Geld & Recht alle pijlers

Punten sparen bij Menzis door gezonder te leven

17-09-2012 09:07 22 berichten
RIJSWIJK - Zorgverzekeraar Menzis biedt klanten korting als ze ervoor kiezen gezonder te leven.

Via een spaarpuntensysteem kunnen ze bijvoorbeeld een deel van het eigen risico betalen.

De zorgverzekeraar vraagt als tegenprestatie dat iemand stopt met roken of begint met sporten. Ook als iemand zich inzet als mantelzorger of bloeddonor kan dat punten opleveren.

.

''We willen onze verzekerden prikkelen om meer te bewegen en gezonder te leven. Mensen die fit en vitaal zijn worden minder vaak ziek en zitten lekkerder in hun vel'', aldus bestuursvoorzitter Roger van Boxtel maandag in een interview met het AD.

''Door sterker in te zetten op preventie willen we de almaar stijgende zorgkosten het hoofd bieden.'' Menzis is naar eigen zeggen de eerste zorgverzekeraar in de wereld die klanten beloont voor een gezondere leefstijl.

Tegenwaarde

Deelnemers kunnen volgens Van Boxtel binnen 3 jaar maximaal 5000 punten verzamelen met een tegenwaarde van zo'n 250 euro. Wie de punten gebruikt om een deel van het eigen risico te betalen, krijgt 35 euro. ''Dat bedrag is maximaal haalbaar als op één polis meerdere mensen staan en veel wordt gespaard.''

De zorgverzekeraar roept geen 'zorgpolitie' in het leven om te controleren of verzekerden ook echt zijn gaan sporten. ,,Wellicht dat we in de toekomst steekproefsgewijs wat controles gaan doen, maar het uitgangspunt is vertrouwen.''

http://www.nu.nl/economie ... enzis-gezonder-leven.html

Ze willen mantelzorgers ook extra gaan belonen .

Niets mis mee, extra belonen van mantelzorgers, Maar waarom via de zorgverzekering?

Wat vinden jullie van dit idee?
Prima!
en voor diegene die altijd al gezond leven? Of al jaren lang aan mantelzorg hebben gedaan? Waarvan de ouders zijn overleden?( of ander mantelzorg hebben gedaan)
"De zorgverzekeraar roept geen 'zorgpolitie' in het leven om te controleren of verzekerden ook echt zijn gaan sporten. ,,Wellicht dat we in de toekomst steekproefsgewijs wat controles gaan doen, maar het uitgangspunt is vertrouwen"

Daar zullen veel mensen toch de boel gaan belazeren denk ik.

Ik weet verder niet wat ik ervan moet vinden, je wordt beloond als je gezond bent en dus gestraft als je ziek bent.

Het is vaak niet zo simpel als roken en sporten om niet ziek te worden.
en voor degenen die om medische redenen geen bloed mogen geven. Ik vindt er wel een beetje veel als bij zitten.

Gaat vrijwilligerswerk en collecteren voor gezondheidsorganisaties dan ook meetellen?
Wel leuke campagne om nieuwe klanten te winnen.Niet schrikken als over een maand de nieuwe premie's bekend worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat de verzekeraar controleren dat iemand is gestopt met roken of is begonnen met sporten?
't is marketing. Mijn ervaring als zorgverlener (mondhygienist)met Menzis is heel anders.

Menzis zegt tegen patienten dat ze de parodontologie codes niet vergoeden en dat ze aan ons als behandelaar moeten vragen om de gebitsreiniging codes in te voeren. 1 dat is fraude en twee de codes zijn niet met elkaar te vergelijken.

Alleen mensen met uitgebreid 3 krijgen in beperkte mate een vergoeding van Menzis. De code voor het reinigen per element kost bij ons 22¤, Menzis vergoed 15¤ daarvan. Menzis adviseert dan dat ik de prijs per element aanpas en meer elementen invoer. Dat is toch ook fraude?

Daarnaast vergoeden ze de behandeling een keer per levensloop van de verzekering. Ook zo iets.

En dan gaan ze mensen nu ook een punten systeem opleggen... Ach ja, ze moeten wat he.

Ik twijfel of dit de juiste weg is om te bewandelen. 't zorg systeem is zo geregeld dat de gezonde mensen betalen voor de zieken. Iedereen betaald evenveel. Gelijke lasten dus en altijd recht op zorg.

Wat is de volgende stap? Mensen die roken met longklachten komen op de wachtlijst en de mensen die niet roken mogen gelijk naar de longarts? Zelfde met overgewicht, diabetes en de internist?

Ik begrijp 't wel om het positieve gedrag te belonen, dat ze dit bedacht hebben. Maar of 't werkt?

Krijgen de gestopte rokers een lagere premie of alle mensen die niet roken? En hoe zit dat met overgewicht? En alcohol? Drugs?

Hoe gaan ze dat controleren?
quote:marjorette schreef op 17 september 2012 @ 09:17:

[...]

Ik weet verder niet wat ik ervan moet vinden, je wordt beloond als je gezond bent en dus gestraft als je ziek bent.

Het is vaak niet zo simpel als roken en sporten om niet ziek te worden.

Het gaat toch niet om gezond of ziek zijn, maar om gezond leven. Je leefstijl dus, niet je fysieke gesteldheid. Ook mensen die ziek zijn kunnen gezond leven.

En nee, niet roken en wel sporten geeft misschien geen garanties, maar je bent er wel degelijk gezonder en fitter door. En als je dan toch ziek wordt, kan een gezond en fit lijf een rol spelen in de mate van herstel en de behandelingen die mogelijk zijn.
Nee, ik heb geen menzis verzekering.

1. ik leef gezond. Ik heb nooit gerookt.

2. Ik ben geen mantelzorger meer, ik heb het met alle liefde jarenlang gedaan.

3. door medische omstandigheden kan/mag ik geen bloed geven.

Hoe kan ik nu punten scoren om korting te krijgen?
Ik begin vandaag met roken,stop met sporten, kom de komende 3 maanden 25 kilo aan. Dan neem ik verzekering bij Menzis, stop were met roken, ga weer sporten en die kilo's raak ik ook wel weer kwijt.

Leuk marketing-verhaaltje hoor, maar flinterdun!
Lekker dan..

Ik sport, rook niet, heb gezond gewicht, hoef godzijdank niet te mantelzorgen en mag geen bloeddonor zijn omdat ik in het verleden een bloedtransfusie heb gehad.

Voor mij dus geen enkel voordeel.. Want je moet "verbeteren".
Hoe willen ze dit nu gaan vormgeven? Op een vakje invullen, ja ik sport en nee ik rook niet? Wat een flauwekul. Het zou mij niet verbazen als zo'n 75% zeker daarover gaat liegen.

Ik ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als ze dit soort dingen ook gaan doen mbt tot voeding. Of de belastingen op 'ongezonde' voeding gaan verhogen. Mijn definitie van gezonde voeding is héél anders dan die van het voedingscentrum.
Daarnaast vind ik:

- dat ze beter het stoppen met roken kunnen stimuleren door al die kauwgompjes/pleisters en cursussen te (deels) te vergoeden.

- dat ze beter de dietist weer in het basispakket kunnen stoppen.

- dat ze bijdragen bij het sporten, door een deel van het abbonnementsgeld bij te leggen.

Maar goed, voorkomen is beter dan genezen. Er moet echt meer gedaan worden aan preventie!
Aan de ene kant een goed idee maar aan de andere kant ook niet haalbaar:

- Niet iedereen rookt

- Sommigen sporten al en wat ziet men onder sport omdat niet iedereen naar een sportschool kan of een abonnement heeft op iets (hardlopen, skeeleren etc).

- Er zijn al mensen die gezond leven

Een paar jaar geleden had je bij VGZ dat je je becel producten kon declareren tot een bepaalde datum. Dan moest men de streepjescode en bon opsturen. Misschien kan menzis ook zoiets doen maar goed welke producten kies je dan uit?!

Ik ben ook voor dietist in basispakket en misschien alle sporten waar je voor moet betalen gedeeltelijk vergoeden tot bepaald bedrag en een stoppen met roken traject deels vergoeden.
Eh, maakt niemand zich hier druk om de privacy bij dit idee? Ik vind het wel erg veel info die je moet verstrekken om een paar centen te krijgen. Ze kunnen wel zeggen dat ze er op individueel niveau niks mee gaan doen, maar dat zegt niks over groepsniveau.
quote:kwatta-katta schreef op 17 september 2012 @ 09:24:

[...]

Het gaat toch niet om gezond of ziek zijn, maar om gezond leven. Je leefstijl dus, niet je fysieke gesteldheid. Ook mensen die ziek zijn kunnen gezond leven.

En nee, niet roken en wel sporten geeft misschien geen garanties, maar je bent er wel degelijk gezonder en fitter door. En als je dan toch ziek wordt, kan een gezond en fit lijf een rol spelen in de mate van herstel en de behandelingen die mogelijk zijn.

Bij heel veel ziekten kun je niet sporten, en dan zie ik toch een soort van "straf". Je kunt niet sporten dus geen bonuspunten.

En waar ligt de grens? Iemand die sport, maar wel een risicovolle sport, toch bonuspunten geven?

Ik blijf het een vaag gebied vinden en niet zo zwart wit als stoppen met roken en meer sporten.

Natuurlijk is niet roken en wel sporten gezonder, maar er komt zoveel meer kijken bij gezond leven, als je woont in de randstad en ademt de hele dag troep in maar rookt niet, wat doen ze dan? dan maar geen punten?
quote:nellaaa schreef op 17 september 2012 @ 10:18:

Eh, maakt niemand zich hier druk om de privacy bij dit idee? Ik vind het wel erg veel info die je moet verstrekken om een paar centen te krijgen. Ze kunnen wel zeggen dat ze er op individueel niveau niks mee gaan doen, maar dat zegt niks over groepsniveau.Maar je zorgverzekeraar weet toch al veel dingen. Die weten precies of je naar de huisarts gaat, onder behandeling staat van een psycholoog etc etc. Kunnen ze allemaal zo terug vinden in hun systeem. Als je je druk maakt om privacy kun je je beter niet verzekeren.
Je verstrekt ze op deze manier heel veel informatie die ze nog niet hebben Closednote. Bovendien kunnen ze hier marketingtechnisch gezien erg veel voordeel uithalen terwijl ze er peanuts voor teruggeven.
Ik rook niet. Maar dat wordt niet beloond. Stom.
Sporten kan ik niet meer, want dat moet onder begeleiding en dat wordt niet meer vergoed, roken heb ik nooit gedaan, mantelzorg geef ik al jaren, bloeddonor mag ik niet meer zijn.

Er vallen maar weinig punten te scoren voor mij. Kan ik bij de concurrent punten scoren voor het feit dat ik geen auto heb en dus wel meer zal bewegen?
Prima methode voor Menzis om over 3 jaar mensen te weigeren voor bepaalde behandelingen die tot dit jaar rookten. Heel controleerbaar, want heel wat mensen geven ontzettend veel privé informatie voor dat kleine beetje korting. Een korting die ze op een ander moment zelf extra mogen terug betalen uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven