Lavendel

06-10-2012 10:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister een aantal leuke lavendelplantjesgekregen, bedoeld voor buiten in een grote bloempot. Echter zijn het te weinig plantjes voor in de betreffende pot, en zou ik er nog wat bij moeten halen. Maar lavendel bloeit toch in het voorjaar? Is het dan wel de moeite waard om extra plantjes bij te halen of zijn ze in het voorjaar dan allemaal dood door de vorst?
Ik heb helemaal geen groene vingers, maar zou de plantjes binnenhouden tot na de winter en dan plantjes bijhalen.
Ik heb al jaren Lavendelplantjes in mijn tuin. Ik knip ze na de bloei kort en dan doe ik er niets meer aan. Gaat goed in de winter. In het voorjaar schieten ze weer uit.
In een pot zou ik ze nu niet zetten. Of je moet de pot in bv de schuur zetten, dus beschermd tegen de vorst. De lavendel die ik in een pot had is afgelopen winter namelijk gesneuveld (ik was te lui om hem te beschermen tegen de kou).

De lavendel in de border heeft de winter wel gewoon overleefd overigens.
Bubbeltjesplastic om de pot, niet om de plant want dan sterft hij af. Op een beschutte plek zetten.
verba volant, scripta manent.
Een pot is erg vorstgevoelig. Vaste grond daarentegen zou moeten kunnen.
Ik zou zelf geen plantjes bij kopen.

Zodra het voorjaar is worden die kleine plantjes opeens hele grote planten.

Ze worden echt mooi maar je zal nog een paar maanden helaas geduld moeten hebben.
Wat joy zegt: ze groeien fors

Zo'n klein lavendelplantje moet ongeveer 25 cm van het andere kleine lavendelplantje staan.
Ik heb ook in September de lavendel in mijn oma haar tuin geknipt en die blijft hele winter buiten (wat logisch is als die in de tuin staat haha) en dan in het voorjaar schiet die weer uit...
Ik heb lavendel in potten en mijn ervaring is dat dat ook prima de winter overleeft. Eventueel in folie als het echt heel koud wordt, of potten wat hoger zetten werkt ook. Ik zou er nu geen plantjes bij kopen; gewoon april fors terugsnoeien en dan lopen ze uit als een gek.
Zeg maar Spijker.
http://www.tuinieren.nl/a/onderhoud/sno ... el-snoeien
Zeg maar Spijker.
Oke, maar wat kan ik er nu dan het beste mee doen? In de pot zetten, en gewoon buiten laten staan? Inpakken, of in de schuur? Of het beste in de grond zetten? In het voorjaar willen we de tuin flink aanpakken en dan komt er een border waar ik ze graag in zou willen hebben.
Ik zou ze nu in een pot zetten en dan komend jaar gewoon de border in...
Oke, ik heb gekeken, en ik weet gewoon geen oplossing... Hoeveel groeien die dingen? Als ze 4x zo groot worden als ze nu zijn (als ze +/- 50 cm doorsnee worden) passen twee plantjes in 2 grote bloempotten, maar dan hou ik alsnog 4 plantjes over. Als ik ze allemaal in de potten kwijt wil, mogen ze absoluut niet meer groeien en moet ik er alsnog 2 bijhalen want zo ziet dat er niet uit. Wat moet ik in hemelsnaam met deze 6 lavendelplantjes? Hoeveel groeien ze in een winter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven