Postcrossing deel 9

08-07-2012 12:53 2788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt postcrossing:

Eerst de verkorte versie:

Vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen.

Je zult het adres via e-mail, met een Postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het Postcard ID op de kaart.

Het Postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren.

Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Ja, je gaf doorslag he.. ik had het al vaker gezien en het leek me al leuk. Echt een mooie blog van jou!
Later is nu
@Pompadoura: Allereerst welkom hier. Ik gebruik ook pmk en ik ben daar heel tevreden mee. De ontvangers ook trouwens, die vinden de zegels vaak hartstikke leuk. Zelf vind ik het leuk om al die retrozegels weer eens terug te zien. Het enige nadeel is dat de kaartjes soms te klein zijn voor al die zegels.

Mijn Belaruskaarten (5) hebben een gemiddelde reistijd van 20 dagen.

@Dreamer: Een official is de kaart die je in je brievenbus krijgt die op de reguliere manier (dus door het aanvragen van een adres en niet via forum, swap, o.i.d.) is verstuurd.

Leuk hè, kaartjes kijken. Ik sla dan ook gelijk diegene op waarvan ik weet dat ik ze ook heb. Dat scheelt weer gehannes met het fototoestel.

Helaas heeft mijn Belarussische (die volgens haar profiel ook Duits kan) zich beperkt tot het Belarussisch. Snap niet waarom ze dat Duits niet heeft geprobeerd. Ik heb in de hurray bedankt in het Engels (toen wist ik nog niet van dat Duits) en verder er een bergje vraagtekens in gezet.
Pompadoura: Je blog ziet er leuk, leerzaam en verzorgd uit. Ik vind het prettig om te zien dat je je best doet om mensen hun privacy te respecteren. Misschien kun je beter ook de ID-code weghalen aangezien deze via google leidt naar hun profiel.

Voor boekenliefhebbers en bibliothecarissen heb ik dit setje:

http://www.bol.com/nl/p/l ... rd-book/1001004011837373/

Tot nu toe alleen maar hele enthousiaste hurrays op gehad.
Indie, ik heb de Duitse ook een kaartje met tekst in het Engels gestuurd, hoewel in mijn profiel staat dat ik Duits kan. Mijn Engels is stukken beter, zeker schriftelijk, en ik had haast. Ik hoop dat ze dat begrijpt. En Belarussische zou moeten begrijpen of 'gokken' dat een Nederlandse niet zo goed is in Belarussisch, natuurlijk

Ik heb net al m'n kaartjes vast gescand. Zo doe ik toch wat. Heb de scanner, die we al meer dan een jaar hebben, nog nooit zo vaak gebruikt

is echt een leuke kaart, die bieb
Later is nu
@Indie, bedankt voor de tip! Ga ik direct doen!
Hallo pompadoura, dreamer en dahlia. welkom op dit topic.

Ik heb nog 2 kaarten te schrijven vanavond, gaat even wat minder omdat ik mijn hand heb bezeerd met een val (op straat - hardlopen)

Ze willen allebei graag een citieview

Vandaag ook 1 kaart ontvangen, een getekende kat, voor mijn getekende katten verzameling.
quote:stereogram schreef op 02 september 2012 @ 20:20:

Hoe was de start bij jou, Millefleurs?

Ging goed, leuk groepje weer dit jaar! Wel wennen weer aan alle regels, dat kost tijd. En ik blijf balen van alle ontwikkelingen buiten de klas. Zie mezelf dit niet nog jaren doen, terwijl ik het lesgeven zelf wel zou missen.

quote:neferisis schreef op 03 september 2012 @ 22:41:

@Millefleurs > heb je nog een mooie kerk op de kop kunnen tikken?

Nou, niet dus!! In ons hele dorp geen enkel kaartje van een kerk te klrijgen! Ook niet van onze eigen kerk dus, alleen als mini-foto in een multiview. Ik heb dus nu maar een kaart met een foto van het centrum, waar de torens van de twee kerken uitsteken.
Gisteren het kaartje naar België aan gekomen. Het was mijn 25ste Sent! Bijzonder, maar ik ga toch voor de 50 of 100.

Gelijk al favoriet gemaakt en 2 andere postcrossers vonden hem ook favo.

Gaaf, daar doe ik het voor!!
Ik plak weleens PMK-zegels, maar niet veel. Ik krijg er toch nooit een reactie op en de kaarten zijn inderdaad al gauw te klein.

Stom dat mensen een kaartje in hun eigen taal schrijven . Een hurray vind ik al niet leuk, dus een kaart helemaal niet.

Welkom nieuwe mensen!
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik kon het niet laten, twee keer op de knop gedrukt. Een kinderboek illustratie gaat naar een Nederlands meisje en een nostalgisch zwart/wit dorpsgezicht naar een Zwitser.

@Dahlia > ik vind het juist extra leuk als een kaart vanuit een mij totaal onbekende plek wordt verstuurd. Vaak spiek ik via google earth of de atlas, in welke omgeving de afzender woont.

Nog een kaarttip voor jou: bij de Slegte verkopen ze postkaartenboeken met zwart/wit foto's uit de oude doos. Veel voor weinig en voor diverse wensen in te zetten (trams, bruggen, boten, kerken, vintage, stadgezichten, etc.).

@Indie > ik weet niet wat ik me bij een psychotische bizon moet voorstellen, waarschijnlijk kijkt hij niet helemaal fris uit de ogen?

Het lijkt mij een fraai postkaartenboek, misschien moet ik mijn voorraad maar weer eens aanvullen...

@Pompadoura > nog een nieuwkomer, the more the merrier!

Mijn kaarten naar Wit-Rusland (32) doen er gemiddeld 19 dagen over. Ook ik heb prima ervaringen bij PMK. Ik rangschik deze zegels op thema in een postzegelboekje en probeer, naast een passende kaart, eveneens passende zegels bij het profiel te zoeken.

En ja, drie zegels nemen veel ruimte in. Soms gebruik ik voor een kleine (van die vintage van voor WOII) 'wereld' kaart twee kleine postzegels uit de 'mooi NL' serie: prachtige buitenplaatsen dit jaar. Dit doe ik alleen als de geadresseerde heeft aangegeven dat hij postzegels verzameld. Je betaalt dan eigenlijk teveel porto (2x een 1 = 1 euro), maar je kunt dan nog een behoorlijk verhaal achterop de kaart kwijt.

Je hebt een mooi verzorgde blog, ik kom er vast vaker een blik werpen.

@Dreamer > onlangs begaf de scanner op mijn werkkamer het. Informeerde bij manlief naar de opties voor een ander exemplaar, bleek dat ons kopieerapparaat ook een scan functie heeft, nog nooit gebruikt.

@Millefleurs > mijn woonplaats telt vier kerken, slechts twee ervan worden op kaarten afgebeeld. Ik sla tegenwoordig overal kerken in, worden toch regelmatig gevraagd.

@Droomz > ik krijg juist wel positief commentaar op de PMK zegels.
Oké, een kaartje naar Duitsland.. dat zou toch vandaag aan moeten komen, toch?

~eigenlijk moet ik zo'n smiley met trommelende vingers, maar plaatjesplakken lukt toch niet~

Ik ga me eens bezig houden met 'hoe ga ik de kaartjes verzamelen'. Want eigenlijk vind ik gewoon het sturen en ontvangen leuk, maar bewaren? Géén idee. Ik wil gewoon eens andere post dan die eeuwige rekeningen en berichten van de gemeente. Als ik ze ga scannen, neemt het in elk geval niet zoveel ruimte in. Kan ik ze ook op mijn blog plaatsen, waar ik nu dagelijks een foto op probeer te zetten als soort van 365-dagen project. (lukt niet helemaal, maar de intentie vind ik al goed van mezelf) OH.. en misschien moet ik mijn man ook kennen in m'n ideeën over 'wat te doen met kaartjes', zeker wanneer ik er een deur ofzo voor wil vrijmaken

( er hangen nu al 4 jaar dezelfde kindertekeningen)

Zo

tot zover mijn (ego-)brainstorm

toedels

Later is nu
Een kaart naar Duitsland kan er 2 dagen over doen, maar ook 40. Wisselt heel erg.

En ik kies dan de verkeerde mensen denk ik. Of mijn zegels zijn niet leuk genoeg .
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
AAAAaaargh Droomz..

Zou dat niet zozeer aan de posterijen liggen alswel aan de ontvanger? Registreren enzo? Maar eens kijken hoelang haar kaarten er gemiddeld over deden

Ik ben nog niet op zoek gegaan naar zegels, trouwens.
Later is nu
Oké.. de meeste kaartjes uit Nederland doen er bij haar 4-5 dagen over. Een paar 10. Maar goed, het maakt natuurlijk wel uit wanneer de zender het adres heeft aangevraagd en daadwerkelijk verstuurd. Bij mijzelf was er ook al een kaartje 2 dagen 'onderweg' terwijl ik 'm nog niet eens geschreven had, tenslotte.

Oftewel, het kán ... óvermorgen

Nou, dan ga ik nu eens kijken of ik nog een leven heb
Later is nu
@Ligaa > heb je alleen last van je hand? Een schaafwond of ernstiger? Toch niet over een hond gestruikeld? Hopelijk herstel je snel!

@Dreamer > kaartjes naar kleine steden in de voormalige DDR kunnen er soms wat langer overdoen. Is de Duitse wel regelmatig online? Niet iedereen zet zijn account op inactief als men op vakantie gaat. De 78 kaarten die ik naar Duitsland heb verstuurd deden er gemiddeld 8 dagen over.

@Droomz > geef je bij je bestelling aan dat je graag interessante zegels zou willen ontvangen, omdat je ze voor postcrossing gaat gebruiken?
Eén kaart van mijn naar Frankfurt was er in 2 dagen. De andere kaart naar Schwerin (voormalig DDR) deed er 9 dagen over. Het grappige was, toen ik het adres trok, was ik net een dag terug van een weekend Wismar (dat ligt zo'n beetje 20 km van Schwerin).

Over registreren gesproken:

Eén van mijn kaarten die nog niet geregistreerd is, is naar een vrouw in Oekraine, die maar één a twee keer per maand online komt en dan een hele serie tegelijkertijd registreert. Zulke mensen heb je er dus ook tussen zitten. Doet ook al jaren aan postcrossen en heeft niet meer de belevingswereld van een beginner die als een waakhond de e-mail en de deurmat in de gaten houdt... ha ha

@Dreamer, ik heb zo'n showcase-mapje, van de hema voor foto's. Dan kun je voor en achterkant zien van een kaart. In zo'n map gaan zo'n 200 kaarten.

Het grootste plezier heb ik vooral aan mijn blog. Het opzoeken van achtergrond van zo'n kaart ... wat er op staat, waar die vandaan komt. Ik had voorheen een persoonlijke blog, maar ik ben niet zo'n schrijver. Ik vind het grafische aspect veel leuker. Dus het te combineren met postcrossen is voor mij ideaal.

@Peacy, na de 50/100 houd je ermee op?

@Neferisis, ik ga vanmiddag gelijk ook even bij de Slegte kijken, wat een goede tip!
@Ligaa: Wat is er gebeurd met je hand? Gaat het weer wat beter?

@Dreamer: Mij gaat het ook vooral om het hele gebeuren en niet zozeer om de kaartjes zelf. Hoewel ik natuurlijk wel liever een leuk dan een stom kaartje ontvang. Nu ik ze toch heb, gebruik ik ze als een soort behang in mijn gang. En dan met de meterkast als speciale plek voor de welpen en rode katten.

@Pompadoura: Ik denk dat je dat goed verwoord hebt over die belevingswereld. Zelf vind ik dat soort acties al snel aso. Dat je niet gelijk de gekregen kaarten upload kan ik mij voorstellen (mijn psychotische bizon moet ik ook nog fotograferen), maar registreren is een hele kleine moeite. Aan de andere kant heeft natuurlijk niet iedereen in de wereld zo makkelijk toegang tot internet als wij.

Mijn gemiddelde naar Duitsland (8 stuks) is 5 dagen, maar dan is de 60 dagen wachten op de trut die niet wilde registreren waarschijnlijk niet meegerekend. De trut heeft nu overigens wel een aangepast profiel. Beleefd en niet meer zo eisend en negatief als toen ik haar kreeg. Heeft ze toch wat geleerd. Maar niet registreren blijft kinderachtig.

Vandaag gaat er een zebra naar Duitsland en een beer naar de nummer 1 van Denemarken. 5.482 kaarten verstuurd. Na de nummer 1 van de USA (4.426) en de nr. 3 van Finland (6.384)weer zo'n actieveling.
Hier is de griezel:

[img]http://s3.amazonaws.com/static2.postcro ... 9d3af8.jpg[/img]

Hij kijkt inderdaad niet fris uit zijn ogen. Knuffelgehalte nihil.

(geen plaatjesplakfunctie zie ik, misschien maar beter ook)
Ik vroeg me nog één ding af: Indie heeft het bijvoorbeeld over ontvangen kaarten uploaden. Maar als ik mijn verzonden kaarten upload, dan komen die bij registreren toch in beeld? Dan hoeft de ontvanger toch niet ook nog te uploaden?

Zo, wow, die kom je ook liever niet tegen op je zondagmiddagwandeling, trouwens, die bizon.. brr..
Later is nu
Pompadoura: nee, dan stop ik er zeker niet mee! Maar dat vind ik heel bijzonder. 50 kaartjes gezonden. .
quote:lndie schreef op 05 september 2012 @ 14:26:

Hier is de griezel:

[img]http://s3.amazonaws.com/static2.postcro ... 9d3af8.jpg[/img]

Hij kijkt inderdaad niet fris uit zijn ogen. Knuffelgehalte nihil.

(geen plaatjesplakfunctie zie ik, misschien maar beter ook)Zo heel griezelig vind ik hem niet. Wel als ik hem tegen zou komen dan
Oh okay peacy, het is een doelstelling en dan op naar de volgende 50 / 100. Ik snap hem.

Dreamer, als je de kaart die je stuurt scant en upload, dan krijgt de ontvanger e.a. deze pas te zien als de kaart geregistreerd wordt. Hij/ zij hoeft dan niet meer up te loaden.

Aangezien niet iedereen zijn/ haar kaarten scant en upload, doe ik het voor de zekerheid nu altijd voor verzenden. Ik vind het handig om dit via de gallerie te kunnen bijhouden.
Vier officials binnen gekregen; een AD-card, een spicy exemplaar en twee mooie kunstkaarten. Eveneens vier hurrays in de mail, waarvan er drie leeg waren, hoe lomp!

@Dreamer > op de heide bij mijn woonplaats lopen Highlanders los rond. Die wil je ook niet op je pad tegenkomen.

@Peacy > proficiat met jouw vijftigste sent card!

@Pompadoura > ik scan ook al mijn kaarten voordat ik ze verstuur. Alleen bij de eerste vijf ben ik het vergeten. Ik dacht dat iedereen zijn gallery zelf zou bijhouden, dus niet. Ook is er ooit een kaartje door de ontvanger verwijderd.
Aahh. jawel, Schotse Hooglanders zijn líef! Heb er geweldige foto's van. Ja, ze liepen ook in onze 'achtertuin' (natuurgebied tussen 2 wijken) Ze moeten alleen géén jong hebben.. dat kan een beetje link zijn, maar verder..
Later is nu
Maar bedankt voor jullie antwoord! Ik vroeg me al af waarvoor ik dan aan 't scannen was, haha. Maar als iemand een kaartje nu registreert, zie je gelijk de afbeelding. Mooi.

EN jahoor.. ik heb ook hele andere dingen gedaan vandaag dan achter de computer zitten. Hoewel, ben met foto's bezig geweest. Dat is ook een digitale wereld, tegenwoordig.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven