Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
quote:Melpomene schreef op 01 oktober 2012 @ 16:41:

[...]

Natuurlijk. Het is moeilijker bezuinigen met kinderen. Maar algemeen gesteld is het gewoon veel beter je vaste lasten, binnen het haalbare, echt zo laag mogelijk te houden. En je niet, ondanks een hoger inkomen, laten verleiden tot een hoge hypotheek e.d.

Ik heb een vriendin met twee kleintjes, die in dezelfde situatie zit. Want het kón toen allemaal makkelijk betaald, en ze hadden allebei een fijn inkomen. Dus waarom geen groot huis, twee auto's e.d. Als je dan zegt, dat je beter voorzichtig kunt zijn met allerlei verplichtingen, word je vreemd aangekeken.

Heb je het hele topic gelezen? Denk het niet! TS stelt zich nergens als slachtoffer op. Ik heb het topic gevolgd sinds de opening en heb diep respect voor hoe zij nu bezig.

Ooit lang geleden gingen wij ook een hypotheek aan. We hadden twee salarissen maar alleen het salaris van Sandtman werd in de berekening meegenomen. Toch, toen hij zijn baan verloor en daarna een baan kreeg aangeboden waar financieel weinig groei in zat, was het bij ons ook financieel heel moeilijk. Zeker toen ik door reorganisatie ook nog werkloos werd. We waren gelukkig gewend elke maand een flink bedrag te sparen dus redden we het wel. Maar ook bij ons was het nodig om goed financieel inzicht te krijgen. Eerst ging er elke maand een hap naar de spaarrekening en met de rest deden we wat we wilden. Na de inkomensterugval wilden we echter niet de gaten dichten met het spaargeld omdat dan de bodem van de schatkist wel heel snel in zicht zou komen. Juist omdat ik het ook heb meegemaakt heb ik groot respect voor TS.
melpomene... een hypotheek van 235000 is niet bijstandsniveau. alleen rente zal al kleine 550 per maand zijn na teruggave hra. dan nog aflossing etc.

ik snap je punt, maar waarom deze discussie. ja to heeft zich slachtoffer genoemd, maar ze gedraagt zich er niet naar. meer een verkeerde woordkeus. ze doet niet zielig, is alleen op zoek naar tips om t niet uit de hand te laten lopen.

wij zijn ook niet aan onze max gaan zitten, zitten er meer dan een ton onder. en toch vind ik het vaak nog krap. wij hebben ons bedrag gebaseerd op 2 x ww. kun je t dan nog betalen.

voor jullie is jullie hypotheek weinig. voor een ander is het niet te betalen. hangt allemaal van de omstandigheden af.
quote:sas_andrea schreef op 01 oktober 2012 @ 17:35:

melpomene... een hypotheek van 235000 is niet bijstandsniveau. alleen rente zal al kleine 550 per maand zijn na teruggave hra. dan nog aflossing etc.

ik snap je punt, maar waarom deze discussie. ja to heeft zich slachtoffer genoemd, maar ze gedraagt zich er niet naar. meer een verkeerde woordkeus. ze doet niet zielig, is alleen op zoek naar tips om t niet uit de hand te laten lopen.

wij zijn ook niet aan onze max gaan zitten, zitten er meer dan een ton onder. en toch vind ik het vaak nog krap. wij hebben ons bedrag gebaseerd op 2 x ww. kun je t dan nog betalen.

voor jullie is jullie hypotheek weinig. voor een ander is het niet te betalen. hangt allemaal van de omstandigheden af.Dat dus. En ziedaar de reden van mijn sarcasme. Het beeld dat je schetst is nogal wereldvreemd en volstrekt niet realistisch. Ook niet voor jou, want ook jij gaat in de problemen komen met je hypotheek als je vanaf morgen zonder werk komt te zitten en niet meer aan de bak komt.
Hoi dames,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en dan vooral het geld en recht gedeelte. Ik zie hier allemaal grote oplossingen voor geldzorgen, ik heb nog een paar kleine aanvullingen.

Het zijn misschien geen grote dingen, maar ook kleine beetjes helpen toch?

Er zijn vaak Geld terug acties van producten (ook al genoemd in het Vrekkentopic). Misschien niet jouw merk, maar het proberen waard toch?

En op verschillende sites kun je vaak proefmonsters aanvragen. Weet niet of ik ze hier mag plaatsen, google anders maar eens op gratis producten.
Melpone, ik heb de indruk dat jij misschien al wat meer op leeftijd bent? Je hebt in ieder geval de nodige levenservaring opgedaan doordat je man zijn baan heeft verloren en jouw eigen zaak. Ik vind het fijn voor je dat je alles zo goed op orde hebt financieel. Knap gedaan!

Ik ben begin 30 en heb me tot nu toe nooit zorgen hoeven maken om de financiën. Ik wil wel even benadrukken dat ik niet als een randdebiel met mijn geld ben omgegaan.We hebben geen leningen, geen schulden, zelfs geen credit card. We zijn ook niet onnodig hoge lasten aangegaan. We hadden in een groter en duurder huis kunnen wonen maar hebben ook niet onze max aan hypotheek genomen.

We hadden een goede spaarpot opgebouwd dus dat is al het bewijs dat niet alles over de balk ging we dachten gewoon niet zo bewust na. En de laatste maanden ben ik gewoon nog doorgegaan met uitgeven wat we vroeger uitgaven. Dat is inderdaad dom maar ik had even de tijd nodig om dat in te zien.

Maar dit is mijn levensles, mijn levenservaring die ik nu opdoe. En heel naïef, nee, ik heb het niet zien aankomen. Maar daar heb ik van geleerd en ik denk dat ik er 5 jaar ook anders in zal staan. Ik vind zelf niet dat ik me als een slachtoffer gedraag. Ik vind wel dat ik slachtoffer ben van de slechte economie. Daar liggen genoeg feiten voor op tafel. Maar ik zit hier toch niet te janken of om aandacht te vragen? Ik zoek gewoon hulp en opbouwende kritiek is welkom, daar ben ik ook niet vies van.

Bijvoorbeeld de kritiek op mijn mobiel abonnement die is terecht. Erg duur abonnement maar ik ben zo dol op mijn Iphone Ik ga toch bellen met de provider om te kijken of ik het abonnement boeten loos kan omzetten.

Als ik dan geen slachtoffer ben van de recessie onder welke categorie val ik dan?
quote:angel990 schreef op 01 oktober 2012 @ 18:10:

Hoi dames,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en dan vooral het geld en recht gedeelte. Ik zie hier allemaal grote oplossingen voor geldzorgen, ik heb nog een paar kleine aanvullingen.

Het zijn misschien geen grote dingen, maar ook kleine beetjes helpen toch?

Er zijn vaak Geld terug acties van producten (ook al genoemd in het Vrekkentopic). Misschien niet jouw merk, maar het proberen waard toch?

En op verschillende sites kun je vaak proefmonsters aanvragen. Weet niet of ik ze hier mag plaatsen, google anders maar eens op gratis producten.Lees maar mee of reageer mee op het vrekkentopic, daar worden heel veel tips gegeven.
En daar ben ik het dus niet mee eens. Een auto is geen luxe als je werk zoekt. Sommige plekken zijn met het openbaar vervoer niet eens te bereiken en dan is die auto toch wel handig. Overigens vind ik het niet handig dat je minder bent gaan werken vanwege de kosten van de kinderopvang. Dat is echt geen argument om minder te gaan werken.
Ik had ook zoals Nancy Boldwin, uit de serie Weeds, in de drugshandel kunnen gaan zitten...Maar nee, ik doe nu saai aan een huishoudboekje Kennen jullie de serie Weeds trouwens? Is echt de moeite waard: moeder in perfecte amerikaanse suburb komt in financiële moeilijkheden terecht door overlijden van man en begint haar eigen wiet handel....hilarisch.
Dat je slachtoffer bent van de recessie vind ik ook flauwekul. Het begint allemaal met de keuzes die je zelf maakt.
quote:nancy_weeds schreef op 01 oktober 2012 @ 18:25:

Als ik dan geen slachtoffer ben van de recessie onder welke categorie val ik dan?van jong en zorgeloos naar volwassen Ik denk dat je het juist goed doet dat je inziet dat wat je deed niet meer kan en dat het anders moet en dat je het anders gaat doen !
quote:evelynsalt schreef op 01 oktober 2012 @ 18:29:

En daar ben ik het dus niet mee eens. Een auto is geen luxe als je werk zoekt. Sommige plekken zijn met het openbaar vervoer niet eens te bereiken en dan is die auto toch wel handig. Overigens vind ik het niet handig dat je minder bent gaan werken vanwege de kosten van de kinderopvang. Dat is echt geen argument om minder te gaan werken.

Auto gaat eruit en er komt waarschijnlijk een kleintje voor terug. Manlief kan niet helemaal zonder de winter door.

4 dagen werken trok ik ook gewoon niet met drie kinderen, qua huishouden niet maar ook qua lasten voor de creche niet. Dat was onbetaalbaar. En dat besluit heb ik genomen toen manlief nog full time aan de bak was. Ik was mega blij met dat besluit trouwens. Ik vond dat ik voorheen te veel met werk bezig was en vind het nu heerlijk om meer tijd met de kids door te brengen. Al zitten we dan straks op een houtje te bijten. Dan wel gezellig met 5e thuis
quote:evelynsalt schreef op 01 oktober 2012 @ 18:30:

Dat je slachtoffer bent van de recessie vind ik ook flauwekul. Het begint allemaal met de keuzes die je zelf maakt.Wat je wil dan ben ik geen slachtoffer...zal mij een worst wezen welke naam het beestje krijgt. Dan heb ik maar foute keuzes gemaakt in het verleden. Wie niet? In ieder geval ben ik blij met alle positieve feedback die ik hier gekregen heb.
Je bent er nogal luchtig over. Ik ga er dan ook maar vanuit dat het allemaal wel wat meevalt. Oh en vwb die keuzes: ik heb genoeg verkeerde keuzes gemaakt alleen niet met betrekking tot mijn huis......
Ach misschien is dan wel niemand 'slachtoffer van de recessie'.

Anderzijds, als overheden en bedrijven etc de recessie niet hebben zien aankomen, waarom wordt dat dan wel van individuele burgers verwacht en krijgen die al kritiek over hun hypotheek als het zwaar weer is met een inkomen minder.

De recessie is voorts niet zozeer ontstaan door burgers die het er van namen, maar door banken en andere financiele instellingen die totaal onverantwoord met financien en speculaties omgingen.
Yep!!!! Zoals kredieten verstrekken aan mensen die het net of eigenlijk niet konden betalen. Een huis kopen is nog altijd een keuze.
quote:evelynsalt schreef op 01 oktober 2012 @ 18:35:

Je bent er nogal luchtig over. Ik ga er dan ook maar vanuit dat het allemaal wel wat meevalt. Oh en vwb die keuzes: ik heb genoeg verkeerde keuzes gemaakt alleen niet met betrekking tot mijn huis......Mijn huis was geen verkeerde keuze. We hebben een prima hypotheek en betalen die ook nog elke maand netjes als eerste. Ik doe er niet luchtig over maar ik wil graag positief blijven. Ik kan wel in het verleden blijven hangen maar ik heb geleerd van mijn fouten, mijn ogen zijn open gegaan en ik sla nu toch een andere weg in? Jullie vallen erover dat ik mijzelf slachtoffer noem, maar als ik me dan niet als slachtoffer gedraag is het ook niet goed. Snap het probleem niet helemaal....
quote:redband schreef op 01 oktober 2012 @ 14:30:

Moet je dat ook koppelen aan de bankrekening? Ik vind het zo raar dat de afas aan je rekeningnr wordt gekoppeld.

Dit vraag ik me ook af want heb me net aangemeld en zie nu al door de bomen het bos niet meer.

Ik vind dit een uitermate stimulerend nuchter topic!

En helemaal eens met Hiltje.
Ik ook eens met Hiltje....
Dat hoor ik de hele tijd bij geldproblemen en schulden... Eigen schuld, de bomen groeien ook niet tot in de hemel, hebzucht, onverantwoord.... (en niet alleen mbt geld overigens, eigenlijk met al het ongeluk dat mensen kan overkomen).

Ja....achteraf kijk je een koe in de kont.

Ik ken een stel dat een geweldig huis zag. Met de makelaar gaan praten. Die vond het een topidee. Ging makkelijk. En hun huidige huis zou ook zo verkocht worden, ander huis in de straat was kort geleden binnen een paar weken weg.

Dus nieuwe huis gekocht en oude huis in de verkoop. Met een paar maanden overlap. Deed iedereen. Was echt niet uitzonderlijk om eerst te kopen en dan te verkopen.

Ging aan de lopende band gewoon goed.Kopers stonden in de rij. In Amsterdam was er een periode geweest dat er 20 kijkers tegelijk kwamen bezichtigen en dat dan direct op dat moment, daar, al de vraagprijs werd geboden waarna het opbieden begon.

Dom? Risicovol?

Ja met de kennis van nu. Maar dit waren echt geen domme mensen die dit hebben gedaan. En toen sloeg de crisis hier toe. Die crisis was in de VS al aan de gang en toch was het voor iedereen nog een verrassing toen het hier ook toesloeg.

Wel een ton (100.000!!!) schuld nu. Bij familie moeten aankloppen om een failissement te voorkomen want de bank wilde het niet eens dekken. Die mensen waren altijd rijk (hele hoge inkomens). Maar ook als je rijk bent is een ton schuld veeeeel.
Hier dezelfde situatie als Melpomene: we zitten qua uitgaven onder bijstandsniveau.

Nog minder zelfs, want voor de toeslagen ga ik uit van het werkelijke loon (en wat we dus daadwerkelijk krijgen), en dat is dus minder dan we zouden ontvangen dan wanneer we daadwerkelijk op bijstandsniveau zouden zitten.

En de gemeente speelt ons 'bijstandsniveauspelletje' (het is voor ons een sport, niet beledigend bedoeld verder) helaas óók niet mee, dus de gemeentelijke lasten worden niet kwijtgescholden... ;-(
Melpomene zit toch helemaal niet onder bijstandsniveau met haar uitgaven?
Melpomene zit toch helemaal niet onder bijstandsniveau met haar uitgaven?
Nou ben ik er nogal eentje met nogal snel een mening maar vind dat TO hier en daar wat onrecht wordt aangedaan. Immers ze vraagt om tips, neemt alle lieve en (soms meer dan) geweldige tips (laat staan al de moeite welke sommige dames nemen to van prima advies te dienen) duidelijk van harte aan en is daar dan ook duidelijk druk mee aan de slag gegaan.

TO, voor wat het waard is: gó girl en hoop snel te lezen dat je alles prima op de rails hebt.

Succes
@Hiltje: Ik meende te lezen dat haar gevraagd werd of ze met haar vaste lasten en uitgaven boven bijstandsniveau uit kwam, en haar antwoord was nee. Maar misschien heb ik het dan verkeerd begrepen?
quote:thaorchid schreef op 01 oktober 2012 @ 20:04:

Nou ben ik er nogal eentje met nogal snel een mening maar vind dat TO hier en daar wat onrecht wordt aangedaan. Immers ze vraagt om tips, neemt alle lieve en (soms meer dan) geweldige tips (laat staan al de moeite welke sommige dames nemen to van prima advies te dienen) duidelijk van harte aan en is daar dan ook duidelijk druk mee aan de slag gegaan.

TO, voor wat het waard is: gó girl en hoop snel te lezen dat je alles prima op de rails hebt.

Succes

Inderdaad! Het topic was zo positief, maar krijgt nu een andere wending.

Ik vind het alleen maar knap dat iemand, geïnspireerd door mensen op een forum, op zo'n manier een knop om kan zetten!

Zonder gezeur, gemiep of gejenk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven