futiele taalkwesties
woensdag 10 oktober 2012 om 12:42
Als erelid van de spellingspolitie ben ik natuurlijk onwijs goed in taal en zo, maar nu zit ik toch echt met een (hedendaagsch) taalprobleempje.
De vraag is: als je een zin beëindigt met een smilie, moet er dan nog een punt achter of vervangt de smilie het leesteken?
Graag alleen serieuze reacties, want ik lig hier oprecht wakker van. Andere futiele taalkwesties zijn natuurlijk ook van harte welkom.
De vraag is: als je een zin beëindigt met een smilie, moet er dan nog een punt achter of vervangt de smilie het leesteken?
Graag alleen serieuze reacties, want ik lig hier oprecht wakker van. Andere futiele taalkwesties zijn natuurlijk ook van harte welkom.
woensdag 10 oktober 2012 om 12:45
woensdag 10 oktober 2012 om 12:51
quote:missundastood schreef op 10 oktober 2012 @ 12:44:
Is het niet zo dat als de smile op de hele alinea slaat je eerst een punt zet en dan de smile.
En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?Dat klinkt heel logisch, welk een heldere analyse! Volgens mij doe ik ook zoiets, maar ik vind een punt achter een smilie altijd zo dubbelop staan, vandaar mijn twijfel. Met een vraag- of uitroepteken heb ik dat dan weer niet .
Is het niet zo dat als de smile op de hele alinea slaat je eerst een punt zet en dan de smile.
En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?Dat klinkt heel logisch, welk een heldere analyse! Volgens mij doe ik ook zoiets, maar ik vind een punt achter een smilie altijd zo dubbelop staan, vandaar mijn twijfel. Met een vraag- of uitroepteken heb ik dat dan weer niet .
woensdag 10 oktober 2012 om 12:52
quote:eleonora schreef op 10 oktober 2012 @ 12:47:
Eerst de punt. Dán de smiley.
Doe ik.
Dat dus.
En als de smilie (huh? Schrijf je dat echt zo?) op de hele alinea slaat, dan zet ik em onder de laatste regel van de alinea.
Zo dus.
Eerst de punt. Dán de smiley.
Doe ik.
Dat dus.
En als de smilie (huh? Schrijf je dat echt zo?) op de hele alinea slaat, dan zet ik em onder de laatste regel van de alinea.
Zo dus.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 10 oktober 2012 om 12:59
quote:smiley hoort.
commotion, 2 seconden geleden
Is het inmiddels dan wel algemeen geaccepteerd om een correcte zin met een smiley te eindigen? Op mijn werk is dit heel heel erg verboden..
.Ik vind smile's echt wat voor op het forum, facebook en voor in een Whats app. Onderaan een krabbeltje naar een collega wil ik ook nog wel eens een smile zetten maar als mijn boodschap serieus genomen moet worden laat ik al die poespas achter wege.
commotion, 2 seconden geleden
Is het inmiddels dan wel algemeen geaccepteerd om een correcte zin met een smiley te eindigen? Op mijn werk is dit heel heel erg verboden..
woensdag 10 oktober 2012 om 13:05
Oh, dat vind ik ook zo lastig op facebook, als ik een smiley in een zin tussen haakjes zet. FB maakt er geen poppetje van en dan krijg je dus 2 haakjes sluiten achter elkaar. Zoals blablabla (blablabla ). Aan de ene kant staat het zo rommelig, aan de andere kant is het wel zoals het hoort. En probeer het dus altijd te doen zoals het hoort. Iemand een minder rommelige suggestie?
woensdag 10 oktober 2012 om 13:11
Ik heb even gegoogled maar er zijn nog geen officiële regels voor volgens mij.
Elke zin eindigt met een punt/vraagteken/uitroepteken, ik zie niet in waarom een smiley dat zou vervangen. Het geeft namelijk niet het einde van een zin aan, maar drukt een emotie uit.
Als ik een smiley aan het eind van een zin wil gebruiken zet ik hem na de punt, als ik hem in een zin gebruik dan meestal na een zinsdeel of tussen haakjes als het op een specifiek woord slaat. Een smiley en dan nog een punt erachter vind ik er raar uitzien.
Dus zo:
Bla bla bla hele zin.
Bla bla bla () bla bla bla.
Elke zin eindigt met een punt/vraagteken/uitroepteken, ik zie niet in waarom een smiley dat zou vervangen. Het geeft namelijk niet het einde van een zin aan, maar drukt een emotie uit.
Als ik een smiley aan het eind van een zin wil gebruiken zet ik hem na de punt, als ik hem in een zin gebruik dan meestal na een zinsdeel of tussen haakjes als het op een specifiek woord slaat. Een smiley en dan nog een punt erachter vind ik er raar uitzien.
Dus zo:
Bla bla bla hele zin.
Bla bla bla () bla bla bla.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
woensdag 10 oktober 2012 om 13:12
quote:commotion schreef op 10 oktober 2012 @ 12:54:
.Ik denk dat het afhangt van de context. In een sollicitatiebrief zou ik nou niet meteen een smilie (sic) zetten, maar op FB of in forumberichten ben ik er behoorlijk scheutig mee. Overigens ben ik van mening dat in beide gevallen het gebruik van een correcte zinsbouw meer dan wenselijk is: dat je nou toevallig op een forum schrijft wil nog niet zeggen dat je alle taalconventies maar overboord moet gooien.
woensdag 10 oktober 2012 om 13:13
quote:_origami_ schreef op 10 oktober 2012 @ 13:05:
Oh, dat vind ik ook zo lastig op facebook, als ik een smiley in een zin tussen haakjes zet. FB maakt er geen poppetje van en dan krijg je dus 2 haakjes sluiten achter elkaar. Zoals blablabla (blablabla ). Aan de ene kant staat het zo rommelig, aan de andere kant is het wel zoals het hoort. En probeer het dus altijd te doen zoals het hoort. Iemand een minder rommelige suggestie?
Niet tussen haakjes zetten?
Ik gebruik smileys nooit op mijn werk, vind het echt iets voor informele communicatie.
Niet tussen haakjes zetten?
Ik gebruik smileys nooit op mijn werk, vind het echt iets voor informele communicatie.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
woensdag 10 oktober 2012 om 13:16
woensdag 10 oktober 2012 om 13:42
quote:missundastood schreef op 10 oktober 2012 @ 12:44:
En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?
Zo doe ik het ook.
Duub, waar vind ik dat smiley's een punt vervangen?
En als de smile alleen op de zin slaat je de punt achter de smile kan zetten ?
Zo doe ik het ook.
Duub, waar vind ik dat smiley's een punt vervangen?
woensdag 10 oktober 2012 om 13:44