Terug naar Nederland

11-10-2012 20:28 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem. Ik ben 5 jaar geleden naar Zweden verhuisd en nu wil ik dus terug naar Nederland.

Ik heb mijzelf 4 jaar geleden ingeschreven bij de woningbouw waar ik graag wil wonen. Gemiddelde wachtijd is 5 jaar; dus ik moet nog 1 jaar.

Nu wil ik mijzelf alvast voorbereiden. Ik ben al geld aan het sparen voor mijn terugkeer. Bij de woningbouw zeggen zij dat ik voor een huis 3 laatste loonstroken nodig heb en ik moet ingeschreven staan in de woonplaats.

Probleem in mijn woonplaats is dat er bijna geen particuliere huur is, ja of ontbetaalbaar. Ik heb wel een vriendin waar ik een paar weken kan wonen maar niet langer. Hoe ga ik dit oplossen? En dit betekend dus dat ik eerst mijzelf moet inschrijven, dan een baan zoeken en dan pas kan reageren bij de woningbouw?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties
Misschien verder kijken dan je woonplaats voor particuliere huur.

Kijken of er ergens een recreatiewoning beschikbaar is, daar mag je vaak een jaar ofzo wonen. Of een zomerhuisje wat in de winter niet aan toeristen verhuurd wordt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Direct wonen.nl

Dan heb je een huurhuis, je moet wel 2x huur betalen de eerste keer
Ja daar zat ik ook aan te denken; Alleen het probleem is dat de personen die ingeschreven staan in de woonplaats voorrang krijgen bij de woningbouw. Dat betekent dus dat als je in een andere woonplaats ingeschreven staat kansloos bent.
quote:Yasmin21 schreef op 11 oktober 2012 @ 20:35:

Ja daar zat ik ook aan te denken; Alleen het probleem is dat de personen die ingeschreven staan in de woonplaats voorrang krijgen bij de woningbouw. Dat betekent dus dat als je in een andere woonplaats ingeschreven staat kansloos bent.Ik bedoelde particuliere huur, als overbrugging.
Particuliere huur is er bijna niet. Alles is bijna boven de 1000 per maand.
Wat dacht je van een kamer? Kost niet veel geld en geeft jou een tijdelijk adres. Geen onderverhuur natuurlijk.
Eerst werk zoeken/vinden lijkt mij

daarna kun je evt anti-kraak, vakantiewoning etc gaan zoeken voor tijdelijk.
Heb je als re-migrant geen voorrang / urgentie? Vroeger was dat wel zo, kan ik me herinneren.
quote:tante.Klaas schreef op 11 oktober 2012 @ 20:43:

Heb je als re-migrant geen voorrang / urgentie? Vroeger was dat wel zo, kan ik me herinneren.

De regels voor urgentie zijn al jarenlang erg streng.

TO, heeft jouw woningbedrijf ook een lotingsysteem? In veel gemeentes is dat wel het geval, dan kun je inschrijven op door het bedrijf geselecteerde woningen. Als je mazzel hebt, win jij de bingo.
quote:Yasmin21 schreef op 11 oktober 2012 @ 20:41:

Particuliere huur is er bijna niet. Alles is bijna boven de 1000 per maand.

Waar zoek je? Centrum van een grote stad?

Zelfs in het Stationsdistrict Leiden kun je voor 475,- een kamer van 25m2 huren met eigen keuken:

Mooie kamer op loopafstand van het centrum van Leiden. De kamer ligt op de 2e verdieping. De kamer heeft een eigen keuken! De douche, toilet en wasmachine deel je met 3 andere personen. In de kamer is internet aanwezig en er ligt laminaat.

Verder moet er 1 maand borg en 1 maand bemiddelingskosten worden betaald.
Vakantiehuisje?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Lastige situatie.

Het is een feit, dat je bij woningbouw echt heel lang op de wachtlijst staat.. Particuliere huur is peperduur.. Zeker in een stad, in een dorp is er vaak weinig aanbod en wat er is is simpelweg te duur voor wat je krijgt.. Ook zul je eerst een adres moeten hebben om daadwerkelijk iets te kunnen huren..

Kan je niet langer bij je vriendin blijven logeren? Totdat je eigen huis hebt via woningbouwstichting?

Succes x
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
TO, is het geen idee om particulier te huren in de stad waar je ingeschreven staat bij de woningbouw?

Amsterdam kan het niet zijn, want daar moet je wel langer dan 5 jaar ingeschreven staan om een huis te krijgen via woningbouw denk ik. Weet je zeker dat particulier huren 1000 euro kost? Ik heb meerdere keren particulier in grote steden gehuurd en onder 1000 euro is echt wel iets te vinden hoor.

Als je eenmaal iets particuliers gevonden heb, kun je direct een aanvraag indienen bij de Huurcommissie om de huurprijs te laten testen en eventueel te verlagen. Dus dan wordt het allemaal ook best betaalbaar.
een particuliere recreatiewoning zal toch niet zo duur zijn? dan ga je daar gewoon zitten tot je 'n andere woning vindt en je schrijft je gewoon in bij 'n vriendin in de plaats waar je uiteindelijk wil wonen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven