Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Sterkte met de drukte Syrah! En gelukkig gaat het goed met je rug. Maak het niet te gek hè, doe de dingen met beleid (hihi nu klink ik echt als een bemoeizuchtige moeder, maar t is goed bedoeld )
Hè meiden wat een stilte hier! Gaat alles goed met jullie?
Met mij alles goed, hoewel ik ...ik geef het niet graag toe,...wel wat bang ben voor donderdag, ik voel me als een visje die steeds in nauwer water zwemt mocht ik nog eraan kn ontsnappen, ik zou het zo doen, maar de ratio overweegt en die zegt "maak je nou niet druk en stel je niet aan" Hoe gaat het met Jullie?
Herkenbaar hoor Woedi. Ik weet nog dat ik een grapje maakte toen ik de ok opgereden werd. Dat als ik een holenmens geweest was, ik keihard was weggerend op basis van de signalen die mijn lijf afgaf. Had enorm last van angstzweet, was echt helemaal doorweekt omdat ik het zo eng vond (lekker verhaal sorry haha!) Vond het verschrikkelijk. Maar voordat je het weet heb je de operatie achter de rug, kun je tenminste verder werken aan je herstel. In ieder geval heel veel succes morgen
oef, echt?...Ik ben gelukkig niet alleen, ik heb nu al een reeks van vage klachten, laten we het maar op pre-operatieve stress houden...:-)
@Woedi STERKTE vandaag!!

@Evi - heb geloof ik die bemoeizuchtige moeder wel nodig want ik doe blijkbaar toch te veel! Hoe's het met jou?

Rustig van mijn kant want tè druk om te forummen.

Rug niet zo best, dagelijks aardig wat pijn en ja ik heb het druk en maak lange dagen maar als dit het vooruitzicht is van hoeveel ik wel en niet kan dankzij een hernia dan ga ik toch serieus opnieuw die operatie overwegen, want dit is gewoon niet leuk. Voel me 82 en ik ben 32. En pijn is gewoon vermoeiend zoals we allemaal weten en om nou elke dag aan de diclofenac o.i.d te gaan lijkt me ook niet zo goed.

Hoe is het met de rest, Nummerzoveel, IBA, ikbenik, etc?
Woedi, ik hoop dat het je is meegevallen en dat het goed met je gaat!

Syrah, waardeloos.. En structureel diclofenac is inderdaad niet goed. Is je deadline voor jezelf nog steeds oktober?

Hier gaat het goed. Ben wel nog steeds aan het zoeken naar de perfecte balans tussen werk, kinderen, mezelf enzo, maar ik vind dat het goed gaat. Inmiddels voor het grootste gedeelte beter gemeld op mijn werk dus daar zit echt wel verbetering in. eigenlijk alleen maar positief op het moment. Alles met beleid en dan gaat het goed!
Woedi, hoe is het gegaan en hoe voel je je nu?

Syrah, jammer dat het nog niet zo lekker gaat.

Evi, goede berichten, fijn!
@Evi - ja, mijn deadline is opzich nogsteeds oktober hoewel ik erover nadenk die te verschuiven. Ik had met mijn werk eergister een gesprek met een osteopaat die ook voor ons werkte (niks met osteopathy te maken) en hij heeft mij even geholpen want mijn hele bovenrug zat vast en ik kon nauwelijks ademhalen. En zo'n pijn. Ik werd op die manier wakker na een relatief goeie nachtrust.

Heeft iemand dat wel eens hier? Met het gevoel alsof iemand een strakke band om je ribben heeft gebonden, je nauwelijks kan ademhalen en scherpe pijn tussen schouderbladen?

Anyways hij heeft me even tussen de events door geholpen en zei dat hij me zwaar aanraadt het nog 3 maanden te geven. Hij denkt niet dat mijn pijn alleen van de hernia's komen, maar vooral van mij bekken die permanent gekanteld staan. Dit is niet de eerste keer dat ik dat hoor maar sinds ik diagnose hernia heb geef ik wel altijd die hernia de schuld.

Ook heb ik via een Duitse orthopedische chirurg (ja ja, ik weet het, how many opinions does one need ) te horen gekregen dat hij denkt géén operatie, geef het nog 3-5 maanden en dan kan het vanzelf overgaan.

Ik neig ernaar om dat toch te proberen, want mijn plan van 3 maanden aan mijn rug werken is ook niet echt gelukt; ik heb niet dagelijks oefeningen gedaan of gezwommen, of veel rust genomen. Daar gaat vanaf vandaag verandering in komen. Ik heb zo een afspraak met mn fysio en ik wil nu een goed oefeningen plan krijgen die ik dagelijks kan doen.Ik heb mijn baas op de manege gemeld dat ik de komende 2-3 maanden zo min mogelijk kan en wil werken en ik ga aan die bekken werken en kijken of zij inderdaad verantwoordelijk zijn voor de pijn. De hernia heeft er natuurlijk wel mee te maken maar als ik mijn posture kan verbeteren is dat al een hele start en lijkt het mij dat die hernia misschien dan ook minder nauw gaat liggen ofzo.

Mijn vriend staat achter dit plan, hij wilt echt dat ik de operatie probeer te vermijden want hij denkt dat ik het niet goed inschat over hoe beperkt ik zal zijn na de operatie (terwijl de neuro juist minder beperking beloofde)... we zien wel. Als ik nog een week als vorige week heb (vandaag eindelijk met minder pijn wakker geworden) dan sla ik de knoop door.

Ben heel benieuwd naar Woedi!

Evi - heerlijk te horen dat het goed gaat met je!! Er is hoop!!
Hallo meisjes! Woedi is een woedie geworden, we hebben een nieuwe computer, het lukte me niet meer om met mijn oude gebruikersnaam in te loggen, maar goed, ik hebnu een nieuw aangemaakt.

Want ik wou wel snel reageren, ik ben ook maar sinds gisterenavond thuis uit het ziekenhuis, en op mijn kamer had ik slecht ontvangst vandaar dat jullie niets van mij hoorden.

Sorry daarvoor. Mijn operatie is vlot verlopen maar ik heb toch wat kleine complicaties gehad, vandaar dat ik zo lang moest blijven.

Alles gaat nu goed...na de operatie heb ik heel pijn in mijn linker arm beginnen krijgen,de arm die goed was. alles gaat nu veel beter...ik ben nog wat moe om verder te schrijven,ik zal deze namiddag wat verder schrijven,hoe gaat het met jullie?
Hey Woedi! Fijn wat van je te horen en zeker dat het vlot is verlopen en dat je aan het herstellen bent! Kan me voorstellen dat je nog geen puf hebt om veel te schrijven maar ik wil je in ieder geval veel beterschap wensen en veel sterkte tijdens het herstel proces! Big !!
Ben wel blij dat operatie achter de rug is, ben momenteel wel wat slechter af, ik zit aan de tramadol om de pijn in mijn linker arm enigzins onder controle te houden. De operatie diende om de pijn in mijn rechterarm op te lossen, en dat is zeker geslaagd, na de operatie was de pijn rechts foetsie weg,( ook mijn doof gevoel is verdwenen) maar ik voelde meteen een venijnige pijn links en die houd aan.

Na de operatie was ik na 2 nachten in het ziekenhuis terug thuis, maar die nacht thuis was een kleine hel voor me, ik hield het niet meer van de pijn, dokter van wacht heeft me s'nachts een dubbele dosis voltaren ingespoten, dat was dan wat beter maar tegen de middag lag ik weerom geheel plat en toen ben ik via de spoed weer opgenomen geweest tot gisteren.

Eerst aan de baxters en dan overgeschakeld naar Tramadol in pilletjes. Heeft iemand ervaring met tramadol? ik weet dat het een soort morfine is, dat maakt me wel wat bang, straks ben ik verslaafd.

Hoe gaat het met dayspring?

Dank je wel, Syrah, hopelijk maak ik je niet te bang voor een eventuele operatie, iedereen zal wel anders op pijn reageren, en iedere situatie is ook anders, ik heb wat pech dat mijn bovenliggende hernia wat mee begint te spelen, hij had beter de 2 hernia's in één keer geopereerd
Wat is het hier rustig een goed teken zou ik zeggen, geen nieuws is goed nieuws. Met mij gaat het herstel ook vrij goed, pijn is goed onder controle nu , alleen ben ik nu een beetje ,... ik vroeg me af of dayspring ook moeite had om haar hoofd recht te houden, letterlijk dan...ik hou het soms met mijn hand onder de kin op, niet altijd handig:-) Hopelijk gluurt ze nog eens vanachter het hoekje?
Syrah80, heb je je plan van de fysio gekregen, valt het mee om de oefeningen te doen, ik vind het een goed idee om eerst nog eens 3 maanden alles op alles te zetten om op die manier jezelf weer beter onder conditie kunt krijgen, veel succes ermee!!!
Woedi, even kort: dat gevoel had ik inderdaad ook, maar vóór de operatie was dat nog erger. Ik schreef geloof ik ergens dat ik het fijn vond om mijn hoofd tegen de rugleuning van een bank of stoel te laten rusten. Niet voor niets, dus

Na de operatie had ik ook ineens veel meer pijn in mijn 'goede' arm + hand; vandaar dat ik de morfine, die ik al maanden slikte, pas na een week of drie ben gaan afbouwen.

Wel naar dat je nog weer moest worden opgenomen vanwege de pijn. Gelukkig heb je het aardig goed onder controle nu. Als de pijn 'gewoon' een gevolg is van de operatie en inwendige zwelling die ermee gepaard gaat, zal het de komende weken langzaamaan beter gaan.

Ik heb sinds vorige week (weer) heel veel last van mijn keel, gevoel dat de boel opzet, hese stem, etc. Zolang ik op mijn zij lig, is er niet zo veel aan de hand, maar als ik op ben of op mijn rug lig, is het toch wel een beetje benauwend. Volgende week voor controle naar de neurochirurg; ben benieuwd wat die erover te zeggen heeft.

Heel veel sterkte met je herstel. Doe rustig aan!
Hoi dayspring, blij van je even te horen.

* Vreemd, hé, dat ook jij veel meer pijn had aan je "goede "arm.

Waarschijnlijk is die pijn het gevolg van de zwelling en de operatie, hoewel de neurochirurg eventjes begon te vloeken toen ik de plaats/ verloop van de pijn aangaf, hij was bang dat de hernia boven mijn geopereerde niveau toegenomen was door de operatie, bleek van niet, want ik hebtoen een ct-scan gehad, waaruit bleek dat de hernia van niveau c5-c6 hetzelde was gebleven. De pijn was wel niet te harden, geheel mijn arm kwam is spasme..ik had zo een afknellingsgevoel en een drukkend gevoel....maar goed, dit is voorlopig toch voorbij.

Wat jammer voor je dat je weer last hebt van je keel, hopelijk krijg je gauw wat meer duidelijkheid over je problemen bij de neurochirurg, duidelijk genoeg aangeven wat je voelt, hé...zodat hij er de nodige aandacht aan geeft. Ikzelf heb nog gn last gehad van heesheid..natuurlijk wel van moeilijk en pijnlijk slikken de eerste 4 dagen, maar dat is nu ook veel beter. Ik heb wel last van (sorry een beetje genant) boeren, er blijft maar lucht naar boven komen , en ik heb moeite om te kn boeren, dat gaat gepaard met heel vreemde geluiden, het moet van heel diep komen en kost veel moeite, tot hilariteit van mijn omgeving...en nu toch wat bezorgdheid van mijn man, "dat ga je toch niet blijven doen, hé"

Ik denk dat ik genoeg rust...wissel het "op" zijn, en wat lichte activiteiten af met gewoon te rusten in mijn bed/of zetel, maar ik heb daar gn schema voor gekregen, ik heb eigenlijk over het algemeen heel weinig uitleg gekregen...en soms weet ik niet of ik goed bezig ben. Mijn neuro-chirurg is hier in de streek heel bekend en heeft heel veel werk met als gevolg dat hij bijzonder weinig tijd heeft voor zijn patienten...ik was toen bijna 6 dagen heropgenomen en ik heb hem maar 2 keer heel kort gezien, het ontbrak me toen wel wat aan info. Nu ja, ik klink misschien verwend.

ook heel veel sterkte met je verder herstel. Een benauwd gevoel hebben in je keel is niet leuk, hopelijk gaat het gauw beter, kan een spierontspanner dan misschien niet helpen? Succes bij de neuro-chirurg. Doei!
Hee dames, ik weet niet wie er nog op dit topic zitten van de tijd dat ik er op zat, maar ik dacht zal eens gaan kijken. Wat ik zo nu snel terug lees zie ik Evi, Marbs en nummer zoveel voorbij komen.

Ben benieuwd hoe het met iedereen gaat.

Ze zeggen altijd geen nieuws is goed nieuws en dat was bij mij ook het geval. Het spijt me dat ik nooit netjes ben vetrokken, want ik heb echt veel aan jullie gehad gedurende mijn herstel.

Even een up date:

Ik ben in september geopereerd aan een hernia, nu een jaar later heb ik nog steeds een dode teen in mijn schoen ( de grote), maar de helse pijnen zijn zo goed als verdwenen (soms nog een flinke steek, maar nooit meer zo erg als voor de operatie).

Mijn kleine teen en en de teen daarnaast waren ook aan het uitvallen en ik had steeds stekende pijn in mijn been, dus waren ze bang voor een nieuwe hernia....daarom in juni een nieuwe MRI laten maken en gelukkig blijkt het in mijn rugje allemaal prima te zijn en is de operatie ook volledig geslaagd....maar tja, waar kwam die pijn dan vandaan.

Het vermoeden is er nu dat ik door jarenlang met een hernia te hebben doorgelopen mijn spieren verkeerd ben gaan gebruiken ne daardoor mijn bilspier verkort is. Die zijn we nu volop aan het trainen en mijn kleine teen met die teen ernaast doen weer gewoon wat ze moeten doen....dus denk dat we nu idd op de goede weg zitten.

Dus al met al gaat het heerlijk met me, Ik hoop dat dit ook met de andere dames is en voor degene die nieuw zijn (en ik dus nog niet ken) succes in het traject, succes bij het herstel en blijft luisteren naar je lijf, is de belangrijkste les die ik heb gehad, ik stop met negeren van de pijn, maar ik luister er naar.

x Patries
Evi, dat zoeken naar de juiste balans zal ook nog wel even blijven Maar fijn om te lezen dat het aardig goed gaat en er nog steeds vooruitgang is.

Syrah, tijdens hernia regelmatig rug op slot, maar meer vanuit onderrug. Die band om je ribben, nauwelijks ademhalen herken ik hier dan ook niet.

Het zou fijn zijn wanneer het werken aan de bekken minder pijn op zal leveren en operatie overbodig zal maken.

Woedie, wat vervelend zeg die complicaties en heftige pijn. Hoop dat het snel wat ,en nog liever veel, beter zal worden.

Dayspring, beterschap met je keel.

Hé Patricia, wat leuk om jou ook voorbij te zien komen. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat.

Ook hier heel veel aan dit topic gehad vol "herniasisters"

Ben benieuwd hoe het nu met schuit is en nummerzoveel.

Hier inmiddels nu een jaar geleden dat ik geopereerd ben. Het gaat inmiddels heel goed.

Afgelopen zomer een paar week weer goed last van de rug gehad. Was even bang dat hernia terug zou komen. Hadden hier eindelijk een ander bed gekocht (mede voor de rug). De eerste weken lag ik hier beslist niet lekker op en had flinke rugklachten, maar achteraf gezien lag dit niet aan het nieuwe bed, maar aan het verslepen van het oude matras.

Dom, dom maar als het aardig goed gaat met de rug sta ik er soms onvoldoende bij stil, dat sommige dingen echt niet verstandig zijn. Het blijft dus toch alert zijn.

Nu merk ik echter dat het nieuwe bed winst is en ik minder klachten heb dan voorheen. Heerlijk.
Yo girls! 

Lang geleden dat ik hier heb bij gelezen. We zijn net terug van vakantie! Lees ik ineens weer allerlei updates van Marbs, Patricia  en Evi. Ik reageer even op jullie omdat ik verder niet alles heb gelezen. Het voelde niet goed meer om te reageren. Maar een update kan natuurlijk wel! 

Marbs, leuk dat je ook weer wat gepost hebt. Het kan ook zijn dat je door je nieuwe bed klachten hebt gekregen (of een combi ;)). Wil niet zeggen dat het een slecht bed is maar je lichaam moet toch weer wennen aan iets nieuws. Fijn hè om steeds meer vertrouwen in je lichaam te krijgen. Hoe gaat het op je werk? 

Evi, wat fijn dat je een goede balans hebt gevonden. Het blijft uitzoeken maar fijn dat het stukken beter gaat dan eerst. 

Patricia, gelukkig is het geen nieuwe hernia. Zo te horen werkt het trainen van de bilspier goed. Het duurt lang hè. En alles wat erbij komt kijken! Is het verder rustig bij je? Je zat geloof ik ook in een onrustige periode vorig jaar. 

Hier gaat alles goed. Ik heb een tijd lang scheuten gehad. Soms werd ik er moedeloos van. Ik had mezelf een ultimatum gesteld maar de scheuten zijn opgehouden. Ik denk dat het komt door een nieuw trainingsprogramma. Eerst trainde ik vooral om mijn rug heen (als jullie begrijpen wat ik bedoel ). Sinds een paar maanden ook mijn buikspieren en mijn rug. Op vakantie ging het super. We hebben gewandeld, gereisd en geluierd. Zo'n 3 weken onderweg! Heerlijk hoor. 

Het enige waar ik nog veel problemen mee heb is mijn werk. Balans vinden tussen stress en lichaam. Er gebeuren teveel dingen in deze tijd en ik vind het moeilijk om mee om te gaan. De klanten worden moeilijker en ik vraag me af waar doe ik het allemaal voor?! Maar goed, dat is nog een beetje de nasleep denk ik . 

Het vertrouwen in mijn lichaam wordt ook nog steeds groter en groter. Alles waar ik eerst tegenop zag denk ik nu bijna niet meer over na! Dan merk je hoe je lichaam en je hoofd met elkaar in contact staat. Hoe relaxter ik ben, hoe relaxter mijn lichaam is. Dat heeft gewoon tijd nodig gehad. Te lang naar mijn idee ;)

Voor de rest die er nog middenin zit. Heel veel beterschap!
Hé Schuit, weer een sister,wat leuk dat je er nu ook even bent!

Vond dit topic de eerste maanden echt een lichtpuntje dus erg leuk weer wat te lezen van diegene die toen ook schreven. Fijn om te lezen dat het met jou goed gaat en de scheuten eindelijk verdwenen zijn, maar hier heb je zo te lezen ook hard aan gewerkt. Enne, lekker zeg zo’n vakantie en ook dat het vertrouwen in eigen lichaam steeds meer terug komt. (inderdaad fijn)

Tja, mijn werk… nog steeds volop in veranderingsprocessen. Pfff… dus ook hier soms moeite met balans vinden en behouden. Balans tussen stress/ lichaam en balans werk/zorg privé.

Las nog met regelmaat eventjes, maar reageerde hier ook amper meer. Toch niet verkeerd om af en toe een update te doen. Diegene waarmee het aardig tot goed gaat, schrijft op een gegeven moment niet meer. En toch is het ook goed de verhalen te lezen van diegene waarbij herstel voorspoediger verloopt.

p.s. nieuw bed is inderdaad wennen, maar had echt te gek gedaan (te eigenwijs om op hulp te wachten )
Eigenwijs stuk vreten zou mijn moeder zeggen hihi... Ja, lastig hè om overal de balans in te vinden en vooral te houden. Je weet het zo goed maar om het vast houden... Pffff...

Oh ja! Ik heb zeker veel aan het topic gehad. Wat een ellendige tijd was het zeg. Fijn om te schrijven erover. We konden elkaar ook goed opvrolijken .

Sterkte Woedi! Ik heb even een stukje teruggelezen. Heftig hoor. Heb ervaring met tramadol. Zo gauw ik kon ben ik ermee gestopt. Hier geen problemen mee gehad. Ik zou het liever slikken dan pijn hebben.
thanks@marbs, ik denk ook als je veranderd van matras je zowiezo weer moet wennen en de nieuwe hard/zachtheid, laten we maar zeggen....goed dat het positief uitgevallen is.

Schuit@de duizeligheid is al aardig afgenomen, ik zal er al wat aan gewend zijn, denk ik. Heb je het afbouwen snel kn doen? De pijn wordt er aardig door verholpen, soms niet.

Pffff...ik hoop dat ik gauw mijn hoofd wat rechter kan houden, ben ook blij dat het weekend is, zal ik wat meer afgeleid worden door man en de kids
Woedie, ik sliep er vooral heel veel van en het haalde de 'scherpe' rand van de pijn. Poeh, ik weet niet hoe ik afgebouwd heb. Eerst wat minder ingenomen denk ik en daarna er gewoon mee gestopt. Op een gegeven moment voelde ik dat ik het niet meer nodig had. Ik heb er geen problemen mee gehad in ieder geval!

Vervelend hè dat je zo weinig info krijgt. Ik had maar gewoon op andere protocollen gezocht op het internet. Misschien kun je ook wat vinden voor jouw operatie. Anders kun je altijd nog de assistent bellen wellicht.

Fijn weekend! Hoop dat je genoeg afleiding hebt .
schuit,van afleiding gesproken... ik heb daarnet het boek uitgelezen van Herman Koch, het diner, redelijk spannend moet ik zeggen.

De kids zorgen hier ook ook wel weer voor wat afleiding, ik ben een sociaal wezentjes, als ik te weinig volk zie dat gaat me niet meteen goed af. Wacht maar, binnen 1 maand mag ik weer met de auto rijden.

Van de neurochirurg moest ik mijn tramadol nemen tot aan onze volgende afspraak, dat is nog een goede maand, niets zegt natuurlijk dat ik moet doen wat hij zei, we zien wel...ik denk dat ik volgende week al wat ga afbouwen en zien wat dat geeft.

Fijn weekend!
Oh, die heb ik nog niet gelezen. Schijnt inderdaad spannend te zijn. Kun je na het weekend weer beginnen aan je volgende boek ;).

Nee, precies. Als je je op een gegeven moment beter voelt zou je kunnen minderen. Heb je een goede nacht gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven