Lijstje lasten bij huren
dinsdag 11 september 2012 om 22:10
Hallo
wie kan mij helpen ..vergeet ik wat?
ik wil mijn appartement verkopen en een eensgezinswoning tussenwoning gaan huren.
Welke lasten heb je allemaal.. mis ik nog wat.. je hebt natuurlijk andere kosten dan bij een koopwoning. heb je ook gemeente belastingen..ja toch..alleen minder omdat je geen woz waarde moet betalen..
-huur
-gas water licht..hoeveel zal dat gemiddeld zijn voor zon woning, ik was nu 60 euro kwijt
-tv-internet tel
-boodschappen
-inboedel verzekering.
ik wil alleen de dingen weten die te maken hebben met het huis.
mijn eigen verzekering en tel en zorg kosten etc...hou ik even apart..
wie kan mij helpen ..vergeet ik wat?
ik wil mijn appartement verkopen en een eensgezinswoning tussenwoning gaan huren.
Welke lasten heb je allemaal.. mis ik nog wat.. je hebt natuurlijk andere kosten dan bij een koopwoning. heb je ook gemeente belastingen..ja toch..alleen minder omdat je geen woz waarde moet betalen..
-huur
-gas water licht..hoeveel zal dat gemiddeld zijn voor zon woning, ik was nu 60 euro kwijt
-tv-internet tel
-boodschappen
-inboedel verzekering.
ik wil alleen de dingen weten die te maken hebben met het huis.
mijn eigen verzekering en tel en zorg kosten etc...hou ik even apart..
dinsdag 11 september 2012 om 22:13
Ligt eraan, hoeveel personen ben je?
Gemiddeld moet je voor een eensgezinswoning dan iets meer licht,water,gas tellen. maar weet niet met hoeveel je bent?
in sommige gemeentes heb je de containers, reinigings/riool rechten? Waar je rekening mee moet houden!
Succes
Gemiddeld moet je voor een eensgezinswoning dan iets meer licht,water,gas tellen. maar weet niet met hoeveel je bent?
in sommige gemeentes heb je de containers, reinigings/riool rechten? Waar je rekening mee moet houden!
Succes
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
dinsdag 11 september 2012 om 22:16
Inderdaad gemeentelijke heffingen (afval) en waterschap. wisselt per gemeente. hier is waterschap 45 euro, betaal je 6x per jaar (6 maand achter elkaar) en 40 euro 8x voor afvalstoffen.
Ga/water/licht zitten wij op 90 voor eengezinswoning.
Onroerend zaak belasting is gebaseerd op de WOZ waarde en betaal je als huurder niet, alleen als koper.
Ga/water/licht zitten wij op 90 voor eengezinswoning.
Onroerend zaak belasting is gebaseerd op de WOZ waarde en betaal je als huurder niet, alleen als koper.
dinsdag 11 september 2012 om 23:15
Als je van gemeente wisselt, vraag dan even na wat je kwijt zal zijn aan gemeentelijke belasting: verschilt heel erg nl. per gemeente. En je betaalt wel WOZ, maar alleen gebruikersdeel, dus niet zo veel als bij een eigen huis. Lijstje van Oriane vind ik wel compleet, jouw inschatting van gas/licht/water vind ik persoonlijk wat laag: vergeet ook daarin de waterschapsbelasting niet en ik was aan een (ruime) tussenwoning alleen aan gas en elektra eerder al 100 euro kwijt.
dinsdag 11 september 2012 om 23:21
woensdag 12 september 2012 om 09:46
quote:Fame schreef op 11 september 2012 @ 22:14:
WOZ moet ook bij huur.Nee hoor, die is toch echt voor de verhuurder! Gelukkig... haha. Volgens mij heb je de rest aardig op orde en al genoemd. Maar op energie en gas en internet en de hele reutemeteut valt ook aardig te besparen als je dan toch gaat verhuizen. Zou ik dat ook eens aardig onder de loep nemen.
WOZ moet ook bij huur.Nee hoor, die is toch echt voor de verhuurder! Gelukkig... haha. Volgens mij heb je de rest aardig op orde en al genoemd. Maar op energie en gas en internet en de hele reutemeteut valt ook aardig te besparen als je dan toch gaat verhuizen. Zou ik dat ook eens aardig onder de loep nemen.
woensdag 12 september 2012 om 10:18
Wij hebben een vrije sector huurwoning (eengezinswoning) en betalen, maandelijks
Huur
Eneco
Water
Gemeentebelasting
Hoogheemraadschap
Verzekeringen, inboedel, WA, reis, overlijdensriscio
Zorgverzekering
Autoverzekering
Wegenbelasting
Internet, bellen, tv
Mobiel bellen
Aflossing studieschuld
Peuterspeelzaal oudste kind
verder calculeren we in
onderhoud huis, (beperkt want huurhuis) tuin, auto
reservering vervanging apparatuur en auto
maandelijks kledingbudget
maandelijks benzinebudget
maandelijks boodschappenbudget
maandelijks overig budget (cadeautjes, dagjes uit etc)
jaarlijkse kosten zoals sportclubs
Als je dan nog geld overhoudt en je vakantiegeld en 13e maand kan gebruiken om te sparen cq op vakantie te gaan, dan gaat het naar mijn idee goed.
Huur
Eneco
Water
Gemeentebelasting
Hoogheemraadschap
Verzekeringen, inboedel, WA, reis, overlijdensriscio
Zorgverzekering
Autoverzekering
Wegenbelasting
Internet, bellen, tv
Mobiel bellen
Aflossing studieschuld
Peuterspeelzaal oudste kind
verder calculeren we in
onderhoud huis, (beperkt want huurhuis) tuin, auto
reservering vervanging apparatuur en auto
maandelijks kledingbudget
maandelijks benzinebudget
maandelijks boodschappenbudget
maandelijks overig budget (cadeautjes, dagjes uit etc)
jaarlijkse kosten zoals sportclubs
Als je dan nog geld overhoudt en je vakantiegeld en 13e maand kan gebruiken om te sparen cq op vakantie te gaan, dan gaat het naar mijn idee goed.
if we all light up, we can scare away the dark...
woensdag 12 september 2012 om 10:55
Rabobank heeft een tool waarmee je woonlasten kunt berekenen, ook huur, en ook je maximale huur:
https://www.rabowoonlaste ... _huur.html?pid=238&fid=61
https://www.rabowoonlaste ... _huur.html?pid=238&fid=61
woensdag 12 september 2012 om 11:44
Gas water en licht voor 100 euro is weinig. Ik betaal alleen al 90 euro voor gas. Slecht geisoleerd huis uit de jaren 80 vorige eeuw. Ik woon overigens alleen en ben weinig thuis.
Heb je al een huis op het oog? Zo ja, bel de buren en vraag of het fijn wonen is daar en informeer meteen even wat zij ongeveer kwijt zijn.
Heb je al een huis op het oog? Zo ja, bel de buren en vraag of het fijn wonen is daar en informeer meteen even wat zij ongeveer kwijt zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.