(Te) Kritisch over uiterlijk

08-10-2012 16:12 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is in mijn ogen erg kritisch over mijn uiterlijk en we hadden daar dit weekend weer eens een keer ruzie over, bah. Hij vindt dat we allebei ons best moeten doen om er zo goed mogelijk uit te zien voor elkaar. Dat ben ik op zich wel met hem eens, het is belangrijk om aandacht te blijven besteden aan je uiterlijk om elkaar te blijven aantrekken en het ook in bed spannend te houden.

Maar ik vind hem denk ik echt te kritisch! En ik heb het gevoel dat ik niet voor de rest van mijn leven aan zijn hoge eisen kan voldoen en ik word hier onzeker en verdrietig van. Hij weet mijn onzekerheden er veilloos uit te pikken en ze te bestempelen als minpunten.

Om te beginnen is daar (natuurlijk) mijn gewicht. Dat schommelt tussen 63 en 67kg. Altijd al zo geweest, dan eens ben ik weer wat zwaarder, dan weer eens wat lichter, vaak afhankelijk van hoe goed ik in mijn vel zit. En zodra ik weer wat aankom gaat hij zeuren, waardoor ik me alleen maar rotter ga voelen en weer een reep chocola naar binnen werk. Schiet dus ook niet op.

Punt twee: kleding. Misschien is dit wel typisch onzeker vrouwengedrag, maar als ik iets nieuws heb gekocht of me heb omgekleed om uit te gaan en hem vraag: wat vind je ervan? Dan wil ik eigenlijk alleen maar horen hoe mooi ik eruit zie en kan hij zijn kritische opmerkingen beter even voor zich houden. Maar, dat doet hij dus niet. En het shirtje waar ik 2 minuten geleden nog zo blij mee was, belandt nu achter in de kast, tot nooit weerziens.

Dat heeft met mijn eigen onzekerheid te maken, weet ik ook wel, maar als uiterlijk zoooooo belangrijk voor hem is, heb ik dus steeds het gevoel tekort te schieten. Ik word er gek van!!

Hoe gaan andere vrouwen hier mee om? Ben ik nou te onzeker, of mijn vriend te kritisch? Of allebei?

Kijk, ik vind uiterlijk zelf niet zo heel belangrijk. Zolang mijn vriend zich dagelijks doucht en er een beetje fatsoenlijk bij loopt vind ik het al gauw goed. Voor mannen ligt dat anders, maar tot hoe ver mogen zij gaan????

En ja, ik heb het hier met hem over gehad en hij vindt dus dat we ons best moeten blijven doen voor elkaar en dat hij mij liever de waarheid zegt al doet die soms pijn...
Blij dat ik een vriend heb die maling heeft aan hoe ik eruitzie en dat ik gewoon in mijn slobberkleding in huis kan rondlopen :D

Of nouja, geen maling, maar hij zal niet van me eisen dat ik bepaalde kleding aan moet doen, dat ik echt af moet vallen -heeft ie geen recht van spreken toe want hij is zelf dik hehe-.

Als ik vraag hoe iets staat vind ie dat vervelend want hij weet het vaak ECHT niet, ziet vaak geen verschil tussen kleding en zegt dan van 'lieverd, alles wat je me nu hebt laten zien KAN'. Heel af en toe heeft ie ook wel eens kritiek als ik vraag hoe iets staat/ of iets kan (iets wat ik zelf leuk vind, of denk dat het wel net zal kunnen), dat dat echt niet mooi is met mijn buik etc. En dan baal ik daar wel van. Had liever gehoord dat het wel kan. En ik ga dan net zolang drammen 'Kan het ECHT niet, ja maar dit kan toch wel als blabla'. Uiteindelijk zegt ie dan dat ik het zelf moet weten natuurlijk.

Ik hoor hem nooit over dat ik bijna altijd in slobberkleding loop als hij er is en weinig moeite doe om er mooi uit te zien voor hem. Als ik iets aanheb wat hij mooi vind, krijg ik daar wel iets over te horen, dat dat leuk staat.

En hij zegt vaak dat ik mooie borsten heb, een mooi meisje ben etc. (tot vervelens toe).

Dat ik een te dikke buik heb daar zeurt ie gelukkig niet teveel over. Hij vind het mooier als ik die kwijt zou raken, maar heeft zelf ook overgewicht dus houdt daar wijselijk een beetje zijn mond over.

Alhoewel ie wel af en toe zegt 'Zou je dat wel doen? Je wou toch afvallen?' als ik een stuk chocola wil pakken.

Ik heb wel een ex gehad die kritiek had op mijn te dikke buik/ te dik zijn. Voor de goede orde: ik was toen absoluut niet te dik. Ik heb in verhouding tot de rest van mijn lichaam idd een wat te dikke buik, maar dat was toen nog nauwelijks aan de orde. En mijn ledematen zijn slanker dan gemiddeld.

Ik was toen rond de 60 kilo en 1.73 lang. Mijn ex was een mager scharminkel, stuk ouder dan ik, en viel op meisjes (liefst rond de 16 of zo). Ik was toen begin twintig en begon dus meer een vrouw te worden en tja dat viel wat minder in de smaak. Hij had liever dat graatmagere en meisjesachtige. Zonder vorm (heup, kont) of vetjes.

De ex die daarna kwam vond een beetje extra vet en heupen enzo juist lekker, die viel juist op vrouwen van rond de 30 (of ouder). Totaal niet op meisjes dus, maar juist op vrouwen met heupen, en die je lekker vast kan pakken.

Nu heb ik er weer eentje die meer van de meisjes is, maar hij zeurt niet over mijn te dikke buik. En als ik af val zie ik er nog best jong uit. Maar toch ook vrouwelijk (heb wel gewoon klein beetje heup/ kont enzo). Vind het soms wel jammer dat hij daar juist niet van houdt, van dat ik een klein beetje heup heb enzo (echt niet veel hoor, gewoon als een normale vrouw). Want voor veel mannen zou ik wat dat betreft juist ideaal zijn. Maar hij houdt daar dus niet van. Hij houdt net als mijn eerste ex van meisjes zonder teveel vrouwelijke vormen: wat rechtere lijnen dus, nauwelijks heup, slank tot mager en een klein rond kontje.
Aninha, kan me voorstellen dat het gevoelig ligt, ik herken dat wel als het over uiterlijk gaat... Succes met het gesprek met je man
[quote]aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 16:12:

. Voor mannen ligt dat anders, maar tot hoe ver mogen zij gaan????

quote]

Omdat jouw vriend kritisch is over je uiterlijk denk je dat alle mannen zo zijn?

Mijn vriend is in ieder geval niet zo. Is hij dan een uitzondering?

Als je nou 110 kg zou gaan wegen of de hele dag in trainingspak zou lopen dan heeft hij een punt. Maar nu is hij gewoon veel te kritisch. Ik geloof ook niet dat iemand die zeurt over een paar kilo te veel echt van je kan houden. Je bent voor hem dan alleen een accesoire een mooi poppetje waar hij mee kan pronken.

Ik zou ook niet met zo'n man kunnen leven. Ik zou voortdurend bang zijn dat ik op een zekere leeftijd wanneer het verval intreed omgeruild zou worden voor een jonger strakker exemplaar.

Ik denk ook dat jij te onzeker bent over jezelf. Als je zekerder was dan zou je dit gedrag van hem niet pikken.
quote:aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 17:05:

[...]

Dit vind ik dus een onzin-opmerking, sorry. Ik heb dit een keer letterlijk tegen hem gezegd en hij was echt gekwetst. In een relatie moet je toch ook elkaars behoeftes serieus nemen?

Hij neemt jou toch ook niet serieus?

Voor mannen is uiterlijk en seks nou eenmaal heel belangrijk, of wij dat nou leuk vinden of niet.

Wat een onzin zeg. Kom op. Bij die van jou blijkbaar, maar zo is echt niet elke man.

Praten over gevoelens vinden zij weer heel onprettig, maar daarin zullen ze ons toch ook tegemoet moeten komen..Hoe is hij tegen je als je ziek, zwak en misselijk bent?
Sorry, maar ik vind het echt heel raar en egocentrisch dat hij GEKWETST was toen je een keer zei dat je je er niks van aantrok en dat hij het er maar mee moest doen. Hij mag blijkbaar van alles over jou zeggen, maakt niet uit hoe je je daarbij voelt, als hij zijn mening maar mag ventileren en zijn visuele behoeften maar worden bevredigd, maar als jij vervolgens een keer van je afbijt is meneer gekwetst. Ik vind dat overkomen als wel kunnen uitdelen, maar niet kunnen incasseren.

Verder vind ik hem inderdaad erg overdreven kritisch overkomen en daardoor ook niet erg sympathiek. Jouw lichaam is geen instrument om hem te behagen en hoeft ook niet op die manier te worden behandeld. Je hoeft jezelf niet te laten verslonzen, maar als je een tijdje wat minder sport dan ga je heus niet opeens van vamp naar lelijke trol. Ik vind je vriend echt een zeikerd in dit opzicht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
[quote]sugarmiss schreef op 08 oktober 2012 @ 18:48:

[quote]aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 16:12:

. Voor mannen ligt dat anders, maar tot hoe ver mogen zij gaan????

quote]

Dit viel mij ook al op: Vaak zijn vrouwen veel kritischer dan mannen. Mannen zien meer de grote lijnen en zeiken niet over twee of drie kilo. Kijk om je heen: Mannen zien er over het algemeen onverzorgder uit dan vrouwen.

Daarbij moet hij je niet stimuleren om er zo goed mogelijk uit te zien. Het moet uit jezelf komen: Wil je er zo mooi mogelijk uit zien voor hem?

Waarom zou je trouwens ALTIJD het beste uit jezelf moeten halen? Lijkt me dodelijk vermoeiend. Is gemiddeld niet goed genoeg?
quote:aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 16:30:

[...]

Dit is inderdaad precies de issue, ligt zijn lat niet te hoog? Hij vindt gewicht nog niet eens zoo belangrijk, maar wel of ik 'in vorm' ben zeg maar, dus een getraind lichaam heb. Dat bereik ik alleen met veel keer per week sporten, ...of ben ik de enige met een wisselende zelf-discipline?) en dan gaat hij mokken, want hij weet dat het beter kan...Zielig figuur zeg... afknapper nummero uno.
Sorry hoor, maar in mijn relatie ben ik zelf degene die vindt dat er wat aan mijn lijf moet gebeuren als ik aankom. Mijn vriend vind mij nog net zo lekker met 5 of 10 kilo meer dan nu. En ja, dat weet ik zeker want tijdens onze relatie ben ik aangekomen en afgevallen. Je best doen voor elkaar à la, en dat 30 kg. verschil maakt snap ik ook, maar dit is gewoon overdreven.
quote:Ster_ schreef op 08 oktober 2012 @ 19:51:

Sorry hoor, maar in mijn relatie ben ik zelf degene die vindt dat er wat aan mijn lijf moet gebeuren als ik aankom. Mijn vriend vind mij nog net zo lekker met 5 of 10 kilo meer dan nu. En ja, dat weet ik zeker want tijdens onze relatie ben ik aangekomen en afgevallen. Je best doen voor elkaar à la, en dat 30 kg. verschil maakt snap ik ook, maar dit is gewoon overdreven.Inderdaad, dertig kilo aankomen (en dan bedoel ik door ongezond gedrag, niet door ziekte of medicijnen), een onverzorgd uiterlijk, alleen nog maar kleding dragen die makkelijk zit maar niet mooi staat, ik kan me voorstellen dat je daar als partner van baalt en ook iets van zegt, maar vallen over een paar kilo, tijdelijk wat minder sporten, een shirtje dat net wat minder je smaak is dan de rest, dan denk je in mijn ogen gewoon dat alles erom draait om jou te behagen en dan denk je dat je vriendin maakbaar is.
quote:Susan schreef op 08 oktober 2012 @ 19:12:

Sorry, maar ik vind het echt heel raar en egocentrisch dat hij GEKWETST was toen je een keer zei dat je je er niks van aantrok en dat hij het er maar mee moest doen. Hij mag blijkbaar van alles over jou zeggen, maakt niet uit hoe je je daarbij voelt, als hij zijn mening maar mag ventileren en zijn visuele behoeften maar worden bevredigd, maar als jij vervolgens een keer van je afbijt is meneer gekwetst. Ik vind dat overkomen als wel kunnen uitdelen, maar niet kunnen incasseren.

Dat is inderdaad ook wel een punt.

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. Maar kennelijk hoeft dat niet bij jou....

Dus ben je feitelijk minderwaardig t.o.v. hem. Dat zal hij niet zeggen. MAar hij handelt daar wel naar.
Simpel, als mijn vriend mij niet accepteert zoals ik ben, gaat ie lekker een deurtje verder. Waarom iets met iemand beginnen als je er eigenlijk zoveel op aan te merken hebt?
quote:aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 16:30:

[...]

Dit is inderdaad precies de issue, ligt zijn lat niet te hoog? Hij vindt gewicht nog niet eens zoo belangrijk, maar wel of ik 'in vorm' ben zeg maar, dus een getraind lichaam heb. Dat bereik ik alleen met veel keer per week sporten, als ik dat weer een tijdje volhoud is het goed, maar soms verwaarloos ik het een beetje (zoals de meeste mensen toch??? of ben ik de enige met een wisselende zelf-discipline?) en dan gaat hij mokken, want hij weet dat het beter kan...

Béter kán?!?! Serieus?!? Ben je zijn kind?

Dit zou bij mij al vreselijk verkeerd vallen hoor.....iemand die mij stelselmatig zíjn norm door m'n strot duwt, kan gewoon lekker vertrekken. Ik zou daar doodongelukkig van worden. Dat je elkaar soms aanspoort tot iets, alla, maar dit.....neuh, dit riekt naar dat hij een vormsel van zichzelf op de bank wil hebben, maar dan met een kut.

Sorry hoor, maar daar doe ik niet aan mee.

Lijkt me verstandig voor je eigenwaarde als jij dit ook niet doet.
Daarbij kan het altijd beter, in theorie kan het altijd beter, je kunt elke dag naar de sportschool en dan 's ochtends voor je werk en 's avonds als je thuiskomt en dan kun je ook nog voor je gaat slapen 100 situps doen en voor de televisie op een hometrainer gaan zitten. Dat verwacht hij niet omdat hij het je nooit heeft zien doen, maar het kan wel.

Feitelijk snij je jezelf dus gruwelijk in de vingers door te erg je best te doen, want dan kun je nooit meer een stapje terug nemen zonder dat hij gaat zitten pruilen.
Jij kunt dus nooit jezelf zijn, want dat accepteert hij niet. Hij wil je hebben, zoals hij een plaatje in zijn hoofd heeft. En je zult er nooit aan kunnen voldoen. Lijkt mij vreselijk!
En reken maar dat hij het niet zal accepteren als je straks bevallen bent en de eerste maanden staat je hoofd er niet naar om naar de sportschool te gaan. Hij zal dan ongetwijfeld wel iemand kunnen aanwijzen die twee dagen na de bevalling alweer op de crosstrainer stond en na twee weken alweer een perfecte platte buik had.
Deze vent laat jou zitten wanneer je grijs haar krijgt of hangborsten/ buik door een zwangerschap.
quote:gwenni schreef op 08 oktober 2012 @ 17:43:

Nu heb ik er weer eentje die meer van de meisjes is, maar hij zeurt niet over mijn te dikke buik. En als ik af val zie ik er nog best jong uit. Maar toch ook vrouwelijk (heb wel gewoon klein beetje heup/ kont enzo). Vind het soms wel jammer dat hij daar juist niet van houdt, van dat ik een klein beetje heup heb enzo (echt niet veel hoor, gewoon als een normale vrouw). Want voor veel mannen zou ik wat dat betreft juist ideaal zijn. Maar hij houdt daar dus niet van. Hij houdt net als mijn eerste ex van meisjes zonder teveel vrouwelijke vormen: wat rechtere lijnen dus, nauwelijks heup, slank tot mager en een klein rond kontje.Dit vind ik trouwens ook een beetje eng klinken.... Tot hoe lang blijf jij een "meisje"?
Ik voel me zo moedellooos
Waar de vriend van Gwenni van houdt zou ik niet zozeer omschrijven als 'meisjes' maar meer als vrouwen met een superslanke, sportieve bouw. Zolang hij zich niet negatief uitlaat over haar figuur vind ik dat ook verder niet raar, ik snap best dat niet alle mannen op hetzelfde lichaamstype vallen en dat er ook bij zijn die niet houden van ronde vormen.
Ik vind dit verre van gezond en liefdevol klinken, sorry. Jij bent er toch zeker niet om bevallig te zijn voor hem?? Wat heeft hij te bieden? Totaal niet gelijkwaardig.
Ik vind het een beetje dwingend van je vriend, vooral zijn commentaart op jouw sportschoolgedrag. Zou ik bij mijn man echt niet op prijs stellen. Hoe gaat hij om met andere punten aan jou die hij wat minder waardeert zoals bijvoorbeeld jouw wat minder positieve karaktereigenschappen?

Aan de andere kant vind ik het niet gek dat hij een eerlijk antwoord geeft als je vraagt hoe iets staat. Dat doet mijn man ook en dat doe ik ook bij hem. Waarom vraag je het anders?
Haha, wow, dit verhaal is echt een eigen leven gaan leiden in de tijd dat ik even weg was zeg! Ik herken mijn vriend gelukkig niet terug in het monster dat jullie hier beschrijven.

Even voor de duidelijkheid:

Hij vernedert mij niet of zo, zegt nooit lompe dingen als "wat ben je dik" oid. En het is ook niet zo dat hij er dagelijks over begint, het zijn meer de momenten waarop ik er zelf naar vraag of op het punt sta een bak chocoladeijs uit de vriezer te trekken.

Tussen de regels door begrijp ik jullie reacties wel. Maar ik merk dat bijvoorbeeld zijn vader ook altijd een opmerking moet maken tegen zijn zusje als die een stuk taart eet of wat is aangekomen. Dat vind ik voor haar ook niet leuk, zij schijnt het niet zo'n punt te vinden, maar ik trek het mij aan. Van mijn eigen ouders kan ik dat ook niet hebben. Laat mij gewoon even lekker genieten van een toetje zonder dat daar een blik op volgt van "zou je dat nou wel doen?".

Vandaar ook mijn twijfel of het misschien toch meer vanuit mijn eigen onzekerheid komt en ik teveel naar bevestiging zit te vissen en dan niet te horen krijg wat ik wil horen. Misschien ben ik wel te streng voor mezelf en ben ik zelf te bang dat hij me niet meer wil als ik wat aankom en denk ik dat hij dat ook bedoelt als hij zegt: "hee, die broek zit wel errug strak"..

Hoe dan ook. Heb hem nog steeds niet gesproken. Ik meld me als er nieuwe ontwikkelingen zijn!
Arinha, ik heb ook zo'n vader en vind het echt niet helemaal normaal. Je bent toch niet toevallig mijn schoonzus ;)

Ik vind mijn vader echt te ver gaan, zowel naar mijn moeder toe, als ook naar mijn schoonzus toe. Mijn broer is net zo erg en ik zie aan de gezichten van mijn moeder en schoonzus dat het ze kwetst. Beiden zijn ze ook nogal control-freaks, vandaar dat ik je vraag hoe het met andere minder leuke karaktereigenschappen zit. Bemoeit hij zich op meer fronten met je?
quote:aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 17:05:

[...]

Dit vind ik dus een onzin-opmerking, sorry. Ik heb dit een keer letterlijk tegen hem gezegd en hij was echt gekwetst. In een relatie moet je toch ook elkaars behoeftes serieus nemen?

Het zou fijn zijn dat hij zich net zo bekommert over het kwetsen van jou als jij je bekommert over hem kwetsen...
Aninha, niemand hier kent je vriend dus wij kunnen ook niet weten dat het eigenlijk een schat van een man is. Wat ikzelf alleen zorgelijk vind is de manier waarop hij op uiterlijk gefocust is. Je zwakt dat zelf erg af, betrekt het op jezelf, zegt dat het aan je eigen onzekerheid ligt. Maar als er geen probleem was, als er niks aan de hand was, had je hier geen topic geopend. Wees eerlijk tegen jezelf: je vindt het niet fijn als hij zo doet en je wilt dat hij niet zo kritisch is. Als ik zie wat voor opmerkingen hij maakt (die je zelf hier neerzet) geef ik je daar gelijk in. Oké, je mag best aan je eigen onzekerheid werken en als je zijn eerlijke mening niet wilt horen moet je niet vragen hoe je kleding je staat. Maar hij zegt wel dingen die ik persoonlijk te ver vind gaan en die ik niet zou pikken. Jij doet je best om leuk te zijn voor hem, dan mag hij ook zijn best doen om lief te zijn voor jou.
Hoe is hij als je ziek bent en er verpieterd uitziet?

Of kotsend over een emmertje hangt?

Praat eens met hem hoe jullie relatie zal zijn als een van jullie iets gaan mankeren en er dientengevolge minder goed uit zal gaan zien. Niet te hopen, maar iedereen kan brandwonden oplopen of in een rolstoel terecht komen. Of voor vrouwen: een borst moeten laten amputeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven