Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
Goedzo Nancy! Dat zeg je goed, geen excuses maar ogen open.

Heb je de auto echt nodig? En anders, stop de ritjes die niet belangrijk zijn, en rij alleen de hoognodige ritjes! scheelt ook geld.

Kook goedkoop ( nasi, pannenkoeken, macaroni ) of net wat er in de aanbieding is..

zet een vast bedrag per maand voor boodschappen weg , koop eerst belangrijke dingen ( Brood, beleg, Avondeten e.d ) daarna pas luxere dingen zoals koekjes, chips , frisdrank e.d

Boodschappen geldd Op = op!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik geef geen cursussen nee. Maar heb zelf wel wat ervaring met noodzakelijk bezuinigen en ben van mezelf erg gestructureerd. Dat helpt wel.
De vaste lasten lijken zo veel zwaarder te worden met "1000 euro hypotheek", bijna de helft al van 2200 inkomen. Maar dit is een bruto bedrag, netto zit ze met haar hypotheek op een keurige 30-35% van het inkomen. Wat het echt duur maakt is van 400 euro variabele lasten niet kunnen rondkomen en het moeten ophogen naar 900 met 500 spaargeld. Te gek voor woorden. En sparen voor de kinderen en sporten is een luxe.
Vorige maand was ik 476 euro kwijt aan boodschappen dus zo'n 125 euro per week. Dat lijkt me het redelijk voor gezin van 5.

Ja ik zie nog een grote uitgave: avondje bios met man, zo'n 30 euro en de dierentuin durf ik hier niet eens neer te pennen.

Ik vind het ineens erg verdrietig dat dat niet meer kan. Maar alles beter dan op straat met z'n 5e dus medelijden met mijzelf zet ik maar snel weer overboord.
nancy respect voor jou hoor, dat je er zo bewust mee bezig bent, zoveel anderen gaan er niet zo mee om helaas. Je hebt hier veel tips en adviezen gehad, doe je er je voordeel mee. Ook wij (2 volwassenen, 4 pubers), hebben heel veel moeten inleveren. Ja o.a., ook de auto helaas, zoek maar een sportclub/recreatie op fiets afstand. En dan nog al die boodschappen, een crime vind ik het, met die hongerige pubers in huis, geen vergelijk met toen ze jonger waren!

Ooit gaat het goed komen, en als je er zo bewust mee bezig bent, jullie ook!
medelijden met jezelf is ook niet nodig.

plenty gezinnen die minder te besteden hebben, t is gewoon aanpassen.
wij slapen nooit.
Qwerttu: Wel de broekriem aantrekken, wel de knop om in je hoofd, maar voordat die knop daadwerkelijk om ís, ben je zo een paar maanden verder.

Hier ben ik het niet mee eens. Soms moet de knop toch echt meteen om, dan heb je de luxe niet (meer) om er een paar maanden over te doen om hem zachtjes aan om te zetten.
Medelijden met jezelf? Zou ik liever hebben, dan dadelijk medelijden met je kinderen, als ze in een pleeggezin zitten omdat papa en mama , het niet meer kunnen betalen.

Geen medelijden met jezelf, heeft totaal GEEN zin! Je doet het goed, je hebt je ogen geopend, dat is het belangrijkste, ik denk dat die boodschappen nog wel wat goedkoper kan.. Hoe oud zijn je kinderen als ik vragen mag?

Je hebt al een goed begin gemaakt hé, ben trots op je!
Nancy, die dingen kunnen nog wel hoor. Maar minder vaak en anders. Voor de dierentuin kun je gebruik maken van acties (bij Artis was in juni een actie dat je voor een habbekrats kon gaan en september is kortingsmaand. Dan is het nog steeds een heel bedrag, maar voor een bezoek in september zou je met je gezin 51 euro kwijt zijn. Daar moet je elke maand 4,25 voor opzij zetten. Maak je geen gebruik van het kortingstarief, dan zet je er 5,66 euro per maand voor opzij.

Of je gebruikt het overgebleven boodschappengeld voor dit soort uitjes. Dat stimuleert alleen maar om nóg zuiniger aan te doen, want hoe zuiniger je je boodschappen doet, hoe meer uitjes erin zitten.

Als jij je financiën weer eenmaal op de rit hebt en de knop in je hoofd hebt omgezet, ontstaan er ook weer nieuwe mogelijkheden. Je moet er alleen op een andere manier naar leren kijken.
exces, bedankt voor je uitgebreide advies.

Boodschappen doe ik al veel bij de Lidl maar dan haal ik de schade weer in bij de AH voor de lekkere dingen...niet zo slim dus.

Bijbaantjes gaan we achteraan. Kleding zit het geld niet zo in. Ik heb nog veel en geef daar ook weinig aan uit.

Jouw motto is ook wel erg toepasselijk, niet, haha!
@ Mazal

Ik ben het met je eens..

De knoppen moeten gewoon meteen om, niet een beetje maar meteen! want anders denkt TO ook hier 50 euro, daar 50 euro kan er nog wel vanaf, maar nee dat kan niet.. 400 euro per week voor boodschappen en géénn euro meer!!! want anders worden het er al gauw 20 meer, en zo steeds meer..
Waarom nog kinderopvang als man thuis zit?
quote:jussan1974 schreef op 28 september 2012 @ 21:51:

nancy respect voor jou hoor, dat je er zo bewust mee bezig bent, zoveel anderen gaan er niet zo mee om helaas. Je hebt hier veel tips en adviezen gehad, doe je er je voordeel mee. Ook wij (2 volwassenen, 4 pubers), hebben heel veel moeten inleveren. Ja o.a., ook de auto helaas, zoek maar een sportclub/recreatie op fiets afstand. En dan nog al die boodschappen, een crime vind ik het, met die hongerige pubers in huis, geen vergelijk met toen ze jonger waren!

Ooit gaat het goed komen, en als je er zo bewust mee bezig bent, jullie ook!Dank je, dit doet me goed en geeft me hoop!
quote:wished- schreef op 28 september 2012 @ 21:56:

Medelijden met jezelf? Zou ik liever hebben, dan dadelijk medelijden met je kinderen, als ze in een pleeggezin zitten omdat papa en mama , het niet meer kunnen betalen.

Geen medelijden met jezelf, heeft totaal GEEN zin! Je doet het goed, je hebt je ogen geopend, dat is het belangrijkste, ik denk dat die boodschappen nog wel wat goedkoper kan.. Hoe oud zijn je kinderen als ik vragen mag?

Je hebt al een goed begin gemaakt hé, ben trots op je!

Ik zit hier bijna te janken! Spoor ook niet...

Kinderen zijn 6, 3 en 1.
@ qwerttu

Zet je boodschappen geld opzij wat je over houd, en spaar dat voor uitjes.

Dat is wat jij zegt, maar dat ga jij tegen een vrouw zeggen, en haar gezin? Die vééelste veel voor haar boodschappen uitgeeft, en dus helemaal niets over houd, en als ze al wat gaat overhouden, dat ze dit dan kan gaan sparen.

Niks uitjes, Je kunt ook naar een gratis speeltuin gaan voorlopig, die zijn er genoeg.. Dit zijn uitjes die al snel erg duur worden met 3 kids.. Dit moet je gewoon voorlopig niet doen klaar.
Ik ben al te laat met de knop hoor..We zijn al zeker 5 maanden zo bezig denk ik.....Maar nu is hij wel echt om geloof ik!
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 22:00:

[...]

Kinderen zijn 6, 3 en 1.

Oké, Je oudste is dan wel weer een wat lastigere leeftijd i.v.m naar school gaan e.d worden ze toch weer wat duurder.. maar de twee andere kids hebben zoveel niet nodig, als wat eten, en luiers ( ook niet goedkoop natuurlijk!) maar als de kinderen dadelijk bijvoorbeeld allemaal op de basisschool zitten of zelfs middelbare dan worden ze veel duurder.

En niet janken, heb je niks aan.. Je hebt al een goed begin gemaakt meid, nu moet je ermee verder gaan en dan komt het allemaal goed!
quote:mazal schreef op 28 september 2012 @ 21:53:

Qwerttu: Wel de broekriem aantrekken, wel de knop om in je hoofd, maar voordat die knop daadwerkelijk om ís, ben je zo een paar maanden verder.

Hier ben ik het niet mee eens. Soms moet de knop toch echt meteen om, dan heb je de luxe niet (meer) om er een paar maanden over te doen om hem zachtjes aan om te zetten.

Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Ja, die knop moet meteen om, maar voordat het nieuwe uitgavenpatroon is "ingesleten" ben je zo een paar maanden verder. Dat zijn twee verschillende processen dus. TO heeft daarbij de luxe dat ze nog wel gewoon een goed inkomen heeft. Zelfs met de hoge woonlasten hoeft ze nog steeds niet op zaterdagmiddag het laatste uurtje van de markt haar groenten en fruit voor dumpprijzen bij elkaar te sprokkelen. Extreem gaan vrekken als het niet noodzakelijk is, demotiveert. Vandaar dat ik denk dat TO haalbare doelen moet stellen (en om uit te vinden wat haalbaar is: alles eerst eens ècht goed op papier zetten), niet meer geld uitgeven dan er binnen komst, maar om te beginnen ook niet heel veel minder dan noodzakelijk. Dat is ook helemaal niet nodig.

Tegen de tijd dat het nieuwe uitgavenpatroon en de nieuwe gedachtegang daarbij gewend is geraakt, ziet TO misschien ook de sport van het bezuinigen. Meer bezuinigen dan nodig is, kan namelijk altijd nog. Maar ik zou daar niet bij voorbaat al mee beginnen nee.
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 22:00:

[...]

Kinderen zijn 6, 3 en 1.

Ik zou die van 3 gewoon op zindelijkheidstraining doen.

En een voor het huilen.
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 21:48:

Vorige maand was ik 476 euro kwijt aan boodschappen dus zo'n 125 euro per week. Dat lijkt me het redelijk voor gezin van 5.

Ja ik zie nog een grote uitgave: avondje bios met man, zo'n 30 euro en de dierentuin durf ik hier niet eens neer te pennen.

Ik vind het ineens erg verdrietig dat dat niet meer kan. Maar alles beter dan op straat met z'n 5e dus medelijden met mijzelf zet ik maar snel weer overboord.

Tja, wij hebben een tijd schulden gehad, alles wat over was ging naar de aflossing. Dus een avondje bios hebben wij al heel lang niet meer gedaan. Maar dat even terzijde.

Als het echt moet, leer je snel genoeg om andere dingen te doen. Een dagje dierentuin is natuurlijk prachtig, maar ik gok erop dat het je zo´n 200 euro heeft gekost. Terwijl er best nog wel kinderboerderijen te vinden zijn met een wandelgebied er om heen. Een uur struinen in het bos, daarna landen bij de kinderboerderij, daar een kop koffie voor jullie en een glaasje fris voor de kinderen, ben je met een tientje klaar.

Picknicken in het park vinden kinderen net zo leuk als eten in een pannenkoekenrestaurant. Wat verse broodjes in een mand, een cake erbij, pakjes drinken, paar snoepjes, op de fiets naar het park. Kost niks.

Thuis een tent mogen maken van de tafel en een paar oude dekens vinden kinderen net zo leuk als een middagje naar de indoorspeeltuin. Kost ook niks. En als ze de thuistent helemaal beu zijn, dan ga je een uurtje naar de ikea en mikt ze daar in de opvang. Is ook gratis. Nouja... (ik ga maar zelden met lege handen naar buiten ).

Een avondje uit met je man? Dat doe je op het einde van de maand, als je er geld voor hebt. Je kunt eventueel van het kindergeld een beetje voor jezelf gebruiken.

En ik maak er een sport van om zo goedkoop mogelijk te shoppen. Van de week een paar schoenen gekocht, echt leer, van 100 euro, afgeprijsd naar 40. Prima winterschoenen, alleen, ze zijn van vorig jaar en 1 schoen is een tikje beschadigd. Lik schoensmeer erover en klaar. In dochters kast vind je shirts en truien die 2-3 euro gekost hebben, en dan ben ik niet bij de wibra geweest. Het kan wel, maar je moet er wel meer tijd voor uittrekken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat het al aardig lastig gaat worden om voor 400 euro per maand boodschappen te gaan doen, laat staan nog overhouden.

Ben ondertussen wel bezig met plan van aanpak en ziet er nu zo uit:

1. auto verkopen

2. ik nog maar 1 keer in de week sporten en de rest joggen

3. weekbudget en weekmenu voor de boodschappen aanhouden

4. proberen mobiele abonnement te verlagen

5. contact opnemen met de bank over de hypotheek

qwerttu, kan jij mij nog een keer uitleggen hoe ik nou het meest complete overzicht krijg. Ik moet dus de kinderbijslag verdelen per maand? en zo ook mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld?
Luiers idd van Aldi. 78 stuks voor ¤11,99 als ik het goed heb.
quote:wished- schreef op 28 september 2012 @ 22:01:

@ qwerttu

Zet je boodschappen geld opzij wat je over houd, en spaar dat voor uitjes.

Dat is wat jij zegt, maar dat ga jij tegen een vrouw zeggen, en haar gezin? Die vééelste veel voor haar boodschappen uitgeeft, en dus helemaal niets over houd, en als ze al wat gaat overhouden, dat ze dit dan kan gaan sparen.

Niks uitjes, Je kunt ook naar een gratis speeltuin gaan voorlopig, die zijn er genoeg.. Dit zijn uitjes die al snel erg duur worden met 3 kids.. Dit moet je gewoon voorlopig niet doen klaar.

Mij motiveerde dat ontzettend om nog minder aan boodschappen uit te geven dan ik mezelf tot doel had gesteld. En als je dat uitje bij elkaar gespaard hebt van je zuur bespaarde boodschappencenten, dan neem je echt wel zelf je lunchpakketje mee.

En dat staat natuurlijk helemaal los van gratis speeltuin-uitjes. Met 3 kinderen ga je echt wel gratis naar de speeltuin hoor. Wat dacht je dan, dat je ze hele dagen binnen kon houden?
Nee dat denk ik niet, maar dat kun je dan beter doen dan naar een dierentuin kost ook paar tientjes per stuk, per entree. en dan kun je het inderdaad ooit met een actie doen, dat zou kunnen maar ik vind dat nu niet aan de orde, eerst zal TO alles op een rijtje moeten hebben voordat ze aan uitjes denkt.

En natuurlijk moet je hier en daar, wat leuks doen om het vol te houden maar wel pas als de zaken op orde zijn.
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 22:03:

Ik ben al te laat met de knop hoor..We zijn al zeker 5 maanden zo bezig denk ik.....Maar nu is hij wel echt om geloof ik!

Weet je, je moet er een sport van maken. Minder snoep voor de kinderen, en als je toch iets koopt, koop dan huismerken. Natuurlijk wil een kind graag een reep chocolade. Maar een zak namaaksmarties van de aldi en daar wat van in een bakje is ook goed.

Iets lekkers? Koop een zak chips voor de zaterdagavond (huismerkchips ligt rond de 1.50), geef de kinderen een kommetje. Klaar. Neem van de aldi een pakje toastjes, en dan iets lekkers voor erop. IETS. Geen 3 verschillende dingen. Toastjes zijn ook erg lekker met gewone kaas, of een plakje cervelaat. Dan 1 luxe dingetje erbij, en de rest van de chips. Krijg je je zaterdagavond prima mee om hoor.

Probeer van je spaargeld af te blijven. Als je volgende week naar het ziekenhuis moet en je moet je eigen risico dokken, dan ben je blij als daar nog wat staat. Of als er een kind valt met de fiets en die moet gemaakt worden. Laat het spaargeld dat er nog is, staan voor dat soort noodsituaties. Straks is het op, en dan gaat de wasmachine stuk....

Loop eens binnen bij ... ik meen Bart Smit maar het kan ook Intertoys zijn geweest. Daar staan vaak bakken met (oude) dvd´s, 5 stuks voor een tientje. Daar kun je je kinderen straks in de winter 5 zondagmiddagen mee vermaken. Lekker onder een deken op de bank, alles donker, thuisbioscoop maken. Glaasje cola voor een keertje. Vinden ze net zo fijn als naar de bioscoop. Zeker op deze leeftijd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven