Om hulp vragen

15-09-2012 21:20 54 berichten
Ik heb moeite om om hulp te vragen.

Zo, dat is eruit. Ik denk dat dit mede door mijn opvoeding komt. Mijn moeder is heel erg van het 'als iemand iets voor jou doet, dan moet je ook iets terug kunnen doen'.

Nu ben ik een aantal jaren geleden alleenstaand moeder geworden van 3 kinderen. Ik heb ons nieuwe huisje dus vrijwel in mijn eentje geschilderd met 2 rondrennende kinderen en een baby om mij heen. Af en toe kreeg ik wel wat hulp, maar er om vragen dat deed ik eigenlijk niet.

Nu heb ik sinds kort weer het contact hersteld met een oude vriend. Hij was hier al een aantal keer geweest en merkte dat het licht op het toilet het al weken niet deed Ja, sorry zei ik, daar heb ik een keer een handige man voor nodig. Hij heeft dat even in 5 minuutjes gemaakt en daar ben ik hem ook dankbaar voor. Nou heeft hij aangeboden om mij te willen helpen waar hij kan. Met verschillende dingen die eigenlijk nog wel moeten gebeuren. Maar hoe vraag ik dat dan aan hem? Ik snap dat ik gewoon tegen hem kan zeggen: Hee, zou je me daar bij kunnen helpen. Maar daar heb ik dus moeite mee.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil hem niet als mijn persoonlijke klusjesman. Maar af en toe is het wel fijn om een handige man in de buurt te hebben. En als ik dingen zelf kan dan doe ik dat ook echt wel.
Als je hulp van hem wilt zul je hem dat toch echt recht op de man af moeten vragen. Of je het nou moeilijk vindt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon de volgend keer afspreken en vragen of zijn aanbod nog staat? Of hij nog zin heeft om je te helpen en dat "nee" ook een antwoord is dat je prima vindt om te horen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dan vraag je het niet. Klaar
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 september 2012 @ 21:24:

dan vraag je het niet. KlaarDankje, daar kan ik iets mee
Wordt de drempel misschien lager als je hem hulp vraagt en dan ook iets terug te doen? Lekker voor hem koken, wegbrengen naar Schiphol o.i.d., leuke attentie geven, even in zijn huis zijn als z'n nieuwe wasmachine/vaatwasser wordt afgeleverd zodat hij geen vrij van werk hoeft te nemen.
quote:pieka19 schreef op 15 september 2012 @ 21:25:

[...]

Dankje, daar kan ik iets mee Euh... Waar kan je wél wat mee dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:pieka19 schreef op 15 september 2012 @ 21:25:

[...]

Dankje, daar kan ik iets mee

De redenatie is dat je blijkbaar meer zit met het vragen dan met de klusjes die nog gedaan moeten worden.

Als je er echt van zou balen komt die vraag er echt wel.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:ZaraZara100 schreef op 15 september 2012 @ 21:26:

Wordt de drempel misschien lager als je hem hulp vraagt en dan ook iets terug te doen? Lekker voor hem koken, wegbrengen naar Schiphol o.i.d., leuke attentie geven, even in zijn huis zijn als z'n nieuwe wasmachine/vaatwasser wordt afgeleverd zodat hij geen vrij van werk hoeft te nemen.Dat is wel een goede. Gewoon aangeven dat als hij mij nodig heeft, ik er dan ook voor hem ben. En dus ook met de praktische zaken. Als hij geen hulp nodig heeft, dan kunnen we misschien eens lekker met z'n allen gaan picknicken ofzo.
quote:lolapaloeza schreef op 15 september 2012 @ 21:29:

[...]

De redenatie is dat je blijkbaar meer zit met het vragen dan met de klusjes die nog gedaan moeten worden.

Als je er echt van zou balen komt die vraag er echt wel.Geloof me, ik baal er echt van als het licht van het toilet het al weken niet doet en mijn gasten met de deur open moeten plassen. Maar nee, dan nog krijg ik die vraag niet over mijn lippen.
Kun jij dit weekend dit of dat doen kook ik een lekkere maaltijd?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ik me bezwaard voel om iets te vragen bied ik vaak ook aan om iets terug te doen of het gezellig maken. Vraag hem de klusjes te doen (en evt het jou te leren, vindt ie vast alleen maar leuk) en kook daarna lekker voor hem.

En als het de bedoeling was dat we alles alleen deden waren we nog niet met zoveel mensen op de aardbol?
Pieka, zoek je nou verkering of hulp?

'Een handige man", 'picknicken' ..

Een man heeft alleen in spierkracht voordeel dat heeft met een lampje maken niets van doen.

Wat dacht je van gewoon dank je wel?

Maar goed, misschien zoek je inderdaad verkering en dan heb ik niets dan lof!
quote:Enn schreef op 15 september 2012 @ 21:28:

[...]

Euh... Waar kan je wél wat mee dan?Misschien heeft iemand wat tips hoe ik zoiets het beste kan vragen, zonder dat ik mezelf al te bezwaard voel. Ik weet dat ik niet alles alleen kan, verstandelijk. Maar dan nog is die drempel veel te hoog. Dus misschien ook tips om de drempel te verlagen.
Anders huur je een klusjesman hoef je je ook niet schuldig te voelen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:lolapaloeza schreef op 15 september 2012 @ 21:34:

Pieka, zoek je nou verkering of hulp?

'Een handige man", 'picknicken' ..

Een man heeft alleen in spierkracht voordeel dat heeft met een lampje maken niets van doen.

Wat dacht je van gewoon dank je wel?

Maar goed, misschien zoek je inderdaad verkering en dan heb ik niets dan lof!

Oww ik wil best verkering hoor, weet je nog iemand?

Maar sommige dingen kan ik gewoon niet. Ik wil niet zeggen dat elke man dat dan wel kan, maar de meeste mannen zijn toch net wat handiger dan dat ik ben.
quote:pieka19 schreef op 15 september 2012 @ 21:34:

[...]

Misschien heeft iemand wat tips hoe ik zoiets het beste kan vragen, zonder dat ik mezelf al te bezwaard voel. Ik weet dat ik niet alles alleen kan, verstandelijk. Maar dan nog is die drempel veel te hoog. Dus misschien ook tips om de drempel te verlagen.

Hoi (vul naam vriend in). Mijn wc-lampje (of whatever) is stuk. Zou je me willen komen helpen en het maken?

Kom op zeg....je bent een moeder van 3 kinderen. Is het nou echt zo moeilijk te bedenken HOE je iets moet vragen?

Trouwens, je kunt natuurlijk ook gewoon zelf dat soort dingen doen. Voor het vervangen van een lampje of het ophangen van een schilderijtje heb je echt geen man nodig.
quote:nouschi schreef op 15 september 2012 @ 21:35:

Anders huur je een klusjesman hoef je je ook niet schuldig te voelen.Briljant!
Voor een warme maaltijd doe ik veel.
quote:nellaaa schreef op 15 september 2012 @ 21:39:

[...]

Trouwens, je kunt natuurlijk ook gewoon zelf dat soort dingen doen. Voor het vervangen van een lampje of het ophangen van een schilderijtje heb je echt geen man nodig.Oww nee, idd daar heb ik geen man voor nodig. Dat is zo simpel als wat. Maar het licht in het toilet zat iets moeilijker in elkaar dan alleen het vervangen van een lampje.
quote:amand1969 schreef op 15 september 2012 @ 21:39:

Voor een warme maaltijd doe ik veel.Dus gewoon een keer koken voor een man? Nou dat moet te doen zijn!
quote:nouschi schreef op 15 september 2012 @ 21:35:

Anders huur je een klusjesman hoef je je ook niet schuldig te voelen.Kan ook nog. Eerst alle klusjes opsparen en dan zo'n mannetje bellen
Ben ik nou enige die denkt dat "hier heb ik écht een man bij nodig' samen met "dan kook ik een een keertje voor je', misschien niet als een neutrale hulpvraag over kan komen?

Het ligt er natuurlijk aan hoe je brengt, maar toch.
Kun je misschien iets concreter zijn wat je precies moeilijk vindt aan het vragen om hulp? Ben je bang voor afwijzing (bang dat je een 'nee' krijgt of voel je je bezwaard om tijd van iemand te vragen? Als je dat weet, maakt het het makkelijker om een oplossing te verzinnen.

Speelt het breder of is het alleen bij dit soort hulpvragen?
quote:dignity schreef op 15 september 2012 @ 21:45:

Kun je misschien iets concreter zijn wat je precies moeilijk vindt aan het vragen om hulp? Ben je bang voor afwijzing (bang dat je een 'nee' krijgt of voel je je bezwaard om tijd van iemand te vragen? Als je dat weet, maakt het het makkelijker om een oplossing te verzinnen.

Speelt het breder of is het alleen bij dit soort hulpvragen?

Ik voel me bezwaard om tijd en moeite van iemand te vragen. Ik heb dit van huis uit zo meegekregen. Andere mensen niet om hulp vragen met klussen, als je ook niet bij hen kan gaan klussen. Hetzelfde bv. op financieel gebied. Je eigen boontjes doppen, en als je een keer moeilijk zit dan los je het zelf ook maar weer op. Dat was (een deel van) mijn opvoeding.

Maar het speelt dus wel breder. Op werkgebied heb ik het ook echt moeten leren om niet alles zelfstandig te willen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven