Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
bij mij werkt daggeld het beste.
wij slapen nooit.
Ja, van mij ook veel sterkte. Lijkt mij ook zwaar met drie kinderen. (Maar daarom wel: die bakfiets overwegen. Heb je je work-out en hoewel het geen auto is, is het the next best thing als het gaat om kinderen vervoeren!)
Sparen,Internet en sporten eruit?!
quote:spijk-er schreef op 28 september 2012 @ 20:50:

Soms kan je wel degelijk een abonnement stopzetten of naar beneden bijstellen terwijl dat 'officieel' niet kan, dan bedoel ik met afkopen. Dus niet alles in een keer betalen dat zou natuurlijk geen zin hebben. Maar bijvoorbeeld als je bij een telefoonabo al heel lang klant bent gewoon opbellen en uitleggen dat je een probleem hebt en bijv je internetbundel weg wilt omdat je die niet meer kunt betalen. Soms werken ze best mee.

Ja, soms kan je em idd verlagen, het valt te proberen!

En misschien hebben jullie nu recht op zorgtoeslag? Op www.toeslagen.nl kan je kijken of je er recht op hebt.
quote:qwerttu schreef op vrijdag 28 september 2012 20:46 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="nancy_weeds in "geldzorgen"" class="messagelink">nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 20:42</a>:</b>

Misschien ben ik toch minder zuinig dan ik dacht?</div></blockquote>

Daar lijkt het wel op hè?

Wat bij mij toch altijd nog het beste werkt: per week contant boodschappengeld pinnen. Als het op is, is het op.

Houd de komende tijd eens een kasboek bij, waarin je alles noteert. Ook onbenullige dingen van een paar euro, want juist die onbenullige dingen tikken erg aan als je ze blijft beschouwen als onbenullig ("oh, dat kan wel, dat is toch niet zo duur"... maar maal een paar keer is het natuurlijk wel gewoon duur).

De grootste hobbel die je moet nemen is om in je hoofd de knop om te zetten. Je hebt geen geld. Punt.

"Zal ik dat-en-dat kopen?"

"Nee, ik heb geen geld" Confronterend! Maar waar. De knop moet om. Kasboek hou ik al bij. De ouderwetse envelopjes met weekgeld maar weer van zolder halen dus...
Okay.... Je moet dus écht realistischer worden. Zoals jij het zegt heb je dus 400 euro over voor boodschappen e.d. Dat moet lukken.

Je zegt dat je een kasboek bijhoudt, maar je hebt nog steeds geen goed inzicht. Dus begin opnieuw met een sluitend overzicht.

En het is precies wat Querty zegt: de knop moet om.

Het-Gaat-Niet-Hier-Hebben-Wij-Geen.Geld-Voor. Díé knop!
Sporten en sparen zou ik nu op bezuinigen. En kijken naar je auto kosten, een kleinere auto kan zuiniger zijn en minder verzekering en wegenbelasting kosten.
Lijkt me sterk dat een bundel ergens zomaar af kan als je nog een lopend contract hebt. Ook niet als je al lang klant bent. Dan pleeg je namelijk contractbreuk.
quote:valentinamaria schreef op vrijdag 28 september 2012 20:46 in elk geval ben je nu al een stuk rijker.

je hebt geen 2300 euro aan vaste lasten maar 1800.

leuk toch? :-)
Je kan wel een horecabaantje vinden in de avond, daar kun je dan toch weer een paar rekeningen van betalen..... totdat je man weer een betere baan heeft
Klinkt ws heel lullig, maar cosmetica en verjaardagen kan dan maar even niet.

En daar kan het toch ook niet in zitten? Hoeveel geef je daar aan uit? Als je gewend bent veel dure cosmetica te kopen ga je jezelf nu gewoon even wennen aan eens in de drie maanden een mascara van de Hema. Werkt ook hoor.

Verjaardagen. Ik neem aan dat je alleen naar verjaardagen van vrienden gaat. Dat moet uit te leggen zijn, dan je niet rond komt vanwege jullie omstandigheden en niet mee kan doen aan cadeaus en dure uitstapjes.

Gouden tip: ga een huishoudboekje bijhouden. En dan echt met álle uitgaven en inkomsten, tot op de cent. Dat werkt zó verhelderend! En als je dat een paar maanden doet kan je pas echt gaan budgetteren want dan weet je waar je geld heen gaat.
Zeg maar Spijker.
Voor 400 euro moet je rond kunnen komen,, al zal het wel wat aanpassingsvermogen vragen. Als je daarnaast nog wat tientjes kan winnen in je vaste lasten of misschien zelfs wat meer, zou dat toch moeten lukken.

Wat al genoemd is, maar even erg belangrijk: weet de belastingdienst van jullie nieuwe inkomen, oftewel krijg je alle toeslagen waar je recht op hebt?

Wat betreft hypotheek: vaak kun je tot 10 % boetevrij aflossen (als dat was wat je bedoelde met de hypotheek verlagen). Voordeel: lagere maandlasten, nadeel: spaargeld zit in hypotheek 'vast'.
quote:qwerttu schreef op vrijdag 28 september 2012 20:51 Ik lees nu pas "pampers". Kruidvatluiers zijn de helft zo duur... En ik weet niet of de Aldi nog luiers heeft, maar die zijn nóg goedkoper.Ik schrijf pampers maar koop de aanbiedingen hoor overal en nergens ..
Rotsituatie

Heb je al eens op een rijtje gezet naast wat eruit gaat wat er allemaal binnen komt?

Zou naast salaris ook kinderbijslag, zorgtoeslag, en vrij hoge voorlopige teruggave belasting nav laag inkomen en hoge hypotheek moeten bevatten. Als dat bij elkaar 2200 eur is dan kan je wellicht met hypotheekverstrekker om tafel gaan zitten om te kijken of zij bereid zijn voor een bepaalde periode jullie lagere lasten te laten betalen (ze hebben er zelf niets aan als jullie straks niets meer zouden kunnen betalen). Verder vooral bezig blijven met betere baan zoeken.

Auto idd deur uit als er voorlopig geen verbetering te verwachten valt, is vervelend maar eten en onderdak is belangrijker dan een auto..
quote:Ster_ schreef op 28 september 2012 @ 20:58:

Lijkt me sterk dat een bundel ergens zomaar af kan als je nog een lopend contract hebt. Ook niet als je al lang klant bent. Dan pleeg je namelijk contractbreuk.Je kunt het proberen, soms werken providers mee, omdat ze liever willen dat je minder geld (een lagere bundel dus) wel betaald, dan dat je straks niets meer betaald en zij erachter aan moeten. Dus je kunt het proberen...
quote:valentinamaria schreef op 28 september 2012 @ 20:56:

bij mij werkt daggeld het beste.

Voor boodschappen bedoel je? Ik bedoel maandgeld voor de vaste lasten. Ik heb alle vaste lasten omgerekend naar maanden en elke maand gaat daar dus precies hetzelfde bedrag in om. Hoef ik verder niet over na te denken. Dat wordt ook allemaal per automatische incasso afgeschreven van de vaste lasten rekening die ik enkel voor dat doel gebruik, dus nooit meer problemen doordat ik niet bedacht had dat ik de gemeentebelastingen nog binnen zou krijgen e.d.

Voor boodschappen gebruik ik weekgeld, omdat ik anders niet goed uitkom met grotere boodschappen als wasmiddel en andere voorraad. We pinnen elke week 100 euro (iets boven het normbedrag van het Nibud voor onze gezinssituatie) en wat er over is, gaat in de spaarpot. Als er interessante aanbiedingen zijn voor voorraad die het weekbudget wel erg belasten (wasmiddelen e.d.), dan halen we dat weer uit de spaarpot. Of we eten die week wat goedkoper, dat kan ook.

We werken met een weekmenu, waarbij ik gebruik maak van aanbiedingen en grootverpakkingen (goedkoper) die ik deels invries of die ik de rest van de week verwerk in andere gerechten. Eens in de week worden er boodschappen gedaan, met elke dag naar de winkel geef je uiteindelijk meer geld uit.
quote:aventura_ schreef op vrijdag 28 september 2012 20:51 Ik gooi hem er ook nog maar even in, waarom kinderopvang? Je man zit toch thuis?Nee mensen mijn man werkt! Via uitzendbureau met salaris per week...
Ik ga even naar de kinderen. Kom zo terug...
Oh en dat weekmenu? Als de wasmiddelen in de aanbieding zijn, dan is soep ook een prima maaltijd hoor. Ik ben daar niet zo kieskeurig in.
En wat is het sporten? Jullie of de kinderen, of beide?
ik heb berekend wat ik per dag vrij kan uitgeven, ga ik eroverheen, moet ik dat binnen een paar dagen rechttrekken.

t is een beetje sport geworden na een tijd van teveel en te onzinnige uitgaven.
wij slapen nooit.
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 20:54:

[...]

Dat is voor benzine, boodschappen, pampers/melkpoeder cosmetica, verjaardagen en andere uitgaven ...

Moet minder kunnen inderdaad ...

900 EURO ? per maand voor dit soort dingentjes?

Dat moet echt de helft minder kunnen, misschien zelfs wel meer..

Heb je de auto echt nodig? Anders kun je hem tijdelijk gewoon stil laten staan, en bij de belasting de auto schorsen dan kost het je ook niets! en dan zodra het weer lukt, kun je hem gewoon weer gebruiken hoef je hem ook niet direct te verkopen?Zou ook een mindere uitgavenspatroon geven.. Auto rijden is ook duur, in deze tijd..
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 20:54:

[...]

Dat is voor benzine, boodschappen, pampers/melkpoeder cosmetica, verjaardagen en andere uitgaven ...

Moet minder kunnen inderdaad ...

cosmetica? is luxe.

benzine? alleen hoogst noodzakelijke ritjes

boodschappen? ga voor huismerken en/of voorraad bij aldi/liddl

pampers? kruidvat/aldi!

verjaardagen? wees creatief, action/bazaar heeft voor onder de 5 euro al leuke cadeautjes en mensen zullen snappen dat je nu weinig uit kunt geven hieraan. gaat om het idee!

andere uitgaven? eten, drinken en luiers zijn noodzakelijk.

je kunt echt nog een hoop besparen hoor.

maar je moet echt willen en niet een ideaalbeeld hoog willen houden.
En eet goedkoop, Pannenkoeken, nasi, macaroni zijn allemaal maaltijden die niets kosten, lekker , gezond en kost niet veel tijd.. Kies voor aardappelen, groente, en vlees ( vlees van aanbieding) scheelt geld, Als je uitgebreid gaat koken, kost ook al gauw veel meer geld.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
en anders de auto de deur uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven