wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2

28-12-2011 17:13 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zet je vandaag op tafel??

Schrijf hier op wat je eet vandaag, en doe meteen ideeën op voor een andere maaltijd!

Eet smakelijk!

het vorige topic: Wat eten we vandaag *telegramstijl*
Ik kom even meeschrijven!

Vanavond

pompoensoep,

lamskroontje met gratin,gebakken champignons, boontjes met spek rond en rodewijnsaus

vanillepudding.

Vanaf vandaag is het herfstkost :-)
Mijn oudste dochter (13) gaat 'iets maaltijd-salade-achtigs doen' met o.a. kikkererwten, drie kleuren gegrillde paprika, cherrytomaten uit eigen tuin, citroen en tonijn.
Uitsmijter van 2 eitjes met kaas en een beetje sambasaus, en champignonsoep.
Rode kool, aardappeltjes uit de oven en biefstuk met champignon- roomsaus.
zuurkool stamppot uit de vriezer
Mijn kokkinnen hebben vandaag een paar recepten via Foodgawker uitgeprobeerd. Dit was het voorgerecht, maar dan met nectarines i.p.v. perzik: grilled peach & mozzarella Caprese. Daarna baked honey mustard chicken met na bereiden nog wat verse peterselie er overheen, daarbij roasted garlic Parmesan broccoli en hasselback potatoes Toetje pudding di frutta (tra estate e autunno) "Tra estate e autunno" betekent toepasselijk genoeg: "tussen zomer en herfst". Heb er alleen oudbakken rozijnenbrood in gebruikt als vervanging van het (Toscaanse) brood in het recept. Toetje heb ik maar zelf gemaakt, doe ik ook nog wat. Voldoende aardappels precies goed snijden was overigens nog niet heel eenvoudig. Dus dat hebben we met zijn drieën gedaan.
tosti!
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 03 oktober 2012 @ 17:35:

tosti!

Oh lekker, dat heb ik lang niet gemaakt. Ik vind stiekem tosti's van onverantwoord wit brood met een heleboel onverantwoorde kaas en sambal het allerlekkerst.

Hier vanavond witlofsalade, gekookte aardappels en tartaartje voor echtgenoot en gerookte forel voor mij.
Nasi goreng, kipfilet in blokjes (gemarineerd als saté) uit de grillpan, zelfgemaakte pindasaus, zoetzure komkommer en heel veel kroepoek. Op tafel nog sambal en seroendeng. Toetje zelfgemaakt ijs van Griekse yoghurt, honing en rode vruchten uit de diepvries.
Friet speciaal en een goulashkroket.
quote:sri schreef op 03 oktober 2012 @ 17:58:

[...]

Oh lekker, dat heb ik lang niet gemaakt. Ik vind stiekem tosti's van onverantwoord wit brood met een heleboel onverantwoorde kaas en sambal het allerlekkerst.

Hier vanavond witlofsalade, gekookte aardappels en tartaartje voor echtgenoot en gerookte forel voor mij.

ja die tosti is wel het lekkerst. Ik had een gezondere versie. Meergranenbrood met Hüttenkäse en ham.

Was ook wel erg lekker!
Was jij nou française, Leentje? Bijzonder hoor, dat je dan chinees kookt!

Hier vandaag pasta carbonara en geroosterde bataat, drie kleuren paprika en tomaat.
quote:yette schreef op 03 oktober 2012 @ 19:50:

Was jij nou française, Leentje? Bijzonder hoor, dat je dan chinees kookt!

Indonesisch, niet zo zeer Chinees. Ik lust ook wel Chinees maar Chinese nasi vind ik totaal anders smaken dan Indonesische. Ik lust overigens alles, Indonesisch, Chinees, Thais maar ook Italiaans, Spaans, Mexicaans, Surinaams, Marokkaans, Turks enz... Zolang het maar lekker (en veel ) is.

En onze families van beide kanten zijn bijna allemaal weg van nasi goreng, (kip)saté en pindasaus en zo.
OK, Indonesisch . Ik heb de neiging heel Azië over één kam te scheren. In de l'Herault heb ik wel eens gado gado met saté willen maken voor franse vrienden ... maar dat ging dus niet door bij gebrek aan de goede ingrediënten. Toch een ander koloniaal verleden daar.

Hier thuis eten we overigens ook vrijwel alles, we proberen vaak nieuwe dingen. Als het niet saai is - zoals gekookte aardappelen - dan lusten we het
Ken je deze website al? Mijn oudste en ons nichtje (die sinds vorige maand als au pair bij ons woont) hebben ondertussen al een paar honderd recepten als favoriet opgeslagen in ons gezamenlijke account daar. Dus voorlopig komt hier nog een hoop "buitenlands" op tafel. Ook leerzaam voor nichtje want die wil Frans leren en mijn oudste zoekt ook Franstalige recepten uit.

Gekookte aardappelen eten we meestal als puree of in een stamppot. Standaard gekookte aardappelen met gekookte groenten, vlees en jus zijn we hier ook geen fan van.
Pittige bonen schotel: kokosolie, gember, knoflook, bleekselderij, gepelde tomaten, kapucijners, mais, chilipoeder, gemalen komijn en feta
@ Leentje, nee die site ken ik niet. Leuk!

Grappig ook dat je nichtje zo frans leert. Toen wij naar de VS vertrokken, was koken ook een van de manieren waarop ik de kinderen engels leerde. Kon je mooi proeven of ze het begrepen hadden
Mijn oudste kan recepten in het Frans prima volgen en ook aardig koken, dus met dat eten komt het wel goed. En nichtje leert zo woorden die ze tijdens haar cursus hier niet zo snel leert. Geldt ook voor het Nederlands overigens.
Ik ben er even een poosje tussenuit geweest (vakantie, veel lekkere dingen gegeten), maar nu toch maar even posten. Ook al is het niet heel erg spannend, mijn lief is ziek en dus eet ik alleen. Het zal wel een soepje met een tosti of zoiets worden.
Wegens 3 zielige zieke kinderen eet ik vandaag een verbeterde versie van 'kip-patat-en-appelmoes':

Gemarineerde kip (marinade van in de blender geprutte citroensap, serehstengel, cardamompitjes, knoflook, pepertje, ketjap, goela djawa) met satésaus met een vleugje kokos, frietjes en komkommer-perziksalade.
Wortelpannenkoekjes,vegadingen in satésaus
Leendert en ik gaan straks samen uit eten bij ons favoriete tapasrestaurant (waar we graag met zijn tweetjes tapas wegwerken voor 4/5 personen ). Grut blijft met nichtje/au pair thuis en voor hen heb ik alles in huis gehaald voor kaasfondue. Daarbij eten ze straks stokbrood, zelfgemaakte kruidenboter, soepstengels, tortillachips, tortellini met spinazie/kaas, plakjes rookworst, blokjes ham, blokjes verse ananas, cherrytomaatjes, Parijse worteltjes, komkommer, olijven en ijsbergsla. En voor deze ene keer mogen ze doordeweeks een glaasje cola bij het eten drinken.

Het is blijkbaar heel spannend allemaal om zonder mama en papa te kaasfondue-en want ze hebben het er steeds over.

@Yette: Beterschap voor je kinderen!
Macaroni schotel met courgette, rode ui, wortel, prei, paprika, tomaten-gehaktsaus en geraspte kaas.
Even copy/paste van het topic "Wat eet je op dit moment? Deel 3.":

Zo direct eten. Vooraf getoaste puntjes van pitabroodjes met zelfgemaakte kruidenboter en zelfgemaakte ansjovis/chiliboter. Daar zijn we, wachtend op Leendert, stiekem al een beetje aan begonnen. Lasagna met verse spinazie (uit de wok), gerookte zalm, witte wijn/roomsaus met o.a. ui, knoflook en kookroom, verse dille en peterselie en ruim Pecorino kaas. Heb er nog gegrilde, lauwwarme courgette bij met wat olijfolie, citroensap, zout, versgemalen peper en verse peterselie. Toetje een soort zelfgemaakte "tompouce", halve plakjes bladerdeeg met suiker erop gebakken, daar verse slagroom tussen met aardbeien, frambozen en blauwe bessen en dan nog poedersuiker er overheen.

Lasagne en courgette zelf gemaakt, de dunne dames de rest. Ik neem nog een puntje met chili/ansjovis boter. En denk dat ik zo ook even een lekker flesje wijn uitzoek om het weekend goed mee te beginnen.
Volkoren spaghetti met witte wijn/roomsaus à la Leentje:

ui, knoflook, witte wijn, kookroom, gesneden witlof (lekker knapperig), gerookte zalm, dille en versgemalen peper.

Toetje: volle yoghurt met zelfgemaakte sinaasappelmarmelade

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven