futiele taalkwesties

10-10-2012 12:42 49 berichten
Als erelid van de spellingspolitie ben ik natuurlijk onwijs goed in taal en zo, maar nu zit ik toch echt met een (hedendaagsch) taalprobleempje.

De vraag is: als je een zin beëindigt met een smilie, moet er dan nog een punt achter of vervangt de smilie het leesteken?

Graag alleen serieuze reacties, want ik lig hier oprecht wakker van. Andere futiele taalkwesties zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat als de smile op de hele alinea slaat je eerst een punt zet en dan de smile.

En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?
Ik zet als ik een zin beëindig met een smiley er nooit een punt achter. Maar of het zo hoort dat weet ik niet.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik denk dat missundastood een goed punt heeft!
Eerst de punt. Dán de smiley.

Doe ik.
Bij mij kan het verschillen. Soms eerst een punt. En soms geen. Soms eerst een smiley.

Maar hoe het heurt???
quote:missundastood schreef op 10 oktober 2012 @ 12:44:

Is het niet zo dat als de smile op de hele alinea slaat je eerst een punt zet en dan de smile.

En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?Dat klinkt heel logisch, welk een heldere analyse! Volgens mij doe ik ook zoiets, maar ik vind een punt achter een smilie altijd zo dubbelop staan, vandaar mijn twijfel. Met een vraag- of uitroepteken heb ik dat dan weer niet .
quote:eleonora schreef op 10 oktober 2012 @ 12:47:

Eerst de punt. Dán de smiley.

Doe ik.

Dat dus.

En als de smilie (huh? Schrijf je dat echt zo?) op de hele alinea slaat, dan zet ik em onder de laatste regel van de alinea.

Zo dus.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Overigens is geen enkele taalkwestie futiel.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind het alleen lastig als je een smiley tussen haakjes wilt zetten dan vergeet ik altijd dat de laatste bij de smiley hoort.
Is het inmiddels dan wel algemeen geaccepteerd om een correcte zin met een smiley te eindigen? Op mijn werk is dit heel heel erg verboden.. :(.
Haha smilie, zo schrijf je het niet: smiley.

Ik zet er altijd een . achter, want het is onderdeel van mijn zin.
quote:smiley hoort.

commotion, 2 seconden geleden

Is het inmiddels dan wel algemeen geaccepteerd om een correcte zin met een smiley te eindigen? Op mijn werk is dit heel heel erg verboden.. :(.Ik vind smile's echt wat voor op het forum, facebook en voor in een Whats app. Onderaan een krabbeltje naar een collega wil ik ook nog wel eens een smile zetten maar als mijn boodschap serieus genomen moet worden laat ik al die poespas achter wege.
Oh, dat vind ik ook zo lastig op facebook, als ik een smiley in een zin tussen haakjes zet. FB maakt er geen poppetje van en dan krijg je dus 2 haakjes sluiten achter elkaar. Zoals blablabla (blablabla ). Aan de ene kant staat het zo rommelig, aan de andere kant is het wel zoals het hoort. En probeer het dus altijd te doen zoals het hoort. Iemand een minder rommelige suggestie?
Ik zet dan vaak een spatie tussen de twee haakjes sluiten!
Ik heb even gegoogled maar er zijn nog geen officiële regels voor volgens mij.

Elke zin eindigt met een punt/vraagteken/uitroepteken, ik zie niet in waarom een smiley dat zou vervangen. Het geeft namelijk niet het einde van een zin aan, maar drukt een emotie uit.

Als ik een smiley aan het eind van een zin wil gebruiken zet ik hem na de punt, als ik hem in een zin gebruik dan meestal na een zinsdeel of tussen haakjes als het op een specifiek woord slaat. Een smiley en dan nog een punt erachter vind ik er raar uitzien.

Dus zo:

Bla bla bla hele zin.

Bla bla bla () bla bla bla.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:commotion schreef op 10 oktober 2012 @ 12:54:

Is het inmiddels dan wel algemeen geaccepteerd om een correcte zin met een smiley te eindigen? Op mijn werk is dit heel heel erg verboden.. :(.Ik denk dat het afhangt van de context. In een sollicitatiebrief zou ik nou niet meteen een smilie (sic) zetten, maar op FB of in forumberichten ben ik er behoorlijk scheutig mee. Overigens ben ik van mening dat in beide gevallen het gebruik van een correcte zinsbouw meer dan wenselijk is: dat je nou toevallig op een forum schrijft wil nog niet zeggen dat je alle taalconventies maar overboord moet gooien.
quote:_origami_ schreef op 10 oktober 2012 @ 13:05:

Oh, dat vind ik ook zo lastig op facebook, als ik een smiley in een zin tussen haakjes zet. FB maakt er geen poppetje van en dan krijg je dus 2 haakjes sluiten achter elkaar. Zoals blablabla (blablabla ). Aan de ene kant staat het zo rommelig, aan de andere kant is het wel zoals het hoort. En probeer het dus altijd te doen zoals het hoort. Iemand een minder rommelige suggestie?

Niet tussen haakjes zetten?

Ik gebruik smileys nooit op mijn werk, vind het echt iets voor informele communicatie.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Dat ligt eraan of je een punt maakt met je smiley.
quote:tyche schreef op 10 oktober 2012 @ 13:11:

Een smiley en dan nog een punt erachter vind ik er raar uitzien.

Ik dus ook. Aan de andere kant vind ik een smilie (sic) achter een punt er ook raar uitzien, omdat die smilie gevoelsmatig bij de zin hoort.

Lastig hoor, die vooruitgang .
Geen smileys gebruiken?
Smileys vervangen de punt. Uitroep- en vraagteken blijven wel staan, en wel vóór de smiley.
Ga in therapie!
quote:missundastood schreef op 10 oktober 2012 @ 12:44:

En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?

Zo doe ik het ook.

Duub, waar vind ik dat smiley's een punt vervangen?
quote:tyche schreef op 10 oktober 2012 @ 13:13:

[...]

Ik gebruik smileys nooit op mijn werk, vind het echt iets voor informele communicatie.

Ik gebruik ze ook alleen bij informele communicatie. Ben benieuwd wie er wél smiley's op zijn/haar werk gebruikt. Iemand?
@Elynn: ik niet. Maar ik ben dan ook interieurverzorgster . Misschien een keer een leuke smilie tekenen in het stof op de brandblusser, dat lijkt me dan wel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven