Gezondheid alle pijlers

Erg vaak een ontstoken teen

02-10-2012 14:32 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik wat koortsig en niet zo lekker en vannacht werd ik prompt wakker van de pijn in mijn teen. Ook zijn allebei de toppen van mijn ringvingers gezwollen, rood en pijnlijk. Ik vraag me af of ik me niet lekker voelde omdat die ontstekingen opspeelden, of dat die ontstekingen opspeelden omdat ik me niet lekker voelde. (Verminderde weerstand ofzo...?)

Ik had sowieso al vrij vaak last van een ontstoken teen, maar sinds een paar maanden speelt 'ie om de twee/drie weken op! Het gaat altijd binnen een paar dagen vanzelf weer over, maar het is ontzettend irritant en best pijnlijk.

Ik probeer er altijd op te letten dat ik mijn nagel recht afknip en verder doe ik echt geen gekke dingen, maar ik geloof dat mijn teennagel van zichzelf een vreemde 'groei' heeft. (Foto) Mijn teen is nu natuurlijk dik en rood, maar mijn nagel groeit nu eenmaal zo, met een boogje 'naar binnen'.

Iemand tips om die ontstekingen tegen te gaan? Of mijn nagel toch op een bepaalde manier te dwingen anders te groeien?
Je kunt een arts vragen om een deel van je nagel permanent te verwijderen. Maar ik vind het wel vreemd dat je ook last hebt van je vingers. Is er niet wat anders ..aan de hand?
Sja, das inderdaad stom. Maar dat gaat anders nooit samen, verwacht dus dat het toch met wat verminderde weerstand te maken heeft.

Maar goed, mijn teen is zó vaak ontstoken, dat kan haast niet meer aan mijn weerstand liggen, want verder leef ik hartstikke gezond. Slaap genoeg, beweeg genoeg, ben niet vaak ziek...
Ga eens langs bij een pedicure of nog beter, een podoloog. Die kan een nagelbeugeltje plaatsen, waardoor je nagel rechter groeit.
Ik heb één plekje waar ooit een moedervlek verwijderd moest worden, die standaard neigt te gaan ontsteken wanneer mijn weerstand minder wordt. Wanneer ik weer zo'n periode heb dat ik strontverkouden ben, of te weinig eet en slaap. Ik herken hier wel echt een patroon in, en weet dus dat ik het rustiger aan moet doen. En de teen weer in de soda moet...
Hm. Het probleem is de groei. Door die ´kromming´ laten dit soort nagels zich slecht knippen. Waarschijnlijk zat er nog een mini-hoekje aan dat in de huid is gegroeid of in elk geval er tegenaan duwt.

Het is verstandiger om het bij een pedicure te laten doen en als het haar (of hem natuurlijk) ook moeite kost kan een nagelbeugeltje een goede oplossing zijn.
Die ontstekingen aan je vingertoppen ik denk dat het verstandig is om daar even mee langs de huisarts te gaan.

Voor de teennagel idd wat exces ook al aangeeft pedicure of podoloog.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Mijn teennagel heeft net zo'n boogje. Niet te kort afknippen en recht knippen, maar dat wist je al. Als het bij mij pijn begint te doen, knip ik het veroorzakende puntje eruit en neem vervolgens dagelijks een warm voetenbadje met soda, dat helpt echt.

PS: je moet natuurlijk ook geen te kleine schoenen dragen.
geen blaasjes op je handen en voeten?
hier moet echt een arts naar kijken.
it's a big club and you ain't in it
ik knip ze trouwens altijd rond af (tenminste de hoekjes eraf), anders dan aangeraden wordt. Er zitten heel wat bacteriën aan je voeten (vochtige omgeving) en als die hoekjes tegen je vel schuren dan zijn die bacteriën blij met je geïrriteerde huid.
it's a big club and you ain't in it
Dank jullie wel voor de tips. Ik had mezelf inderdaad al eens voorgenomen een pedicure te bezoeken, omdat ik naar ik geloof niet meer echt iets anders kan doen dan ik al doe. Daar ga ik maar eens een afspraak mee maken.

Is het echt nodig om hier een arts naar te laten kijken? Ik vind het dat zo uitvergroten, zeker aangezien het altijd snel weer over gaat. Ontstoken vingertoppen heb ik ook wel vaker (alleen de ringvingers, niet altijd tegelijk zoals nu..) maar die doen minder pijn en zijn meestal met twee dagen weer oké, en dat komt ook veel minder snel terug. Is een artsenbezoek daar echt voor nodig?

Geen blaasjes op vingers en voeten trouwens!
quote:kadanz schreef op 02 oktober 2012 @ 14:35:

Maar ik vind het wel vreemd dat je ook last hebt van je vingers. Is er niet wat anders ..aan de hand?

Vind ik ook. Foto's maken als je het weer hebt en daarmee naar de huisarts gaan. Ik zou toch uit willen sluiten dat er iets anders aan de hand is namelijk. Het is toch vreemd dat je het zowel aan je tenen als aan je vingertoppen hebt.

Ik vind het absoluut niet overdreven hiermee naar een huisarts te gaan.
quote:giuliettacapuletti schreef op 02 oktober 2012 @ 15:21:

[...]

Vind ik ook. Foto's maken als je het weer hebt en daarmee naar de huisarts gaan. Ik zou toch uit willen sluiten dat er iets anders aan de hand is namelijk. Het is toch vreemd dat je het zowel aan je tenen als aan je vingertoppen hebt.

Ik vind het absoluut niet overdreven hiermee naar een huisarts te gaan.

Normaal heb ik het nooit tegelijk, ik veronderstel dat het komt omdat ik me algeheel nogal waardeloos voel gisteren en vandaag? Vingertoppen zijn ook veel minder erg dan mijn teen hoor! Slechts wat opgezet en een beetje pijnlijk.

Enig idee wat dat 'anders' dan kan zijn? Het lijkt me geen ernstige klacht namelijk. Maar ik zal een volgende keer maar inderdaad mijn huisarts eens vereren met een bezoekje.
aangepast
Al opgelost.
Al opgelost.
quote:giuliettacapuletti schreef op 02 oktober 2012 @ 15:51:

[...]

Mag je niet om vragen hier. Staat in de forumregels. En er mag ook geen antwoord gegeven worden op zulke vragen. Staat ook in de forumregels.Oh, pardon. Was gewoon benieuwd, omdat ik zelf echt niets kon verzinnen waar mijn arme ontstoken teen het topje van de ijsberg van kon zijn.
Sorry dat wist ik niet!
GJG, ik begrijp dat je graag wilt weten wat het is. Maar daarvoor is de huisarts natuurlijk de aangewezen persoon om je daar verder mee te helpen.
Guiletta thanks! Ik zal me even verdiepen in de huisregels...ben niet zo goed op de hoogte, was goed bedoeld.
Ja dat begreep ik al, daarom hielp ik je even door je erop te wijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven