wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2
dinsdag 2 oktober 2012 om 20:26
Mijn kokkinnen hebben vandaag een paar recepten via Foodgawker uitgeprobeerd. Dit was het voorgerecht, maar dan met nectarines i.p.v. perzik: grilled peach & mozzarella Caprese. Daarna baked honey mustard chicken met na bereiden nog wat verse peterselie er overheen, daarbij roasted garlic Parmesan broccoli en hasselback potatoes Toetje pudding di frutta (tra estate e autunno) "Tra estate e autunno" betekent toepasselijk genoeg: "tussen zomer en herfst". Heb er alleen oudbakken rozijnenbrood in gebruikt als vervanging van het (Toscaanse) brood in het recept. Toetje heb ik maar zelf gemaakt, doe ik ook nog wat. Voldoende aardappels precies goed snijden was overigens nog niet heel eenvoudig. Dus dat hebben we met zijn drieën gedaan.
woensdag 3 oktober 2012 om 17:58
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 03 oktober 2012 @ 17:35:
tosti!
Oh lekker, dat heb ik lang niet gemaakt. Ik vind stiekem tosti's van onverantwoord wit brood met een heleboel onverantwoorde kaas en sambal het allerlekkerst.
Hier vanavond witlofsalade, gekookte aardappels en tartaartje voor echtgenoot en gerookte forel voor mij.
tosti!
Oh lekker, dat heb ik lang niet gemaakt. Ik vind stiekem tosti's van onverantwoord wit brood met een heleboel onverantwoorde kaas en sambal het allerlekkerst.
Hier vanavond witlofsalade, gekookte aardappels en tartaartje voor echtgenoot en gerookte forel voor mij.
woensdag 3 oktober 2012 om 19:14
quote:sri schreef op 03 oktober 2012 @ 17:58:
[...]
ja die tosti is wel het lekkerst. Ik had een gezondere versie. Meergranenbrood met Hüttenkäse en ham.
Was ook wel erg lekker!
[...]
ja die tosti is wel het lekkerst. Ik had een gezondere versie. Meergranenbrood met Hüttenkäse en ham.
Was ook wel erg lekker!
woensdag 3 oktober 2012 om 19:57
quote:yette schreef op 03 oktober 2012 @ 19:50:
Was jij nou française, Leentje? Bijzonder hoor, dat je dan chinees kookt!
Indonesisch, niet zo zeer Chinees. Ik lust ook wel Chinees maar Chinese nasi vind ik totaal anders smaken dan Indonesische. Ik lust overigens alles, Indonesisch, Chinees, Thais maar ook Italiaans, Spaans, Mexicaans, Surinaams, Marokkaans, Turks enz... Zolang het maar lekker (en veel ) is.
En onze families van beide kanten zijn bijna allemaal weg van nasi goreng, (kip)saté en pindasaus en zo.
Was jij nou française, Leentje? Bijzonder hoor, dat je dan chinees kookt!
Indonesisch, niet zo zeer Chinees. Ik lust ook wel Chinees maar Chinese nasi vind ik totaal anders smaken dan Indonesische. Ik lust overigens alles, Indonesisch, Chinees, Thais maar ook Italiaans, Spaans, Mexicaans, Surinaams, Marokkaans, Turks enz... Zolang het maar lekker (en veel ) is.
En onze families van beide kanten zijn bijna allemaal weg van nasi goreng, (kip)saté en pindasaus en zo.
woensdag 3 oktober 2012 om 20:36
OK, Indonesisch . Ik heb de neiging heel Azië over één kam te scheren. In de l'Herault heb ik wel eens gado gado met saté willen maken voor franse vrienden ... maar dat ging dus niet door bij gebrek aan de goede ingrediënten. Toch een ander koloniaal verleden daar.
Hier thuis eten we overigens ook vrijwel alles, we proberen vaak nieuwe dingen. Als het niet saai is - zoals gekookte aardappelen - dan lusten we het
Hier thuis eten we overigens ook vrijwel alles, we proberen vaak nieuwe dingen. Als het niet saai is - zoals gekookte aardappelen - dan lusten we het
woensdag 3 oktober 2012 om 20:49
Ken je deze website al? Mijn oudste en ons nichtje (die sinds vorige maand als au pair bij ons woont) hebben ondertussen al een paar honderd recepten als favoriet opgeslagen in ons gezamenlijke account daar. Dus voorlopig komt hier nog een hoop "buitenlands" op tafel. Ook leerzaam voor nichtje want die wil Frans leren en mijn oudste zoekt ook Franstalige recepten uit.
Gekookte aardappelen eten we meestal als puree of in een stamppot. Standaard gekookte aardappelen met gekookte groenten, vlees en jus zijn we hier ook geen fan van.
Gekookte aardappelen eten we meestal als puree of in een stamppot. Standaard gekookte aardappelen met gekookte groenten, vlees en jus zijn we hier ook geen fan van.
donderdag 4 oktober 2012 om 15:31
donderdag 4 oktober 2012 om 16:12
Wegens 3 zielige zieke kinderen eet ik vandaag een verbeterde versie van 'kip-patat-en-appelmoes':
Gemarineerde kip (marinade van in de blender geprutte citroensap, serehstengel, cardamompitjes, knoflook, pepertje, ketjap, goela djawa) met satésaus met een vleugje kokos, frietjes en komkommer-perziksalade.
Gemarineerde kip (marinade van in de blender geprutte citroensap, serehstengel, cardamompitjes, knoflook, pepertje, ketjap, goela djawa) met satésaus met een vleugje kokos, frietjes en komkommer-perziksalade.
donderdag 4 oktober 2012 om 16:59
Leendert en ik gaan straks samen uit eten bij ons favoriete tapasrestaurant (waar we graag met zijn tweetjes tapas wegwerken voor 4/5 personen ). Grut blijft met nichtje/au pair thuis en voor hen heb ik alles in huis gehaald voor kaasfondue. Daarbij eten ze straks stokbrood, zelfgemaakte kruidenboter, soepstengels, tortillachips, tortellini met spinazie/kaas, plakjes rookworst, blokjes ham, blokjes verse ananas, cherrytomaatjes, Parijse worteltjes, komkommer, olijven en ijsbergsla. En voor deze ene keer mogen ze doordeweeks een glaasje cola bij het eten drinken.
Het is blijkbaar heel spannend allemaal om zonder mama en papa te kaasfondue-en want ze hebben het er steeds over.
@Yette: Beterschap voor je kinderen!
Het is blijkbaar heel spannend allemaal om zonder mama en papa te kaasfondue-en want ze hebben het er steeds over.
@Yette: Beterschap voor je kinderen!
vrijdag 5 oktober 2012 om 18:02
Even copy/paste van het topic "Wat eet je op dit moment? Deel 3.":
Zo direct eten. Vooraf getoaste puntjes van pitabroodjes met zelfgemaakte kruidenboter en zelfgemaakte ansjovis/chiliboter. Daar zijn we, wachtend op Leendert, stiekem al een beetje aan begonnen. Lasagna met verse spinazie (uit de wok), gerookte zalm, witte wijn/roomsaus met o.a. ui, knoflook en kookroom, verse dille en peterselie en ruim Pecorino kaas. Heb er nog gegrilde, lauwwarme courgette bij met wat olijfolie, citroensap, zout, versgemalen peper en verse peterselie. Toetje een soort zelfgemaakte "tompouce", halve plakjes bladerdeeg met suiker erop gebakken, daar verse slagroom tussen met aardbeien, frambozen en blauwe bessen en dan nog poedersuiker er overheen.
Lasagne en courgette zelf gemaakt, de dunne dames de rest. Ik neem nog een puntje met chili/ansjovis boter. En denk dat ik zo ook even een lekker flesje wijn uitzoek om het weekend goed mee te beginnen.
Zo direct eten. Vooraf getoaste puntjes van pitabroodjes met zelfgemaakte kruidenboter en zelfgemaakte ansjovis/chiliboter. Daar zijn we, wachtend op Leendert, stiekem al een beetje aan begonnen. Lasagna met verse spinazie (uit de wok), gerookte zalm, witte wijn/roomsaus met o.a. ui, knoflook en kookroom, verse dille en peterselie en ruim Pecorino kaas. Heb er nog gegrilde, lauwwarme courgette bij met wat olijfolie, citroensap, zout, versgemalen peper en verse peterselie. Toetje een soort zelfgemaakte "tompouce", halve plakjes bladerdeeg met suiker erop gebakken, daar verse slagroom tussen met aardbeien, frambozen en blauwe bessen en dan nog poedersuiker er overheen.
Lasagne en courgette zelf gemaakt, de dunne dames de rest. Ik neem nog een puntje met chili/ansjovis boter. En denk dat ik zo ook even een lekker flesje wijn uitzoek om het weekend goed mee te beginnen.