Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Hoi! Mag ik mee schrijven? Ik zag zo snel geen ander hernia topic.... Ik ben nog niet geopereerd, weet ook niet of dat gaat gebeuren, maar een hernia heb ik wel. En heel, heel, veel pijn. Ik loop er al een tijdje mee rond, zonder te weten dat het om hernia zou gaan. Ik dacht eerst aan een sportblessure. Heb dan ook nog "vrolijk" doorgesport. Vanaf vorige week gaat dat niet meer en is het ook echt erger geworden.

Dinsdag heb ik een MRI gehad waar ik komende week de uitslag van krijg.

Ik slik nu 3 soorten pijnstillers en nog verrek ik van de pijn. Gistermorgen en avond was de pijn zo erg, dat ik niet eens naar het toilet kon lopen. Mijn man heeft krukken opgehaald bij mijn ouders zodat ik wel naar het toilet kon. En toen moest ik nog naar boven om in bed te gaan liggen.

Ik heb als ik sta of zit tintelingen in mijn hele linkerbeen en kan bijna geen aanraking verdragen.

Het gaat ook zo snel achteruit, vorige liep ik nog gewoon rond, wel met pijn, maar nog te handelen en nu kan ik eigenlijk alleen maar liggen.

Hoe lang hebben jullie pijn gehad? En welke medicatie kregen jullie? Ik heb diclofenac, paracetamol en iets waarvan ik de naam niet weet, die mag ik 1 keer per dag en mag in combi met die andere twee. Hoe lang duurde het voor jullie geopereerd werden en hielp dat goed?

alvast dank voor de antwoorden!

Ris
schuit@ ja, ik heb een goede nacht gehad, ik slaap eigenlijk heel goed,en dat is natuurlijk al heel wat

ik ben eigenlijk niet zo een lezer, vroeger als kind wel...ieder jaar dacht ik met nieuwjaar; nu ga ik eens een goed boek lezen, en het kwam er maar niet van. Ik denk dat ik het nu wel opnieuw kan omdat de kids toch wat groter zijn geworden, en H.Koch schrijft wel heel vlot, het leest heel gemakkelijk, ik kom uit België, één pluim voor de Nederlandse literatuur, hij brengt me weer tot lezen.

Hoe gaat het met jou, hoelang is je operatie al achter de rug? Het doet deugd om te lezen dat je vrij goed hersteld bent, het zal waarschijnlijk ook wel met ups en downs gegaan zijn..en heel veel geduld.

Ris, wees welkom!, wat naar voor je dat je zoveel last hebt, dat lijkt me wel een heel acute hernia, hopelijk weet je volgende week meer waar je klachten vandaan komen, en wordt het toch gauw wat beter.

Waarschijnlijk zal dit derde een soort spierontspanner zijn? Meestal schrijven ze dit voor in combinatie met pijn en ontstekingsremmers, ik had eerder last van een chronische hernia, waar op den duur toch iets aan gedaan moest worden, omdat de beknelling in mijn arm te hevig werd, ze opereren (denk ik ) alleen mr als je teveel uitval hebt, maar zo te lezen heb je dat wel, meestal krijg je dan door een neuroloog een test met naaldjes, en zo kn ze zien welke zenuw er in de knel zit.

Ik kan momenteel nog niet zeggen dat ik echt beter ben dan voor de operatie, maar mijn operatie is nog vrij "vers", een 2-tal weken, veel sterkte ermee
@Schuit en Marbs - super dat jullie even een update komen geven!! Ik kan me voorstellen dat je op ene gegeven moment geen behoefte meer hebt aan dit topic en dat is toch positief! En dan doet een update mij echt heel erg goed, de wetenschap dat er licht is aan het einde van de tunnel en dat het met sommige wel heel erg goed is afgelopen is gewoon heel fijn om te horen! Ben superblij voor jullie!

@Woedi - langzaam proces voor jou hè... Hoop dat je snel verbetering gaat zien! Hebben ze enig idee gegeven over hoe land het hoort te duren voordat je verbetering hoort te zien/voelen?

@Ris - welkom . Ik ben ook (nog niet) geopereerd en loop ook met 2 hernia's rond. Ik probeer eerst alles zelf te doen voordat ik een operatie aanga (bij mij chronisch, niet acuut), maar het gaat nog niet zo goed. Ik denk dat je veel steun zal hebben aan dit topic, er komen veel "herniasisters" (leuk genoemd ladies) met goed advies en tips etc. Rust rust rust, is het enige advies wat ik nu kan geven. Plat liggen, met je knieen op 90 graden en je onderbenen op een stoel o.i.d. ook 90 graden. Of anders gewoon plat met je knieen gebogen. Heel voorzichtig opstaan (wanneer het moet) door op je zij te liggen, benen laten droppen en op datzelfde moment duw je jezelf langzaam omhoog. Probeer je wervelkolom zo rustig mogelijk te houden. Sterkte ermee, het is zo pijnlijk I know... En nu dus eerst je MRI afwachten.... Ik hoop dat je wat hebt aan dit topic, als je terugleest zal je al veel advies tegenkomen.
Welkom Ris! Heb hier ruim een half jaar gelopen met herniaklachten. Eigenlijk langer, maar de klachten waren toen vager, vervelend, maar goed te verdragen. De laatste drie maanden enorm veel pijn gehad, al waren er ook momenten/ dagen dat het wel redelijk ging.

Liep af en toe helemaal krom en vooral s’nachts verging ik op gegeven moment van de pijn, verkrampte helemaal. Blijven bewegen hielp wat, maar wilde zo graag ontspannen, wat haast niet meer lukte. Een heel traject en van kastje naar de muur voordat ik eindelijk ook een MRI kreeg. Nadat duidelijk werd dat er daadwerkelijk sprake was van een hernia ging het aardig vlot. Ben toen binnen twee weken geopereerd. Was toen blij dat er eindelijk wat gedaan werd en heb geen spijt gehad van de operatie. Na operatie was de extreme pijn dan ook weg… heerlijk. Nu een jaar later gaat het heel goed.

Ben met pijn medicatie gestart met paracetamol en ibrupofen. Hielp al snel helemaal niet. Daarna kreeg ik Zaldiar (tramadol en paracetamol) en mocht als het echt niet te harden was hierbij nog ibrupofen slikken. In begin hielp dit aardig, maar op gegeven moment kwam de pijn ook hier flink doorheen. Wist niet meer wat ik met mezelf aan moest, normaal functioneren ging al een tijdje niet meer. De operatie was hier dus heel welkom en is goed uitgepakt.

Ris, dit topic gaat al een hele tijd niet enkel meer over revalidatie bij hernia. Er staan ook vele verhalen over de weg er naar toe, twijfel over het wel of niet hebben van een hernia en twijfel over wel of niet opereren en herstel etc.etc.. Dus je bent in het juiste topic hoor.

Het is inmiddels wel een erg groot topic geworden, maar er zijn heel veel ervaringen te lezen waar je veel aan kunt hebben.

Naar voor je dat je nu zoveel pijn hebt en enkel kunt liggen. Hoop voor je dat je snel meer duidelijkheid krijgt, zodat er gekeken kan worden wat te doen. Sterkte!!!
Hee, veel 'oude-bekenden' hier weer...! Ik ben zelf begin februari geopereerd aan een lage rug hernia. Veel pijn, onzekerheid, gedoe gehad. Ook heeeeel lang 3x p.wk fysio gehad, nu pas eindelijk af aan het bouwen naar 1x p.wk. Maar; ik kan weer bijna alles. Ben eigenlijk -afkloppen- helemaal pijnvrij! Dus, mensen die nog midden in het traject zitten....ER IS HOOP!

Heb hier ook veel geschreven, en héél erg veel aan dit topic gehad. Echt fijn om te kunnen lezen en schrijven over en met 'lotgenoten'
Ikbenik, dat klinkt wel heel erg goed zeg. Fijn om te lezen!
Wat een warm welkom! Dank jullie wel!

Ik heb 7 jaar geleden 4 maanden thuis gezeten met een bijna-hernia. Mijn rug is al jaren mijn zwakke plek dus ik let over het algemeen goed op de signalen. Maar dit keer zit de pijn echt in mijn been, dus ik had het niet herkend als hernia. Ik had wel dikke mazzel met die MRI. Ik zou een CT-scan krijgen, dat was een week na mijn afspraak bij de huisarts. In het ziekenhuis vonden ze een MRI beter. Maar ja... die was natuurlijk niet gepland. Ik had wel een vrije dag genomen, dus hebben ze me ergens tussen twee afspraken in gezet. Gelukkig!

Het is gewoon heel fijn om het er met anderen over te hebben.
Eerste maanden hier ook nooit aan hernia gedacht. Had in eerste instantie geen rugklachten, maar last van mijn been en bil.

Inderdaad mazzel dat je direct een MRI kreeg. Hier eerst rontgen, daarna CT, daarna verwijzing orthopeed met elke keer wachttijd. De orthopeed gaf spoedverwijzing voor MRI, wat nog een paar week duurde. Pas daarna naar de neuroloog.

Neurochirurg was hier achteraf boos over, aangezien klachten zo duidelijk waren dat men direct MRI had moeten doen.

Maar ach.....

Het is inderdaad heel prettig te kunnen delen met lotgenoten. Heb aan dit topic heel erg veel gehad. Herkenning,erkenning, info en steun! Hoop dat jij dit hier ook zult vinden.
Hallo allemaal. Ook ik zou graag mee willen schrijven met jullie.

Ik heb het hele topic gelezen van pag 1 t/m pag 142. Daar heb je de tijd voor als je platligt met een hernia

Hartverwarmend de aandacht, steun en alle adviezen. Graag wil ik hier aan deelnemen als dit mag.

Zal ik mezelf even voorstellen:

Romee, moeder van 3 kinderen en geopereerd op 14/8 aan een acute hernia op L2/L3 na 1 week thuis en 1 week in het ziekenhuis gelegen te hebben met ondraaglijke uitstralingspijnen in rechterbeen. 2x zenuwblokkade mochten niet baten. Operatie goed gelukt. Heerlijk, geen pijn meer! Gelijk aan de slag met de fysiotherapeut.

Na 8 dagen begon de pijn in mijn rechterbeen weer op te spelen. Nu was het een stekende en brandende pijn, Volgens de chirurg was dit wondvocht wat op de zenuw drukt en binnen 4 weken over zou zijn. De pijn werd elke dag erger en trok ook in mijn linkerbeen Daarna trok de pijn omhoog naar mijn romp en armen. Inmiddels zat ik weer aan de pijnstilling (lyrica, zaldiar, oxycontin). Afgelopen woensdag bij chirurg geweest. Toch geen wondvocht maar een ontsteking aan het centrale zenuwstelsel. Gelijk een epidurale in jectie gehad. Donderdag 20/9 terugkomen. Ik merk nog niets van de injectie, heb nog steeds evenveel pijn als voor de injectie.

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik zou het heel fijn vinden als jullie hier je gedachten eens over kunnen laten gaan?

Groetjes, Romee
Hei Romee64@ Ik ben ook pas geopereerd, maar dan cervicaal, niet leuk voor je dat het zo moet lopen, kan me best inbeelden dat het knap lastig is! Hb je een een epidurale met cortisonen gehad dan? Heeft dit niet een beetje tijd nodig om aan te slaan? Je mag volgende donderdag terug gaan, genoeg aangeven wat je voelt, en als je het zolang niet rekt, even advies vragen aan huisarts, of bellen naar het ziekenhuis, zij moeten je toch raad geven,...

Veel sterkte ermee!
Hallo Woodie, dank je voor je reactie. Jouw operatie is nog maar kort geleden. Heb je nog dezelfde pijnklachten als voor de operatie?

Ik slik Zaldiar wat een combinatie is van tramadol en paracetamol. Krijg er een erg duf hoofd van, heb jij dat ook?

Ben je ondanks je pijnklachten van plan om de medicijnen te gaan afbouwen? De anethesist vertelde mij dat de epidurale injectie binnen 5 dagen zou werken. Dan zou ik morgen toch minstens wat verlichting van de pijn moeten hebben. Daar heb ik een hard hoofd in, ik heb nog erg veel pijn. Misschien wil ik te graag en ben ik te ongeduldig?
Romee, lijkt me vervelend.... Dan hoop je ervan af te zijn en dan is er weer wat anders....

Ik ben trouwens eerst bij de fysio geweest, ik sport bij ze. Hij dacht aan ischias, dat leek mij ook wel kloppen. Hij stuurde me binnen de praktijk door naar de manueel therapeut, die heeft me gekraakt en sindsdien gaat het slechter. Weet natuurlijk niet of dat dé reden is geweest, maar het heeft er wel aan bijgedragen. De volgende afspraak heb ik maar afgebeld

Vandaag gaat het iets beter. Vanmorgen nog niet, maar vanmiddag heb ik toch een paar keer kunnen zitten en ik kon mezelf aankleden. Haha, waar je al niet blij mee kunt zijn.

Ik heb trouwens ook tramadol, word er heel suf en moe van. En vanmiddag leek ik wel high.... Oh wat was het mooi hier!

Hoe lang hebben jullie niet kunnen werken? Ik heb me pas donderdag ziek gemeld. Ik reed nog auto, maar zat dan echt met pijn in de auto. Ik kan ook niet op de fiets naar mijn werk, het is te ver weg en ik fiets 1km per uur ofzo, door het gebrek aan kracht in mijn been. Baal wel van de ziekmelding, ik ben begin dit schooljaar begonnen met deze baan....

Groetjes!
Lekker allemaal aan de tramado, zeg! Ik moet zeggen dat ik er wel last van heb, van duizeligheid, een ijl hoofd, het went wel wat, maar toch, ik had vandaag weer zo een vlaag , dan kan ik alleen maar stilletjes liggen en dan gaat het wat beter, of ik loop als een suf kieken rond
Rommee@ik kan me inbeelden dat je er ongelukkig van wordt, al suf van de tramadol en dan nog eens lyrica erbij, ik heb dat vroeger ook nog genomen, ik kon er vrioj goed tegen, maar bepaalde mensen zijn daar ook wat duf van, ik had toen vooral last om de lyrica af te bouwen, pijn is bij mij momenteel te harden, ik ga volgende week zeker eens trachten wat af te bouwen
Ik voelde me toendertijd zo stoned als een konijn van de Tramadol... (Maar dat was in combinatie met A.D. waar ik toen tegelijkertijd aan begon, en na 2 dagen niets gegeten te hebben... )
Ris@ ik ben ook thuis van het begin van het schooljaar, voor mijn operatie heb ik 3 maanden gekregen, ik schrok er wel van dat dit nogal veel was, nu ja, ik heb nu rustig te tijd om te herstellen, maar ik heb me vorige week wel al een ongeluk verveeld, ik kan wel wat zielsverwantjes gebruiken:-)

Aai, niet leuk als je maar net begonnen bent met die baan, nu ja, daar valt niets aan te doen, hé, maar het is wel balen.

Wanneer krijg je volgende week je uitslag?
Kan ik me voorstellen, ikbenik, drinken juliie daar alcohol bij, ik wel een beetje, zo in het weekend een glaasje kan toch geen kwaad?
Goedemorgen allemaal. Niet leuk maar wel een geruststelling voor mij dat jullie ook allemaal zo suf worden van de tramadol. De lyrica zal er wel een pufje bovenop gooien! Enne....een wijntje drink ik af en toe in het weekend. Geen probleem volgens mijn arts, slaap je lekker op!

Ris het is zeker balen om ziek te worden net nu je met een nieuwe baan bent begonnen. Hebben ze wel begrip voor de situatie?

Ik ben aansluitend aan mijn zomervakantie ziek geworden en ben nu al 10 weken niet meer aan het werk. Een collega doet mijn werk "er een beetje bij". Daar voel ik me wel schuldig over. Ik probeer zo veel mogelijk telefonisch te helpen maar merk dat dit veel stress opleverd met als gevolg meer pijnklachten.

Woedie. 3 maanden lijken lang maar als ik het zo hoor en lees heb je die tijd echt wel nodig om "sterk uit de strijd" te komen. En dan nog zonder complicaties. Ik ben nu 5 weken ver en ben nog niet aan revalideren toe gekomen. Lig hier maar als een duf konijn te niksen

Hoop voor je dat het goed gaat met het afbouwen van de medicijnen.

Ikbenik, wat is A.D. voor een medicijn?

Heeft iemand een idee of er een methode is waarbij je de zenuwbanen ziet lopen? CT-scan, EMG of iets dergelijks?

Mijn klacht is een ontsteking van het centrale zenuwstelsel maar waar baseren ze dit op?
Hoi Romee@ik vroeg me dat eiegenlijk ook af waarp baseren voor die diagnose, heb je onlangs een emg gehad, volgens mij kan je er de zenuwbanen heel goed mee toetsen, maar het centrale zenuwstelsel is nog wat anders...Ik denk dat ze die diagnose gesteld hebben aan de hand van je klachten, zou het niet kn? Maar ken er eigenlijks niets van, hoor. Misschien zien ze dat wel aan je bloed?
oei, oei, ben nog niet goed wakker, schrijf blijkbaar veel fouten, sorry
Ha, ha Woedie, misschien werkt dat ene wijntje dat je gisterenavond hebt genuttigd nog lang door

Ik weet niet waarop ze de diagnose gebaseerd hebben bij mij. Mijn bloed hebben ze niet getest en ook heb ik geen CT-scan, EMG of iets dergelijks gehad. Arts zei dat dit bijna nooit voorkwam. Hmm...ben ik lekker mee.

Hoe gaat het met je hoofd Woedie, lukt het al een beetje om het wat rechterop te houden?
Ha, in begin van de morgen wel, maar de houdbaarheids(tijd) van rechte nek is weeral 2 uur verstreken, het zakt als een pudding in elkaar Geen vergelijk, maar goed, ik doe toch een poging
Wat gaat het toch op en neer.... Gisteren goede middag en avond en nu lig ik alweer sinds het ontbijt op de bank. Blegh!

Ben blij met jullie! Zal straks eens de tijd nemen om alles te lezen, tussen het slapen door, hihi
Al kan je maar elke dag je hoofd een tijdje langer "overend" houden. Zit er in ieder geval progressie in Woedie

Ris vervelend dat het vandaag weer minder gaat. Als ik het zo lees met de enorme pijn in je been klinkt het wel als mijn verhaal en zit er misschien toch wel een hernia. Aankomende week krijg je toch de uitslag van de MRI? Ik slikte een hele apotheek: Paracetamol, Oxycontin en Oxynorm (morfine), Diclofenac, Lyrica en hierbij een maagbeschermer en laxeermiddel. Hier kwam de pijn nog door al riep het ziekenhuis dat met deze medicatie ze een man van 130 kg een week konden stilleggen; bij mij werkte het nog niet optimaal

Af en toe had ik "pijnaanvallen" waarbij het schuim op mijn mond stond en ik flauwviel van de pijn. Dan kreeg ik nog een spuitje "bipi" (pure morfine) in mijn buik geinjecteerd. Gelukkig werd ik redelijk snel geopereerd want de pijn was niet te houden, al heb ik toch een hoge pijngrens.

Als je nog zo'n pijn hebt Ris is het dan geen idee om je pijnstilling aan te passen? Misschien was het kraken van de fysio toch niet zo'n goed idee? Ik dacht dat dit niet de therapie is bij een eventuele hernia? Maar dat weet ik niet zo goed hoor. Sterkte vandaag.
De fysio had mij idd niet mogen kraken, maar daar dachten ze aan ischias, de grootste zenuw vanuit je rug naar je been. Foutje....

Donderdag krijg ik de uitslag. Ik heb sinds vrijdag deze combi van medicijnen. Ik kijk het nog even aan en anders kaart ik het donderdag aan, of ik bel maar weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven