Gezondheid alle pijlers

AD verhogen

11-09-2012 19:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment slik ik fluoxetine 20 mg. Doordat ik er weinig van merk moet ik de dosering verhogen naar 40mg. Ik was begonnen met 10, daarna in stappen naar 20. Is van 20 naar 40 geen grote stap? Ik heb deze week belangrijke dingen te doen en wil me niet beroerd voelen. Iemand ervaring met verhogen en hoe voelde je je dan? Bedankt!
Tiramisu, wij zijn geen dokters. Even bespreken met je arts.
Nee hoor daar zul je in eerste instantie niet zoveel van voelen. Het duurt een tijdje voor het medicijn door je lichaam wordt opgenomen en dat gaat geleidelijk aan, dus na een tijdje zul je je beter voelen (als je dus die verhoging nodig hebt, maar daar heb je de arts voor). Fluoxetine is een medicijn dat erom bekend staat dat er weinig bijwerkingen zijn. Wordt ook wel Prozac genoemd.
Waarom vraag je dat hier? Zoiets moet je de arts vragen,die heeft er verstand van.
quote:bellacharm schreef op 11 september 2012 @ 19:47:

Nee hoor daar zul je in eerste instantie niet zoveel van voelen. Het duurt een tijdje voor het medicijn door je lichaam wordt opgenomen en dat gaat geleidelijk aan, dus na een tijdje zul je je beter voelen (als je dus die verhoging nodig hebt, maar daar heb je de arts voor). Fluoxetine is een medicijn dat erom bekend staat dat er weinig bijwerkingen zijn. Wordt ook wel Prozac genoemd.

Als ik mijn 10 mg per ongeluk vergeet ben ik binnen 12 uur zo stoned als een garnaal.

Dus Tiramisu ik zou echt even bellen met je dokter. Kan me ook zo voorstellen dat je bijvoorbeeld ook weer een paar dagen geen auto mag rijden.
Hoe ging het bij de vorige keren opbouwen? Als je daar weinig last van hebt gehad zal het nu waarschijnlijk ook wel meevallen...

Anders even met je arts overleggen denk ik.

Ik heb een andere AD gebruikt en had daarbij bij elke verhoging en verlaging flink last van allerlei bijwerkingen, dus ik kan me je zorgen wel voorstellen.
Antidepressiva is geen wondermiddel en duurt en tijd voordat het werkt. Op je eigen houtje de dosis verhogen is het domste wat je kan doen, zeker omdat je dat effect pas over een paar weken gaat merken. En bespreek dit lekker met je huisarts/psychiater, wie je de ad ook voorschrijft.
Maar wacht even.... ben je op eigen houtje aan het opbouwen? Want dat raad ik je ten sterkste af. Doe dat alsjeblieft alleen in overleg met je arts!
quote:tequilavixen schreef op 11 september 2012 @ 19:56:

Maar wacht even.... ben je op eigen houtje aan het opbouwen? Want dat raad ik je ten sterkste af. Doe dat alsjeblieft alleen in overleg met je arts!Nee toch? Ik begreep dat ze het via een arts deed omdat ze het erover had dat ze "moest" verhogen.
quote:bellacharm schreef op 11 september 2012 @ 20:02:

[...]

Nee toch? Ik begreep dat ze het via een arts deed omdat ze het erover had dat ze "moest" verhogen.Ik weet het niet, begon te twijfelen door de reactie van hopefullyhelpless boven me
achnein: je hebt gelijk, ik was nog gisteren bij de psych en hij adviseerde een verhoging van de dosering. Helaas ben ik vergeten te vragen of de sprong van 20 naar 40 niet te groot is (de vorige keer ging ik van 10 naar 20). Vervolgens heb ik gebeld, maar hij heeft vakantie.

bellacharm: fluoxetine staat inderdaad bekend om de milde bijwerkingen. Voorheen heb ik 3 andere geprobeerd en van alle 3 werd ik of erg ziek of kwam ik aan. Bij dit middel gelukkig niet. Maar de stap lijkt me best groot van 20 naar 40, vandaar mijn zorg.

tikker: autorijden ga ik een paar weken zeker niet doen. Ik vind dat onverantwoordelijk. Je brengt jezelf en een ander in gevaar. Wel heftig dat je zelfs bij het niet innemen van 10 mg zo voelt.. Afbouwen zal dan ook geen pretje zijn.

tequilafixen: wat naar dat je last had van de bijwerkingen. Hopelijk zijn deze weg, al kost het wat tijd. Tijdens de startfase heb ik zo goed als geen bijwerkingen gehad, terwijl ik bij de vorige AD heel beroerd werd. Nu is de stap (opbouw) groot. Het wordt afwachten. Ik bouw overigen nav advies van de psych.

hopefullyhelpless: ik doe het niet op eigen houtje, dat is zeker niet verstandig! De psych is op vakantie, heb vandaag gebeld. Duurt een paar weken voordat hij terug is.
O gelukkig! Ik hoop voor je dat het goed verloopt

Ik ben inmiddels gelukkig alweer bijna 2 jaar van de AD af.
Oh goedzo, toch goed gelezen dus

Succes ermee Tiramisu!
Wat goed! Gebruikte je ook fluoxetine of een andere? Zonder AD is natuurlijk het beste! Lijkt me een heerlijk gevoel om gewoon weer jezelf te zijn.

Als deze medicatie werkt wil ik het gewoon blijven slikken. Heb altijd wel psychische klachten gehad, ben dan bang dat het terugkeert. Liever een pilletje slikken, dan je zo rot voelen.
Dankje Bellacharm! Hoop dat de bijwerkingen zullen meevallen. Erg bedankt voor de tips.
Ik zou even bellen met de vervanger of de apotheek. Misschien kun je wel opbouwen 20-30-40. Gaat het wat geleidelijker.
Ik heb nooit fluoxetine geslikt maar wel andere AD.

Mijn ervaring is dat als je "kop" er eenmaal aan gewend is dat de bijwerkingen nooit meer zo heftig worden als in het begin.

In het begin moet je voorzichtig opbouwen, maar daarna kon ik gewoon verhogen of verlagen op advies van de psych.

Succes
quote:tiramisu80 schreef op 11 september 2012 @ 20:21:

Wat goed! Gebruikte je ook fluoxetine of een andere? Zonder AD is natuurlijk het beste! Lijkt me een heerlijk gevoel om gewoon weer jezelf te zijn.

Als deze medicatie werkt wil ik het gewoon blijven slikken. Heb altijd wel psychische klachten gehad, ben dan bang dat het terugkeert. Liever een pilletje slikken, dan je zo rot voelen.

Ik heb er een aantal geprobeerd waar ik mee moest stoppen omdat de bijwerkingen te heftig waren en heb toen uiteindelijk een paar jaar venlafaxine (efexor) geslikt, uiteindelijk zelfs in de hoogst mogelijke dosis. Ik had het nodig om door een depressie te komen en af te rekenen met PTSS. Heb daar ook hele intensieve therapie bij gehad (deeltijd) en aan het eind daarvan kon ik beginnen met afbouwen.

Het is inderdaad heerlijk om zonder verder te kunnen, maar ik ben ook heel blij dat het bestaat want ik weet niet waar ik was gebleven als ik die jaren helemaal op eigen kracht had moeten doorkomen.

Nogmaals, ik hoop dat het opbouwen bij jou prettig verloopt en ik wens je veel succes!
achnein: je hebt eigenlijk gelijk, maar heb net al 40 geslikt :-) Voel er nog niks van, we gaan het zien.

creed: Ik reageerde op de vorige AD's erg heftig. Ik lag zelfs op bed, zo ziek werd ik. Bij deze heb ik vrijwel geen bijwerkingen, wat ik ook bizar vind! Je post stelt me gerust!

tequilavixen; wat een heftige tijd moet dat geweest zijn. Deeltijdtherapie schijnt intensief te zijn (ik ga er straks mee beginnen). Ik las regelmatig dat AD amper zou werken, nou jouw verhaal bewijst het integendeel! Ben blij dat je van je depressie en PTSS af bent! Wat een pilletje wel niet kan doen. Voorheen stond ik sceptisch tegenover AD, maar daardoor duurde mijn depressie alleen maar langer. Wat fijn dat het goed heeft uitgepakt! Bij exefor had ik trouwens de ergste bijwerkingen. Zo zie je maar dat het verschilt per persoon.
Hopelijk gaat 40 mg voor je werken, Tiramisu80!

Ik had in het begin ook erge bijwerkingen van Venlafaxine (Efexor). Ik moest echt door de zure appel heen bijten maar deze AD helpt me nu goed! Inderdaad; bij iedereen verschillend dus.
Dankje Moesie! Van venlafaxine werd ik zo beroerd dat ik naar de huisartsenpost ben gegaan! Non stop overgeven en bijna buiten bewustzijn! Volgens de dokter moest ik per direct stoppen. Gelukkig is het bij jou anders verlopen. Hoe lang duurde het voordat je profijt had?

Update over mijn verhoging. Het is goed te doen, maar in de nacht heb ik erg eng gedroomd. Ik vroeg mijn man om hulp en viel voor zijn neus flauw. Dit leek zo werkelijk, heel erg eng. Daarna werd ik wakker, moest ik een plasje doen, maar kon me niet verzetten. Het leek alsof het bed bewoog. De volgende dag werd ik moeilijk wakker, maar al met al vond ik de bijwerkingen te doen vergeleken met de rest.
Bij mij duurde het 5 a 6 weken voordat ik profijt had van de Venlafaxine. De eerste 2 weken waren een hel. Heel veel angsten, hartkloppingen, misselijk, slapeloosheid. Nu kan ik gelukkig weer normaal functioneren.

Dat je je niet kon verzetten, klink wel eng. Maar fijn dat het al met al goed te doen is, de verhoging. Succes nog!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven