narcisme

20-01-2012 15:22 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier vaak berichten van vrouwen die in de vreselijkste relaties zitten of net uit zijn waarin ze helemaal geestelijk gesloopt zijn en niet snappen wat er gebeurd waarom enz.

Als die vrouwen narcisme noemen word er vaak gezegd geen etiketten te plakken en dat diagnose alleen door psychiater gesteld mag worden.

Dat diagnose gesteld word door pschychiater klopt maar de stoornis is zodanig dat deze mensen juist haast nooit in die stoel bij de psychiater belandden omdat ze vinden dat ze niets mankeren.

Partners belanden daar ironies genoeg wel!!

Wat ik jammer vind dat er zo hard omgegaan word met deze vrouwen door te zeggen het is ws gewoon een klootzak.

Dit is zo verwarrend voor degene die dit echt meemaakt en als je voelt dat het wel zo is zo en het word weg geblazen hier.

Ik lees topics waarin ik het patroon zie en terecht dat deze vrouwen dit benoemen.

Ook zie ik topics waarvan de narcisme eraf druipt en de topic schrijver het nog niet door heeft.

Ik wil alle vrouwen die in deze situaties verkeren adviseren om eens narcismeforums te bezoeken om te kijken hoe hun ervaring is met wat lotgenoten schrijven.

Mocht je echt met narcisme te maken hebben herken je gelijk.

En is het zaak om jezelf zo spoedig mogelijk in veiligheid te brengen.

Ren alsof je leven er van afhangt want je leven hangt er ook vanaf nm.

Boeken over destructieve relaties zijn oa:

Destructieve relatie op de schop van Jan Storms.

Rat gevallen van Sigrid van Dort.

Forum waar veel uitleg op staat en waar je situaties/gedrag en uitspraken kunt vinden die vaak identiek is wat iedere narcist zegt:

Zita forum--wie heeft een partner met narcisme[belgische site]

Ik hoop dat er vrouwen zijn die hier wat aan hebben en herkennen en zichzelf/kinderen gaan redden.

Kennis is macht.

Verdere geld natuurlijk voor iedereen:

Als een man zijn ware aard laat zien geloof hem.
quote:Bahco schreef op 20 januari 2012 @ 15:34:

Iedereen is weleens narcistisch. Weinig mensen die zichzelf precies zien zoals ze zijn. Bijna iedereen kan ik weleens betrappen op een zelfflatterende visie.

Ik heb ervaring met een narcist. Niet iedereen is narcistisch. Het gaat verder dan alleen aan jezelf denken!

Ze gedragen zich als kinderen...hebben extreme stemmingswisselingen...en hun normen en waarden veranderen vaak, hun oordeel over een persoon verandert ook vaak...ene moment zijn t je vrienden andere moment vijanden. Manipulatief, sterk beïnvloedbaar...komen niet voor je op....anderen wel...ze kleineren je ook heel subtiel...waardoor je gek wordt en dan lijkt het alsof jij degene bent die slecht is. Op een gegeven moment kan het zo erg worden, dan zelfs je ouders niet voor je opkomen maar voor die gekke narcist.
Heb dit topic doorgelezen. Geen herkenning alleen wil ik al diegenen die met zo'n slopende situatie te maken hebben of hadden een geven.

Dat doet het nog tekort besef ik.
ik kom ook uir een relatie met een narcist.

persoon heeft mij jarenlang gemanipuleerd.

slechter dan slechter dan slechter zijn ze.

als mijn ex voor mijn auto staat dan kan ik hem doodrijden zo erg haat ik hem.

je wordt gewoon vergiftigd, kan niet meer helder denken maar als je eenmaal verlost bent van de relatie hoe duidelijker het wordt hoe je gemanipuleerd bent, en ook dat is moeilijk accepteren.
quote:Eurydice79 schreef op 20 januari 2012 @ 15:48:

[...)

Dat kun je echt nergens terugvinden in de literatuur. Narcisten kunnen zelfs zorgzaam zijn. Narcisme slaat op het zelfbeeld/de zelfperceptie en niet op het kwaadaardig gedrag naar anderen (hoogstens kan er sprake zijn van een gebrek aan empathie).

Een sociopaat/psychopaat kan eerder over lijken gaan. En ja, die hebben vaak ook NPS.Eurydice, de narcist die mij bijna kapot kreeg smult van mensen zoals jij; hij zou er wel raad mee weten, je aan z'n zielige zijde krijgen en zich van binnen kapot lachen om je gewetensvolle goedheid die de perfecte ingang creeert voor dit soort mensen. Ik gun het je niet maar heb me zo kapotgeergerd aan je berichten dat ikE denk dat DIE ervaring jou tot begrip zou brengen van wat H_l_g bedoelt. Die heeft gelijk nl.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 17:42:

Ok een voorbeeld van een narcistische (manipulatie) methode:

Je woont samen met een narcist, Topvrouw, topkerel. Alleen het lijkt wel alsof de laatste tijd je steeds verstrooider bent. Sleutels weg. Pasjes op een andere plek. Verdorie. Gelukkig kon je gisteren je frustratie kwijt bij je lieve partner, De perfecte partner die dat luisterende oor/sterke schouder was. Ach schatje je bent gewoon heel moe. Het is soms ook allemaal wat teveel voor je.

Wat je niet weet is dat hij/zij het is die die pasjes en sleutels al weken lang aan het verplaatsen is. En dat is niet om de boel op te ruimen.H_l_c Als ik jouw berichten lees, heb ik voor het eerst het gevoel dat iemand begrijpt wat een pure narcist werkelijk doet. Bedankt. Super nodig in deze tijd van herstel van mij. Goud waard.
Voor de echte psychopatische narcist is het geharrewar over diagnoses een extra toy on his playground. Dus kijk uit lieve helpende mensen met goede bedoelingen.
quote:Nastik schreef op 20 januari 2012 @ 17:48:

[...]

Helemaal niet met "de ander bezig" met ZICHZELF!Ja de paradox is dat hij alleen zichzelf kan ervaren door macht uit te oefenen over anderen. Get it?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven