Geld & Recht alle pijlers

woonlasten in verhouding tot salaris

30-08-2012 20:01 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb het vermoeden dat mijn woonlasten aan de dure kant zijn in verhouding tot mijn salaris en overweeg te gaan verhuizen.

mijn huur is 620 en de vaste lasten als g/w/l, internet tv, en gemeentebelasting en waterschap zorgen dat ik op de 900 euro zit met de lasten .

mijn netto salaris is 2100,-

vinden jullie dit schappelijk?

ik vind eigenlijk mijn lasten te hoog voor mij in mijn eentje..... wat zouden jullie doen?
quote:stjerna schreef op 04 september 2012 @ 07:09:

200 uitgaan, 150 kleren&beauty, Elke (!) maand 350 euro uitgeven aan uitgaan en kleding. Mijn god zeg, hoe vol hangt die kast wel niet??? En kom je elk weekend straalbezopen thuis ofzo?
Tip: voor sparen een automatische incasso instellen. Bij voorkeur op een aparte rekening waar je het niet zomaar van kan terugboeken. Minimaal 200 euro p.m. zou je moeten kunnen sparen. Hoewel ik denk dat 400 ook mogelijk zou moeten kunnen zijn. En als je een specifiek doel hebt (bijv. huis kopen, verre vakantie, etc.) en je gemotiveerd bent, zou 500 euro ook nog goed op te brengen zijn.

Na een jaar 200 sparen heb je al 2400 euro! Trek daar een paar jaar voor uit en je hebt een leuk startkapitaaltje voor een koopwoning.

Spaar je gemotiveerd 500 euro per maand, heb je na een jaar al 6000 euro! Gewoon, zomaar op je bankrekening staan! Dat is toch te gek?!
quote:schouderklopje schreef op 04 september 2012 @ 09:23:

[...]

Elke (!) maand 350 euro uitgeven aan uitgaan en kleding. Mijn god zeg, hoe vol hangt die kast wel niet??? En kom je elk weekend straalbezopen thuis ofzo?

Ik begrijp niet waarom je zo oordeelt over andermans uitgaven, dit is redelijk normaal, ga maar eens uit eten of pak eens een terrasje.

ik neem aan dat hard werken gewoon beloond mag worden of moet ze maar vooral thuis eten en haar kleding bij de zeeman aanschaffen omdat dat wel zo eerlijk is tegen over een gezin met een inkomen van maar 1100?

Ik snap het echt niet, als je niet tevreden bent met je inkomen kan je er of wat aan doen en als dat niet kan je er bij neerleggen, maar niet een ander neerhalen zodat jij je beter voelt.
quote:wished- schreef op 01 september 2012 @ 17:59:

Ik vind het vrij veel,

maar woon je in een appartementje in de stad ( Dat is sowieso duurder en vind je niets goedkopers denk ik )

Ik zelf woon in een dorp en heb je appartementjes van 450 inclusief water, gas, licht, gewoon met woonkamer, 1 slaapkamer, en douche. Dat vind ik mooi voor 1 persoon toch?

En dat scheelt je veel geld.

Maar nogmaals weet niet of je in een stad woont, en of je uberhaupt naar een dorp zou willen verhuizen?Ik woon ook goedkoper in een dorp, maar ik verbrand wel nog eens 130 euro aan benzine om naar mijn werk te komen. Dus goedkoop wonen is dan weer wat relatief...
Thanks Zusenzo!

Volgens mij is 150 voor kleding en schoonheidsproducten helemaal niet veel.

Daar zit kapper, make up, cremes etc bij (helaas ben ik snel allergisch en moet ik duurdere producten gebruiken)

Verder is 200 voor uitgaan misschien wel veel, maar daar vallen ook cadeautjes en verjaardagen onder. 50 euro per maand zit je trouwens toch ook zo aan - daar hoef je toch niet heel dronken van te worden? Een keer uiteten, en een keertje naar de bios of kroeg. Ik ben single en eind twintig, werk 40 uur per week, dan ga ik in mijn vrije tijd niet thuis zitten? Dan is het toch fijn om leuke dingen te doen en daar een flesje wijn bij te drinken. Ik wil nieuwe mensen ontmoeten en mijn vrienden zien.

Gelukkig zeur ik ook niet, want ik spaar nog steeds :-)

Ik snap alleen TO wel, want er zijn zoveel leuke dingen die je kan doen en kopen, als je niet oppast is het aan het einde van de maand zo weer op.
quote:zusenzoo schreef op 04 september 2012 @ 09:39:

[...]

Ik begrijp niet waarom je zo oordeelt over andermans uitgaven, dit is redelijk normaal, ga maar eens uit eten of pak eens een terrasje.

Juist daarom vraag ik me af wat ze met dat geld doet. Ik ga nl. ook wel eens uit eten of pak een terrasje. Ook komen mijn kleren niet standaard bij de Zeeman vandaan. Ik zou echt vreselijk veel moeite moeten doen om zoveel geld op te maken (en vraag me dan ook letterlijk af of TO een inloopkast heeft ter grootte van een woonkamer)? Ik probeer het me te visualiseren zeg maar. Jaloers ben ik niet, omdat ik zelf ook die uitjes doe en kleding genoeg heb. Waar gaat het dan wel heen??

Ik snap het echt niet, als je niet tevreden bent met je inkomen kan je er of wat aan doen en als dat niet kan je er bij neerleggen, maar niet een ander neerhalen zodat jij je beter voelt.
Tja, in uitgaan zit veel variatie. Als ik op zaterdagmiddag een paar uur met een vriendin op een terrasje zit red ik dat zat voor een tientje. Dat vind ik een leuk uitje, dus niks mis mee.

Maar als ik naar een concert ga, naar de schouwburg, naar de sauna, een dagje naar amsterdam of uit eten in een goed driegangenrestaurant dan kom ik op hele andere bedragen.

Het is inderdaad inherent aan het singlebestaan dat je de deur uit moet om mensen te ontmoeten. Als je dan veel vrienden en kennissen hebt die gemiddeld een hoger inkomen hebben dan jij, kunnen die uitjes een behoorlijke hap uit je budget nemen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:schouderklopje schreef op 04 september 2012 @ 12:32:

[...]Juist daarom vraag ik me af wat ze met dat geld doet. Ik ga nl. ook wel eens uit eten of pak een terrasje. Ook komen mijn kleren niet standaard bij de Zeeman vandaan. Ik zou echt vreselijk veel moeite moeten doen om zoveel geld op te maken (en vraag me dan ook letterlijk af of TO een inloopkast heeft ter grootte van een woonkamer)? Ik probeer het me te visualiseren zeg maar. Jaloers ben ik niet, omdat ik zelf ook die uitjes doe en kleding genoeg heb. Waar gaat het dan wel heen??

Nou, ik geef dat gemiddeld ook wel uit, maar ik had ook echt niet het idee dat dat zo buitensporig was. En mijn kledingkast hangt alles behalve vol. Wellicht kies je gewoon wat duurdere producten als je dat kunt besteden? En bovendien zit er zowel kleding als verzorging als de kapper in.

Dat bedrag voor uitgaan ben ik al kwijt als ik een etentje buiten de deur trakteer voor 4 mensen. Een concertkaartje is tegenwoordig ook al snel 80 euro. En als je naar een groot festival gaat ben je 2x dat maandbedrag kwijt. En cadeautjes gingen ook van dit bedrag staat er. En ja, natuurlijk is dat luxe en kun je daar gemakkelijk op besparen als het moet, maar je komt echt niet elk weekend katslam thuis als je dat bedrag besteedt. Dr staat toch niet dat ze voor 200 euro Euroshopper bier inslaat en opzuipt?
Een beetje lastig in te schatten op dit moment.

Maar volgens mij zijn onze woonlasten, hypotheek (bruto) en gwl zo'n 900 euro. Belasting enzo moet er dus nog bij.

Ons netto inkomen is gezamelijk zo'n 2700 euro per maand.
Tssk alsof ze duizenden euro's uitgeeft!! Ze legt net uit waar het voor is en dunkt me dat dat echt geen buitensporige uitgaven zijn. Waarom inderdaad dat oordelen? Je zegt niet jaloers te zijn maar kunt het toch niet laten ook in deze post weer ietwat zuur te reageren over een 'ínloopkast'.

Leven en laten leven. Of wil je graag een schouderklopje over hoe goed jij het doet? Dat kan hoor. Is ook heel knap. Maar naar iemand sneren omdat ze iets meer uitgeeft en zeker niet buitensporig veel in mijn ogen, vind ik jammer.quote:schouderklopje schreef op 04 september 2012 @ 12:32:

[...]

quote:schouderklopje schreef op dinsdag 04 september 2012 12:32 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zusenzoo in "woonlasten in verhouding tot salaris"" class="messagelink">zusenzoo schreef op 04 september 2012 @ 09:39</a>:</b>

[...]

<span style=" color: #0039B3;">Juist daarom vraag ik me af wat ze met dat geld doet. Ik ga nl. ook wel eens uit eten of pak een terrasje. Ook komen mijn kleren niet standaard bij de Zeeman vandaan. Ik zou echt vreselijk veel moeite moeten doen om zoveel geld op te maken (en vraag me dan ook letterlijk af of TO een inloopkast heeft ter grootte van een woonkamer)? Ik probeer het me te visualiseren zeg maar. Jaloers ben ik niet, omdat ik zelf ook die uitjes doe en kleding genoeg heb. Waar gaat het dan wel heen??

</span>

Ik snap het echt niet, als je niet tevreden bent met je inkomen kan je er of wat aan doen en als dat niet kan je er bij neerleggen, maar niet een ander neerhalen zodat jij je beter voelt.</div></blockquote> "quote: zusenzoo schreef op 04 september 2012 @ 09:39 :

[...]

Juist daarom vraag ik me af wat ze met dat geld doet. Ik ga nl. ook wel eens uit eten of pak een terrasje. Ook komen mijn kleren niet standaard bij de Zeeman vandaan. Ik zou echt vreselijk veel moeite moeten doen om zoveel geld op te maken (en vraag me dan ook letterlijk af of TO een inloopkast heeft ter grootte van een woonkamer)? Ik probeer het me te visualiseren zeg maar. Jaloers ben ik niet, omdat ik zelf ook die uitjes doe en kleding genoeg heb. Waar gaat het dan wel heen?? "

Nou, 350 euro valt best mee vind ik. Als je dat geld te besteden hebt, ga je waarschijnlijk ook duurdere kleding kopen. Een laars van 150 euro, mooie leren jas van 200 euro, een mooi lingeriesetje van 100 euro, etc etc etc. Dan heb je echt geen inloopkast nodig hoor.

Ook uitgaan kent natuurlijk meerdere variant. Een keer een festival, een mooi concert, een musical..het kost allemaal veel geld. En dan heb ik het nog niet over uiteten, terrasjes, kroeg, echt stappen.

Dan kun je zo aan de 350 euro komen hoor
Toen ik nog samenwoonde en we twee salarissen hadden kocht ik mijn kleren bij een dure winkel. Daar ben ik mee opgehouden. Tegenwoordig let ik echt op de prijzen. Ik koop veel in de uitverkoop. Vorig jaar al nieuwe enkellaarsjes voor deze winter gekocht. Dat scheelt echt bakken met geld.

En ik heb nu eigenlijk meer kleding dan voorheen
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:zazu_ schreef op 04 september 2012 @ 15:23:

[...]

Nou, ik geef dat gemiddeld ook wel uit, maar ik had ook echt niet het idee dat dat zo buitensporig was. En mijn kledingkast hangt alles behalve vol. Wellicht kies je gewoon wat duurdere producten als je dat kunt besteden? En bovendien zit er zowel kleding als verzorging als de kapper in.

Dat bedrag voor uitgaan ben ik al kwijt als ik een etentje buiten de deur trakteer voor 4 mensen.

Oei,tja, trakteren. Dat zal flink aantikken (en doe ik dan wel bij een drankje, maar niet een heel diner)

Een concertkaartje is tegenwoordig ook al snel 80 euro. En als je naar een groot festival gaat ben je 2x dat maandbedrag kwijt. En cadeautjes gingen ook van dit bedrag staat er. En ja, natuurlijk is dat luxe en kun je daar gemakkelijk op besparen als het moet, maar je komt echt niet elk weekend katslam thuis als je dat bedrag besteedt. Dr staat toch niet dat ze voor 200 euro Euroshopper bier inslaat en opzuipt?

Aha, dat zal het zijn. Ik dacht aan uitgaan idd aan iets als kroeg of disco. Jeumig, wat een bedragen voor een concert zeg ! Geen wonder dat ik er niet heenga sjongejonge
quote:Kokmeeuw schreef op 04 september 2012 @ 19:32:

[...]

"quote: zusenzoo schreef op 04 september 2012 @ 09:39 :

[...]

Nou, 350 euro valt best mee vind ik. Als je dat geld te besteden hebt, ga je waarschijnlijk ook duurdere kleding kopen. Een laars van 150 euro, mooie leren jas van 200 euro, een mooi lingeriesetje van 100 euro, etc etc etc. Dan heb je echt geen inloopkast nodig hoor.

Ook uitgaan kent natuurlijk meerdere variant. Een keer een festival, een mooi concert, een musical..het kost allemaal veel geld. En dan heb ik het nog niet over uiteten, terrasjes, kroeg, echt stappen.

Dan kun je zo aan de 350 euro komen hoor

Maar goed, dit uitgelegd hebbende (en voor mij inzichtelijker waaraan dan al dat geld opgaat) zal het dan niet al te moeilijk hoeven zijn om een flink bedrag te sparen. Ik mag toch aannemen dat je met zulke bedragen onderhand een aardige garderobe bij elkaar gespaard hebt die ook nog eens van goede kwaliteit is. Daar zou to dan voorlopig best mee vooruit moeten kunnen zonder dat ze weer nieuwe dure spullen hoeft te kopen.

Als ze dan verder wat probeert te minderen op dure uitgaven voor concerten e.d. (of het via de goedkope manier doet als veilingsites of punten sparen via de Appie e.d.) dan zou een flinke besparing toch echt wel moeten lukken.
Ik vind dure kleding en spullen echt zonde trouwens. Ik heb het geld er wel voor, maar ik heb het er niet voor over. Laarzen van ¤150 komen er bij mij echt niet in haha.
Annie: ter vergelijking aan woonlasten ben ik circa 600 kwijt en vaste lasten nog eens 300 ofzo (ongeveer hetzelfde als jij ) en met een netto inkomen van 2300 euro vind ik het niet heel ruim.

Ik leef inderdaad wel makkelijk, maar het is niet dat ik bakken met geld uitgeef.
quote:Brabo85 schreef op 05 september 2012 @ 13:26:

Annie: ter vergelijking aan woonlasten ben ik circa 600 kwijt en vaste lasten nog eens 300 ofzo (ongeveer hetzelfde als jij ) en met een netto inkomen van 2300 euro vind ik het niet heel ruim.

Ik leef inderdaad wel makkelijk, maar het is niet dat ik bakken met geld uitgeef.Haha, niet heel ruim? Dat klinkt een beetje vreemd voor iemand die een prima salaris heeft. Je gaat natuurlijk leven naar wat je krijgt p/m. Maar als ik mijn 1550 netto + dezelfde maandlasten als jou vergelijk, denk ik echt dat jij het prima getroffen hebt en ruim kunt sparen. Soms moet je gewoon tevreden zijn met wat je hebt, ipv altijd maar verlangen naar meer ;)
Brabo, het is maar net wat voor referentiekader je hebt. Als jij na vaste lasten nog 1400 euro per maand overhoudt om uit te geven, dan heb je het gewoon erg goed.

Ik kom zelf rond van zo'n 1200/1300 euro per maand en ik kom echt niks tekort. Heb het gevoel een prima luxe leven te leiden. Vaste lasten excl boodschappen zijn zo'n 750/800 euro.
quote:Brabo85 schreef op 05 september 2012 @ 13:26:

Ik leef inderdaad wel makkelijk, maar het is niet dat ik bakken met geld uitgeef.Niet dat het mij wat aangaat, maar dat doe je wel (bakken met geld uitgeven). Blijkbaar geef jij elke maand 1400 euro uit aan fun-dingen. Dat is echt wel ruim!
Misschien even ter aanvulling. Die 900 zijn vaste lasten, dan zeg nog maar 200 a 300 euro aan boodschappen, zijn misschien wel vaste lasten (geen idee). Blijft er 1100 euro over, waarvan ik circa 400 euro per maand spaar...ergo 700 euro voor leuke dingen/kleding.

Is inderdaad referentiekader, maar ik vind wel, ruim maar niet extreem luxe. Voor kleding (vooral werk) ben ik in totaal wel 300 euro per maand kwijt en en 400 euro voor leuke dingen (=uitgaan, theater, uiteten, weekendjes weg etc), wat ik al zei het is ruim, maar niet extreeem luxe.
Het komt op mij wel wat verwend over. Een huur waar de meeste mensen alleen maar over kunnen dromen en 900 euro over 'voor de leuk'. De meeste mensen kunnen niet wekelijks, of zelfs maar maandelijks, én naar de bios én naar een concert én laarzen kopen voor 150 euro. Als ik TS was zou ik maar eens goed rondkijken hoe het er in de echte wereld aan toe gaat. Of een andere baan zoeken, want met 2100 euro heb je ook weer niet zo'n wereldsalaris dat dat bij jouw levensstijl hoort.
Je hebt echt niets te klagen.
300 euro per maand kwijt aan kleding voor je werk? Staat in je contract dat je iedere dag wat nieuws aanmoet ofzo?

Doe jij eens even heel snel een jaar niets kopen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 07 september 2012 @ 16:00:

Doe jij eens even heel snel een jaar niets kopen!Dát werkt echt he, ik doe dat per 1 januari en kan nu eindelijk weer eens alles kwijt in de kast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven