Hoe om te gaan met...

10-09-2012 10:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
... Met de wetenschap dat degene die je het meest lief hebt in dit leven, er binnen een paar jaar niet meer zal zijn?

Ik wil niemand tegen het hoofd stoten,het kan erger. Zieke mensen die zeer snel overlijden etc. Misschien stel ik me ook aan, maar ik vind dit heel moeilijk!

Ik weet dat degene waar ik het meest van hou in dit leven, er over een paar jaar niet meer zal zijn.

Als het niet door ziekte is, dan wel door zelfmoord. Die persoonis er heel open over en heeft me er veel duidelijkheid over gegeven.

Dit maakt dat ik weet waar ik aan toe ben, maar dat ik ook heel bang ben.

Hoe ga ik verder zonder die persoon? Ik kan me een leven zonder diegene niet voorstellen en ben bang dat ik er zeer moeilijk overheen zal kunnen komen.

Ik weet niet echt wat ik met dit topic wil. Misschien even van me af schrijven, misschien iets horen wat erop lijkt, met ervaringen. Misschien wel gewoon horen dat het me gaat lukken en dat het goed komt.

Ik weet het niet. Ik ben bang en deze gedachte zonder die persoon verder te moeten maakt me boos, verdrietig en bang voor de toekomst.

In ieder geval bedankt voor het lezen en eventueel reactie!
quote:truffelmaffia schreef op 10 september 2012 @ 10:47:

Het is juist niet egoïstisch Saaar. Hij bedoeld het zo goed als maar zijn kan. Zodat hij juist hoopt dat ze - als het moment daar is - minder verdrietig is.

Is het egoïstisch van hem om te gaan en anderen achter te laten, of is het egoïstisch van anderen om iemand die niet gelukkig is op aarde per se bij zich te willen houden?

Hij is er duidelijk over/zeker van. En hij wil niet dat het voor TO als schok komt, wanneer hij het doet. Dat vind ik juist geenzins egoïstisch.

Een vader heeft een kind niet zo, op deze manier te belasten. Nooit.

De schok heeft ze toch wel.

Plus dat ze op voorhand jarenlang verdriet heeft waar ze geen zak mee kan en onnodig was.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
TO,nogmaals sterkte.
@teuntje23, bedankt voor je ervaring. Wat heftig! En wat fijn dat je het wilde delen met me.

Wat jij zegt: het was goed zo, hij mocht gaan..

Dat is precies hoe ik erover denk. Maar alsnog lukt het me niet er vrede mee te hebben, hoe erg ik ook achter hem sta en hoe goed ik het begrijp..
quote:saaaaar81 schreef op 10 september 2012 @ 10:54:

TO,nogmaals sterkte.Bedankt. Ik begrijp je standpunt, en ik deel hem gedeeltelijk
Is je vader ziek Smuisje? Wat is de reden voor hem om niet verder te kunnen met zijn leven? Ik begrijp dat je ouders nog samen zijn. Wat is er aan de hand dat hij zijn eigen kleinkinderen niet zal gaan kennen en daar zelf voor kiest?
quote:Moondancer schreef op 10 september 2012 @ 10:53:

Het lucht hopelijk wat op om je gedachten en gevoelens hier neer te zetten. Dus vooral blijven doen als het je helpt.

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor jou zal zijn, maar ik kan wel vertellen wat mij destijds hielp. Ik weet alleen niet of je wel advies wil of ervaringsverhalen over de tijd nadat een geliefde zelfmoord heeft gepleegd. Jouw vader is er immers nog.

Dit klopt, ik lees nu pas, nadat ik mijn verhaal had geplaatst

Ik zal mijn verhaal dan ook weghalen, dit verhaal voegt niets toe nu..

voor TO
Smuisje, zou het ietsje anders zijn als hij aan zou geven dat hij zich in geval van dodelijke ziekte niet laat behandelen?
quote:Moondancer schreef op 10 september 2012 @ 10:53:

Het lucht hopelijk wat op om je gedachten en gevoelens hier neer te zetten. Dus vooral blijven doen als het je helpt.

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor jou zal zijn, maar ik kan wel vertellen wat mij destijds hielp. Ik weet alleen niet of je wel advies wil of ervaringsverhalen over de tijd nadat een geliefde zelfmoord heeft gepleegd. Jouw vader is er immers nog.

Het helpt me om het niet helemaal voor mezelf te hoeven houden. Wil er alleen niemand mee tot last zijn.

Ik weet niet goed wat ik wil. Hij is er inderdaad nog en daar geniet ik van en probeer ik het meest aan te denken. Maar het is toch raar. Omgaan met de toekomstige dood van iemand is heel raar en eigenlijk misschien niet terecht, maar het naast je neerleggen lukt ook niet. Het is alsnog moeilijk.

Ik weet zelf niet eens goed wat ik ermee moet. Proberen te vergeten? Kon ik het maar.. Maar wat dan?
Ik begrijp het wel dat je iemand zo onvoorwaardelijk lief kunt hebben, dat je diegen in liefde loslaat, zoals jij zegt.

Ik vraag me gewoon af wat de reden is achter zijn manier van denken, waarom wil hij dit? En hoe kijk jij daartegen aan? Vind jij het ook een legitieme reden om uit het leven te stappen? (niet dat je dat voor een ander kunt bepalen, maar hoe vindt jij het?).
quote:truffelmaffia schreef op 10 september 2012 @ 10:58:

Smuisje, zou het ietsje anders zijn als hij aan zou geven dat hij zich in geval van dodelijke ziekte niet laat behandelen?

Dat heeft hij al aangegeven, en eigenlijk hoop ik maar dat hij gewoon ziek zal worden.

Ik vergelijk het zelf wel met iemand die ziek is en weet over bepaalde tijd te zullen overlijden, met het verschil dat iedereen het weet en het duidelijk is, wat bij ons niet het geval is
quote:truffelmaffia schreef op 10 september 2012 @ 10:58:

Smuisje, zou het ietsje anders zijn als hij aan zou geven dat hij zich in geval van dodelijke ziekte niet laat behandelen?Dat is geen actieve zelfmoord, lijkt mij wel een verschil. En dat zou ik ook heel goed kunnen begrijpen.
quote:Sylphide75 schreef op 10 september 2012 @ 11:00:

Ik begrijp het wel dat je iemand zo onvoorwaardelijk lief kunt hebben, dat je diegen in liefde loslaat, zoals jij zegt.

Ik vraag me gewoon af wat de reden is achter zijn manier van denken, waarom wil hij dit? En hoe kijk jij daartegen aan? Vind jij het ook een legitieme reden om uit het leven te stappen? (niet dat je dat voor een ander kunt bepalen, maar hoe vindt jij het?).

Hij zegt: je leeft je leven om er iets uit te halen. Voor mij valt er niks meer uit te halen, dus waarom leef ik?

Ik snap hem. Hoe hij moet leven zou ik niet willen dus ik sta erachter en zou in zijn geval misschien hetzelfde doen/denken.

Ik vind het een legitieme reden om uit het leven te stappen.zeker weten, hoe moeilijk het ook is. Het leven heeft hem niks meeste bieden
..
Herkenbaar en heeft heftig. Zit in ongeveer een soortgelijke situatie met mijn vader en vraag me af of hij overlijd aan kanker of aan zelfmoord.

Sterkte
[quote]teuntje23 schreef op 10 september 2012 @ 11:05:

[...]

Dank je, dan laat ik het staan.. Ik was te snel met plaatsen, las daarna pas de rest van je verhaal.

Mijn ervaring is als mensen echt willen gaan, rust kunnen halen uit de dood, dit voor hun de enige uitweg is en hier vrede mee hebben.

Mijn vader was niet bang voor de dood, zijn woorden waren "Ik ben bang voor wat er achter blijf" Hij heeft zijn dood zelf mogen bepalen, hij heeft aangeven nu is het goed, nu wil ik gaan. Hij was er 100 % bij, en wij waren bij hem om hem te steunen in zijn besluit.

We zijn de artsen dankbaar die dit moment mogelijk gemaakt hebben, hij heeft tot zijn laatste momnet zelf de regie over zijn leven mogen bepalen..[/quote]

Dat is mooi Teuntje, dat gun ik iedereen.
-
En waarom vind je het nodig dit te melden Truffel?
quote:truffelmaffia schreef op 10 september 2012 @ 11:18:

[...]

Ik geloof dat als mensen (actieve) zelfmoord plegen, dat ze daarvoor gestraft worden. Omdat zij niet het recht hebben om er zelf een einde aan te maken. Heb ooit een docu gezien waarin dit gezegd werd. Ik hoop voor TO's vader dat dit niet waar is.

Ben ik het niet echt mee eens.

Mensen hebben het recht niet om anderen hier te houden, die niet gelukkig zijn in het leven. Voor mijn vader zal het rust betekenen. Hij zal dit ook niet in een opwelling doen ofzo. Hij is klaar met zijn leven en dan vind ik dat je daarvoor mag kiezen.

Als iemand ziek is en euthanasie laat uitvoeren, is dat dan net zo slecht? Ik zie het niet anders
Je vader had ook niet het recht je ermee te belasten lieve Smuisje

Wat zegt je partner hier van? Wat het met jou doet?
Ik begrijp je vader heel erg goed Smuisje...

En ik vind zelfs dat euthanasie ook voor die mensen mogelijk moet kunnen zijn.
quote:saaaaar81 schreef op 10 september 2012 @ 11:24:

Je vader had ook niet het recht je ermee te belasten lieve Smuisje

Wat zegt je partner hier van? Wat het met jou doet?

Mijn vader had het recht 10 jaar geleden niet, nu wel. Ik wilde het zelf weten.

Mijn partner vindt het heel erg, maar fijn dat we er zo open over kunnen praten
quote:truffelmaffia schreef op 10 september 2012 @ 11:26:

Ik begrijp je vader heel erg goed Smuisje...

En ik vind zelfs dat euthanasie ook voor die mensen mogelijk moet kunnen zijn.Bedankt. Helemaal mee eens! Krijgen vaak onbegrip dus ben dat wel gewend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven