Heb even wat hulp/tips nodig..
woensdag 26 september 2012 om 20:45
Volgende maand zal ik afstuderen op HBO niveau.
Ondertussen ben ik druk met solliciteren naar een baan in de welzijnssector die aansluit bij mijn studie.
Logischerwijs ook op MBO niveau, want werk is werk, in deze tijd..
Nu is het nadeel dat ik al 25 ben en een studievertraging heb van bijna 2 jaar, door een ernstig ongeluk gedurende mijn studie, waardoor ik lang heb moeten revalideren.
Voor deze studie heb ik nog 1,5 jaar een andere studie gedaan, maar ben hiermee gestopt, omdat het toch niet wat wat ik wilde.
Zodoende ben ik nu dus al 25 en moet ik nog afstuderen.
Al veel gesolliciteerd, maar tot nu toe allemaal 'NEE's' helaas..
Ik heb dan ook nog relatief weinig werkervaring (buiten stage) en kan me er nog wel wat bij voorstellen ook, aangezien er genoeg andere sollicitanten in de rij staan die werkloos zijn en meer ervaring hebben dan ik.
Daarnaast vind ik het lastig om die studievertraging te verklaren. Een potentiele werkgever ziet die op mijn CV, maar ik vind het nogal dramatisch om over mijn ongeluk te beginnen. Dat is naar mijn mening niet iets voor op een CV/sollicitatiebrief en eigenlijk ook niet iets voor een sollicitatiegesprek.
Of zijn jullie van mening dat dit wel kan?
Het ongeluk was erg zwaar en doet me emotioneel nog erg veel, hoewel ik het verder wel op een goede manier verwerkt heb.
Hoe moet ik dit aanpakken? Ik kom in een moeilijk tijd op de banenmarkt, ben al 25 en heb ook nog eens flinke studievertraging opgelopen, laatste weliswaar niet door mijn toedoen.
In plaats van brieven schrijven langsgaan? Bellen?
Ik ben gewoon bang dat het op deze manier nog wel even kan duren voordat ik écht aan het werk (heb nu nog een bijbaan) kan..
Ondertussen ben ik druk met solliciteren naar een baan in de welzijnssector die aansluit bij mijn studie.
Logischerwijs ook op MBO niveau, want werk is werk, in deze tijd..
Nu is het nadeel dat ik al 25 ben en een studievertraging heb van bijna 2 jaar, door een ernstig ongeluk gedurende mijn studie, waardoor ik lang heb moeten revalideren.
Voor deze studie heb ik nog 1,5 jaar een andere studie gedaan, maar ben hiermee gestopt, omdat het toch niet wat wat ik wilde.
Zodoende ben ik nu dus al 25 en moet ik nog afstuderen.
Al veel gesolliciteerd, maar tot nu toe allemaal 'NEE's' helaas..
Ik heb dan ook nog relatief weinig werkervaring (buiten stage) en kan me er nog wel wat bij voorstellen ook, aangezien er genoeg andere sollicitanten in de rij staan die werkloos zijn en meer ervaring hebben dan ik.
Daarnaast vind ik het lastig om die studievertraging te verklaren. Een potentiele werkgever ziet die op mijn CV, maar ik vind het nogal dramatisch om over mijn ongeluk te beginnen. Dat is naar mijn mening niet iets voor op een CV/sollicitatiebrief en eigenlijk ook niet iets voor een sollicitatiegesprek.
Of zijn jullie van mening dat dit wel kan?
Het ongeluk was erg zwaar en doet me emotioneel nog erg veel, hoewel ik het verder wel op een goede manier verwerkt heb.
Hoe moet ik dit aanpakken? Ik kom in een moeilijk tijd op de banenmarkt, ben al 25 en heb ook nog eens flinke studievertraging opgelopen, laatste weliswaar niet door mijn toedoen.
In plaats van brieven schrijven langsgaan? Bellen?
Ik ben gewoon bang dat het op deze manier nog wel even kan duren voordat ik écht aan het werk (heb nu nog een bijbaan) kan..
woensdag 26 september 2012 om 20:59
Maar 25 is toch nog steeds jong? Misschien is het niet door de studievertraging/gat in CV dat je niet wordt uitgenodigd maar door de "crisis"...
Ik vind iets over je ongeluk ook niet iets voor je CV, maar misschien wel voor je sollicitatiebrief denk ik (...al twijfel ik), soms kan het juist heel erg helpen om je sollicitatiebrief persoonlijk te maken. En het pleit ook weer voor je als je zo'n gat in je CV zelf verklaart (ipv dat potentiele werkgever er naar moet vragen.) Ik denk wel dat je het erover kan hebben in een gesprek.
Ik vind iets over je ongeluk ook niet iets voor je CV, maar misschien wel voor je sollicitatiebrief denk ik (...al twijfel ik), soms kan het juist heel erg helpen om je sollicitatiebrief persoonlijk te maken. En het pleit ook weer voor je als je zo'n gat in je CV zelf verklaart (ipv dat potentiele werkgever er naar moet vragen.) Ik denk wel dat je het erover kan hebben in een gesprek.
woensdag 26 september 2012 om 21:05
Ik denk niet zozeer dat het te maken heeft met je vertraging, je bent lang niet de enige met vertraging en zo'n vertraging betekent lang niet dat je niet je best doet of niet "slim" genoeg bent. Er zijn 1000 redenen voor vertraging.
Een gebrek aan werkervaring is idd een mogelijke oorzaak en daarna zijn er gewoon weinig banen momenteel dus zijn je kansen kleiner.
Een gebrek aan werkervaring is idd een mogelijke oorzaak en daarna zijn er gewoon weinig banen momenteel dus zijn je kansen kleiner.
woensdag 26 september 2012 om 21:07
In de welzijnssector is momenteel echt geen werk! Ervaring of niet. Jong of oud. Alle gemeenten zijn al jaren stevig aan het bezuinigen op welzijn en de afgelopen jaren zijn er tienduizenden banen verloren gegaan in de sector.
Ik denk dat de enige manier om aan een baan te komen is, om eerst heel erg veel vrijwilligerswerk te gaan doen. Zo bouw je een netwerk en ervaring op.
Met dat netwerk en vrijwilligerswerk/freelance klussen had je natuurlijk al lang moeten beginnen tijdens je studie. Met die paar uur per week college heb je daar ook alle tijd voor gehad.
En alternatief is om buiten de sector te gaan kijken. Maar ook dat is lastig zonder ervaring en een welzijn-achtige studie. Misschien in de zorgsector?
Ik denk dat de enige manier om aan een baan te komen is, om eerst heel erg veel vrijwilligerswerk te gaan doen. Zo bouw je een netwerk en ervaring op.
Met dat netwerk en vrijwilligerswerk/freelance klussen had je natuurlijk al lang moeten beginnen tijdens je studie. Met die paar uur per week college heb je daar ook alle tijd voor gehad.
En alternatief is om buiten de sector te gaan kijken. Maar ook dat is lastig zonder ervaring en een welzijn-achtige studie. Misschien in de zorgsector?
woensdag 26 september 2012 om 21:07
Tals ze tijdens een gesprek vragen waarom je zo lang over je studie gedaan hebt, kun je prima zeggen dat dat door een ongeluk kwam. Je hoeft niet precies uit de doeken te doen wat er gebeurd is en hoe etc, gewoon 'ik heb een ongeluk gehad, en het totale herstel heeft ongeveer twee jaar geduurd'. Je kan evt nog iets zeggen van 'auto-ongeluk', paardrij-ongeluk of weet ik wat, maar meer details zijn niet nodig. En ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand daar naar zou vragen. Als deze mededeling alleen al moeilijk/emotioneel voor je is, oefen hem dan een paar keer met iemand, of ga toch nog eens een gesprek met een psycholoog aan, specifiek met deze vraag.
Fijn dat je er weer bovenop bent, en succes met solliciteren!
Fijn dat je er weer bovenop bent, en succes met solliciteren!
woensdag 26 september 2012 om 21:08
Ik zou denk ik bij de studie waarbij je vertraging opgelopen hebt een sterretje zetten en dit dan onder aan de pagina heel kort toelichten. In de trand van: * ivm een ongeluk studievertraging opgelopen. Verder kun je bij eventuele voorbeelden die jou typeren een voorbeeld van het ongeluk nemen. Bijvoorbeeld iet mbt de revalidatie en je strijdkracht, dat je emotioneel sterk bent, doorzettingsvermogen.... Zo maak je van iets wat jij nu als negatief ziet juist positief, je verklaard direct het "gat" en ze leren je karakter kennen. Wat mijn inziens vaak het belangrijkste is en niet welke studie je wel of niet gedaan hebt en met vertraging of niet. Het gaat om je inzet en persoonlijkheid. heel veel succes! Hoop dat je iets aan mijn advies hebt!
woensdag 26 september 2012 om 21:09
25 is zeker nog jong en ik zou niet in je CV over je studievertraging vertellen. In een persoonlijk gesprek kun je het altijd nog toelichten.
Over de werkervaring: veel net afgestudeerden komen op het moment moeilijk aan een baan en lossen die op met een werkstage.
Voor een bedrijf is dit heel voordelig en jij doet ervaring op en kan ondertussen verder solliciteren. Het staat gemotiveerd en je laat zien dat je echt in het vak wilt werken. Nadeel is wel dat je minder inkomsten hebt.
Over de werkervaring: veel net afgestudeerden komen op het moment moeilijk aan een baan en lossen die op met een werkstage.
Voor een bedrijf is dit heel voordelig en jij doet ervaring op en kan ondertussen verder solliciteren. Het staat gemotiveerd en je laat zien dat je echt in het vak wilt werken. Nadeel is wel dat je minder inkomsten hebt.
woensdag 26 september 2012 om 21:21
woensdag 26 september 2012 om 21:33
Je moet al uitgenodigd worden op gesprek om tijdens een gesprek aan te kunnen geven dat je twee jaar hebt verloren als gevolg van een ongeluk. Ik (en ik ben leidinggevende in een andere sector en heb in het verleden behoorlijk wat personeel aangetrokken) en zou ervoor kiezen om in een voetnoot in je CV aan te geven dat je vertraging hebt opgelopen als gevolg revalidatie na een ongeluk. Ik veronderstel zelfs dat in de welzijnssector 'bepaalde levenservaring' een pre kan zijn.
Wellicht vind je het lastig, omdat je je ongeluk dan een soort van benut. Dat is aan jou. Maar als ik jou moest adviseren wat op basis van het baanperspectief het beste is, dan zou ik het bovengeschreven doen.
Wellicht vind je het lastig, omdat je je ongeluk dan een soort van benut. Dat is aan jou. Maar als ik jou moest adviseren wat op basis van het baanperspectief het beste is, dan zou ik het bovengeschreven doen.