Werk & Studie alle pijlers

Het leed dat studeren heet

08-10-2012 11:24 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de verandering heb ik weer eens een vrije collegedag. Heerlijk, wat een tropenrooster zou je denken. Nou is dat natuurlijk ook wel zo.. Uitslapen tot 09.30 uur, een kopje koffie drinken, nog een kopje koffie drinken, even een programma terugkijken online en nog in je pyjama zitten as we speak. Geen kinderen waarmee ik me bezig moet houden, een afwasje gedaan en de was zit er in, de volgende ligt klaar en de badkamer kan ook wel een beurt gebruiken. Ondertussen even het forum checken, een reactie typen, lachen, me verbazen.. Wat een ochtend!

Maar: dat ik niet naar college hoef wil niet zeggen dat ik niets te doen heb vandaag. Geen activiteiten op de planning hebben overdag wil niet zeggen dat ik niet diep met mijn neus in de boeken zou moeten zitten..

Op de één of andere manier kan ik me er zó niet toe zetten! Ik weet dat als ik nu begin, het allemaal reuze meevalt, ik straks minder werk heb aan het einde van de periode, dat ik dan weer baal dat ik het nu belangrijker vond om me bezig te houden met andermans sores, als dan niet getrollt. Ik moét de reacties lezen want soms is someone on the internet wrong! en dat is echt zo veel belangrijker op dat moment..

Ik heb mezelf voorgenomen om om 12.00 uur te beginnen, door te knallen tot het af is en dan voortaan het niet meer op de laatste dag te laten aankomen, want wellicht moet er dan nog veel gewassen en gepoetst worden. Ik ga voortaan elke dag één onderdeel doen, dat lijkt me zo heerlijk: geen stress meer, geen boosheid op mezelf en voor mijn cijfers zou het ook nog wel eens gunstig kunnen uitpakken.

Maar nu heb ik nog even lekker tot 12.00 uur, wat een tropenrooster en het huishouden is ook nog eens op orde..
Alsof ik de mijnen in moet
En nu bedenk ik me opeens dat ik dringend een sportschool zoeken moet, en bedankt hè Ninon!
En nu gaat het Wifi uit, mijn telefoon op de stiltemodus en knallen maar, ik laat straks weten of het is gelukt
Dit komt ook mij zo bekend voor!! Het begon gisteren al, ipv studeren heb ik tot 5 uur smiddags geslapen omdat ik gewoon echt kapot was! Daarnaast kan ik me er nu ook echt niet toe zetten.. Meestal als k eenmaal ermee bezig ben gaat het wel helemaal goed.

Ps: hoe gaat het verder met je ster?
quote:nausicaa schreef op 08 oktober 2012 @ 12:33:

Ephina: zal ik je eens wat vertellen? Als je eenmaal werkt, ben je nooit meer 'gewoon klaar'. Ook niet af en toe na een tentamen, of in de vakantie. Niet zolang je een baan op WO niveau hebt tenminste. De kunst is om te leren wanneer je je waar druk om moet maken, anders ben je de hele vakantie bezig met dat project wat twee weken later af moet.

Als je werkt doe je dat op één plek en dat is meestal niet thuis. Je hebt meestal vaste tijden en trekt de deur achter je dicht als die tijden om zijn. Als mijn man 's avonds thuis komt van zijn werk is hij wel 'gewoon klaar', simpelweg omdat hij niet meer in zijn werkomgeving zit.

Studeren moet je meestal ook thuis doen, en daar komt dat 'nooit klaar' gevoel vandaan. Ik ben het met je eens dat je daar wel wat aan kan doen. Dan moet je inderdaad leren dat je op een gegeven moment gewoon genoeg gedaan hebt voor die dag. De tip van niet thuis studeren helpt dan ook, of het nu de bieb of de trein is.
Ik denk zelf dat het de aard van het beestje is. Ik ben eigenlijk erg lui terwijl ik belachelijke werkdagen maak van soms 14 per dag. Het maakt mij niet uit waar ik werk, geef mij een elastiekje en ik ben al afgeleid terwijl ik, eenmaal begonnen, me perfect concentreren. Enfin, ook ik moet aan de slag maar eens. pfffffff
Hier nog een van de uitstelclub!

Ik heb nog niets gedaan vandaag, alleen mijn studiespullen gepakt en een lijstje gemaakt van de tijd die ik deze week nog heb en hoe ik daarin de opdracht wel ga maken... Ben bijna goed bezig....

En dan ben je 'volwassen' en dan nog heb je het niet geleerd. Komt het ooit wel, dat je dingen op tijd af hebt?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
En het was uiteraard weer veel minder werk dan dat ik had gedacht
En hier nog eentje!

Mijn probleem is alleen dat het niet morgen of volgende week af moet zijn... Ik werk nu aan mijn onderzoek en dat moet ik in Juni af hebben. Dus dat duurt nog heeeeel lang. Maar in de tussentijd moet ik ook nog andere dingen doen. Lekker zo'n studie waarbij je én stage loopt én aan je onderzoek werkt én een portfolio samen moet stellen. Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik april heel hard ga en moet werken...

Iemand tips voor mij?

Heb al geprobeerd om alles in kleine stukken te verdelen zodat ik meer kan afsluiten maar ook dat valt soms tegen. Ik probeer het wel!
joejoe een uitsteller hier.

door mijn uitstel gedrag moet ik ws weer teug naar 1e klas mbo :c
pfff heel herkenbaar!!! Ik doe nu mn tweede HBO opleiding....en de motivatie is nu erg ver te zoeken!! Is een deeltijd opleiding waarbij in de opleiding die normaal 4 jaar duurt in 2 jaar kan afronden.... Het vervelende vind ik dat ik ALTIJD nog iets moet doen... heb je het ene afgerond... kan je weer verder met iets anders, er lijkt geen einde aan te komen haha!
Jullie gaan het niet geloven, maar ben na werk toch maar aan mijn opdracht begonnen (EINDELIJK!!) en die is nu voor 3/4 af!
I am surrounded by morons
Twister: whoehoe! Lekker gevoel hè? En weer een plusje voor jezelf dat je het dus wel kan (beginnen bedoel ik).

Lechatnoir: ik heb inderdaad een werkplek buitenshuis, en nog een duidelijke ook. Ik werk nl. op een laboratorium, dus wat ik daar aan labwerk doe kan ik inderdaad niet een thuis doen. Maar daarnaast is er nog altijd genoeg om toch nog mee bezig te zijn hoor. Er zijn altijd stukken die gisteren gelezen of gecorrigeerd hadden moeten zijn, maar ik vandaag pas gekregen heb. Ik moet bedenken hoe ik dat belangrijke verhaal van volgende week ga houden, om nog maar niet te praten over de zorgen of je je mensen over een jaar nog aan het werk kunt houden financieel gezien. Juist als je een baan hebt waar ook veel denkwerk aan te pas komt, gaat dat overal door. Zeker omdat ik ook wel eens thuis werk (woon alleen, dus als de loodgieter moet komen oid, of de NS staakt), en veel onderweg ben en dus eigenlijk overal wel eens werk (trein, vliegtuig, buitenland, check). Dan moet je echt leren om jezelf af en toe 'uit' te zetten.

Wat ik wel als groot voordeel ervaar: omdat mijn werk overal en nergens kan en soms moet, kan ik zelf wel ook wat flexibeler zijn. Een keer wat later beginnen, of vakantie zelf plannen. Dat vind ik dan wel weer fijner dan 'vroeger' op school en de uni.
Ben zo blij dat ik niet de enige uitsteller ben! Zelfs op tijd naar bed gaan lukt me niet. Die geplande studiedag morgen is bij voorbaat ook al kansloos, grrrr.
Wat heerlijk, die herkenning hier
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Hier nog iemand :( .

Ik had nooit last van uitstel gedrag of dat ik geen zin had om iets voor mijn studie te doen. Nu opeens in mijn derde jaar krijg ik zo een tegenzin in mijn studie.

Ik merk opeens hoeveel ongeïnteresseerde docenten er rondlopen en ik heb ook nog het pech dat dat vaker wel dan niet mijn docenten zijn (docenten die hoorcolleges geven en duidelijk met tegenzin er staan, eigenlijk lak aan studenten hebben - werkgroep docenten die minimum contact willen (dus alleen in de les) maar wel allemaal dingen ingeleverd willen hebben, waarvoor je dan 4 uur hebt omdat ze het dan pas opgeven).

Nu heb ik ook nog zo een docent/werkgroep docent combinatie als boven beschreven in mijn belangrijkste verdiepingsvak en zit ik te twijfelen of ik de master van de richting wel moet doen omdat ik niets meer interessant vind. Ik twijfel nu opeens echt aan alles, vond ik ervoor de literatuur spannend en wilde ik niets liever dan dat open ik nu met tegenzin de boeken en wil me het liefst ergens verstoppen.

Diepe crisis hier dus
Heerlijk hè, die tijd waarin je eigenlijk zou gaan studeren, maar waarin je lekker allerlei andere leuke dingen gaat doen.... Ik genoot daar altijd erg van, met de hete adem van het moeten in je nek. Nu is de studie klaar, en mis ik dat gevoel bijna... Lekker veel tijd over, voelt heerlijk....maar toch anders dan dat het eigenlijk 'verboden' was van je tijd te genieten omdat je nog wat moest doen..... De mens zit maar raar in elkaar!

Geniet maar van je uitstel van executie tijd, gewoon doen!
Knagenstein

Pssst, ik heb mijn opdracht voor 99% af! Morgen nog even doorlezen, want nu zie ik geen fouten meer. En dan ben ik er vanaf!
I am surrounded by morons
FIJN! Ik ben dus overduidelijk niet de enige met dit probleem.

Ik heb een planning gemaakt, maar heb nog niets gedaan, morgen een dagje vrij dus moet dan maar even heel hard gaan knallen.

Verder heb ik ook vrij weinig te doen, want ik heb vandaag mn kamer al van onder tot boven gepoetst, vervelende vent gedumpt, plannen voor de nabije toekomst(sportschool, werkdingen, to do listje) uitgezocht en opgeschreven.

Morgen MOET ik, dus nu mag ik nog even relaxed een serie kijken 0=)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven