wat anders te maken met pizzadeeg?
dinsdag 9 oktober 2012 om 16:18
Ik heb een paar uur terug deeg gemaakt ( bloem, melk, water, gist met suiker opgelost en wat olijfolie) met de intentie pizza's te bakken.
Omdat bij mij het deeg nooit goed is gelukt (rijst nooit) heb ik het zout achterwege gelaten in de hoop dat het dit keer wel zou lukken.
Inmiddels is het deeg mooi gerezen maar mijn trek naar pizza verdwenen.
Is er nog wat anders wat ik met dit deeg kan doen (het is in volume verdubbeld)?
aanvulling;
Ik heb momenteel (meer) trek in krentenbollen, kaneelbroodjes etc maar lees overal dat je dan eieren en boter in het deeg verwerkt. dit zit er dus niet in en kan ik zeker niet alsnog toevoegen of wel? haha
Omdat bij mij het deeg nooit goed is gelukt (rijst nooit) heb ik het zout achterwege gelaten in de hoop dat het dit keer wel zou lukken.
Inmiddels is het deeg mooi gerezen maar mijn trek naar pizza verdwenen.
Is er nog wat anders wat ik met dit deeg kan doen (het is in volume verdubbeld)?
aanvulling;
Ik heb momenteel (meer) trek in krentenbollen, kaneelbroodjes etc maar lees overal dat je dan eieren en boter in het deeg verwerkt. dit zit er dus niet in en kan ik zeker niet alsnog toevoegen of wel? haha
dinsdag 9 oktober 2012 om 16:27
Zout weggelaten? Dat ga je zeker proeven. Ik zou het invriezen, gaat prima. Als je dan weer trek hebt in pizza, kun je het deeg aan het begin van de dag ontdooien en 's avonds gebruiken. Ik gebruik zelf het recept uit Italïe van Jamie Oliver, mislukt nooit, maar zo te zien lijkt het op wat jij gedaan hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 9 oktober 2012 om 17:13
Als je het zout eerst mengt met de bloem en dan pas later de gist erbij rijst het prima.
Dit deeg zou ik voor iets hartigs gebruiken, aangezien er waarschijnlijk olijfolie inzit (ik vind olijfolie in combinatie met zoet zelf niet lekker)
Je kunt er gewoon broodjes van maken (word dan waarschijnlijk stevig brood) of het deeg vullen met wat je maar lekker vind, dan krijg je een soort pasteitjes.
Dit deeg zou ik voor iets hartigs gebruiken, aangezien er waarschijnlijk olijfolie inzit (ik vind olijfolie in combinatie met zoet zelf niet lekker)
Je kunt er gewoon broodjes van maken (word dan waarschijnlijk stevig brood) of het deeg vullen met wat je maar lekker vind, dan krijg je een soort pasteitjes.
dinsdag 9 oktober 2012 om 17:16
quote:leentjedb schreef op 09 oktober 2012 @ 17:13:
Gist kan soms "dood" zijn. Dan doet het niets meer. Als je het in warm water doet met wat suiker dan moet het gaan bruisen. Doet het dat niet dan is het "dood".
Gist kan ook doodslaan als het direct met zout in aanraking komt, dus het kan best aan het zout hebben gelegen.
Maar als je het zout dus eerst met het meel mengt is het geen probleem.
Gist kan soms "dood" zijn. Dan doet het niets meer. Als je het in warm water doet met wat suiker dan moet het gaan bruisen. Doet het dat niet dan is het "dood".
Gist kan ook doodslaan als het direct met zout in aanraking komt, dus het kan best aan het zout hebben gelegen.
Maar als je het zout dus eerst met het meel mengt is het geen probleem.
dinsdag 9 oktober 2012 om 18:32