Blaasgruis?

07-10-2012 10:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Onze gecastreerde kater van 1 jaar oud gaat sinds gisterochtend heel vaak op de kattenbak. Steeds graven.

Ik had even daarvoor de bak verschoond met andere doekjes dan normaal. Ik dacht dat het misschien daar aan kon liggen.

Nu hebben we het een dag aangekeken en ondanks dat ik de bak weer verschoond heb met dezelfde doekjes als anders doet hij het nog steeds.

Hij eet en drink goed, is vrolijk en lijkt niets te mankeren.

Hij poept en plas ook goed, wel heb ik het idee dat het ook meer kleinere plasjes zijn. Voorheen deed hij alleen grote plassen.

Nu merk ik aan het grid dat het ook kleine plasjes en druppels zijn.

Toen ik de bak verschoond had ging hij er meteen in en deed een druppel plas.

Hij is overigens een binnenkat.

Ik ben hoe dan ook van plan morgen contact op te nemen met de dierenarts, maar ik ben toch benieuwd naar wat jullie ervan denken.

Alvast bedankt!
Kan ook blaasontsteking zijn. Let even goed op of er ook bloed bij komt. Als het blaasgruis is, kan het ineens heel erg hard achteruit gaan dus goed in het oog houden!
Dank voor je antwoord VotesforLeo, er zit geen bloed bij de urine. Dat houd ik goed in de gaten. Blaasontsteking zou het inderdaad ook kunnen zijn.

Ik houd hem goed in de gaten en zodra ik merk dat het achteruit gaat gaan we naar de dierenarts.
Je gaat überhaupt naar de dierenarts toch?
Ja morgen maar als het nodig is vandaag nog bedoel ik
Meng zijn voer met water, dat verdunt zijn urine en spoelt hij lekker door. Dan heeft hij wat minder pijn bij het plassen.
Hebben binnenkaters wel vaker. Even langs de dierenarts en andere brokjes aanschaffen. Mijn katten eten alleen nog maar voer dat blaasgruis voorkomt. Er zijn verschillende mogelijkheden, die van de dierenarts vinden ze het minst lekker. Neem in elk geval niet het natvoer/blikvoer want dat eten ze dus écht niet.

Katers die buiten lopen hebben er overigens veel minder snel last van, die eten af en toe muis. Daar schijnt ook iets in te zitten dat blaasgruis voorkomt. Maar ik gok erop dat je het niet ziet zitten om ergens muizen te gaan vangen .
Goede tip van Francisca_. Mijn tip: gebruik daarvoor lauwwarm water. Katten vinden het überhaupt fijn als hun eten op lichaamstemperatuur is, in plaats van koelkastkoud, dus dan krijgt hij misschien nog wat meer vocht binnen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Bij katers is het gevaarlijk om te wachten, ik was gisteren al gegaan
@francisca, ik merk niet dat hij pijn heeft bij het plassen of laat een kat zich niet snel horen?

@exces, ik ga informeren naar speciaal voer tegen blaasgruis.

Als ik kijk naar de oorzaken van blaasontsteking en blaasgruis is eigenlijk niets van toepassing op onze kat.

Hij is mooi slank, drinkt veel en is heel vrolijk en lijkt geen pijn te hebben.
@feeks, maar hij plast en poept goed. Hij is vrolijk en lijkt geen pijn te hebben, ook niet bij het plassen.
ok, als hij nog wel normaal plast en niet aldoor naar de bak gaat terwijl er niets komt, kun je misschien nog wachten tot morgen
Mijn beide katers hebben blaasgruis gehad. Bij de ene ging dat heel snel, 's avonds was er nog niks aan de hand en 's morgens trof ik hem versuft aan in de keuken naast de kattenbak.

De tweede had dezelfde symptomen als jij beschrijft. Ging veel vaker op de bak en dit nam in intensiteit en frequentie toe.

Beide mannen hebben niet gemauwd van pijn, terwijl ze op de bak zaten. Bij kater 2 heb ik, op aanwijzing van de DA na de eerste keer, aan zijn buik gevoeld en daar voelde ik een bobbel in zijn onderbuik. Een volle blaas dus.

Kun je zijn buik aanraken om te voelen? Als hij dat niet toelaat, of je voelt een zwelling, dan moet je niet wachten tot morgen.
Het bestandsdeel wat in muis voorkomt en in brokken niet is vlees

In brokken zit maar 6% vlees of iets wat op dierlijk bestandsdeel moet lijken. Dit zit ook in blikvoer.

Beter is om je kat (of hond) KVV of gewoon NRV of BARF te geven. Geen blaasgruis, nierproblemen of tandproblemen meer.

Helaas zit er in brokken ook suiker en is het daarom voor veel katten erg ingewikkeld om over te stappen op gezonder voer.

De mijne is zo kieskeurig dat ze zich letterlijk uithongert. Niet handig in verband met lever vervetting. (poes wil ook niet volledig over dus, maf beest)

Je zou 2 keer daags 50 gram rauwe kip kunnen geven met water. Salmonella hebben dieren geen last van. Dat overleeft deze bacterie niet in de maag van een dier.

Mijn poes doet er een moord voor. En met dat extra vocht spoelt de blaas goed door. Zo voorkom ik nog wel eens een blaasontsteking.
Likt hij zich aan zn eeh, onderkant?
quote:irishgirl schreef op 07 oktober 2012 @ 11:01:

@francisca, ik merk niet dat hij pijn heeft bij het plassen of laat een kat zich niet snel horen?

@exces, ik ga informeren naar speciaal voer tegen blaasgruis.

Als ik kijk naar de oorzaken van blaasontsteking en blaasgruis is eigenlijk niets van toepassing op onze kat.

Hij is mooi slank, drinkt veel en is heel vrolijk en lijkt geen pijn te hebben.

Heb je zelf wel eens een blaasontsteking gehad?

Katten zijn hard voor zich zelf en laten bijna nooit merken dat ze pijn hebben.
Nee, een kat laat het niet merken als hij pijn heeft. Helaas..
Toen mijn kater blaasgruis had, ging ie overal plassen. Op de bak, naast de bak, op bed, op de vloer... Overal. En heel veel likken aan z'n kruis.

Het is belangrijk dat ze goed voer krijgen, die de niertjes schoon houden. In dit geval is goedkoop echt duurkoop, goedkope Aldi brokken zijn meestal echt niet goed voor katten. (Alhoewel er natuurlijk ook katten zijn die prima gezond zijn met Aldi brokken...)

Succes bij de dierenarts.
@unlundus, dank voor het recept.

@luni, nee, hij likt zich niet aan zijn onderkant

@ok, dus een kat laat niet merken als hij pijn heeft. Hij heeft begin dit jaar een ontsteking gehad en toen merkte ik wel erg goed dat hij pijn had. Hij was toen erg op zichzelf en nam afstand van ons. Nu is dat niet het geval maarja, iedere keer is het anders natuurlijk.

@Maris, hij krijgt goed voer van het merk Prins, speciale voer voor de actieve binnenkat.

1 keer per week geef ik hem een zakje natvoer van het merk Whiskas. Ik had Carnibest voor hem gekocht maar meneertje wilde dat niet eten en liet duidelijk merken het vies te vinden. Whiskas smult hij van!
Hij plas alleen op de kattenbak, dus nergens anders in huis

Hij gaat ongeveer 4 keer per uur op de bak en heeft alle keren iet gepoept en geplast.

Ik ga nu zijn buikje voelen en toch maar even bellen naar de dierenarts.
Ja, als hij zo vaak op de bak gaat en er gebeurt niks, dan moet je bellen. Een verstopping is levensgevaarlijk.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:exces schreef op 07 oktober 2012 @ 10:57:

Katers die buiten lopen hebben er overigens veel minder snel last van, die eten af en toe muis. Daar schijnt ook iets in te zitten dat blaasgruis voorkomt. Ja, vocht :-) Bij brokken moeten katten onnatuurlijk veel drinken. En het zijn geen drinkers, omdat ze van nature vocht binnenkrijgen met hun prooi en daarnaast maar weinig drinken.
Moet om 13.00 uur bij. Dierenarts zijn. Bedankt voor het meedenken allemaal!!!

Ik houd jullie op de hoogte.
Toch vandaag nog?
Ja vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven