Werk & Studie alle pijlers

Stageplaats thuisstudie

20-08-2012 20:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb besloten dat ik toch graag nog een opleiding wil gaan doen. Weet ook precies wat ik wil doen (toegepaste psychologie) maar door de fijne nieuw regels wordt dit aan een reguliere hogeschool door de kosten totaal onhaalbaar. LOI en NTI bieden deze studie ook aan. Heb alles bekeken en ik wil het graag gaan proberen. Maar net even vacatures bekeken voor stageplaatsen en sommige bedrijven zeggen: wij bieden geen mogelijkheid voor leerlingen van een thuisstudie. Zonder stage heb ik niets aan de opleiding maar ik wil zo graag die studie doen en regulier onderwijs is echt geen optie. mensen hier die ervaring hebben met thuisstudie en stage? of mensen die stagiares aannemen met een mening hierover?
Volgens mij is toegepaste psychologie en dan ook nog via LOI zonde van je geld en je tijd!

De wereld loopt vol met afgestudeerde academische psychologen zonder werk. En LOI en NTI neemt niemand serieus als beroepsopleiding.
Moet je je ook niet afvragen of werkgevers wel op iemand zitten te wachten met een thuisstudie?

Of heb je al een andere opleiding gedaan? En is dit een logisch vervolg op je vorige studie?
En nu al mosterd...
Ben ook bang voor die mening over loi en nti maar andere opleider is dus echt geen optie, kost dan iets van 12000 p/j en ik kan ook niet voltijd studeren dus ook nog langstudeerdersboete. als ik verder wil is thuisstudie het enige alternatief.

Spreek jij uit ervaring over slechte werkgelegenheid onder (hbo) psychologen? Ik hoorde nl wel positieve verhalen maar ik wil niet een studie volgen waar ik niets aan heb.
Waarom niet via de Open Universiteit?
dat vraag ik me zeker af vandaar ook dit topic. Wil geen investering doen die waardeloos is kan mn geld wel beter gebruiken.
ou heb ik naar gekeken maar dan kwam ik ook rond de 12000 euro uit en dat heb ik niet zo even liggen en wat ik dus via via had gehoord was dat een meer praktijkgerichte opleiding meer kansen biedt
quote:jo12345 schreef op 20 augustus 2012 @ 20:30:

Volgens mij is toegepaste psychologie en dan ook nog via LOI zonde van je geld en je tijd!

De wereld loopt vol met afgestudeerde academische psychologen zonder werk. En LOI en NTI neemt niemand serieus als beroepsopleiding.

Wat een onzin zeg.

LOI en aanverwante bedrijven bieden in sommige gevallen het lesmateriaal en wat begeleiding.

Het examen moet je dan gewoon zelf 'regelen' bij de door de wet erkende instanties.

Niveau is wel iets minder, maar dat wijt men aan gebrek van discipline om echt te gaan leren.

het is dus onzin dat een opleiding niets waard zou zijn
En wat voor functie denk je dan te gaan doen?

Alle psychologen die ik ken hebben WO, ik zou niet weten waar je met HBO terecht kunt.
quote:Kier_V schreef op 20 augustus 2012 @ 20:38:

[...]

Wat een onzin zeg.

LOI en aanverwante bedrijven bieden in sommige gevallen het lesmateriaal en wat begeleiding.

Het examen moet je dan gewoon zelf 'regelen' bij de door de wet erkende instanties.

Niveau is wel iets minder, maar dat wijt men aan gebrek van discipline om echt te gaan leren.

het is dus onzin dat een opleiding niets waard zou zijn

Okee! Laten we een test doen! LOI en NTI bieden inmiddels al jarenlang HBO studies aan.

En dit forum wordt werkelijk door tienduizenden gelezen.

Logischerwijs zou er minimaal één tussen moeten zitten die:

-a)de HBO thuissstudie heeft afgemaakt (volgens mij al bijna onmogelijk)

b) Een relevante functie met die studie heeft gevonden

Als er ook maar ééntje reageert, dan heb jij misschien gelijk.

Maar ik ben bang dat die gewoon niet bestaan!

Wie oh wie komt hier en voldoet aan bovenstaande voorwaarden?
Ik voldoe aan je eisen Jo.

2 jaar geleden HBO Logistiek afgerond, diploma van NEMAS gehaald en binnen een half jaar een MT functie bij een internationaal bedrijf als Chief of Logistics.

Dus.... niet zo zelfverzekerd doen wanneer jouw mening niet de waarheid is.
Blauwvogeltje, de banenmarkt voor (hbo) psychologen ligt echt totaal op z'n gat. De vraag is naar beneden gegaan terwijl de stroom van afgestudeerden alleen maar groter wordt. Bedenk dus heel goed of je jezelf hier in wilt storten.
En voorbeeld nummero 2 ben ik dan ook maar meteen:

Via LOI indertijd geslaagd voor het examen Certificate of Proficiency in English.

Examen via Engeland.

LOI en aanverwante instellingen bieden je de boeken en eventuele begeleiding. Niet te vergelijken met klassikaal natuurlijk.

Ik zie deze bedrijven als hulpmiddel en dat bevalt me heel goed.
quote:Kier_V schreef op 20 augustus 2012 @ 21:16:

Ik voldoe aan je eisen Jo.

2 jaar geleden HBO Logistiek afgerond, diploma van NEMAS gehaald en binnen een half jaar een MT functie bij een internationaal bedrijf als Chief of Logistics.

Dus.... niet zo zelfverzekerd doen wanneer jouw mening niet de waarheid is.Ik geloof er niks van!
Dan niet Jo

geef me anders je email adres, dan mail ik je even met mijn zakelijk adres, kun je publiekelijk toegeven dat je ernaast zit
TO:

Vraag eens het slagingspercentage van de opleiding die je wilt doen.

Vraag eens een kennismakingspakket aan, die zijn altijd gratis.

Leg dat eens voor aan een professioneel (die ken je vast) en vraag zijn/haar mening of dit volgens hem/haar de stof is zoals hij/zij dat ook gehad heeft via een ander kanaal.

dan weet je iets beter of eea aansluit.

Ik besef dat het per branche verschilt, orienteer je goed. Het is nogal wat geld dat je moet investeren.
Ik ben vorig jaar september begonnen via de LOI met de opleiding LVO Nederlands. Het LOI deed niet meer dan het opsturen van eventueel lesmateriaal, wat overigens een afgedrukte versie was van de lesstof op blackboard.

De studie zelf volg ik bij Windesheim in Zwolle. Met afstandsleren volg je het programma van de voltijdstudie en heb je een erkend HBO-diploma.

Mijn ervaring is dat werkgevers dit juist als een pré zien, omdat je er veel discipline voor nodig hebt om naast werk en gezin een voltijdstudie te doen.

Inmiddels is de samenwerking tussen LOI en Windesheim beëindigd, maar de afstandsstudie bestaat nog steeds. Ik weet niet of zij ook psychologie aanbieden, maar dat zou je kunnen uitzoeken
Vreemde reactie, Jo! Ik denk dat een psycholoog die bij de LOI gestudeerd heeft wellicht niet erg serieus genomen wordt. Echter biedt de LOI natuurlijk niet voor niets erkende opleidingen aan. Opleidingen als boekhouden, secretaresse en dat soort zaken kun je volgens mij best via de LOI leren. Volgens mij is het labeltje thuisstudie hetgeen waarom studeren via de LOI een negatief imago heeft.
Zo te lezen ga ik er nog maar eens heel goed over nadenken en navragen hoe het precies zit. als ik dit zo lees is het vinden van een stageplaats nog lang niet het enige probleem. hoewel de positieve reacties mij wel weer heel positief stemmen, het kan dus wel. maar misschien is toegepaste psychologie dan niet zo'n goede keuze. Nu slapen en morgen alles op een rijtje zetten. Trouwens zo'n samenwerking van loi/nti met een hogeschool kan dus ook niet want dan zit ik ook met tweede opleiding = heel duur. Dat beperkt het aantal studies dat mogelijk is.
hbo psychologie heb je niet zoveel aan op deze arbeidsmarkt, laat staan bij de loi. (misschien is de loi voor andere beroepen wel nuttig hoor).

Ik zou dan eerder aan de open universiteit studeren, psychologie staat daar heel goed aangeschreven.
Psychologie aan de ou lijkt mij opzich dus ook leuk maar dat is echt heel duur en dat is weer een wo opleiding. Ik wil juist meer in de praktijk werken en minder met mijn hoofd om het zo maar even te verwoorden.

Ben wel benieuwd of er hier nog mensen zijn die toegepaste psychologie (of iets als sph, mwd) hebben gedaan via thuisstudie!
Welke richting wil je precies met je opleiding op?

Als je de hulpverlening in wilt is misschien een betaald (bbl/duaal) traject SPH of Verpleegkundige GGZ iets voor je?
Het is sowieso al heel moeilijk om voor WO studenten een psychologie stageplek te bemachtigen. Ik ken veel mensen die hierdoor vertraging hebben opgelopen...Misschien kan je ook de instellingen waar je mogelijk stage zou willen lopen gewoon zelf eens bellen, en vragen of ze filteren op thuisstudies bij de sollicitaties naar een stageplek (ze krijgen namelijk echt heel veel sollicitatiebrieven, ook open, binnen, en als ze dan gelijk thuisstudies op de afvalhoop gooien is dat in jouw geval niet prettig!).
Hier iemand die een thuisstudie toegepaste psychologie volgt! Alleen nog niet zo ver dat ik al aan de stage moet gaan beginnen. Ik volg het trouwens bij het NTI aangezien je daar gewoon met echte boeken werkt ipv losbladig materiaal. Dit zijn gewoon dezelfde boeken als die de hogeschool gebruikt. In pricipe leer je dus thuis en de tentamens zijn op veel plekken in Nederland af te leggen. Ook zijn er bij NTI een aantal verplichte praktijkdagen. Dit neem je mee in verslagen en bv in je pop/pap. Met toegepaste psychologie kan je dus niet de kant op van de WO psychologen. Hier ben je niet voor geschoold. Het valt meer onder het rijtje van andere sociale studies zoals SPH/MWD. Maar je zit elkaar dus niet in de weg bij het zoeken naar stageplekken

(Ik krijg trouwens zelfs studiefinanciering)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven