Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest op de creche

09-10-2012 21:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag ging ik mijn dochter ophalen bij het kinderdagverblijf en er hing een brief met de mededeling dat er kinkhoest heerst. Niet echt een fijne ziekte dus.

Nou was ik in de eerste instantie opgelucht dat mijn dochter van 3 hiervoor is ingeënt, maar nu blijkt dat ze met 4 jaar nog een laatste vaccinatie krijgt. Is ze dan wel voldoende beschermd door de eerdere inentingen die ze als baby heeft gekregen?

En hoe zit het met volwassenen (ik dus)? Zijn wij als kind daartegen ingeënt (ik heb de standaard prikken gehad, ben nu 32)? Ik heb wel eens gelezen dat het oude vaccin niet meer goed werkt. Niet dat ik denk dat ik er nou meteen dood aan ga, maar het lijkt me een ontzettend vervelende ziekte.
Mijn partner (47) heeft afgelopen winter nog kinkhoest gehad, en die was er als kind wel tegen ingeënt. En ja, het is een heel vervelende ziekte.

Wat ik er van begrepen heb, zijn entingen maar beperkt effectief. Er hoeft maar een pietsie gemuteerd virus rond te waren en dan kun je het toch krijgen. De entingen werken tegen de tot op dat moment bekende varianten, maar ook kinkhoest blijft zich ontwikkelen.

Wat je dochter betreft lijkt me dat je het beste met je vragen contact op kunt nemen met je huisarts en/of CB.
Ik zou eens kijken op de site van de GGD of het RIVM, daar staat wellicht meer info.
This is not kosher!
Je kind kan het krijgen maar ze zal de ´lichte´ versie krijgen. Houd in dat geval rekening met een 6-weken durende, zware blafhoest.

Jouw vaccinatie stelt waarschijnlijk geen drol meer voor. Een oom van mij heeft kinkhoest, hij is tijdens het autorijden door een hoestbui overvallen en bewusteloos geraakt. Ze hebben hem uit zijn auto moeten zagen. Maar mijn oom is wel al wat ouder dan 32. Een belletje met de huisarts(assistente) is een goed plan.

Je kunt voor een her-vaccinatie gaan. Ik heb alleen geen idee hoe vaak je daarvoor moet gaan en hoe snel het werkt.
Wat ik ervan begrepen heb, is dat je (kind) ook ingeënt nog wel kinkhoest kan krijgen, maar dat het dan wel een milder verloop heeft. Maar neem inderdaad even contact op met de huisarts of GGD of kijk naar de informatie op de site van het RIVM, die is heel uitgebreid: http://www.rivm.nl/Onderw ... _Aandoeningen/K/Kinkhoest
Ja je bent wel inge-ent (als je alle normale vaccinaties hebt gehad), maar de bacterie is gemuteerd zodat je het toch nog kan krijgen, maar wel in mildere vorm. Volgens mij staat hier wel info over op de website van het rivm.
Bleeegh, klinkt niet fijn. Maar bedankt voor jullie reacties.

Toevallig moet ik toch de huisarts nog bellen op het telefonisch spreekuur, dan zal ik het meteen vragen. Lichte versie of niet, ik zit er niet op te wachten natuurlijk... Ik word soms echt niet goed van het kinderdagverblijf, er is altijd wel iets en mijn dochter loopt het ook allemaal op. Krentenbaard, waterwratjes, luizen, verkoudheden en griep Ben het eigenlijk best wel zat.
Ik lees op de site van het RIVM dat je kind voldoende is gevaccineerd. De prikken met 4 en 11 jaar 11 maanden en 4 jaar zijn voor verlengde werkzaamheid. Misschien dat dat je wat geruststelt?
anoniem_150000 wijzigde dit bericht op 09-10-2012 21:50
Reden: foutje hersteld
% gewijzigd
quote:qwerttu schreef op 09 oktober 2012 @ 21:47:

Ik lees op de site van het RIVM dat je kind voldoende is gevaccineerd. De prikken met 4 en 11 jaar zijn voor verlengde werkzaamheid. Misschien dat dat je wat geruststelt?Zeker
quote:aaquamarine schreef op 09 oktober 2012 @ 21:45:

Toevallig moet ik toch de huisarts nog bellen op het telefonisch spreekuur, dan zal ik het meteen vragen. Lichte versie of niet, ik zit er niet op te wachten natuurlijk... Ik word soms echt niet goed van het kinderdagverblijf, er is altijd wel iets en mijn dochter loopt het ook allemaal op. Krentenbaard, waterwratjes, luizen, verkoudheden en griep Ben het eigenlijk best wel zat.Wat ik begrepen heb, is dat als kinderen het niet op het kdv oppikken (omdat ze er niet heen gaan dus), ze het in de begintijd op school wel oppikken. Weet niet hoe waar het is hoor, maar voor mij gaf het wat rust in die zin dat ik het liever maar snel achter de rug had dan wanneer ze net op school zat.
quote:aaquamarine schreef op 09 oktober 2012 @ 21:45:

Toevallig moet ik toch de huisarts nog bellen op het telefonisch spreekuur, dan zal ik het meteen vragen. Lichte versie of niet, ik zit er niet op te wachten natuurlijk... Ik word soms echt niet goed van het kinderdagverblijf, er is altijd wel iets en mijn dochter loopt het ook allemaal op. Krentenbaard, waterwratjes, luizen, verkoudheden en griep Ben het eigenlijk best wel zat.

Ah joh, dan is ze er maar vanaf. Ik ben oppasmoeder geweest in een gezin met 4 kinderen en ben ruim een half jaar doorlopend verkouden geweest. Volgens mij heb ik toen zo´n beetje alle virussen gehad die er zijn, want na dat halve jaar heb ik nooit meer last gehad.

*klopt voor de zekerheid toch maar even op de houten tafel*
Nou nee hoor, want bovenstaande ellende kan ze allemaal nog een keer krijgen. Op mijn vorige werk was ik trouwens ook doorlopend verkouden en dat had niets met kinderen te maken, dus dat kan ook nog
Op de school van mijn oudste was het een tijdje terug (niks gebeurd gelukkig verder) maar daar zeiden ze dat het voor volwassenen veel risicovoller is omdat de laatste DKTP die wij hebben gehad allang uitgewerkt is.

Tenzij je nog een keer vanwege vakantie ofzo een herhaling hebt gehad, is je kindje beter beschermd dan jij.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb liever dat ik het krijg dan zij (zeg ik nu, haha). Ik ben wel gerustgesteld, kan ze tenminste gewoon gaan. Sowieso is het al besmettelijk voor er iemand ziek is, dus wat dat betreft voorkom je het ook niet.
Het ligt natuurlijk niet aan het kdv he dat daar allerlei ziektes rondwaaien. heel veel kinderziektes zijn helaas al besmettelijk voor ze zich openbare en kinderen zijn nu eenmaal grote besmettingsbronnen, hoe netjes en schoon men ook is op een kdv, dit voorkom je niet.
Dat weet ik wel, hoor Gizz. Het is alleen zo irritant en zielig voor mijn kleine meisje.
volwassenen gaan doorgaans niet dood aan kinkhoest, bij baby's moet je wel oppassen. Evt. opnieuw jezelf laten vaccineren. Je huisarts kan je er idd meer over vertellen.

Kinderen die net naar school gaan worden in een bak van bacterien gestort en kunnen daardoor vaak ziek zijn, niks erg of vreemds volgens mij. Ze zijn daarvoor namelijk niet met die virussen in aanraking geweest.

Luizen kunnen gewoon nog een keer of 100 terugkomen, dus die klopt niet. Waterwratjes komen geloof ik ook gewoon terug. Krentebaard weet ik niet zeker
Ik heb vorige winter kinkhoest gehad en dat was niet grappig. Wel in afgezwakte vorm, tot een soort megalange heftige verkoudheid met heel veel slijm ophoesten. Daarom is het voor kleine baby's ook gevaarlijk. Die hebben de kracht nog niet om hard te hoesten en kunnen dan stikken in het slijm. Daarna is het niet meer zo gevaarlijk, zeker niet als je bent ingeent. Wel vervelend!

Maar kinderen zijn wel beter beschermd dan volwassenen want ergens rond 2004 of zo is het vaccin aangepast.
Krentenbaart is zeer besmettelijk. Ik sta ervan te kijken dat je kind dit oploopt op de crèche, hier op school zijn ze daarmee niet welkom.

Waterwerken moeten (per wrat) binnen een jaar weg zijn. Goed met betadine schoonhouden.
quote:mimootje schreef op 10 oktober 2012 @ 00:07:

Krentenbaart is zeer besmettelijk. Ik sta ervan te kijken dat je kind dit oploopt op de crèche, hier op school zijn ze daarmee niet welkom.

Waterwerken moeten (per wrat) binnen een jaar weg zijn. Goed met betadine schoonhouden.Zoals de topictitel al zegt, gaat het hier om kinkhoest, en niet om krentenbaard...
quote:pimpelmeesje67 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:09:

[...]

Zoals de topictitel al zegt, gaat het hier om kinkhoest, en niet om krentenbaard...Bovendien is krentenbaard al besmettelijk voordat je het daadwerkelijk als krentenbaard herkent. Hier worden ze naar huis gestuurd , maar daarvoor hebben ze dan al kindjes besmet
Mijn broer van 32 heeft als kind kinkhoest gehad. "in zijn tijd" was kinkhoest uit het vaccinatie programma gehaald.

Van het consultatie bureau en van de huisarts kreeg ik voor onze kleine man te horen dat kinkhoest alleen besmettelijk is als ze binnen 30 cm rechtstreeks in je gezicht hoesten. (vooral kleine kinderen die hun hand niet voor de mond houden)

Omdat het een rechtstreekse besmetting moet hebben om over te springen blijkbaar..
Ik heb het vorig jaar gehad en ik wil je echt niet onnodig bang maken, maar ik ben als volwassene bijna gestikt, dan vraag ik me af hoe het voor die kleine is als die het krijgt. Ik heb het gehad samen met een bacteriele keelinfectie, misschien dat dat alles erger maakte, maar het is alsof je keer op keer weer bijna doodgaat aan verstikking. Echt verschrikkelijk, ik krijg een paniek aanval als ik era an denk. Bah!

Zorg dat je vroeg genoeg naar de huisarts gaat en zorg dat hij je slijmoplossende middelen meegeeft en puffers. Het begint maar met een droge kriebelhoest en dat wordt elke dag erger, denk dat je na 4-6 weken ongeveer op het ergst bent, dan begint het af te zwakken, in totaal duurt het minsters 2 maanden. Toch hoop ik dat ze het niet krijgt!! Maar ja in het geval dat... Oja kloppen op de rug en natte koude handdoek in de nek tijdens een hoetbui. Hopelijk blijft het haar gespaart en ook die andere kinderen.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven