Relatie met Poolse man, reacties omgeving

08-09-2012 23:06 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze mijn vraag of er hier ook andere dames zijn die -net als ik- een relatie met een Poolse man hebben?

Hoe zijn bij jullie de reacties van vrienden en familie daarop en (indien niet zo positief) hoe ga je daar mee om?

Ik wacht graag eerst de reactie een beetje af, alvorens uitgebreid mijn situatie uitgebreid uit de doeken te doen
Ontkennen dat er structurele cultuurverschillen zijn is dom en kortzichtig.
quote:amand1969 schreef op 09 september 2012 @ 09:42:

Ontkennen dat er structurele cultuurverschillen zijn is dom en kortzichtig.En je er ongevraagd tegen aan bemoeien, wat is dat dan?
conversation = awareness
quote:miss_communicatie schreef op 09 september 2012 @ 09:45:

[...]

En je er ongevraagd tegen aan bemoeien, wat is dat dan?

Te onbeschoft voor woorden, maar kennelijk zijn er veel onbeschofte mensen in Nederland.

(en alsof die zelf allemaal van die succesvolle relaties hebben )
quote:amand1969 schreef op 09 september 2012 @ 09:34:

[...]

En toch doe ik het niet zonder condoom met je. Echt no way.Ho ho.. jij loopt wel heel hard van stapel
De dochter van de buurvrouw van mijn eerste ex had een Friese werkster, die zei dat de vriendin van haar zus een Poolse vriend had. En hij stonk. Dus je bent gewaarschuwd.

Verder kijk ik wel eens in een Poolse (groeps) reizen brochure dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
Ik vind het gedeeltelijk eigen keuze. Zoals bij die vriendin... dat ga je toch niet een hele avond uitzitten? Maak gewoon een opmerking en het is klaar. Die vriendin is namelijk niet expres denigrerend, maar ze is blijkbaar niet zo snugger en denkt dat ze zo helpt. Als je wat zegt, weet ze dat dat niet het geval is en klaar. Hoef jij je niet de hele avond te ergeren, zet zij zich niet voor schut en hoeft de rest niet met plaatsvervangende schaamte mee te luisteren. Voor iedereen beter.
Precies Meds. Uitkijken met dat volk
quote:amand1969 schreef op 09 september 2012 @ 09:42:

Ontkennen dat er structurele cultuurverschillen zijn is dom en kortzichtig.

Lezen is ook een vak, er wordt niet ontkent dat er culturele verschillen zijn en er wordt nergens gezegd dat het niet moeilijk is.

Wel wordt de domheid aangehaald, omdat het gewoonweg dom is te zeggen dat er verschillen zijn en die keer op keer aan te halen en deze presenteren als vaststaand, onder Nederlanders heb je al ontzettende culturele verschillen.

Als jij na 15 jaar nog steeds moet uitleggen waarom je wel een bikini aan mag op het strand, dan is dat gewoonweg dom of onwetend.
Hoe zit het eigenlijk met die Poolse postorderbruidjes?
Zusenzo, gelukkig heb je je nekharen al verwijderd .

ik praat geen poep, gewoon ongelukkig geformuleerd, ik heb islamitische Turken in de familie en in mijn vriendenkring (waarom haal je nou weer Koerden erbij, vraag ik me af? Zijn die minder?), dus niet gewoon buren. Al deze mensen verschillen dag en nacht van elkaar, dus generaliseren kan niet en dat weet ik. Toch begrijp ik beter dat mensen bang zijn voor cultuurverschillen bij een Turks-Nederlandse man-vrouwrelatie dan bij een Poolse. Niet dat ik die angst deel. Dan heb ik het niet over Nederlandse Turken, maar over Turkse mannen van buiten Istanbul e.o.

Om even terug te komen op Polen, mijn zus is al jarenlang met een Poolse man. Ze maken elkaar gelukkig. De man werkt hard, leert steeds beter Nederlands en ja, hij blijft regelmatig andere Polen opzoeken. Ik weet niet of 'ze' echt overlast veroorzaken bij zo een samenzijn, maar dat doen sommige Nederlanders of Turken ook.
De Turk bestaat niet dus daar laat ik iemand die ook weleens in Koesadassie is geweest, me niet over adviseren.

Bovendien wordt een beetje kerel meer bepaald door zijn karakter dan zijn cultuur.
if we all light up, we can scare away the dark...
Tja, er zijn nu eenmaal vooroordelen over Polen... Net als dat er vooroordelen bestaan over Turken, boeren, PVV-stemmers, GL-stemmers, grachtengordelvolk, borderliners, laag opgeleide mensen, kampers, bakfietsmoeders etc.

Je kan denken dat elke groep homogeen is en je vooroordelen op ieder individu uit die groep projecteren. Mensen die zo denken, neem ik in elk geval niet zo serieus. En dat zou ik als ik jou was ook niet doen TO.
Lijkt me logisch dat hij regelmatig Polen opzoekt, dat is niet eens het noemen waard.
quote:zusenzoo schreef op 09 september 2012 @ 09:49:

[...]

Als jij na 15 jaar nog steeds moet uitleggen waarom je wel een bikini aan mag op het strand, dan is dat gewoonweg dom of onwetend.

Ik denk dat je iets anders bedoelt, want je noemt jezelf nu dom en onwetend. Dat jij je al 15 jaar opwindt over iets heeft trouwens geen enkele relatie met de vermeende domheid van iemand die zich gewoon iets afvraagt.

Lighten up.
De kans op een succesvolle duurzame relatie is het grootst als de partners geen gescheiden ouders hebben of zelf al eens gescheiden zijn. Die bedreiging is vele malen groter dan cultuurverschil.
Ik heb een Afrikaanse vriend, en ik krijg ook wel eens met van die rare vragen te maken.

Ten eerste over zn naam, hij heeft een bekende naam die bij NLers ook veel voorkomt, dan beginnen mensen al te vragen 'huh, is dat zn echte naam?' alsof alle Afrikanen zeer moeilijk uit te spreken namen hebben.

Ten tweede denken ze dat hij lui is en niks in het huishouden doet, en nooit kookt enz. terwijl hij dat juist meer doet dan ik.

En als ze m dan ontmoeten zijn ze eerst vaak bang dat ie niks snapt of begrijpt, terwijl hij al 11 jaar in NL is en uitstekend NL praat.

En veel mensen denken dat Afrikanen vreemd gaan en meerdere vrouwen willen hebben, dus daar ben ik ook wel eens voor gewaarschuwd.

Oh en wat ik ook regelmatig hoor: is het nou echt waar dat Afrikanen zo'n grote hebben?

Ach ik trek me er niks van aan, laat mensen maar denken wat ze willen denken, ik weet wel beter en reageer er al nauwelijks meer op...er zijn al zat mensen verbaasd dat we het ondertussen al 4 jaar volhouden samen...
quote:modus schreef op 08 september 2012 @ 23:27:

De enige Poolse man die ik ken is hoogopgeleid, prettig in de omgang en heeft een goede baan. Dus ik zou er niet zoveel van vinden. Wat zijn de reacties dan van jouw omgeving?Deze post bevestigt het vooroordeel juist, en welk antwoord wordt er nou op de aansluitende vraag verwacht?
Aaah, mag ik ook even mijn hart luchten.

Ik heb ook een buitenlandse partner. Mijn familie reageert over het algemeen leuk, maar ik heb collega's die zich vreselijk met mij bemoeien. Het is zo erg dat ik er letterlijk gek van word. Als er op mijn werk weer iets gezegd (nou ja, gezegd, gesnauwd) is in de trant van 'Je gaat toch niet naar hem toe he' of 'je gaat hem toch niet naar Nederland halen he', dan word ik 's nachts gillend wakker. Ik kan nu ook al weer kwaad worden. Ik heb totaal geen behoefte om mij te verdedigen en dat hoef ik ook niet te doen.

Ik bepaal zelf wat ik in mijn privé-leven doe, daar hebben collega's niks over te zeggen.

Ik vind het lastig, het liefst zou ik willen schreeuwen, bemoei je er niet mee, maar ik moet er nog wel mee samen werken.

Als er mensen zijn die zeggen, 'ja maar, het is nu eenmaal zo dat er bij interculturele relaties vaker problemen zijn'. Nou, ik kan je vertellen, en ik heb veel ervaring met Nederlandse mannen, dat ik veel ellende heb mee gemaakt met de Nederlandse man, dus praat me er toch niet van dat je eerder problemen zou krijgen met een buitenlandse man.

Eigenlijk moet ik me helemaal niet zo druk maken over wat anderen zeggen, maar ja.

Overigens anna-naz, het verbaast met dat er over Polen zoveel vooroordelen zijn.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 september 2012 @ 09:59:

De kans op een succesvolle duurzame relatie is het grootst als de partners geen gescheiden ouders hebben of zelf al eens gescheiden zijn. Die bedreiging is vele malen groter dan cultuurverschil.En géén kinderen krijgen natuurlijk. Dan kun je het ook heel lang goed houden.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Het vooroordeel over 'baneninpikkers' klopt tocht gewoon?

De mensen die speciaal naar Nederland komen om te werken, en het geld naar hun gezin in het buitenland sturen, die 'bezetten' toch een baan die ook naar een werkeloze Nederlander had kunnen gaan?

Helaas zijn die dan weer vaak duurder dan bijvoorbeeld een Pool, en zal er dus eerder voor die Pool gekozen worden.

Maar ik snap best de frustratie van werkeloze mensen hierover.
De werklozen die daarover klagen zijn doorgaans van het type volk dat sowieso wel thuis zit met een uitkering. Lekker handje ophouden en maar klagen over anderen die er wel voor werken.
quote:miladila schreef op 09 september 2012 @ 09:56:

Tja, er zijn nu eenmaal vooroordelen over Polen... Mijn vooroordeel over Polen is dat ze heel hard werken en alles aanpakken. Dat kan erger toch?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Some_One schreef op 09 september 2012 @ 10:19:

Het vooroordeel over 'baneninpikkers' klopt tocht gewoon?

De mensen die speciaal naar Nederland komen om te werken, en het geld naar hun gezin in het buitenland sturen, die 'bezetten' toch een baan die ook naar een werkeloze Nederlander had kunnen gaan?

Helaas zijn die dan weer vaak duurder dan bijvoorbeeld een Pool, en zal er dus eerder voor die Pool gekozen worden.

Maar ik snap best de frustratie van werkeloze mensen hierover.Maar dan vraag ik me af, hoe het mogelijk is dat er mensen helemaal uit Polen hierheen komen om die banen 'in te pikken'? Waarom hebben die werklozen die banen dan niet allang?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Kuzu schreef op 09 september 2012 @ 08:10:

Vragen die ik in de afgelopen 5 jaar kreeg:

- moet je nu een hoofddoek

- mag je wel blijven werken

-mag het wel van zijn ouders

- weten zijn ouders wel dat jullie samenwonen (was na behoooorlijk lange tijd)

- word jij nu ook besneden, dat doen die moslims toch

- ben je niet bang dat hij jullie kinderen ontvoert (we hadden toen net een konijn dus ik zei maar dat hij konijn vast niet mee naar het zomerhuis zou nemen..)

- slaat hij je weleens? Nee? O nou dat komt nog wel

- praat hij wel nederlands? (hij is hier geboren).Laten we wel wezen Koes, in een hoop achterlijke ouderwetsche families/ dorpen etc gebeurt het ook gewoon nog op die manier, dus zo gek zijn die vragen niet. Of course heb je in elke cultuur allerlei eigenaardigheden maar daar horen weer andere vragen bij.

Maar ik begrijp die vragen vanuit de omgeving wel hoor.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
sorry maar ik begrijp sommige 'vooroordelen' wel hoor. Sluit me aan bij Very Cherry. Ik heb zelf een relatie gehad met een Marokkaanse moslim en tja ik heb een aantal issues die dan bestempeld worden als vooroordeel zelf aan de hand gehad, dus die waren wel degelijk niet puur gebaseerd op vooroordelen in de hoofden van anderen. Mijn familie heeft me steeds gewaarschuwd maar ik wilde niet luisteren verliefd als ik was. Achteraf ging ik in sommige dingen veel te ver mee.

Ik snap dat het niet fijn is om het keer op keer te horen, en sommige dingen zijn ook echt wel gek en nergens op gebaseerd, maar toch... schiet niet puur en alleen in de verdediging onder het mom van vooroordelen, maar blijf zelf ook open staan voor cultuurverschillen en valkuilen voor jullie relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven