Blaasgruis?

07-10-2012 10:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Onze gecastreerde kater van 1 jaar oud gaat sinds gisterochtend heel vaak op de kattenbak. Steeds graven.

Ik had even daarvoor de bak verschoond met andere doekjes dan normaal. Ik dacht dat het misschien daar aan kon liggen.

Nu hebben we het een dag aangekeken en ondanks dat ik de bak weer verschoond heb met dezelfde doekjes als anders doet hij het nog steeds.

Hij eet en drink goed, is vrolijk en lijkt niets te mankeren.

Hij poept en plas ook goed, wel heb ik het idee dat het ook meer kleinere plasjes zijn. Voorheen deed hij alleen grote plassen.

Nu merk ik aan het grid dat het ook kleine plasjes en druppels zijn.

Toen ik de bak verschoond had ging hij er meteen in en deed een druppel plas.

Hij is overigens een binnenkat.

Ik ben hoe dan ook van plan morgen contact op te nemen met de dierenarts, maar ik ben toch benieuwd naar wat jullie ervan denken.

Alvast bedankt!
Ok, sterkte. Denk dat hij in het voorstadium zit dus goed dat je er snel bij bent.
in carnibest zit geen suiker of smaakstoffen. Veel gezonder maar dus ook meer doorzettingsvermogen om je kat het op te laten eten.

Sterkte bij de DA
Goed dat je gaat, beter een keer teveel..,
Goede beslissing, ik ben benieuwd.
Ben inmiddels weer huis.

De dierenarts denkt aan een steriele blaasontsteking.

Hij heeft een ab spuit gegeven een een spuit met pijnstiller.

Verder ga ik geleidelijk aan over op speciaalvoer tegen blaasgruis, voor de zekerheid. Heb proefverpakkingen gekregen van Royal Canin, hoop dat hij dit lekker vindt. Hij is namelijk erg kieskeurig.

Ik hoop dat het snel beter gaat met hem!

Nogmaals dank voor het meedenken, fijn zo'n forum!!
Als hij Royal Canin niet lekker vindt, kun je Hills proberen. Onze vorige kat had idd blaasgruis en het speciale voer helpt goed.
Uit interesse: waarom heb je AB gekregen voor een steriele ontsteking? Je bedoelt toch een non-bacteriële ofwel een idiopatische blaasontsteking? Waar moet die AB dan op aangrijpen?

Dit is overigens een hele goede pagina over idiopatische ontstekingen (feline idiopatic cystitis - FIC) -> een aanrader, want info van top-kattenexperts: FABCATS
Edit
Goed dat je bent gegaan! Hier ook een kater met blaasgruis. Die ging van best vaak naar de bak en niet zo fit, naar erg ziek de volgende ochtend. Bleek ondertussen verstopt te zitten. Erg lastig bij katten dat je het zo lastig herkent, tenzij je het al eens meegemaakt hebt. Nu zou ik meteen naar de dierenarts gaan bij de eerste tekenen.

Overigens was hij er na een nachtje dierenarts met katheter heel snel weer bovenop. Hij begon meteen weer met eten en zat gezellig te miauwen naar de assistentes.
Er is ook een blaasgruisdieet van Specific.

Onze kater heeft het jaren onnodig gehad trouwens. Die is nooit op gruis gecontroleerd en had een op zichzelf staande blaasontsteking.
quote:doxycycline schreef op 07 oktober 2012 @ 15:04:

Uit interesse: waarom heb je AB gekregen voor een steriele ontsteking? Je bedoelt toch een non-bacteriële ofwel een idiopatische blaasontsteking? Waar moet die AB dan op aangrijpen?

Dit is overigens een hele goede pagina over idiopatische ontstekingen (feline idiopatic cystitis - FIC) -> een aanrader, want info van top-kattenexperts: FABCATS

Waarom vraag je dit aan Irishgirl?

Dit zou je aan haar dierenarts moeten vragen en niet aan haar.
Doxicicline, volgens mij ben jij gek op AB, aan je naam te zien

Ik heb zelf ooit een steriele blaasontsteking gehad, en mooi 6 weken aan de antibiotica. Het klinkt onlogisch maar zo gaat het blijkbaar wel.
quote:unlundun schreef op 07 oktober 2012 @ 11:25:

Het bestandsdeel wat in muis voorkomt en in brokken niet is vlees

In brokken zit maar 6% vlees of iets wat op dierlijk bestandsdeel moet lijken. Dit zit ook in blikvoer.

Beter is om je kat (of hond) KVV of gewoon NRV of BARF te geven. Geen blaasgruis, nierproblemen of tandproblemen meer.

Helaas zit er in brokken ook suiker en is het daarom voor veel katten erg ingewikkeld om over te stappen op gezonder voer.

De mijne is zo kieskeurig dat ze zich letterlijk uithongert. Niet handig in verband met lever vervetting. (poes wil ook niet volledig over dus, maf beest)

Je zou 2 keer daags 50 gram rauwe kip kunnen geven met water. Salmonella hebben dieren geen last van. Dat overleeft deze bacterie niet in de maag van een dier.

Mijn poes doet er een moord voor. En met dat extra vocht spoelt de blaas goed door. Zo voorkom ik nog wel eens een blaasontsteking.

Sorry, maar deze stelling klopt niet. Dieren kunnen wel degelijk salmonella oplopen. Vaak minder snel dan mensen maar het kan wel. Met name jonge dieren, zieke dieren, drachtige dieren en dieren die antibiotica gebruiken zijn hier extra gevoelig voor.

bron; http://dier-en-natuur.inf ... t-rauwe-vleesvoeding.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven