dat verschilt gewoon per kind/moeder/situatie. Ze drinkt de laatste tijd vaak zelfs ook maar 1 borst per keer, waar ze eerder meestal ook nog wel even aan de tweede borst dronk. Ik krijg haar dan echt niet meer zo ver om aan de tweede borst te drinken, ook niet door even te wachten bijvoorbeeld, dus ik neem aan dat ze dan gewoon genoeg heeft. Ze is supervrolijk, huilt weinig, slaapt goed, ook overdag. Wat voor de ene baby te weinig voedingen zijn, zijn er voor een andere genoeg. Wat me trouwens opvalt is dat als ze vlak na het drinken een boertje laat, er soms wat melk meekomt die heel dik is, die zie je dan op haar lippen zitten en die melk is bijna niet meer vloeibaar te noemen, het doet eerder denken aan crème fraiche. Dus ik kan me ook best voorstellen dat die melk behoorlijk verzadigend is. Misschien kan de samenstelling van de melk ook per moeder/baby een beetje verschillen? (Geen idee of ik nu wat raars zeg.) Ik kan me dit in ieder geval niet zo herinneren van mijn oudste, die dronk wel om de twee uur, ook 's nachts.
Ik denk ook dat t echt van kind tot kind afhangt hoor.mijn dochter heeft echt geen honger tussendoor.als ik ze eerder aanleg, drinkt ze niet en weigert ze de borst. Mijn vroedvrouw raadde me zelfs aan om naar5 voedingen te gaan omdat ze heel goed bijkomt en zich soms overat met als gevolg reflux.kind en gezin vindt 5voedingen ook prima. Heb enkele dagen ze meer aan proberen te leggen om productie te verhogen maar dit was geen succes. Zij helemaal uit haar doen en ik doodmoe. Met dat flesje kv is ze veel contenter en productie is hierdoor echt niet geminderd. Enkel t slapen gaat niet goed.

Nu vandaag veel gaan wandelen in wandelwagen en draagdoek en telkens flink geslapen. Nu van draagdoek in bedje gelegd en slaapt voorlopig dus laat ons hopen...

Draagdoek zit ze graag in behalve als ze stikop is dan brult ze daarin ook alles bijeen.

Nuja als ik terug thuis ben, kan ik niet de hele dag gaan wandelen hè. Dus hoop echt dat t thuis beter gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven