Gezondheid alle pijlers

gezondheidonderzoek GG & GD, zijn mensen echt zo gek ?

23-09-2012 15:43 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kreeg gisteren een herinnering ivm met een lokaal onderzoek naar de gezondheid van bewoners van de regio (eerst verzoek is rechtstreeks in de prullenbak beland) en heb het uit nieuwsgierigheid toch es helemaal doorgelezen. Er wordt je het hemd van het lijf gevraagd (was is uw gewicht, heeft u ooit een SOA gehad, heeft u contact met een verslavingshulpinstelling gehad, heeft u last van angststoornissen, wat is uw opleiding, heeft u financiele problemen, noem maar op. Zogenaamd is het onderzoek anoniem, maar er wordt tussen neus en lippen wel even gevraagd om je volledig naam en geboortedatum.

Vraag me serieus af of er echt mensen zijn die zo gek zijn om dit soort privacy gevoelige informatie te verstrekken aan een [overheidsinstantie.

(wat pijler betreft, gezondheid leek mij niet kloppen, geld en recht ook niet, en het is actueel denk ik voor aardig wat mensen (grote provincie )
Och, ik heb er niet zo'n moeite mee, misschien omdat mij niks mankeert en ik ook geen overgewicht heb oid.

Kan me voorstellen dat het wat persoonlijker en vervelender is als je obesitas hebt of met een verslaving te maken hebt gehad.
Als je zo dom bent dat je hier met open ogen in trapt dan verdien je niet beter......

Ik heb toch al niks met overheidsinstanties en hun debiele vragenlijsten. Zoals laatst een vragenlijst van het CBS, als ik me niet vergis. En dan nog een herinnering en bellen ook omdat ik dat ding niet had ingevuld. Ik ben niet erg vriendelijk geweest aan de telefoon en de kans dat die mij nog eens bellen is niet zo groot. Sodemieter op met je vragenlijsten!
Zonnetje, als jij zou weten hoe wetenschappelijk onderzoek in zijn werk gaat en welke strenge regels er zijn met betrekking tot vertrouwelijkheid en anonimiteit bij het verwerken van de gegevens, dan zou je wel anders piepen. Zo kortzichtig dit
Ik heb geen overgewicht, ben niet verslaafd enz.... maar dat gaat niemand een flikker aan.
Voor mijn werk heb ik vaak te maken met resultaten van dit soort onderzoeken en wij zijn er blij mee. Ook als iemand nergens last van heeft.
quote:Carlo21 schreef op 23 september 2012 @ 15:49:

Als je zo dom bent dat je hier met open ogen in trapt dan verdien je niet beter......

Leg uit. Waarin trappen en wat verdien je?
quote:Carlo21 schreef op 23 september 2012 @ 15:49:

Ik heb geen overgewicht, ben niet verslaafd enz.... maar dat gaat niemand een flikker aan.Mee eens! Hier ook al verschillende van die vragenlijstjes gehad met ettelijke malen een herinnering en allemaal zogenaamd anoniem, maar ze weten precies of je het hebt ingevuld of niet (ww+gebr.nm): van school kind, buurtpolitie, gezondheidinstanties van kind, Randstad uitzendbureau (of ze subsidie voor me konden aanvragen, ben helemaal niet arbeidsgehandicapt).
Ik heb de uitnodiging ook ontvangen. Waarom zou je niet meewerken? Het is een landelijk onderzoek, welke eens in de zoveel jaar wordt gehouden.

Ze geven heel duidelijk aan dat naam e.d. wordt gescheiden van de onderzoeksgegevens. Deze worden dus niet aan de persoon gehangen.

van de website:

Privacy

Bij dit onderzoek is de privacy van deelnemers gewaarborgd. In dit gezondheidsonderzoek beschermt de GGD de privacy zoals dat in de Wet bescherming persoonsgegevens staat. De partijen die bij het onderzoek betrokken zijn, houden zich daar vanzelfsprekend aan. Dat betekent dat de verzamelde gegevens strikt vertrouwelijk behandeld en verwerkt worden. De onderzoeksgegevens zijn niet gekoppeld aan naam en adres. Daardoor is het niet mogelijk te zien wie welke antwoorden heeft gegeven. De gegevens worden alleen voor statistieken gebruikt.

In het huidige social media tijdperk zijn er andere zaken die de privacy veel minder waarborgen.
Wij kregen een aantal jaar geleden ook zo'n uitnodiging. Of we even 30 jaar mee wilden doen. Nee, dus.

Veel kwader werd ik toen Snoezekind een brief kreeg van de GGD dat alle kindjes die -nog- niet bij de jeugdpsychiatrie liepen langdurig gescreend zouden worden, om als "controlegroep" te dienen binnen de jeugdpsychiatrie.

Je moest je schriftelijk verantwoorden als je niet wilde dat je kind ging dienen als testobject.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Star schreef op 23 september 2012 @ 15:53:

[...]

Leg uit. Waarin trappen en wat verdien je?Dat vraag ik mij inderdaad ook sterk af, wat hier bedoelt word.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:maryni83 schreef op 23 september 2012 @ 15:47:

Och, ik heb er niet zo'n moeite mee, misschien omdat mij niks mankeert en ik ook geen overgewicht heb oid.

Kan me voorstellen dat het wat persoonlijker en vervelender is als je obesitas hebt of met een verslaving te maken hebt gehad.

Heb maar een aantal dingen opgenoemd, gaat ook niet om deze of andere vragen op zich, maar dat het naar mijn idee, omdat het gekoppeld is aan je naam en geboortedatum gewoon privacy gevoelige dingen gaat. Noem er nog maar een paar, welke ziektes heeft u gehad, hoe vaak voelde u zich rusteloos, minderwaardig, depressief , heeft u goede vrienden, hoe vaak doet u licht of zwaar inspannend werk, hoe vaak heeft u contact met familieleden, hoe vaak gaat u wandelen, bent u slachtoffer geweest van huiselijk geweld, hoe is uw financiele situatie, heeft u schulden, noem maar op. Vind niks mis met zo'n onderzoek als het anoniem is, maar dan hoef je uiteraard niet de naam en geboortedatum van de betrokkene te weten.

Ben echt oprecht nieuwsgierig of mensen dat soort privacy gevoelige informatie prijsgeven aan een overheidsinstantie. Ik zou dat in geen honderd jaar doen, niet omdat dingen persoonlijk gevoelig liggen, maar in het kader van, gaat je geen zak aan.
quote:Dahlia74 schreef op 23 september 2012 @ 15:54:

In het huidige social media tijdperk zijn er andere zaken die de privacy veel minder waarborgen.En wel alles op Facebook plempen.
quote:nellaaa schreef op 23 september 2012 @ 15:49:

Zonnetje, als jij zou weten hoe wetenschappelijk onderzoek in zijn werk gaat en welke strenge regels er zijn met betrekking tot vertrouwelijkheid en anonimiteit bij het verwerken van de gegevens, dan zou je wel anders piepen. Zo kortzichtig dit Als ze bij mij een formulier in de bus doen dat ik zonder naam en toenaam kan opsturen en ik de zin er van zie, geen enkel probleem. Maar juist het feit dat het niet op deze manier gebeurt, roept bij mij de nodige vraagtekens op en is voor mij direct reden om er niet aan mee te werken, big brother komt voor mij dan wel heel dicht bij, helemaal als blijkbaar in de gaten wordt gehouden Wie niet reageert. Hoezo dan anoniem ?
quote:zonnetje59 schreef op 23 september 2012 @ 15:58:

[...]

Als ze bij mij een formulier in de bus doen dat ik zonder naam en toenaam kan opsturen en ik de zin er van zie, geen enkel probleem. Maar juist het feit dat het niet op deze manier gebeurt, roept bij mij de nodige vraagtekens op en is voor mij direct reden om er niet aan mee te werken, big brother komt voor mij dan wel heel dicht bij, helemaal als blijkbaar in de gaten wordt gehouden Wie niet reageert. Hoezo dan anoniem ?Omdat de onderzoeksresultaten niet aan een persoon worden gekoppeld.
quote:snoesje666 schreef op 23 september 2012 @ 15:54:

Wij kregen een aantal jaar geleden ook zo'n uitnodiging. Of we even 30 jaar mee wilden doen. Nee, dus.

Veel kwader werd ik toen Snoezekind een brief kreeg van de GGD dat alle kindjes die -nog- niet bij de jeugdpsychiatrie liepen langdurig gescreend zouden worden, om als "controlegroep" te dienen binnen de jeugdpsychiatrie.

Je moest je schriftelijk verantwoorden als je niet wilde dat je kind ging dienen als testobject.Ja,in mijn optiek ook idioot.
Juist Star, dat bedoel ik. Dan is privacy ineens niet zo belangrijk meer.
Want als je de lijst invult, ook al zou hij niet anoniem zijn, dan komt de overheid je achtervolgen/oppakken/uitsluiten van... ?
Zonnetje, jij gaat onder een nummer door het leven in zo'n onderzoek. Jouw vragenlijst komt binnen en iemand zet een vinkje achter jouw naam voor ingeleverd zonder de antwoorden te zien. Diegene die de onderzoeksgegevens gaat gebruiken heeft geen flauw idee wie jij bent. Die ziet alleen een nummer plus de antwoorden die jij gegeven hebt. De bestanden waarin het nummer wel bij jouw naam staat zijn versleuteld en zeer beperkt toegankelijk. Bovendien verbiedt de wet dat er ook maar iets mee gedaan wordt wat niet in het onderzoeksplan is aangegeven en goedgekeurd is. Er kan dus helemaal niks, maar dan ook echt niks, mee gebeuren.
Ohw, nog een toevoeging..... Onderzoekresultaten worden nooit over één persoon gepubliceerd. Er wordt altijd over grotere groepen met bepaalde kenmerken gerapporteerd. Bijvoorbeeld: "Vrouwen van boven de 50 die een inkomen van minder dan 20.000 euro per jaar hebben en een opleiding hebben van MBO-niveau of lager hebben significant meer kans op ......whatever ze onderzocht hebben".
quote:Star schreef op 23 september 2012 @ 15:59:

[...]

Omdat de onderzoeksresultaten niet aan een persoon worden gekoppeld.

Waarom dan niet bij iedereen idd een niet op naam gesteld formulier in de bus doen en de mogelijkheid bieden dat dit anoniem, dus zonder naam en toenaam, wordt teruggezonden ?

Als zoals ik al eerder poste, kennelijk in de gaten wordt gehouden of iemand reageert, geloof ik er niet zo in dat het onderzoek niet aan een persoon wordt gekoppeld. Maar goed het gaat mij niet om een legitimatie voor mijzelf of ik het wel of niet moet invullen, want daar hoef ik niet lang over na te denken, maar vroeg me af of mensen dat wel doen en zich realiseren dat ze aardig wat info op straat gooien, terwijl ze feitelijk geen controle hebben over wat daar verder mee gebeurt.
En het is van de zotte blijkbaar, nee wacht, idioot, om in een controlegroep te zitten?
quote:zonnetje59 schreef op 23 september 2012 @ 16:03:

[...]

Waarom dan niet bij iedereen idd een niet op naam gesteld formulier in de bus doen en de mogelijkheid bieden dat dit anoniem, dus zonder naam en toenaam, wordt teruggezonden ?

Als zoals ik al eerder poste, kennelijk in de gaten wordt gehouden of iemand reageert, geloof ik er niet zo in dat het onderzoek niet aan een persoon wordt gekoppeld. Maar goed het gaat mij niet om een legitimatie voor mijzelf of ik het wel of niet moet invullen, want daar hoef ik niet lang over na te denken, maar vroeg me af of mensen dat wel doen en zich realiseren dat ze aardig wat info op straat gooien, terwijl ze feitelijk geen controle hebben over wat daar verder mee gebeurt.Zie wat Nellaa hierboven schrijft.
quote:nellaaa schreef op 23 september 2012 @ 16:01:

Zonnetje, jij gaat onder een nummer door het leven in zo'n onderzoek. Jouw vragenlijst komt binnen en iemand zet een vinkje achter jouw naam voor ingeleverd zonder de antwoorden te zien. Diegene die de onderzoeksgegevens gaat gebruiken heeft geen flauw idee wie jij bent. Die ziet alleen een nummer plus de antwoorden die jij gegeven hebt. De bestanden waarin het nummer wel bij jouw naam staat zijn versleuteld en zeer beperkt toegankelijk. Bovendien verbiedt de wet dat er ook maar iets mee gedaan wordt wat niet in het onderzoeksplan is aangegeven en goedgekeurd is. Er kan dus helemaal niks, maar dan ook echt niks, mee gebeuren.De wet verbiedt een hoop en toch gebeuren er een hoop dingen die niet mogen. Ik heb geen enkel zicht op of mijn privacy gerespecteerd wordt en of de gegevens toch niet voor een ander doel gebruikt worden, of er sowieso, al dan niet per ongeluk, dingen toch gebruikt worden, openbaar worden gemaakt, bijvoorbeeld een verzekeraar niet, al weer al dan niet per ongeluk, de beschikking krijgt over gegevens etc.
quote:zonnetje59 schreef op 23 september 2012 @ 16:03:

[...]

Als zoals ik al eerder poste, kennelijk in de gaten wordt gehouden of iemand reageert, geloof ik er niet zo in dat het onderzoek niet aan een persoon wordt gekoppeld. Maar goed het gaat mij niet om een legitimatie voor mijzelf of ik het wel of niet moet invullen, want daar hoef ik niet lang over na te denken, maar vroeg me af of mensen dat wel doen en zich realiseren dat ze aardig wat info op straat gooien, terwijl ze feitelijk geen controle hebben over wat daar verder mee gebeurt.Als je longitudinaal onderzoek doet kun je dat niet doen zonder dat je mensen persoonlijk aanschrijft en de verschillende vragenlijsten die diegene invult dezelfde nummers geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven