Werk & Studie alle pijlers

Stageplaats thuisstudie

20-08-2012 20:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb besloten dat ik toch graag nog een opleiding wil gaan doen. Weet ook precies wat ik wil doen (toegepaste psychologie) maar door de fijne nieuw regels wordt dit aan een reguliere hogeschool door de kosten totaal onhaalbaar. LOI en NTI bieden deze studie ook aan. Heb alles bekeken en ik wil het graag gaan proberen. Maar net even vacatures bekeken voor stageplaatsen en sommige bedrijven zeggen: wij bieden geen mogelijkheid voor leerlingen van een thuisstudie. Zonder stage heb ik niets aan de opleiding maar ik wil zo graag die studie doen en regulier onderwijs is echt geen optie. mensen hier die ervaring hebben met thuisstudie en stage? of mensen die stagiares aannemen met een mening hierover?
Travelfishie, het punt is dat WO psychologen wel kunnen wat HBO psychologen kunnen en daardoor vaak in de HBO banen terecht komen als ze niks op WO niveau kunnen vinden, en zo de HBO'ers verdringen.
Ah ja,op die manier. Dat zou best kunnen inderdaad. Moet eerlijk zeggen dat ik deze thuisstudie eigenlijk puur voor m'n propedeuse volg. Hierna wil ik liever SPH duaal/deeltijd gaan volgen. ( dmv instromen in het 2e jaar)
Er is bijna een plek te vinden als je een thuis studie doet daarom ook nooit ervoor gekozen. Tevens is een baan zoeken na zo'n studie ook lastiger heb ik gehoord.
travelfishi stap je dan na de p weer over naar regulier duaal onderwijs? En hoe kan je dan vrijstelling krijgen voor het eerste jaar dmv een thuisstudie bij een ander soort studie?

Baal er flink van dat blijkbaar zo negatief wordt gereageerd op thuisstudie / weinig mogelijkheden zijn.
Ik heb de Psychodiagnostische opleiding gedaan via LOI. (3 jaar + stage)

Ik denk dat je met HBO psychologie best wel terecht kunt in banen zoals psychodiagnostisch werker, omdat dat goedkoper is voor de werkgever. In mijn geval waren er nog 100 sollicitanten die WO psychologie hadden gedaan, maar die het niet geworden zijn.

Ik heb een baan in een ziekenhuis als psychodiagnostisch werker.

Mijn ervaring is dat de LOI wel voor vol aangezien wordt. Hadden ze juist veel respect voor.

Het zou in de toekomst best wel eens zo kunnen zijn dat er juist meer voor HBO psychologen gekozen wordt, omdat dat goedkoper is.
Lonbonton bedankt voor je reactie. Fijn dat het voor jou goed heeft uitgepakt!
Hoi Travelfishie,

Wat leuk zeg!

Ik ben ook van plan binnenkort met deze opleiding via het NTI te starten. Kun je me wat meer vertellen over je ervaringen tot nu toe? Ik zou je graag een mailtje sturen, maar volgens mij zijn privé berichten hier niet mogelijk?
Ik ben een HBO rechten opleiding gaan volgen bij de LOI.

Het is echt onzin dat thuis studie minder waard is. Tenminste, het ligt er wel aan wat voor studie je doet.

Maar deze opleiding is gewoon geaccrediteerd en moet voldoen aan de voorwaarden en eisen die het rijk ervoor gesteld heeft.

Mijn plan is wel om na deze opleiding het schakeljaar rechten te gaan volgen op de Uni en dan de Master Rechten te gaan volgen.

Stage plek moet je inderdaad zelf zoeken. Maar er zijn zoveel mogelijkheden. Gewoon je stoute schoenen aantrekken en bedrijven etc. gaan aanschrijven. Zelf heb ik geluk gehad en heb een stage plek aangeboden gekregen, maar goed, alles is mogelijk als je je er maar je stinkende best voor doet.

Mijn opleiding kost ook bij elkaar rond de 11.000 euro dacht ik. Ik zit volledig afgekeurd in de bijstand. Dus dan kan je dat ook niet betalen. Krijg geen hulp van de bijstand voor re-integratie omdat ik dus volledig afgekeurd ben en geen sollicitatie en arbeidsplicht heb.

Maar dan zijn er nog genoeg andere mogelijkheden, er zijn in Nederland ontzettend veel fondsen. Als je naar de bibliotheek gaat kan je daar het Fondsenboek inzien. Neem pen en papier mee of een laptop.... En ga op zoek naar fondsen voor opleidingen. Bv. het Neeltje Buijs fonds. Kijk goed naar de voorwaarden voor aanvraag. Veel fondsen kan je pas voor het tweede studiejaar terecht. En er zijn ook fondsen die je niet zelf kan aanschrijven maar waar het door maatschappelijk werk, de gemeente enz. gedaan moet worden.

Ga dan niet bij de pakken neerzitten maar ga er hulp bij zoeken !

Let wel goed op de kosten, ik kwam erachter dat ik offertes had gekregen waar geen realistische kosten op bleken te staan, maar hier kan je dus dan bezwaar tegen maken op het moment dat de kosten hoger uitvallen dan van te voren gemeld.

Een goede motivatie brief, eerlijk en open zijn over je inkomsten en uitgaven, offerte en je komt al een heel eind verder. Tip voor het aanschrijven van de fondsen, kijk goed naar de doelstelling van een fonds ! En maak gebruik van de achtergrond gegevens van deze fondsen en/of de mensen van het bestuur etc. die de aanvraag gaan beoordelen ! Google eens rond....

Denk niet gelijk als je de voorwaarden leest, o daar kom ik toch niet voor in aanmerking, maar kijk of je creatief kan omgaan met de voorwaarden waardoor je toch kans maakt. Niet geschoten is altijd mis. Als het een fonds is voor bv. mannen en je bent een vrouw , ja die kan je gelijk over slaan. En een fonds voor theologie opleidingen is ook echt puur voor theologie opleidingen... maar er zijn genoeg fondsen waar je breed kan lezen en kijken.

En fondsen zijn ook niet per definitie alleen voor mensen in de bijstand etc.... met het laagste inkomen. Voor veel mensen is een studie financieel niet haalbaar en de grenzen van fondsen liggen anders en bepalen ze meestal zelf.

Bij een thuisstudie draait het vooral om motivatie. Als je de motivatie hebt, dan krijg je het voor elkaar...anders niet. En dat geldt ook voor het traject ervoor , om de kosten bij elkaar te krijgen !

Zelf heb ik bijna alle kosten bij elkaar gekregen, had zelfs extra drempels omdat ik een schrijfhandicap heb en een laptop met spraakherkenning nodig had. Maar ook dit heb ik voor elkaar gekregen ! De gemeente heeft me zelfs een kleine bijdrage verstrekt voor de aanschaf van boeken, uit een potje wat ze hadden staan, puur omdat ze respect hadden voor mijn doorzettingsvermogen en dit wilden belonen.

Heb nu nog een (behoorlijk maar overzichtelijk ) bedrag openstaan van kosten voor examens de komende 3-4 jaar. Hiervoor heb ik een fonds benaderd wat renteloze leningen verstrekt. Het is niet dat ik zelf niet wil betalen voor een opleiding, maar ik heb het gewoon niet zolang ik niet werk. Dus op deze manier kan je veilig toch een bedrag lenen omdat het pas terugbetaald moet worden als je een baan hebt en dan nog betaal je terug naar inkomen !

Kijk wel goed naar wat je wilt gaan doen met je opleiding en of het realistisch is wat je wilt. Of je ook daadwerkelijk daarmee aan de slag zal komen ! Zelf heb ik daar geluk mee gehad omdat ik een lief iemand om me heen kreeg die me stage etc. aangeboden heeft. Denk ook dat het verstandig is om voor je thuisstudie al zekerheid te hebben van een stage plek , vooral omdat al je energie in de opleiding moet gaan zitten en het zonde is als je de opleiding zal moeten afbreken omdat je geen goed stage adres kunt vinden !

Een thuisstudie is niet simpel, merk ik nu ook, begon heel enthousiast en binnen een week had ik het werk al gedaan voor 2-3 maanden. Maar je moet het wel combineren met bv je kinderen, huishouden en dagelijkse leven. Er zijn drempels die onoverwinnelijk lijken, maar je maakt er zelf bergen van of maait die drempels weg...
Hoi merel,

Jij ook bedankt voor je reactie!

Mooi hoor, dat dat bestaat!

Ja ik wil ook dolgraag de thuisstudie doen, maar dan hbo TP via nti. k ga er.binnenkort gewoon aan beginnen en ik zal denk ik ook al vroeg beginnen met het zoeken naar een stage plaats. Want dat is een punt waar ik bang voor brn.hihi.

Groetjes!
.
Niks mis met thuisstudie hoor...ik doe nu Moderne Bedrijfsadministratie via de LOI en moet gewoon dezelfde examens (van de Associatie) gaan maken als mensen die de opleiding klassikaal volgen. Dat zijn gewoon landelijke examens!

Voor een van de voorcertificaten had ik niet eens een opleiding gevolgd: Basiskennis Calculatie was zo makkelijk dat ik de boeken op marktplaats had gekocht en me had ingeschreven voor een examen. Niks aan het handje...(Moest alleen wel een opleider opgeven lol)

Ik weet niet hoe het met studies als psychologie zit, maar als je landelijke examens haalt, dan kraait er echt geen haan naar waar je het hebt geleerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven