Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf

03-10-2012 19:48 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd naar t verhaal achter je eigen bedrijf. Hoe oud van je toen je begon? Wat is je grootste drijfveer en inspiratie? Zou je het weer opnieuw doen of ben je teruggegaan in loondienst..welke branche werk je?

Ben zelf aan het orienteren om voor mezelf te beginnen. Ben benieuwd naar verhalen, tips enz.

Mij lijkt de vrijheid en creativiteit echt heerlijk..
Krabpaal: dapper dat je het risico hebt genomen. Daar heb ik wel veel bewondering voor: grote financiële investeringen doen om iets moois te kunnen bieden aan je klant.

Ik heb dat nooit gedurfd, was altijd te bevreesd dat ik het niet voldoende zou terugverdienen (en in mijn sector is dat dus inderdaad maar de vraag). Moeilijke positie zit je, hopelijk trekt het snel weer bij voor je.

En lillyrose: als je een verhaal als dat van krabpaal afdoet als het moet echt bij je passen, het is voor iedereen persoonlijk, en gelooft in goedkope clichés als 'if you can dream it you can do it', dan kan de harde realiteit waarin je terecht komt als zelfstandige nog wel eens vies tegenvallen. Maar je hebt in zekere zin ook gelijk, een optimistische houding heb je zeker nodig om het te redden. Ik wens je veel succes!
Ja, Linde. In mijn 'deeltje' van de culturele sector zijn er helaas veel mensen die het naast iets anders doen, en er dus niet van hóéven te leven, of die allang blij lijken te zijn dat ze het mógen doen. Die mensen zijn bereid vrijwel tegen iedere prijs te werken, en dat maakt mijn positie bijzonder lastig.

Ik vind dat ik meer kwaliteit kan leveren dan veel van die mensen en ik heb ook tevreden opdrachtgevers, maar toch werken ze meestal met dezelfde bedragen voor iedereen. Die bedragen zijn eigenlijk nooit per uur, dus als je er onverwacht meer tijd in moet steken is dat meestal je eigen probleem. Als je dat aanvoert in de hoop meer betaald te krijgen, is het namelijk vaak toch heel snel 'take it or leave it', dan gaan ze liever verder met iemand die bereid is het te doen voor dat bedrag, dan maar wat minder kwaliteit. Dat kan ik dus alleen vragen als ik bereid ben de opdracht (en in het ergste geval de opdrachtgever) te verliezen. Niet vaak dus.

Dus ja, ik doe daar ook aan mee, ik houd het zelf ook in stand. Ik kan niet anders.
Kom uit een echt ondernemersgezin en ken zeker t klappen van de zweep, maar zonder positieve instelling kom je nergens. Dan kun je er beter helemaal niet aan beginnen..
Ik heb gelukkig ook een brache waarin ik erg flexibel kan zijn. Mensen komen speciaal naar jou, net als naar die ene goede kapper of fijn restaurant. Als je dicht bij jezelf blijft komen de mensen die bij je passen terug..
Dicht bij jezelf blijven, zie je als een zwaarwegende factor voor succesvol ondernemerschap. Interessant.
Interessant Topic, wat leuk om te lezen dat het jullie zo goed bevalt. En jullie komen over alsof jullie nuchter zijn en verstand van zaken hebben.

Ik heb al van jongs af aan het idee om voor mezelf te beginnen, kom ook uit ondernemersfamilie. Toen ik begon met studeren het plan gemaakt om na mijn studie in loondienst te gaan, zekerheid op te bouwen en ervaring op te doen en dan na een jaar of 5 iets voor mezelf beginnen. Waarin? Geen idee, mijn antwoord was alltijd; wat dan in de toekomst, in is.

Nu ben ik afgestudeerd en een jaar fulltime aan het werk. Vaak bekruipt me de gedachte om ernaast iets te beginnen. Maar waar te beginnen? Ik ben afgestudeerd in marcom, een niet erg bloeiende business op dit moment. Wel krijg ik regelmatig de vraag van mensen of ik de belastingformulieren in wil vullen (vanaf jongs af aan gedaan voor ouders hun bedrijf), of dat ik ideeen heb voor een nieuwe marketingactie. Dus als ik nu iets voor mezelf begin dan zou het kleine opdrachtjes zijn zoals marketingacties, belastingformulieren invullen voor particulieren evt verenigingen, websites bouwen. Maar dan wordt het zo'n bijelkaar geraapt zooitje van allerlei diensten. Of zien jullie dit anders?

Daarnaast vervul ik nu in mijn huidige functie maar half een marketingfunctie/half administratiefunctie. Dus hoe kom ik aan ervaring zodat ik door bedrijven wordt ingehuurd als zelfstandige voor het opstellen van een marketing/communicatieplan? (wat mijn uiteindelijke doel is). Ik ben me aan het verdiepen, en zit nog in de beginfase. Maar wat zou ik graag -langzaam- beginnen met 'freelance-opdrachtjes'....
Dutchie, je bent nu vooral uitvoerend bezig, of met onderdelen bedenken van grotere marcom-plannen. Dat lijkt me helemaal de juiste weg.

Focus je op onderdelen die je goed kunt, en die je in de juiste richting leiden. Belastingformulieren invullen is leuk als bijverdienste, maar zou je volgens mij als een van de eerste dingen moeten laten vallen als dat mogelijk is. Dergelijk werk kan je natuurlijk wel aan nieuwe contacten helpen, die je wellicht later voor marketing- of communicatieklussen kunnen inzetten. Niet te snel nee tegen zeggen dus.

Maar websites bouwen (en vooral vullen), kleine marketingacties, lijken me helemaal goed voor een startende freelancemarketeer. Als je dat goed weet te doen en daarnaast duidelijk weet te maken dat je ze evt. ook meer kunt bieden, dan kan het balletje opeens heel snel gaan rollen. Maar lange adem is wel nodig en op zoveel mogelijk dingen ja zeggen ook. Laat zien dat je kennis van zaken hebt, dat je graag wilt en dat je mee weet te denken met hun wensen.

Is dit een advies waar je wat aan hebt, of zoek je naar iets anders?
@lindelunelente. Als negatief aspect van het hebben van een eigen bedrijf hoort in mijn geval ook onbegrip. Ik ben een heel positief mens en geloof in mezelf. Ik heb echter geen geldboom, geen tijdmachine en ook geen mogelijkheid om klanten weg te sturen wanneer mijn moeder naar het ziekenhuis gebracht moet worden of de kat naar de dierenarts moet.

Een eigen bedrijf is vooral ook prioriteiten stellen en wanneer je een bedrijf 'erbij' doet, dan kun je makkelijk de prioriteit leggen, daar waar je het zelf wil. Een (meer dan) fulltime eigen bedrijf heeft soms die luxe niet.

Ik heb het geluk dat ik over het algemeen veel waardering van mijn klanten krijg. Ik groei gestaag, veel mond tot mond reclame en daardoor soms ook prachtige omzetten die dan pan uit kunnen rijzen.

Maar op dagen dat ik enkel negatieve telefoontjes heb, gezeur met personeel, zieken, een slecht banksaldo én ik het feest van de eeuw moet missen. Tsja, dan vraag ik me weleens af waar ik het allemaal voor doe.
@linde... Ja ik zie dat zo en dat mag.. We zullen zien he ;)
Leuk om te zien dat meerdere deze ambities hebben en nog steeds bezitten.. Hoe oud zijn jullie als ik vragen mag? Ik ben nu 25 en gestart met mijn eigen bedrijf, een webshop. Ik ga bij mijn fulltime baan weg en ga dan parttime werken om daarnaast de tijd te geven aan min bedrijf die het nodig heeft. Mijn vriend is mede eigenaar en doet er dus ook veel voor. Ik geloof er sterk in dat we hier wat van kunnen maken en dat je bereid moet zijn risico's te lopen en even van je zekerheden af te stappen.
quote:lilyrose2012 schreef op 04 oktober 2012 @ 18:11:

@linde... Ja ik zie dat zo en dat mag.. We zullen zien he ;)

Je hoeft idd niet direct al je principes overboord te gooien. Ik wens je veel succes, zo vol als jij van jezelf zit, ga je jezelf zeker nog tegenkomen. Bedenk wel, dat anderen, jou misschien niet zo geweldig zullen vinden.

Als je genoeg zekerheden hebt, wat spaargeld op de bank, een goed en concreet ondernemingsplan dan denk ik dat je er absoluut voor moet gaan.

Zorg er dan alsjeblieft wel voor, dat mocht het toch niet zo goed gaan. Jij op de blaren gaat zitten en niet zoals ik nu meemaak en om me heen zie. Dat je zelf failliet gaat en je leveranciers met de gebakken peren laat zitten. Want ik hou maar amper mijn hoofd boven water door mensen met jouw instelling (if you can dream it..pfffffff). Niu dream dan ook maar even dat je alle schulden aflost die je nog uit hebt staan, denk ik dan.

Allemaal gestart met het beste idee van Nederland, een hoop bla, bla en uiteindelijk met een burn-out thuis en met een andere bv een doorstart maken.
Vrijheid en creativiteit..... goh, da's lang geleden. Vrijheid bestaat uit een paar vrije uren op zondag en de creativiteit bestaat uit het betalen van de rekeningen en personeelsproblemen oplossen

Ik ben ruim 15 jaar geleden een eigen bedrijf gestart. Om die reden ben ik ook naar Nederland gekomen, van oorsprong kom ik uit Scandinavie. In eerste instantie had ik een samenwerkingsverband met een Scandinavische transporteur, ik werkte als een soort van tussenpersoon. Wat later ben ik mijn eigen bedrijf gestart wat uitgegroeid is tot een middelgroot transportbedrijf met (afhankelijk van het seizoen) zo'n 20 tot 30 werknemers. Daarnaast heb ik nog een kleine handelsonderneming.

Mijn opstartproblemen bestonden vooral uit het zien te overwinnen van de taalbarierre en het kennisnemen van de Nederlandse regels en wetgeving. Toen ik naar Nederland kwam beheerste ik de taal wel enigzins, net voldoende om mezelf redelijk verstaanbaar te maken en bijv. een simpel briefje te schrijven. Het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik me onder alle omstandigheden goed uit kon drukken en een beetje wegwijs was in NL.

De branche waar wij in werken staat zwaar onder druk. De markt is eigenlijk al jaren ziek en dat vertaalt zich in steeds lagere transportprijzen. Eigenlijk simpel gezegd: je moet steeds meer doen voor minder opbrengst en de marges staan constant onder druk. Een ander probleem zijn alle regeltjes die hier gelden. Je moet je aan tig regeltjes houden en ze veranderen zowat elke week/maand, je wordt er helemaal kriegel van.

Werknemers zijn soms ook een bron van zorgen. Ziekteverzuim, ongevallen, onderlinge problemen...... je hebt je handen er soms aan vol.

Werkweken van 80 a 90 uur zijn geen uitzondering voor mij. Vanochtend ging om 04:00 uur de wekker en ik ben net 'klaar' met mijn werk. Of anders gezegd: een half uur geleden had ik er genoeg van, en nu zit ik hier nog even wat rond te hangen om een beetje te ontspannen. Morgen gaat de wekker weer om 04:00 uur en zaterdag ook weer. Da's een keuze die ik zelf maak en ik heb er ook vrede mee en ik haal veel voldoening uit mijn werk, maar soms zou het best een beetje minder mogen. Wat minder zorgen, wat minder werkdruk etc.

Dus ja..... vrijheid

Ik moest er een beetje om lachen toen ik je openingspost las en als je echt graag vrijheid wilt, dan zou ik absoluut voor een dienstverband bij een werkgever gaan. Dan kun je om 18:00 uur de deur achter je dicht trekken en met je avond doen wat je zelf wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven