Anti kraak wonen?
woensdag 19 september 2012 om 22:58
woensdag 19 september 2012 om 23:10
woensdag 19 september 2012 om 23:57
Ik heb samen met een vriendin antikraak gewoond voor 1,5 jaar. Maar wij hadden heeeeel veel geluk, want we mochten 1,5 jaar in hetzelfde schitterende huis wonen.
We hadden eerst een ander huis, wat door omstandigheden niet doorging. Uiteindelijk gelukkig, want dat was een vreselijk oud en lelijk huis en zou uiteindelijk na 6 weken gesloopt worden. We waren echt blij dat we daar uiteindelijk niet terecht zijn gekomen.
Maar dat is natuurlijk het nadeel: elk moment je woonruimte uitgezet kunnen worden... En dan? Vaak hebben ze wel een pand, maar dat kan ook heel ongunstig liggen voor jou. Bijvoorbeeld.
Maar ik ken ook meerdere verhalen van mensen die jarenlang in hetzelfde huis wonen... Je moet geluk hebben, maar ook flexibel zijn en een beetje avontuurlijk ingesteld zijn.
We hadden eerst een ander huis, wat door omstandigheden niet doorging. Uiteindelijk gelukkig, want dat was een vreselijk oud en lelijk huis en zou uiteindelijk na 6 weken gesloopt worden. We waren echt blij dat we daar uiteindelijk niet terecht zijn gekomen.
Maar dat is natuurlijk het nadeel: elk moment je woonruimte uitgezet kunnen worden... En dan? Vaak hebben ze wel een pand, maar dat kan ook heel ongunstig liggen voor jou. Bijvoorbeeld.
Maar ik ken ook meerdere verhalen van mensen die jarenlang in hetzelfde huis wonen... Je moet geluk hebben, maar ook flexibel zijn en een beetje avontuurlijk ingesteld zijn.
donderdag 20 september 2012 om 00:04
Ik heb zelf nooit anti-kraak gewoond, maar wel vrij onlangs kort voor een leegstandsbeheerder (oftewel anti-kraak bewoning) gewerkt. Waar je goed rekening mee moet houden is dat in tegenstelling tot bij een huurwoning, niet jij centraal staat voor de organisatie, maar het gebouw en de eigenaar daarvan. Jij krijgt de basisnodigheden om te kunnen leven (douche en toilet) en elk ander probleem aan de woning of het pand, is pas een probleem als het voor de eigenaar een probleem zou kunnen zijn.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je in de mooiere panden over het algemeen niets mag: niet boren, geen vloerbedekking eruit halen, niet schilderen, geen huisdieren. Wil je deze dingen wel, dan kom je al snel in een pand dat uiteindelijk gesloopt zal worden, en dit zie je vaak wel terug in de staat van het pand.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je in de mooiere panden over het algemeen niets mag: niet boren, geen vloerbedekking eruit halen, niet schilderen, geen huisdieren. Wil je deze dingen wel, dan kom je al snel in een pand dat uiteindelijk gesloopt zal worden, en dit zie je vaak wel terug in de staat van het pand.
donderdag 20 september 2012 om 07:46
Een vriendin van me woont al 8 jaar in hetzelfde pand (antikraak), midden in het centrum. In die tussentijd is de huur verdubbeld (nog steeds niets) en zijn er denk ik wel 50 mogelijke kopers komen kijken. Haar ervaring is dat als je er langer woont en de organisatie weet dat je betrouwbaar bent, je uiteindelijk ook meer mag (schilderen, spijkers in de muren, huisdier enz).
Wat Saphira zegt herken ik wel: het belang van de eigenaar staat voorop. Ze heeft al een paar keer met storingen van de CV, buitenlamp, kapot slot enz. gezeten en uiteindelijk maar zelf iemand ingeschakeld.
Wat Saphira zegt herken ik wel: het belang van de eigenaar staat voorop. Ze heeft al een paar keer met storingen van de CV, buitenlamp, kapot slot enz. gezeten en uiteindelijk maar zelf iemand ingeschakeld.
donderdag 20 september 2012 om 14:18
Ik heb tijdens mijn studie bijna 2 jaar anti-kraak gewoond. Vond het prima. Moest er wel snel uit zonder aankondiging, maar dat is het risico van deze huur-vorm.
Deed weinig met het interieur, wetende dat je er zo uit moest. Dus De inboedel die ik had was allemaal gekregen van anderen die bij verhuizing kon worden weggegooid.
Deed weinig met het interieur, wetende dat je er zo uit moest. Dus De inboedel die ik had was allemaal gekregen van anderen die bij verhuizing kon worden weggegooid.
donderdag 20 september 2012 om 17:41
Ik heb twee jaar antikraak gewoond in een eengezinswoning die uiteindelijk gesloopt werd. Omdat het pand uiteindelijk gesloopt zou gaan worden, alleen nog onduidelijk wanneer, mocht ik er wel gewoon een huisdier hebben.
Ik heb er met veel plezier gewoond, naast de heerlijk lage huur, vond ik het ook heel gezellig met alle antikrakers om mij heen
Ik heb er met veel plezier gewoond, naast de heerlijk lage huur, vond ik het ook heel gezellig met alle antikrakers om mij heen
maandag 24 maart 2014 om 10:49
@apartgeval Ik ben een tijdje geleden terecht gekomen op www.vastgoedbeschermer.nl, als je op de site kijkt kun je zien dat ze de panden zelf ook erg belangrijk vinden, dus je komt niet in een krot ofzo terecht.
Ik ben ook alleen maar positief over deze manier van huren, maar ik kan me voorstellen dat anderen het negatiever hebben ervaren...
Ik ben ook alleen maar positief over deze manier van huren, maar ik kan me voorstellen dat anderen het negatiever hebben ervaren...
vrijdag 4 april 2014 om 14:05
ik woon nu al bijna n jaar in mijn anti kraak pandje, mijn hele straat is anti kraak op 1 woning na. Weet nu nog met zekerheid te zeggen dat ik hier nog ruim 9 maanden in kan zitten( worden goed geïnformeerd door de woningbouw e.d.) woon zelf via Ad Hoc, en t bevalt me prima, Lage lasten en vooral met alleen maar jeugd wat t hier wel gezellig maakt
was eerst via interveste met een pand bezig, maar dat toch maar afgewezen omdat er in mijn eigen dorp wat vrij kwam.
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing