administratiezooi

28-09-2012 14:08 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer nu alle post en administratie die ik verspreid over mijn huis heb liggen te verzamelen, te ordenen en weg te gooien wat weg kan. Maar wat MOET ik nu eigenlijk echt bewaren? Jaaropgaves moet je een paar jaar bewaren, maar voor de rest? Afschriften van de bank weggooien? (gaat toch allemaal met internetbankieren), (betaalde) rekenibgen, boetes, pensioenoverzichten, brieven van de belastingdienst etc. etc.

Hoe doen jullie dat en hoe orden je alles?
Jaaropgave --> bewaren + papieren belastingteruggave

Belastingpapieren--> bewaren.

Meest recente jaarafrekening gas/water/licht--> bewaren

Garantiebewijzen--> bewaren

Pensionbrieven--> bewaren

Bankbrieven--> weg gooien

Meest recentel afrekening gemeente--> bewaren

Gegevens IB-groep/DUO (minimaal 10 jaar bewaren)

Kortomg alle belangrijke papieren bewaren en de rest meest recente
Rekeningen bewaar ik alleen als er garantie op zit.

Bankafschriften krijg ik niet, die kan ik downloaden indien nodig.

Boetes bewaar ik niet.

Brieven van belastingdienst alleen als ik er later nog iets mee moet.

Jaaropgaven bewaar ik wel (werk, bank, kinderopvang).

Alles wat nodig is voor de belastingaangifte bewaar ik.

Pensioenoverzichten bewaar ik ook.

Polis van de verzekeringen bewaar ik.

Ik doe alles in een ordner per jaar.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Eens met gordijn. Dan mappen (voor elk 1 a 2 jaar 1 map of 1 map voor zaken mbt je woning en een map voor alledaagse dingen )maken met tabbladen en daar alle achter doen op datum. Is wel even een klusje maar zo fijn als alles opgeruimd is en als je het nodig hebt zo weer kunt vinden. Succes!!
Oja inderdaad verzekeringspapieren,

Zag trouwens laatst dat mijn zorgverzekering tto 2 jaar na dato ter controle rekeningen kan opvragen dus die ben ik nu ook maar aan het sparen.

Boetes na betalen gooi ik utieraard ook weg, net zoals acceptgiro's van de autoverzekering enz.
Bewaren jullie alle brieven van de belastingdienst dan? Over het algemeen hoef je er toch niks meer mee?
Bij ons ligt alles per categorie in een vakje in een archieflade. Als vriendlief de belastingaangifte doet kijkt hij gelijk wat er eventueel weg kan.

Wat ik alleen bewaar is alles van de duo, jaaropgaves, belastingdienstbrieven en bonnetjes/garantiedingen. Ook de polisbladen van de verzekering gaan weg zodra er een nieuwe polis binnen is.
quote:ikweethetniet111 schreef op vrijdag 28 september 2012 14:26 Bewaren jullie alle brieven van de belastingdienst dan? Over het algemeen hoef je er toch niks meer mee?

Absoluut bewaren!

Kreeg onlangs een aanslag dat ik over 2009 nog even 300 euro moest betalen vanwege teveel ontvangen aan zorgtoeslag. Ze waren even vergeten dat ze dit in 2010 zelf verrekend hebben.

Omdat ik alles bewaard heb, kon ik het ze zo oplepelen.
Afschriften van de bank moet je 7 jaar bewaren. Met internetbankieren kan je maar tot 5 jaar terug.
quote:ikweethetniet111 schreef op 28 september 2012 @ 14:26:

Bewaren jullie alle brieven van de belastingdienst dan? Over het algemeen hoef je er toch niks meer mee?Wel alles wat betrekking heeft op wat we moeten betalen of ontvangen hebben. Ook de voorlopige en definitieve aanslagen of overzichten van de kinderopvangtoeslag bewaar ik.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
"peertjuh, 35 seconden geleden

Afschriften van de bank moet je 7 jaar bewaren. Met internetbankieren kan je maar tot 5 jaar terug."

Ik krijg al 3 jaar lang geen afschriften meer, gaat lastig worden dan.

Je kan bij de bank vragen of zij van de eerdere jaren een uitdraai voor je maken
Bankafschriften en belastingpapieren (incl jaaropgaves) bewaar ik 3 jaar. Na 3 jaar kan de belastingdienst (naar ik weet) ook niets meer terugvorderen/uitkeren.

Van de DUO heb ik echt niet de oude overzichten bewaard. Als de meest recente klopt, heb je daar toch wel genoeg aan? Zelfde geldt voor pensioenoverzichten, verzekeringsoverzichten eindafrekeningen gas en licht etc. Maximaal 3 jaar.

Toevallig afgelopen week de papierversnipperaar van mijn vader geleend: 4 vuilniszakken vol snippers weg kunnen gooien
quote:peertjuh schreef op 28 september 2012 @ 14:45:

Afschriften van de bank moet je 7 jaar bewaren. Met internetbankieren kan je maar tot 5 jaar terug.Particulieren hebben een bewaarplicht van 5 jaar, ondernemers en aanverwanten een bewaarplicht van 7.
Privé bewaar ik alles 5 jaar. Dit ben je ook verplicht voor de belastingdienst, de zakelijke termijn is 15 jaar.

Wat ik bewaar: alle papieren van de belastingdienst, jaaropgaven van bank, werk en kdv, gemeentelijke belastingen en waterschap e.d., gas, water en licht, verzekeringspapieren en loonstroken, coorespondentie over de hypotheek bewaar ik ook.

De rest gaat hier onherroepelijk bij het oud papier.
quote:Fruity-Pebbles schreef op 28 september 2012 @ 14:47:

"peertjuh, 35 seconden geleden

Afschriften van de bank moet je 7 jaar bewaren. Met internetbankieren kan je maar tot 5 jaar terug."

Ik krijg al 3 jaar lang geen afschriften meer, gaat lastig worden dan.

Je kan bij de bank vragen of zij van de eerdere jaren een uitdraai voor je makenKost je wel geld..
Belastingdienst mag tot 5 jaar terug, andere bedrijven 3 jaar.

Mijn systeem;

Naast de pc staat een bakje voor inkomende post (lees; rekeningen).

Als het salaris binnenkomt, dan open ik die en betaal alles. Alles wat afgehandeld is, gaat in een grote bak, op volgorde van datum.

Aan het einde van het jaar komt er een aparte map waarin alles komt dat naar de accountant moet voor het invullen van de belastingpapieren. In de eerste week van het nieuwe jaar gaat de inhoud van de grote bak in een zak. Op die zak komt een opschrift; weg in .... (jaartal + 5) en verhuist naar zolder. Het pakket met het jaartal waarin we dan leven gaat weg.

De map voor de accountant gaat uiteraard (ergens rond maart - april) naar de accountant.

Als wie dan ook vraagt naar de rekening van april 2011, weet ik; in de zak ´weg in 2016´ zit die rekening, ze liggen op datum dus ik heb die rekening zo te pakken.

Deze methode hanteer ik inmiddels zo´n 20 jaar en ik heb welgeteld 2 keer een pakket moeten openen.

De dingen die ik echt regelmatig nodig heb zitten in een mapje in de computerkast, maar al het andere wordt dus gewoon op de grote stapel gemikt.
Sorteren en in mappen doen.
quote:redband schreef op 28 september 2012 @ 15:12:

Sorteren en in mappen doen.

Doe ik ook, ik bewaar vrijwel alle brieven en sorteer ze in een map met tabbladen.

Of dat echt nodig is weet ik niet, maar vind het toch fijn om te weten dat ik, mocht het nodig zijn, alles terug kan vinden.

Ik maak elk jaar 2 nieuwe mappen, 1tje voor min vriend en 1tje voor mezelf.
quote:Katherina schreef op 28 september 2012 @ 15:02:

Privé bewaar ik alles 5 jaar. Dit ben je ook verplicht voor de belastingdienst, de zakelijke termijn is 15 jaar.

.Zakelijk is echt 7 jaar, geen 15.

Afschriften van de bank moet je 7 jaar bewaren. Met internetbankieren kan je maar tot 5 jaar terug.Bij onze ING-rekening wel ja, bij onze Rabo-rekening kun je maar één jaar terug. De rest moet via de bank en die vraagt daar goud geld voor. Wij downloaden om die reden jaarlijks het rekeningoverzicht van internetbankieren van het afgelopen jaar, dan hebben we het tenminste gratis voor handen (mocht het nodig zijn).
We hebben een kastje met hangmappen. Een map per onderwerp, zoals: pensoendingen, loonstrookjes en jaaropgaven, belasting, garantiebewijzen etc.

Als een map te vol raakt ga ik uitmesten. Loonstrookjes gaan weg als er een jaaropgaaf is. Belasting losse brieven van een jaar gaan weg als er een definitieve aanslag is. Pensoeinoverzicht dingen gaan weg als er een update is van het volgende jaar.

Alleen bankafschriftenmap overstroomt hier. Ik weet ook niet wanneer je die nou echt weg kan gooien.

Afschriften van de bank moet je 7 jaar bewaren. Met internetbankieren kan je maar tot 5 jaar terug.

Waar is dit voor?

Mijn bank wil nu alleen nog maar internetbankieren gaan doen, tenzij ik speciaal afschriften aanvraag. Internetbankieren gaat maar 2 jaar terug, dus misschien moet ik die afschriten toch doen? Waar kan je zo voor nodig hebben?
quote:qwerttu schreef op 28 september 2012 @ 19:45:

[...]

Bij onze ING-rekening wel ja, bij onze Rabo-rekening kun je maar één jaar terug. De rest moet via de bank en die vraagt daar goud geld voor. Wij downloaden om die reden jaarlijks het rekeningoverzicht van internetbankieren van het afgelopen jaar, dan hebben we het tenminste gratis voor handen (mocht het nodig zijn).Hoe doe je dit? Ik kan alleen een overzicht vinden met begin- en eindstanden. Niet alle bij- en afschriften.

Ik heb het gevonden, wat een nuttige tip Qwerttu! Dankjewel

Nu hoef ik niet meer te twijfelen aan wel/niet afschriften .

(voor wie 'm nog niet gevonden had: er zit een knopje 'download' bij de af -en bijschrijvingen (niet bij de overzichten) en daar kan je datums aangeven waartussen je wilt downloaden).
Ik scan garantiebewijzen, belangrijke bonnen en dergelijke ook in. Kassabonnen verkleuren zo gauw.

De zorgnota's declareer ik online, dus moet ik ze eerst inscannen, dus die heb ik ook al dubbel.

Verder bewaar ik ook alles en mest ik eens per jaar de map uit.
quote:Bagheera schreef op 28 september 2012 @ 17:49:

[...]

Zakelijk is echt 7 jaar, geen 15.Nee, ik moet de boekhouding van mijn bedrijf tot 15 jaar terug kunnen overleggen aan de belastingdienst. En anders liegt de boekhouder me al heel lang voor. Ach, ik heb de ruimte, dus vooruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven