wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2

28-12-2011 17:13 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zet je vandaag op tafel??

Schrijf hier op wat je eet vandaag, en doe meteen ideeën op voor een andere maaltijd!

Eet smakelijk!

het vorige topic: Wat eten we vandaag *telegramstijl*
Hier een zelf bedachte creatie; plakken appel, ui ringen en geitenkaas in de oven met een dressing van balsamico, honing en frambozenazijn met pijnboompitten. Daarna nog wat sla en frambozen erbij met een donker stokbroodje.

Als toetje vers fruit bowl.
quote:charl0tte schreef op 05 oktober 2012 @ 19:46:

Volkoren spaghetti met witte wijn/roomsaus à la Leentje:

ui, knoflook, witte wijn, kookroom, gesneden witlof (lekker knapperig), gerookte zalm, dille en versgemalen peper.

Toetje: volle yoghurt met zelfgemaakte sinaasappelmarmelade

Die zelfde saus heb ik vandaag gebruikt tussen mijn lasagne vellen. Alleen dan met verse spinazie (en Pecorino) i.p.v. witlof.
quote:leentjedb schreef op 05 oktober 2012 @ 20:55:

[...]

Die zelfde saus heb ik vandaag gebruikt tussen mijn lasagne vellen. Alleen dan met verse spinazie (en Pecorino) i.p.v. witlof.Dat klinkt ook erg lekker!
quote:charl0tte schreef op 05 oktober 2012 @ 21:32:

[...]

Dat klinkt ook erg lekker!En staat binnen 20 minuten in de oven. Ook heel fijn.
Ik heb vanmiddag een uitgebreide high tea gehad. Vanavond dus 4 crackers op met. 2 met ham en 2 met gestampte muisjes.

Net nog een appel met kaneel en wat yoghurt als toetje.
Kabeljauw op een bedje van groentenpuree (was wel een kingsize bed, want het is echt lekker! Heb nu weer voor drie weken de vitamientjes binnen ) en gekookte aardappels.
Gisteren pasta met o.a. citroenrasp, room, kip en rucola, een lauwwarme salade van gegrilde groenten en spinaziepizza.

Vandaag gevulde gebakken brie, runderstoof, provençaalse aardappeltjes (garen zoals risotto door er steeds wat zelfgemaakte kruidenbouillon over te gieten) en salade.
Weer even een probeersteltje van de appie site: lentecouscous met doperwten, gedroogde abrikozen en zachte geitenkaas, gekruid met komijn, munt en wat versgeperste limoen erover. Was op zich lekker (maar ik vind alles met geitenkaas lekker :-)), maar niet uitzonderlijk wat mij betreft. Bovendien vulde het voor mij niet genoeg.
Zelfgemaakte pompoensoep met knoflook, gember, rood pepertje, prei, pompoen uit de moestuin van mijn opa, groentebouillon, flink kerriepoeder, versgemalen peper en een beetje koriander. Daarop geroosterde pompoenpitten. Erbij meergranen stokbroodje met zachte kruidengeitenkaas.
Ik zou ook pompoensoep eten maar ik ben onverwachts uit eten geweest dus ik ga morgen aan de slag. Jouw recept klinkt ook lekker charlotte!

Vandaag dus tomatensoep, spareribs met patat en sla en als toetje ijs.
Wij hadden macaroni ham-kaas. Lekker simpel; ideaal voor de kinderen!

Morgen tortilla's met iets van kip...
Vanavond uit eten geweest met Olijf (a.k.a. Olivia1975) en haar Popeye. Uitgebreide Indonesische rijsttafel met als voorgerechten pangsit, loempia, saté ajam en soto ajam. Daarna 16 hoofdgerechten met nasi en bami goreng, nasi kuning en witte rijst. Toetje keuze uit dame blanche of koffie met spekkoek. Ik heb de dame blanche gehad, Leenderts spekkoek opgegeten want die wou hij niet meer en nog een koffie verkeerd met suiker gedronken. Heel erg ons best gedaan, bijna alles op.

De kinderen waren thuis met nichtje/au pair en die hadden een hapjes avond. Stokbroodjes, foccacia met knoflook en olijven, zelfgemaakte kruidenboter, zelfgemaakte aïoli, roompaté, kruidenkaas, zelfgemaakte eiersalade, rolletjes boterhamworst met zoetzuur augurkje erin, zwarte olijven, zelfgemaakte mini saucijzenbroodjes, blokjes jonge kaas, cherrytomaatjes, naturel chips met Festival dipsaus en voor de zoete trek carrotcake, Kinderchocolade, chocoladerozijnen en pepernoten. De enige regel hierbij: niet zoveel eten dat je misselijk wordt en moet overgeven. En dat is nog goed gegaan ook.
Soort paella: knoflook, bouillon, saffraan, versgemalen peper, gepelde tomaten, rode paprika, prei, diepvriesdoperwten, zilvervliesrijst en reuze garnalen (rauwe uit de diepvries).
Pompoensoep die ik vrijdag had gemaakt met munt en feta. Daarbij wat restjes van een buffet dat we gister bij familie thuis aten: heerlijk runderstoofpotje en een salade erbij. Het is niet heel veel bij elkaar. Mochten we vanavond heel snel weer trek krijgen, dan hebben we een heerlijke schimmel kaas, een Spaanse kaas en toastjes erbij. En dat kan natuurlijk niet onder een rode wijn gegeten worden ;)
Vooraf tomatencrèmesoep met mascarpone en zelfgemaakte pesto. Daarna zelf gesneden friet met verse, zelfgemaakte mayonaise en ook zelfgemaakte pittige mayonaise (met o.a. sambal oelek, knoflook, verse geraspte gember, limoensap en verse peterselie). Ik frituur ook een paar uienringen in bierbeslag. Oudste en nichtje zijn bezig met het maken van een courgettekoekjes beslag maar dan met feta i.p.v. geitenkaas. Ossenhaas gebakken in olijfolie met roomboter. En als groente een salade van veldsla, komkommer, cherrytomaatjes, avocado, mango, groene en zwarte olijven, feta, pijnboompitjes en bosui met citroensap/olijfolie/zout/versgemalen peper. Toetje: mini Magnums.

Ik heb net allebei mijn frituurpannen schoongemaakt en dan moet er van alles gebakken worden.
Leentje toch, 16 hoofdgerechten nog wel.

OT: frittata van spruiten, aardappels enzovoorrrrt, deze dus http://www.ah.nl/recepten ... q=frittata&sr_type=recipe

Vers gebakken brood erbij.
Makreel vispakketjes uit de oven met makreel (duh), sperziebonen, paprika, rode ui, champignons, sherry en daarbij heb ik rijst gekookt.
Lasagne met oa tomatenblokjes, courgette en ricotta. Voor meerdere personen zodat er hopelijk nog 2 a 3 porties de vriezer in kunnen.
Pompoen-wortelsoep met sinaasappel en vegetarische pasta.
Wat koken jullie allemaal lekker! Ik kijk echt mijn ogen uit.

Wij hebben bruine bonensoep met rookworst gegeten. Past goed bij het herfstweer van vandaag.
Vanavond meergranenpannenkoekjes gebakken met een vulling van in repen gesneden en gebakken wortel, courgette en paprika in een sausje van geitenkaas en honing, eroverheen geroosterde walnoten.
Varkenshaasje met krokante salie en kruidenboter, risotto, salade van chinese kool met mierikswortelroom en gebakken pastrami.
Zuurkoolstamp met rookworst en in schijven gesneden gebakken gekookte gelderse.
Ik ga zo twee zuurkoolschotels maken (ongeveer) à la Olivia1975.

Rul gebakken rundergehakt onderin de ovenschaal met ui, knoflook, sambal oelek (in 1 van de 2 schotels), ketjap manis, djahe, djinten, ketoembar, trassi, zout en peper er doorheen. Daarop een laag van stukjes verse ananas, dan de in appelsap gaar gekookte (uitgelekte) zuurkool, vervolgens een laag zelfgemaakte aardappelpuree met melk en roomboter en als laatste een dun laagje geraspte kaas met dunne plakjes Zeeuws spek. Ze gaan allebei onder de hete gril tot de spek knapperig is.

Herfstig weer vraagt om een herfstig maal.
Het wordt een visburger met ovenfrietjes met yoghonaise en sla. En ik heb honger dus ga lekker vroeg eten vandaag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven