Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
@ bagheera: mijn e-mail adres was inderdaad niet correct, het moet zijn: nancyweeds@hotmail.nl

Thanks!
Erg inspirerend topic, super. Nancy_weeds, goed bezig! You go!!
Er zijn ook dvd's van Billy's bootcamp ed. Als je zo'n soort dvd koopt dan kun je het thuis doen voor de tv. Veel goedkoper!

Daar moet je dan wel wat ruimte voor hebben natuurlijk. Anders tafel en stoelen aan de kant.

Dit is ook leuk om samen met een vriendin te doen.
Verhuren van je eigen auto nog een optie?
Het bootcampen kan ik in principe ook wel zelf hoor. Heb ik ook al een aantal keer gedaan alleen. Maar ik vind de groep zo gezellig. Maar goed,dat is een slap excuus, ik zal eens kijken of er wat vriendinnen zijn die het samen willen gaan doen. Dan beginnen we ons eigen clubje....

Vanmiddag komt de eerste kijker voor onze auto.Wat gaat dat hard he? We hebben we drie geïnteresseerde al. Misschien hebben we hem wel iets te scherp geprijsd. Maar goed, even afwachten maar.

Ik ga donderdag de hele zolder uitmesten. Daar liggen namelijk nog heel veel kleren van de kinderen. Die ga ik dus allemaal bekijken en op maat sorteren en dan opschrijven wat ik echt moet kopen voor de winter en ook echt alleen dat halen van de kinderbijslag.

Ik moet zeggen dat ik er wel een dagtaak bij heb hoor. Vanmorgen vuilniszakken kopen, bonnetje bewaren, naar huis, invoeren in excel etc etc. Maar het is de moeite waard en eigenlijk ook een positieve afleiding.
quote:nancy_weeds schreef op 02 oktober 2012 @ 13:53:

Het bootcampen kan ik in principe ook wel zelf hoor. Heb ik ook al een aantal keer gedaan alleen. Maar ik vind de groep zo gezellig. Maar goed,dat is een slap excuus, ik zal eens kijken of er wat vriendinnen zijn die het samen willen gaan doen. Dan beginnen we ons eigen clubje....

Vanmiddag komt de eerste kijker voor onze auto.Wat gaat dat hard he? We hebben we drie geïnteresseerde al. Misschien hebben we hem wel iets te scherp geprijsd. Maar goed, even afwachten maar.

Ik ga donderdag de hele zolder uitmesten. Daar liggen namelijk nog heel veel kleren van de kinderen. Die ga ik dus allemaal bekijken en op maat sorteren en dan opschrijven wat ik echt moet kopen voor de winter en ook echt alleen dat halen van de kinderbijslag.

Ik moet zeggen dat ik er wel een dagtaak bij heb hoor. Vanmorgen vuilniszakken kopen, bonnetje bewaren, naar huis, invoeren in excel etc etc. Maar het is de moeite waard en eigenlijk ook een positieve afleiding.

Heb je drie jongens of heb je ook meisjes?

Zelf kocht ik bewust vaak dingen die beiden aan konden. Dus geen rose regenjas/laarsjes maar rood of blauw. Zo ook met fietsen etc. Heel bewust kopen met het oog op doorschuiven. Nu nog, setje sportkleren voor de jongens, de oudste kan veel meer kleuren hebben dan de jongste, maar bij de oudste let ik dus al op dat zijn broer het ook aan moet/kan. Succes met shoppen.
quote:pierot123 schreef op 02 oktober 2012 @ 09:00:

[...]

Campari! Leuk dat je er nog bent ;) Wat voelt die knuffel heerlijk, dankjewel!

Bagheera, heb me werkelijk nog nooit gerealiseerd dat het uitgavenpatroon zo gespecificeerd kan worden, begrijp nu dat het best een klus is om dit allemaal na te pluizen en in te vullen. Heel prettig om te hebben en eens kijken hoe ik het ga gebruiken. (Mis alleen de spaarrekening in het bestand of is dat bewust?)
Goed bezig Nancy.

Nu is het idd even heel veel werk, maar straks ben je het gewend en wil je niets anders meer.

Weten dat je uitkomt met je geld (ookal moet je daarvoor opletten) geeft een enorm vrij gevoel. Zoals je kunt wakker liggen van geldzorgen kun je letterlijk heerlijk slapen als je het onder controle hebt.

Ik heb inmiddels al lang weer genoeg inkomen, en toch houd ik de controle. Omdat ik daar blij van wordt.
sandt: ik heb drie jongens dus dat is ideaal wat kleding betreft.

Bagheera, ik ben nu best wel benieuwd naar je bestand. Volgens mij is het een Ferrari onder Excellers

Ik heb de hele middag naar ons eigendomsbewijs van de auto gezocht. Ik had het zo goed verstopt dat ik het niet meer kon vinden Na twee uur ploeteren vond ik hem in mijn paspoort .... As we speak is mijn man bezig met een potentiële koper voor de auto. Toch wel dankzij jullie dames :-) klinkt wat sentimenteel maar dat is dus wel gewoon zo...
En, valt het nog mee wat jullie voor de auto kunnen krijgen?
Hoi Bagheera,

Bedankt voor het mailen van het bestand! (zie mail)

Groetjes,

Simbat
Verkocht!

Xjanna, laten we zeggen dat we van de opbrengst zeker twee maanden de rekeningen kunnen betalen. Maar dat doen we niet, geld gaat direct naar de spaarrekening.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met sparen? Sparen jullie voor specifieke doelen? Al het geld op een hoop of verschillende rekeningen? Ik wil graag gaan sparen voor een zomervakantie. Weet niet of het haalbaar is maar vind het wel een mooi doel. Maar ik moet dus eigenlijk mijn spaargeld gaan opdelen in reserveringen, onvoorzien, vakantie, verjaardagen kinderen, dakkapel (nee, geintje :-) ....
Ik heb eigenlijk alleen maar een buffer (voor een eventuele werkloosheid van de kostwinner), en de rest gaat naar de aflossing van de hypotheek. Als er iets is wat we willen kopen, lossen we even niet af en gaan daarmee verder wanneer we gekocht hebben wat we willen hebben.
Ik spaar per maand automatisch een vast bedrag als buffer, niet voor iets speciaals. Als ik een dure maand heb dan schrijf ik net zo makkelijk weer over naar de reguliere rekening.
quote:nancy_weeds schreef op 02 oktober 2012 @ 18:50:

Verkocht!

Xjanna, laten we zeggen dat we van de opbrengst zeker twee maanden de rekeningen kunnen betalen. Maar dat doen we niet, geld gaat direct naar de spaarrekening.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met sparen? Sparen jullie voor specifieke doelen? Al het geld op een hoop of verschillende rekeningen? Ik wil graag gaan sparen voor een zomervakantie. Weet niet of het haalbaar is maar vind het wel een mooi doel. Maar ik moet dus eigenlijk mijn spaargeld gaan opdelen in reserveringen, onvoorzien, vakantie, verjaardagen kinderen, dakkapel (nee, geintje :-) ....

Ik heb een spaarrekening bij Moneyou (die zitten altijd hoog qua rente) en daar kun je binnen die hoofdrekening 5 verschillende rekeningen aanmaken die je kunt labelen. Ik heb er nu 4.

1) voor een buffer van 10.000 uit mijn goede tijd waar ik niet aan wil/probeer te komen. Wel boek ik de rente elk kwartaal over naar mijn leuke dingen spaarrekening. Die 10.000 blijft dus een magisch rond getal.

2) De rekening voor de vaste lasten die niet maandelijks worden afgeschreven. Dus de gemeentebelasting en heffingen, contributie van een vereniging waar ik bij zit. ANWB, verzekeringen etc. Daar maak ik automatisch 140,- per maand aan over en als ik van mijn betaalrekening een rekening moet betalen die onder dit potje valt, boek ik het over.

3) Een autorekening waar ik elke maand 150 op over maak. Voor het onderhoud van mijn auto en om alvast te sparen voor een nieuwe (tweedehandse). Ik heb nu een oude auto die ik op wil gaan rijden. Ben benieuwd welk budget ik voor een nieuwe heb als de huidige het begeeft.

4) Een rekening voor leuke dingen. Dat is zo heerlijk. Hier boek ik mazzeltjes op. Eindejaarsbonus, vakantiegeld, opbrengst van marktplaatsverkopen, de rente die ik op mijn 10.000 potje ontvang, wat ik terugkrijg van de energierekening of belasting en als ik ruimte heb op de lopende rekening. Mijn maandbudget geeft me wel ruimte om bioscoopjes en een keer een etenjte en af en toe iets van kleding te kopen. Maar kom ik daaraan tekort dan heb ik altijd dit potje. Dus zelfs in een maand dat ik zuinig moet doen omdat de lopende rekening hard is gegaan, kan ik mezelf altijd zonodig nog trakteren uit dit potje. Dat maakt me kritisch op de leuke dingen die ik wil doen en als ik geld van het potje gebruik is dat dus heel bewust en heb ik extra plezier.En ik ben dus nooit echt zielig of arm. Op dit moment spaar ik in dit potje voor een heel jaar paardrijles dus zit er even niets extra's in. Maar volgende maand heb ik dat al weer bij elkaar en wil ik het potje gaan vullen voor een weekendje weg.
Bagheera, ik zou ook heel graag jouw excel overzicht krijgen. Kan ik jou ergens mailen? Of Nancy weeds, mag ik jou mailen voor het overzicht (heb zelf geen anoniem account)?

Goed hoe je het allemaal aanpakt!
Hiltje: wat een gave manier van sparen zeg! Ik ga ook eens kijken naar zo'n money you rekening. In principe wil ik het ook zo aanpakken dat ik onze buffer wil houden, dan ga sparen voor de vakantie en reserveringen. Een leuke dingen potje is ook altijd meegenomen. Maar goed, nu mss allemaal nog niet haalbaar maar ik hoop in de toekomst wel. Ik kan natuurlijk ook onze huidige spaarpot al verdelen. Word ook hier weer helemaal enthousiast van :-) :-)
quote:simbatje schreef op 01 oktober 2012 @ 21:44:

@bagheera Zou je mij jouw bestand misschien ook willen mailen? Lijkt me heel handig en ik ben niet zo'n excel wonder.

Mijn email:

Ook wel benieuwd naar nog een voorbeeld (of twee :p).

Heb zelf ook voorbeelden te geef: watervrouw2 atgmailpuntcom
Het kasboek is weer verstuurd . Naar Nancy en watervrouw.

Marije, mijn mailadres is Baloekele at hotmail.com. Ik haal dit adres op een gegeven moment wel weg .
Bagheera en watervrouw ik stuur jullie ook een mailtje. DIt topic is een schop onder m'n kont en een eyeopener, heb het er vandaag ook met verloofde over gehad. We MOETEN beter op ons geld gaan passen, dat we iig WETEN waar we het aan uitgeven want nu redden we het wel, maar t glipt als zand tussen de vingers weg soms...

Fijn dat de auto verkocht is Nancy!
Kasboek ontvangen

Mijn nickmail wordt doorgestuurd naar gewone mail, dus eventuele reactie op mails volgt misschien (pas) later deze week ipv vandaag.
Kasboeken ontvangen! Super fijn, bedankt watervrouw en bagheera! De laptop staat al uit dus ik ga ze morgen eens goed bekijken.

Ik ben ook al in money you gedoken en dat is echt een uitkomst! Ook die 6 maanden vast rekening is ideaal om bv te sparen voor de vakantie. Ik ga eens even goed nadenken wat ik m'n spaargeld wil.
Ik heb even het kasboek zelf geopend vanuit de mail die ik jullie gestuurd heb, maar ik zie dat de opmaak heel lelijk is geworden. Alles onderstreept enzo . Sorry.
Ik kan ze op m'n iPhone niet zo goed zien. Maar geeft niet bagheera, gaat om het concept, dan passen we zelf de opmaak wel aan.
@Bagheera Maakt echt niet uit, als het niet gezegd had, was het me niet eens opgevallen. En aanpassen lukt zelf nog wel.

Bij het invullen van de eerste betalingen in oktober viel me op dat er bij ons erg veel geld naar de verzekeringen gaat elke maand. Vrijdag eens uitzoeken of dat niet goedkoper kan.

@Nancy Bedankt voor het openen van dit topic, ik heb er echt veel aan. Het vinden van een systeem bleef lastig en nu alles duurder wordt is het toch fijn als er geen onverwachte verrassingen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven