Waar is stoel 31

11-09-2012 08:12 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij vliegen binnenkort met transavia naar mallorca.

Bij het online inchecken konden we niet een stoel kiezen, maar deze was toegekend. We kregen geen plattegrond van het vliegtuig te zien. We reizen met kinderen, dus waarschijnlijk komt het daardoor. We zitten op rij 31.

Heeft iemand enig idee waar zich dat bevind. Zelf heb ik het idee dat het een van de laatste, misschien wel de laatste stoel in het vliegtuig is.
quote:Primabella schreef op 11 september 2012 @ 10:22:

Waarom zou je met vliegangst in het midden willen zitten?Geen idee. Bij de ramp in Faro zaten de meeste dodelijke slachtoffers in het midden van het vliegtuig. De mensen achterin hadden niets...
Als u last heeft van vliegangst ga dan niet achterin het vliegtuig zitten maar naast de vleugel of het liefst voorin. Turbulentie is namelijk heviger achter in het vliegtuig te voelen dan voorin. Als u naast de vleugel gaat zitten dan heeft u tenminste nog een punt om naar uit te kijken gedurende de gehele vlucht.

Ik moet juist niet boven de vleugel zitten, want dan zie ik veel te veel enge bewegende (ja ik weet dat het hoort ja ) onderdelen
quote:Tia.Dalma schreef op 11 september 2012 @ 10:38:

[...]

Bij het landen wordt op het laatst de neus weer wat omhoog getrokken: het vliegtuig landt op zijn achterwielen en zet pas daarna bij snelheidsvermindering het neuswiel neer. Dus als je er een meetlatje bij houdt, zie je dat de piloten het laatst landen Weer wat geleerd, dank
quote:Ivetje schreef op 11 september 2012 @ 10:41:

[...]

Huh? Als een vliegtuig schud, schud toch niet alleen de achterkant. Als je door een luchtzak ofzo vliegt, zakt toch niet alleen de achterkant ineens naar beneden, maar gewoon het hele vliegtuig.

Als het vliegtuig omlaag gaat, dan zal de autopilot de staart verder naar beneden drukken om weer hoogte te krijgen. De neus komt dus omhoog. Resultaat is dat achterin het effect van turbulentie verergert, en in de neus vermindert. Boven de vleugel is het gevoel het minste omdat je daar alleen de turbulentie zelf voelt, en niet de invloed van hoogteroercorrecties en het torederen van de romp. Wat er in de staart nog bijkomt is de reacties van de verticale staart. Bij links / rechts draaien het horizontale lifteffect / weerstand van het kielvlak, dan de reactie van de rudders (dmv yaw dampers). Deze invloeden worden doorgegeven op de romp die gaat verdraaien. Zou de romp dit niet doen, dan breekt het kielvlak af daar waar het op de romp gemonteerd zit (zoals de American A300 in New York in 2001).

Achterin heb je dus:

-turbulentie zelf

-op en neer zwiepen als gevolg van flexibiliteit van de rompconstructie

-reacties van hoogteroeren

-links/rechts bewegingen van de richtingsroeren

-romp tordering tgv van richtingsroeruitslagen.

De neus van het vliegtuig zal veel minder op en neer of links/rechts gaan.

In het midden zal de links/rechts factor vrijwel nihiel zijn. Ook zulle de effekten van rollen hier het minst zijn.
En een luchtzak is geen turbulentie.
Hier nog meer interessante info:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/sho ... hp?t=10924
Achterin schijnt weer ietsepietsie veiliger te zijn... Al is dat op zoveel km. hoogte niet echt een geruststelling vind ik :/
Volgens mij kan je met vliegangst gewoon het beste niet gaan vliegen
quote:Ivetje schreef op 11 september 2012 @ 10:47:

Volgens mij kan je met vliegangst gewoon het beste niet gaan vliegen

Juist wel! Face your fears!

En je geeft jezelf een geweldige kans om te ontdekken dat het weer goed is gegaan.
quote:yezka schreef op 11 september 2012 @ 10:51:

[...]

En je geeft jezelf een geweldige kans om te ontdekken dat het weer goed is gegaan.

Totodat je neerstort...

Ik heb er gelukkig geen last van hoor, lijkt me heel vervelend. Mijn schoonvader wel. Die zat tijdens dat ongeluk op Tenerife in het leger en moest de doodskisten van de omgekomen mensen mee ophalen op het vliegveld. Sindsdien durft ie niet meer. Denk niet dat het zou helpen als we hem met geweld in een vliegtuig zouden sleuren
quote:yezka schreef op 11 september 2012 @ 10:51:

[...]

Of niet, maar dan ben je heel waarschijnlijk toch dood. Of je overleefd het en dan ben je weliswaar gewond, maar is er niks aan de hand.

Kortom: ik heb nooit iets begrepen van vliegangst. Ik vind het nogal onzin.
Ja, dat zal best een indrukwekkende ervaring geweest zijn, Yvetje.

Ik was bij de begrafenis van een heleboel slachtoffers van de Faro-ramp omdat een vriendin van mij één van de slachtoffers was.

Jaren later ben ik toch voor een vakantie naar Faro gevlogen. Het enige wat ik daar moeilijk aan vond was dat ik daar helemaal geen gedenksteen oid heb kunnen vinden. Niets lijkt te herinneren aan wat daar is gebeurd.
Tnx Star!

Wel meegemaakt op een schip inderdaad, daar heb je dan geen invloed van eventueel corrigerende rolroeren en gieringsbeperkingen. Daar schudt inderdaad het achter- én voorschip harder op en neer en merk je in het midden het minst van het stampen op de golven, omdat het draaipunt van een schip over het algemeen in het midden zit.

Tot zover de technische natuurkunde van vandaag

Hopelijk heeft TO haar rij 31 al op seat guru gevonden. Bij mijn weten (zelf ook regelmatig gevlogen met Transavia de laatste jaren) inderdaad achterin.
quote:yezka schreef op 11 september 2012 @ 10:59:

.

Ik was bij de begrafenis van een heleboel slachtoffers van de Faro-ramp omdat een vriendin van mij één van de slachtoffers was.

Jaren later ben ik toch voor een vakantie naar Faro gevlogen. Het enige wat ik daar moeilijk aan vond was dat ik daar helemaal geen gedenksteen oid heb kunnen vinden. Niets lijkt te herinneren aan wat daar is gebeurd.Yezka Er staat een gedenkvaas in de Basiliek St. Jan in Laren waar jaarlijks de herdenkingen gedaan worden, maar ook is er in het ziekenhuis in Faro een plaquette geplaatst als dank voor de hulp bij de ramp. Op vliegvelden zelf is het volgens mij geen gewoonte om monumenten op te richten op de plaats waar crashes zijn geweest, omdat je daar niet bij kunt komen want vliegveld terrein (douaneplichtig en ronduit gevaarlijk vaak)
quote:Tia.Dalma schreef op 11 september 2012 @ 11:00:

Tnx Star!

Wel meegemaakt op een schip inderdaad, daar heb je dan geen invloed van eventueel corrigerende rolroeren en gieringsbeperkingen. Daar schudt inderdaad het achter- én voorschip harder op en neer en merk je in het midden het minst van het stampen op de golven, omdat het draaipunt van een schip over het algemeen in het midden zit.

Tot zover de technische natuurkunde van vandaag

You're welcome, my fellow-nerd
Oh als ik vliegangst had ging ik voor overlevingskans en niet voor minste turbulentie.
quote:Star schreef op 11 september 2012 @ 11:03:

[...]

You're welcome, my fellow-nerd High five! *alpha-hbo'erT met een enorme voorliefde voor techniek hier*
quote:Tia.Dalma schreef op 11 september 2012 @ 11:04:

[...]

High five! *alpha-hbo'erT met een enorme voorliefde voor techniek hier*Hier ook
quote:Tia.Dalma schreef op 11 september 2012 @ 11:03:

[...]

Yezka Er staat een gedenkvaas in de Basiliek St. Jan in Laren waar jaarlijks de herdenkingen gedaan worden, maar ook is er in het ziekenhuis in Faro een plaquette geplaatst als dank voor de hulp bij de ramp. Op vliegvelden zelf is het volgens mij geen gewoonte om monumenten op te richten op de plaats waar crashes zijn geweest, omdat je daar niet bij kunt komen want vliegveld terrein (douaneplichtig en ronduit gevaarlijk vaak)

Ja, denk dat veel mensen het ook niet fijn vinden als ze met zo'n gedenkteken worden geconfronteerd in bv de vertrekhal...

Je bent goed op de hoogte, trouwens.... Was er voor jou een bekende bij/zat jij zelf in dat vliegtuig?
quote:plofkipje84 schreef op 11 september 2012 @ 09:16:

Hoe verder achterin, hoe harder je vliegt hoor.... :-) net zoals in de achtbaan!!En hoe groter de overlevingskans als je neerstort...kijk maar eens naar fotos van neergestorte vliegtuigen. (Niet dat ik nou dagelijks doe, maar ze komen nou eenmaal weleens voorbij op nieuwszenders etc). EN je ziet vaak dat de staart nog heel is....
Denk de 3 of 4 na laatste rij.
Op seat guru kan je niet kiezen voor transavia. Maar ik ga er vanuit dat we ergens op een van de laatste rijen zitten. Op zich is dat wel prettig.

Ik zie dat er in ieder geval genoeg commentaar is gegeven op de plaats in het vliegtuig haha.
Je zegt binnenkort vertrekken ,is dat dan morgen als je al aan het online inchecken bent gegaan?

Anders heb je misschien alleen een stoel gereserveerd?

Ik kon bij het online inchecken nl wel de plaatsen veranderen,je zag idd niet een heel plattegrondje maar als ik op een van de namen klikte kon ik het veranderen.

Op de terugweg kon het online inchecken trouwens niet.
quote:Star schreef op 11 september 2012 @ 10:41:

Als u last heeft van vliegangst ga dan niet achterin het vliegtuig zitten maar naast de vleugel of het liefst voorin. Turbulentie is namelijk heviger achter in het vliegtuig te voelen dan voorin. Als u naast de vleugel gaat zitten dan heeft u tenminste nog een punt om naar uit te kijken gedurende de gehele vlucht.

Ik moet juist niet boven de vleugel zitten, want dan zie ik veel te veel enge bewegende (ja ik weet dat het hoort ja ) onderdelen Ik zit ook liever niet bij de vleugel, omdat je dan veel meer variatie hoort in het geluid van de motor (en voelt in allerlei trillingen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven