Geld & Recht alle pijlers

Discussie, Schulden, volgorde aflossen

24-09-2012 10:41 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb discussie met vriendin. Ze heeft schulden (oa door ex partner en deel,eigen schuld). Nu is er eea op papier gezet en gaat zij haar deel betalen. Ik zeg

Je begint bij de schuld met hoogste rente (omdat wat je aflost weinig is omdat er hoge rente op het uitstaande bedrag staat bijv. Bij postorderbedrijf en creditcards ) .. Daarnaa rest. Zo raak je toch relatief snel an je schulden af. De creditcards zou ik in 1 keer doen.

Van de bedragen krijg ik buikpijn en dan te weten dat dit de helft is (eigen huis met schuld verkocht is 1 onderdeel). Maar goed, nu is alles netjes uitgeplozen en gaat zij betalen en vroeg ze advies en tips.. Nu ben ik zeker geen financieel wonder dus .. Bedragen zijn ivm eventuele herkenbaar niet exact..

Bank , 20.000 euro (doorlopend krediet , is restschuld huis)

Postorderbedrijf schuld 2400 euro

Creditcards 400 euro

Roodstaan 1500 euro

Zij wil eerst de bank doen en dan de rest, dus van hoog. Naar laag..

Wat is nu de manier voor haar.. Dus verantwoord maar ook slim aflossen.
quote:nellaaa schreef op 24 september 2012 @ 11:08:

[...]

Ik kan wel even een voorbeeldje in elkaar draaien met fictieve bedragen als ik vanmiddag uit het werk kom als je dat wilt

Heb je daar vanmiddag tijd voor, Nellaaa? Anders wil ik het ook wel even doen. In mijn vriend z'n laptop staat zo'n tabelletje al klaar. Kwestie van laptop aan en bedragen anonimiseren. Ook hij liep te klooien met tig schuldeisers. Hij heeft nu alles bij 1 ondergebracht en heeft nu overzicht. Fijn!

Mail me anders maar even op essie.78 op de hete mail.NL (dus niet .com, hoe vaak dat niet misgaat ).

Houdt Nellaaa een paar minuutjes meer vrije tijd over vandaag.
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Kleine schulden eerst (zonder de grote uit het oog te verliezen natuurlijk). Op de kleine schulden zit de hoogste rente en daarnaast is het met één schuldeiser makkelijker onderhandelen dan met vier.

Alles in één lening onderbrengen kan ook, maar ik denk dat het meer voldoening geeft om schulden weg te strepen dan om ze te verschuiven (meer voldoening = grotere motivatie om daadwerkelijk af te lossen).

Ik zou de roodstand als eerste oplossen (de volledige dertiende maand erin storten!) en daarna de kredietlimiet meteen op nul laten zetten. Roodstand in delen dichtstorten is het moeilijkste, want de verleiding om toch nog wat door te pinnen tot je niet meer kan, is heel groot. Daarna zou ik de creditcardschuld inlossen, dat is een relatief klein bedrag, dus daar kan ze relatief makkelijk vanaf komen. Dan heeft ze twee schulden afgelost. Het postorderbedrijf rekent ook een hoge rente, dus dat is schuld nummer drie. Tegen de tijd dat ze die heeft afgelost, is ze zo gewend aan het bezuinigen, dat de laatste en grootste schuld zo moeilijk niet meer lijkt.
quote:Essie78 schreef op 24 september 2012 @ 11:21:

[...]

Heb je daar vanmiddag tijd voor, Nellaaa? Anders wil ik het ook wel even doen. In mijn vriend z'n laptop staat zo'n tabelletje al klaar. Kwestie van laptop aan en bedragen anonimiseren. Ook hij liep te klooien met tig schuldeisers. Hij heeft nu alles bij 1 ondergebracht en heeft nu overzicht. Fijn!

Mail me anders maar even op essie.78 op de hete mail.NL (dus niet .com, hoe vaak dat niet misgaat ).

Houdt Nellaaa een paar minuutjes meer vrije tijd over vandaag.Oh, dat is handig! Als het toch al klaar is, is dat een betere optie. Je bent een schat
Haha, geen probleem, hoor! Ben aan het genieten van een vrije dag (zit nog steeds in m'n ochtendkloffie!) en vind dit soort dingetjes leuk om te doen.

Nu nog even een mailtje van poldervrouw afwachten, de boel staat klaar voor verzending.
Heerlijk Essie! Geniet ervan!
Doe ik. Met volle teugen! Is het ook ideaal weer voor. Ben stiekem blij dat het geen zonnige dag is. Dan had ik van alles gemoeten van mezelf.
Die roodstand op de rekening bij de bank van EUR 1500 kan ook gewoon toegestaan zijn. De rente is lager dan bij een ongeoorloofde roodstand.

Of deze rekening 1x per 3 maanden positief dient is afhnakelijk van welk krediet er aan de rekening aan. Als er geen krediet aanhangt mag ze bijvoorbeeld überhaupt niet rood staan.

Heeft ze de creditkaart al doorgeknipt? Loop het creditcardkrediet bij dezelfde bank als de lening?

Het nadeel van een doorlopend krediet is dat je het afgeloste saldo ook weer op kan nemen. Zeker bij schulden kan deze verleiding groot zijn. Verstandig is om dit krediet te blokkeren voor opnames. Of om te zetten naar een persoonlijke lening, waarop dus alleen afgelost kan worden en niet worden opgenomen.

Begin met het postorderbedrijf. Dit is een relatief kleine schuld met hoge rente en dus beter te overzien.

Juist extra's als vakantiegeld en 13e maand zal ik gebruiken voor aflossen. Hoe eerder ze van de schulden af is, hoe beter ze straks ook kan genieten van deze extra's.

Is de restschuld bij de schuldeiser gesplitst, dus echt twee aparte leninge vooraf gesloten? Of kan de schuldeiser straks alsnog bij je vriendin terechtkomen als haar ex niet betaald?

Belangrijkste tip: blijft in contact met je schuldeisers, blijf ze informeren over je mogelijkheden, welke inspanningen je verricht e.d..
quote:exces schreef op 24 september 2012 @ 11:21:

Weet ik Nellaa, maar omdat roodstand vaak is toegestaan krijg je daarvoor geen deurwaarders op je nek. Het postorderbedrijf is ook niet mals maar daarnaast waarschijnlijk ook een stuk hardnekkiger en dat bedrag is hoger. Daarom zou ik met het postorderbedrijf beginnen.Zo lang je het minimale maandbedrag betaalt, gaat het postorderbedrijf niet zeuren. Ik zou eerder mikken op het positieve gevoel van succes-ervaringen, zodat de vriendin gemotiveerd blijft om af te lossen. Als ze nu (mede) met haar dertiende maand de roodstand van haar rekening dicht stort, dan motiveert dat ontzettend. Elke keer dat je je rekening ziet, zie je dat je niet meer dik in het rood staat! Creditcard kan in delen afgelost worden, duurt wellicht niet langer dan een paar maanden. Ik weet niet hoeveel de vriendin op maandbasis kan aflossen, maar ik zou streven naar vóór mei de roodstand en de creditcardschuld oplossen (of anders de rest met een deel van het vakantiegeld), dan kan (de rest van) het vakantiegeld naar het postorderbedrijf. Eventueel moet dan de dertiende maand van volgend jaar nog naar het postorderbedrijf en dan is ze van drie schuldeisers af. Dat zal ontzettend motiveren om de grootste schuld ook snel af te lossen.
quote:Dahlia74 schreef op 24 september 2012 @ 11:30:

Die roodstand op de rekening bij de bank van EUR 1500 kan ook gewoon toegestaan zijn. De rente is lager dan bij een ongeoorloofde roodstand.

Bij mijn bank is dat percentage dus gewoon 15%! En dat is echt niet uniek hoor.
Ik zou het als volgt doen:

1. Postorderbedrijf minimumbedrag betalen per maand (want anders incassobureau dus noodzakelijk)

2. Creditcardschuld wegwerken (kleinste schuld dus snelste weg, voor de motivatie).

3. Roodstand z.s.m. dichtstorten en mogelijkheid blokkeren (want beter overzicht zonder roodstaan en belachelijk hoge rente

4. Overige schulden.

Creditcard en roodstand zijn evt. om te draaien, maar zo zou ik het doen.
quote:evelise schreef op 24 september 2012 @ 12:05:

1. Postorderbedrijf minimumbedrag betalen per maand (want anders incassobureau dus noodzakelijk)

2. Creditcardschuld wegwerken (kleinste schuld dus snelste weg, voor de motivatie).

3. Roodstand z.s.m. dichtstorten en mogelijkheid blokkeren (want beter overzicht zonder roodstaan en belachelijk hoge rente

4. Overige schulden.

Creditcard en roodstand zijn evt. om te draaien, maar zo zou ik het doen.Hier was ik eerlijk gezegd vanuit gegaan, dat sowieso de minimale betalingsverplichtingen nagekomen zouden worden. Maar wel handiger om er inderdaad even expliciet bij te vermelden.
quote:qwerttu schreef op 24 september 2012 @ 12:13:

[...]

Hier was ik eerlijk gezegd vanuit gegaan, dat sowieso de minimale betalingsverplichtingen nagekomen zouden worden. Maar wel handiger om er inderdaad even expliciet bij te vermelden. Was ik inderdaad ook vanuit gegaan. Dacht dat het ging over waar het "extra" geld bovenop de minimale betalingen heen zou gaan.
Altijd de minimumbedragen betalen en dan beginnen metextra aflossen van de schuld met het hoogste percentage is financieel het slimste. Wat ook slim is om eerste de kleinste schulden te betalen, dan heb je een soort succes en wordt de boel ook overzichtelijker. Maar bij dringende zaken zoals schulden waarbij je geen betalingsregeling kunt krijgen en veel extra incassokosten enzo, dan zul je die ook voorrang moeten geven.
quote:lilalinda schreef op 24 september 2012 @ 10:55:

[...]

Ja zeker, want rente op schuld is hoger, dan rente die je krijgt op je spaargeld... spaargeld.. dat heeft ze volgens mij ook.. mmm.. dat is natuurlijk ook niet slim.. lenen tegen rente en dan sparen.. dan is erg onlogisch..
quote:Essie78 schreef op 24 september 2012 @ 11:21:

[...]

Nelly of jij.. graag.. wat ik ben daar zo vreselijk onhandig in..

Houdt Nellaaa een paar minuutjes meer vrije tijd over vandaag.
quote:qwerttu schreef op 24 september 2012 @ 11:22:

Kleine schulden eerst (zonder de grote uit het oog te verliezen natuurlijk). Op de kleine schulden zit de hoogste rente en daarnaast is het met één schuldeiser makkelijker onderhandelen dan met vier.

Alles in één lening onderbrengen kan ook, maar ik denk dat het meer voldoening geeft om schulden weg te strepen dan om ze te verschuiven (meer voldoening = grotere motivatie om daadwerkelijk af te lossen).

Ik zou de roodstand als eerste oplossen (de volledige dertiende maand erin storten!) en daarna de kredietlimiet meteen op nul laten zetten. Roodstand in delen dichtstorten is het moeilijkste, want de verleiding om toch nog wat door te pinnen tot je niet meer kan, is heel groot. Daarna zou ik de creditcardschuld inlossen, dat is een relatief klein bedrag, dus daar kan ze relatief makkelijk vanaf komen. Dan heeft ze twee schulden afgelost. Het postorderbedrijf rekent ook een hoge rente, dus dat is schuld nummer drie. Tegen de tijd dat ze die heeft afgelost, is ze zo gewend aan het bezuinigen, dat de laatste en grootste schuld zo moeilijk niet meer lijkt. dat klinkt ook wel logisch.. dat je dus echt ziet wat je aflost.. dus een lijstje maken.. wat je iedere maand ziet zakken..
quote:Dahlia74 schreef op 24 september 2012 @ 11:30:

Of deze rekening 1x per 3 maanden positief dient is afhnakelijk van welk krediet er aan de rekening aan. Als er geen krediet aanhangt mag ze bijvoorbeeld überhaupt niet rood staan.

Heeft ze de creditkaart al doorgeknipt? Loop het creditcardkrediet bij dezelfde bank als de lening?

Het nadeel van een doorlopend krediet is dat je het afgeloste saldo ook weer op kan nemen. Zeker bij schulden kan deze verleiding groot zijn. Verstandig is om dit krediet te blokkeren voor opnames. Of om te zetten naar een persoonlijke lening, waarop dus alleen afgelost kan worden en niet worden opgenomen.

Begin met het postorderbedrijf. Dit is een relatief kleine schuld met hoge rente en dus beter te overzien.

Juist extra's als vakantiegeld en 13e maand zal ik gebruiken voor aflossen. Hoe eerder ze van de schulden af is, hoe beter ze straks ook kan genieten van deze extra's.

Is de restschuld bij de schuldeiser gesplitst, dus echt twee aparte leninge vooraf gesloten? Of kan de schuldeiser straks alsnog bij je vriendin terechtkomen als haar ex niet betaald?

Belangrijkste tip: blijft in contact met je schuldeisers, blijf ze informeren over je mogelijkheden, welke inspanningen je verricht e.d..

Ik weet niet of die roodstand geoorloofd is.. dat moet ik even navragen

schuld is idd helemaal opgesplitst. Haar ex heeft een deel en zij heeft een deel.. is allemaal vastgelegd (bij notaris ?) . Zij isiig van de hyp. akte af (eigendoms technisch en financieel)... Schuldeisers kunnen niet bij haar komen als hij zijn deel niet betaald.. (gelukkig maar)

Creditcard is opgezegd maar ze moet wel betalen wat er nog staat..

Postorder is idd idioot veel rente zeg !
quote:evelise schreef op 24 september 2012 @ 12:05:

4. Overige schulden.

Creditcard en roodstand zijn evt. om te draaien, maar zo zou ik het doen.

postorder betaald ze idd het minimal bedrag (ik meen iets van 75 euro, dat bepaald het bedrijf nav openstaan bedrag)

Creditcard is opgezegd en lost ze nu dus alleen maar op af en neemt niet meer op

Roodstand moet ik vragen of het idd geoorloofd is en zo ja , dan zal ze dit kunnen opzeggen, maar ik weet niet hoe ze daar tegenover staat.. Ik kan haar iig de tip geven..

Ik vrees dat er nog wel meer te voorschijn komt.. maar ik ga vanavond weer naar haar toe om dehele administratie uit te vlooien.. het is nu 1 grote boodschappen tas..
quote:poldervrouw schreef op 24 september 2012 @ 15:12:

[...]

.. spaargeld.. dat heeft ze volgens mij ook.. mmm.. dat is natuurlijk ook niet slim.. lenen tegen rente en dan sparen.. dan is erg onlogisch..Het is wel handig om een klein beetje spaargeld achter de hand te hebben als dat mogelijk is. Mocht je een onverwachte rekening hebben, kinderen opeens nieuwe schoenen nodig hebben of de wasmachine/auto/whatever het begeven dan is het wel prettig om in ieder geval de eerste nood te kunnen stillen. Als je 0 op je spaarrekening hebt, is dat wel een risico.
Poldervrouw, had je het mailadres van Essie gezien?
mijn email adres is poldervrouw apenstaartje outlook.com
Check! De mail komt er zo aan.
Mail ontvangen, helemaal super. Ga er vanavond direct met haar mee aan de slag..

Wordt vervolgt..
als spaarpotje zou ik iets van 1000 euro aanhouden, de rest allemaal gebruiken voor afbetalen van de schulden. Heb je genoeg voor een nieuw apparaat ed over mocht de poep de ventilator raken.
1500 euro tegen 15% kost haar 225 euro per jaar

1500 euro tegen 7% kost haar 105 euro per jaar

De schuld met de hoogste rente aflossen zorgt er voor dat ze 120 euro minder rente hoeft af te betalen.

En dat ze dus 120 euro meer kan aflossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven