wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2
dinsdag 9 oktober 2012 om 13:02
dinsdag 9 oktober 2012 om 13:28
@liquorice: http://smittenkitchen.com/blog/2012/03/ ... -pancakes/ laatst met vegasaté gegeten,was erg lekker.
Ik ga denk ik bonenburgers maken
Ik ga denk ik bonenburgers maken
dinsdag 9 oktober 2012 om 16:38
Gepofte knoflookbollen (de hele keuken ruikt er al naar want ze staan al in de oven, ik zit nog net niet te kwijlen ) en de teentjes dan in een mengsel van olijfolie en zout op sneetjes (afbak) stokbrood. Daarna verse (koelvak) tagliatelle met witte wijn/roomsaus, gerookte zalm en iets van verse kruiden als dille of peterselie met wat citroenrasp erin. Daarbij beetgaar gestoomde groene asperges met knapperig gebakken stukjes Parmaham en verbrokkelde harde geitenkaas. Toetje: Vijgen met rode Port en kruiden/specerijen uit de oven op yoghurtijs. Wij doen er alleen walnoten overheen i.p.v. pistaches en pijnboompitjes.
Nichtje maakt het pastagerecht, oudste de asperges en vijgen. Ik haal het yoghurtijs op tijd uit de diepvries en schuif straks de stokbroodjes in de oven.
Nichtje maakt het pastagerecht, oudste de asperges en vijgen. Ik haal het yoghurtijs op tijd uit de diepvries en schuif straks de stokbroodjes in de oven.
dinsdag 9 oktober 2012 om 19:52
quote:char_lotte schreef op 09 oktober 2012 @ 13:13:
Die zuurkoolschotel lijkt me lekker Leentje! Welke hoeveelheden kruiden en zo doe je op 1 pakje zuurkool en aardappelen voor 2 personen?
@Char_lotte: Ik kook voor 8 personen dus in grote hoeveelheden. Omgerekend naar 2 personen zijn de hoeveelheden ongeveer als volgt:
Nodig
500 gram zuurkool
Appelsap
Circa 750 gram aardappels
250 gram rundergehakt
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, uitgeperst
2 theelepels sambal oelek, optioneel
2 eetlepels ketjap manis
1 theelepel djahe (gember)
1 theelepel djinten (komijn)
1 theelepel ketoembar (koriander)
1/8 trassi blokje (poeder in potje kan ook, dan 1 theelepel)
1 afgestreken theelepel zout, iets meer als je geen sambal oelek gebruikt en vergeet niet te proeven
1 theelepel versgemalen peper
Circa 3 schijven verse ananas of een blikje
Beetje nootmuskaat
Flinke hand geraspte kaas
Plakjes Zeeuws spek voor bovenop, ongeveer 1 ons is wel genoeg
Bereiding
Zuurkool even kort afspoelen en 15 minuten koken in appelsap. Daarna laten uitlekken.
Aardappels schillen, wassen, koken met beetje zout, stampen met een scheutje warme melk en klontje boter (mag best een beetje smeuïg zijn).
Verse ananas schoonmaken en in stukjes snijden of een blikje ananas laten uitlekken en eventueel kleiner snijden. Gehakt rul bakken met alle ingrediënten hierboven vanaf het gehakt tot de nootmuskaat.
Gehaktmengsel onderin de ovenschaal doen. Uitgelekte zuurkool erop, dan de ananas, dan de aardappelpuree, beetje nootmuskaat erover strooien, dan de kaas eroverheen doen en daarna de plakjes Zeeuws spek erop leggen. Ik laat die plakjes overlappen want ze krimpen onder de gril.
Kwartiertje of langer onder de hete gril. De spek moet mooi bruin en knapperig zijn. Maar pas goed op want het verbrandt ook snel.
Die zuurkoolschotel lijkt me lekker Leentje! Welke hoeveelheden kruiden en zo doe je op 1 pakje zuurkool en aardappelen voor 2 personen?
@Char_lotte: Ik kook voor 8 personen dus in grote hoeveelheden. Omgerekend naar 2 personen zijn de hoeveelheden ongeveer als volgt:
Nodig
500 gram zuurkool
Appelsap
Circa 750 gram aardappels
250 gram rundergehakt
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, uitgeperst
2 theelepels sambal oelek, optioneel
2 eetlepels ketjap manis
1 theelepel djahe (gember)
1 theelepel djinten (komijn)
1 theelepel ketoembar (koriander)
1/8 trassi blokje (poeder in potje kan ook, dan 1 theelepel)
1 afgestreken theelepel zout, iets meer als je geen sambal oelek gebruikt en vergeet niet te proeven
1 theelepel versgemalen peper
Circa 3 schijven verse ananas of een blikje
Beetje nootmuskaat
Flinke hand geraspte kaas
Plakjes Zeeuws spek voor bovenop, ongeveer 1 ons is wel genoeg
Bereiding
Zuurkool even kort afspoelen en 15 minuten koken in appelsap. Daarna laten uitlekken.
Aardappels schillen, wassen, koken met beetje zout, stampen met een scheutje warme melk en klontje boter (mag best een beetje smeuïg zijn).
Verse ananas schoonmaken en in stukjes snijden of een blikje ananas laten uitlekken en eventueel kleiner snijden. Gehakt rul bakken met alle ingrediënten hierboven vanaf het gehakt tot de nootmuskaat.
Gehaktmengsel onderin de ovenschaal doen. Uitgelekte zuurkool erop, dan de ananas, dan de aardappelpuree, beetje nootmuskaat erover strooien, dan de kaas eroverheen doen en daarna de plakjes Zeeuws spek erop leggen. Ik laat die plakjes overlappen want ze krimpen onder de gril.
Kwartiertje of langer onder de hete gril. De spek moet mooi bruin en knapperig zijn. Maar pas goed op want het verbrandt ook snel.
woensdag 10 oktober 2012 om 10:03
Soep van een uitje, kropsla, spinazie en koolraap gepureerd en daarna nog een kommetje tuinerwtjes en bosui erdoorheen. Daarbij croutons gemaakt van dunne sneetjes ciabatta besprenkeld met olijfolie en vers geraspte parmezaanse kaas.
Werk om 5 uur en eet alleen, dus maar weer wat makkelijks en alle groenten in m'n koelkast die bijna weg moesten anders opgemaakt!
Werk om 5 uur en eet alleen, dus maar weer wat makkelijks en alle groenten in m'n koelkast die bijna weg moesten anders opgemaakt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 10 oktober 2012 om 14:28
Bedankt voor de tip Johanna85! Ik ga ze zeker een keer uitproberen. Carrotcake vind ik vaak erg zwaar maar het recept in de link ziet er wel lekker uit.
Ik heb alleen voor iets heel saais gekozen: worteltjes, erwtjes, noedels, sojasaus, vegaburger.
Vanavond is het kliekjestijd, ik doe morgen pas boodschappen. Ik heb nog eieren, champignons, erwtjes, tomaten uit blik, cannelinibonen en visfilet. En standaard dingen als pasta en rijst natuurlijk. Daar moet toch wat van te knutselen zijn?
Ik heb alleen voor iets heel saais gekozen: worteltjes, erwtjes, noedels, sojasaus, vegaburger.
Vanavond is het kliekjestijd, ik doe morgen pas boodschappen. Ik heb nog eieren, champignons, erwtjes, tomaten uit blik, cannelinibonen en visfilet. En standaard dingen als pasta en rijst natuurlijk. Daar moet toch wat van te knutselen zijn?
woensdag 10 oktober 2012 om 17:35