Gezondheid alle pijlers

A-typische cellen in mn borst gevonden :(

06-09-2012 19:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden,

Ik vind het lastig om steun te vinden in omgeving want het is denk ik vrij lastig om iemand hierin te steunen.Dat realiseer ik me nu wel.

Ik ben zelf verpleegkundige en heb op de oncologie gewerkt onder andere en dat helpt niet echt.

Een week geleden had ik hardgelopen en na het douchen stond ik in de spiegel te kijken en ik zag ineens een verdikking in mijn rechter borst, ik voelde ook een flink bultje zitten.Ik schrok me rot en ik belde meteen de mammapoli, Maar het was vrijdag dus die waren al naar huis.Afgelopen maandag heb ik meteen gebeld en ik kon vandaag terecht op de poli.

En eigenlijk dacht ik vrij nuchter..ik ga er naar toe en ze kijken even en zeggen dat het niks is en ik kan weer naar huis.

Maar zo ging dat niet.

Ik kreeg eerst een gewoon lichamelijk onderzoek van de verpleegkundige en ze tekende de plek af. Daarna kon ik gelijk door voor een mammagram en een echo.

En jemig..even voor alle vrouwen die dat hebben gehad..wat doet dat zeer zeg!! Daarna dus die echo en toen werdt het wel een beetje eng aangezien de een na de ander even kwam kijken.Ik moest nog 2 andere foto's laten maken en daarna weer op tafel voor de echo voor een andere arts.

Ze dachten aan een Masteopathie maar wisten het niet zeker dus namen ze een biopt af.

Ik ging naar huis en om 14.00 belde de verpleegkundige met de uitslag van de echo en de foto's. Nog steeds dachten ze aan masteopathie en de kans op iets kwaadaardigs achtte de radioloog gering.Ik had wel ook kalkvorming wat wat raar is voor mijn leeftijd dus wilden ze sowieso nog een ander biopt afnemen.

De uitslag van de eerste biopt zou ik nog krijgen.

En eind van de middag werdt ik daarover gebeld.

Ik had helemaal verwacht te horen dat het niks was.

Maar helaas...ze hebben atypische en dus abnormale cellen gevonden. Dit hadden ze niet verwacht en ik dus ook niet.

Volgende week woensdag moet ik voor een ander biopt,dan halen ze een hapje eruit en een week later krijg ik dan de uitslag.

Het kan nog steeds wel masteopathie zijn omdat ze dit soort cellen dan ook wel zien.Maar het biopt was ook twijfelachtig omdat er veel bloed bij zat.

Ik maak me enorme zorgen en zie mezelf al half op de afdeling liggen waar ik ooit werkte. Terwijl ik ergens wel voel dat het wel goed komt.Dus ik zit mezelf aardig in de weg, het engeltje en het duveltje zijn lekker aan het bekvechten.

Dus jah...ik kan eigenlijk alle steun wel gebruiken op het moment.

Ik ben behoorlijk moe zeg!

Bedankt alvast voor het lezen!

Liefs Janneke
Dames, er zitten nog wel meer kanten aan de discussie (neo-)adjuvant, staat genoeg over op de Amazones en dat lijkt me een betere plek dan hier om verder te discussieren. Hier gaat het om SheMellon die net gehoord heeft dat ze borstkanker heeft en daar vast erg van geschrokken is. Die zit niet te wachten op welles/nietes (met alle respect, maar zo komt het op mij over).

SheMellon, wat vind ik het naar om jou nu als lotgenootje aan te spreken. Mocht je langskomen bij de Amazones (die Angelique ook al noemde) dan herken je me makkelijk. Anything I can do.... Sterkte en het wordt makkelijker zodra je duidelijker weet wat er zit en wat er gaat gebeuren. Sterkte!
Met alle respect, dit is een forum waar over alles gepraat mag worden... hoe naar ook. Waarom op amazones wel en hier niet?
Of een los topic hier, ook prima, ik vind deze discussie alleen op dit moment niet van direct nut voor SheMellon en zij is dit topic begonnen.
Bergamot je hebt gelijk. SheMellon gaat een moeilijke tijd tegmoet en is niet gebaat bij wellus nietus over een behandelmethode die ze zelf nog moet ondergaan.

Sorry SheMellon!
Heel veel sterkte SheMellon!
Geeft niet hoor! Ik vind het wel goed dat er over gediscuseerd wordt. En zelfs mijn radioloog en chirurg liggen niet op 1 lijn.

Ofwel dat wil zeggen..gister heeft de radioloog nogal duidelijk zijn mening geventileerd over dat hij vond dat ik beide borsten moest laten afzetten omdat de kans op borstkanker in de toekomst nog zo'n 10 tot 20% is. De verpleegkundige gaf dat ook al aan als optie.

Maar het kan aan mij liggen maar de kans om niet opnieuw borstkanker te krijgen ligt enorm veel hoger. En aangezien ik onder streng controle blijf wordt die kans nog kleiner.

En ik hecht heel veel waarde aan mijn borsten dus als die kans er is om ze te blijven houden kies ik daar voor. Gelukkig is de chirurg het wel met me eens.

Ik ga later nog echt een langer verslag maken hoor. Het waren drukke hectische en emotionele dagen. Wat ben ik blij met mijn beste vriendinnen en vrienden! En uiteraard mijn familie, ze zijn er voor me en helpen me met beslissingen nemen die ik niet zou willen nemen.

Vandaag ga ik al voor operatie. Het wordt een borstbesparende operatie om de tumor van 1,7 cm eruit te halen.

Helaas zal ik waarschijnlijk wel chemo gaan krijgen.

Ik moet in de komende weken nog naar een vertiliteitskliniek om eitjes apart te laten zetten. En ik moet naar de geneticus om te bepalen of het erfelijk is.

En afhankelijk van het soort tumor wordt er dus chemo en/of bestraling afgesproken.

Ik zal me als ik weer terug ben en een beetje hersteld me aanmelden bij Amazones.

In elk geval heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Liefs!
SheMellon,

Wat een ontzettend rotnieuws! En er komt ook zoveel tegelijk op je af nu. Hopelijk heb je veel mensen in jouw omgeving die je nu tot steun kunnen zijn.

Ik wens je in elk geval heel veel sterkte de komende tijd!
Bij mij zei de chirurg min of meer hetzelfde, volledig weghalen om de kans op recidive te verkleinen (met procenten). Maar onderzoeken zijn niet eenduidig en hoeveel kleiner de kans wordt kunnen ze eigenlijk niet zeggen.

Maar nogmaals vind ik het vreemd dat ze nu al gaan opereren zonder verdere informatie over de tumor en erfelijkheid. De kans bestaat nl dat als het wel erfelijk is ze alsnog aanraden om de borst toch volledig weg te halen, en dan moet je twee keer onder het mes.

Wij hebben overigens niet gekozen om naar een fertiliteitskliniek te gaan, omdat dat het proces van behandeling zou vertragen. Je moet dan rekening houden met 1 a 2 maanden later starten met chemo/bestraling.

Gaan ze ook nog je lymfen bekijken? Of doen ze dat tegelijk met je operatie?

Heel veel sterkte te komende tijd!
SheMellon,laat je ook goed informeren over hormoongevoeligheid van de tumor in combinatie met de wens om eicellen te laten "oogsten". Je zult hormonaal gestimuleerd worden om meer eicellen te produceren. Bij een hormoongevoelige borstkanker moet je dat niet willen. De hormoongevoeligheid vd tumor staat pas vast na de operatie en het pathalogisch (schrijf je dat zo?) onderzoek.

Is er in je tweede borst ook kanker gevonden dat dit advies wordt gegeven? Het klinkt anders wel erg heftig. Als je de keus hebt voor borstsparens zijn de overlevingskansen niet groter of kleiner dan bij een amputatie. Wel kan ik me herinneren dat er een cumulatief risico speelde bij borstsparend. Dit was, als ik het me goed herrinner, altijd het geval (de 1 op de 8 vrouwen krijgt het, is cumulatief opgebouwd) maar dat percentage zou hoger liggen als je op jonge leeftijd al borstkanker kreeg. Snap je me nog? Omdat je het over eicellen apart zetten hebt, ga ik er vanuit dat je onder de 40 jaar bent.

Spectral een erfelijkheidsonderzoek kan, indien jij de eerste bent in de familie die dit laat doen, maanden duren. Het is niet wenselijk om de operatie zo lang uit te stellen lijkt me. Ook de MRI uitslag zal nog invloed hebben op de mogelijkheid tot borstsparend of borstamputatie. Het is niet altijd een keus.
SheMellon, herstelze van je operatie!
Shemellon, hoop dat de operatie goed is verlopen!
Shemellon, hoe is het met je? Ik hoop dat de operatie goed verlopen is, veel sterkte !
Hoi Meiden,

Sorry, het heeft even geduurt. Vooral ook omdat de confrontaite niet aan wilde. maar ik ga mezelf toch maar wel toevoegen aan de Amazones.

De operatie is heel goed gegaan. De tumor was toch 2.7 cm en in mijn klier is een mini uitzaaiing van 0.2mm gevonden.

Die uitzaaiing was zo klein dat ze verder geen andere klieren gaan weghalen en voor de therapie maakt het verder niet uit.

Ik ga zeer binnenkort starten met radiotherapie, aansluitend chemotherapie en daarna hormoontherapie. Alles word uit de kast getrokken dus.

Ik baal verschrikkelijk dat ik die chemo ga krijgen omdat ik dan mijn haar ga verliezen.Gek genoeg vind ik dat dus nog het ergste van alles.

De kans op onvruchtbaarheid is reeél en vrijdag hoor ik hoe groot die kans is. Maar ik ga geen eitjes laten invriezen, de kans is zo ontzettend klein dat ik dan wel ooit kans heb op kinderen dat ik het mezelf nu niet ga aandoen.

Hoe raar kan het leven lopen!
Hoi SheMellon,

Fijn om te lezen, dat de operatie goed gegaan is. Heel veel sterkte met het vervolgtraject.

Ik dacht dat ik mijn haar verliezen heel erg zou vinden, maar uiteindelijk valt het me erg mee. Je kan ook nog altijd een coldcap overwegen, ik vond het 100% meevallen, alleen heeft het bij mij dus uiteindelijk niet geholpen. Het is wel afhankelijk welke chemo je krijgt of het kans van slagen heeft, laat je goed voorlichten in het ziekenhuis.

Op amazones staan ook verhalen van vrouwen, die uiteindelijk wel een kindje hebben gekregen.

Kijk maar waar je behoefte aan hebt bij de amazones, je kan alleen lezen, informatie inwinnen op het forum, je eigen verhaal bijhouden (waar mensen op kunnen reageren), dat wijst vanzelf. Mocht je niet de behoefte hebben aan lotgenotencontact is dat natuurlijk ook prima!

En inderdaad, hoe raar kan het leven lopen ......
Ik lees het nu pas. Heel veel sterkte shemellon, het is niet leuk wat je allemaal voor je kiezen krijgt. Helaas behoor ik ook tot de club. Je maakt je zorgen over je haar dat deed ik ook, maar het is me achteraf ontzettend mee gevallen.

Ik heb ook heel veel aan de amazones gehad, soms ook heel confronterend. Maar dat blijft het nu ook, het leven is voor mij niet het zelfde gebleven. Niet in negatieve zin, ik probeer elke dag te genieten.

Het leven kan heel snel een andere wending krijgen, maar gelukkig kan er bij jouw nog wat aan gedaan worden..het zou zoveel erger zijn geweest als je er het volgend jaar achter zou komen..sterkte hoorxx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven